Inlägg från: Anonym (laserkvinnan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (laserkvinnan)

"Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

Anonym (Inte så ung heller) skrev 2024-04-09 05:39:23 följande:
    Har du sett "Hotell Romantik"?
    Tycker du att det är passande om de kallar varandra för "tjej/kille"?

Man är inte en tjej när man är pensionär.

Att jag inte kallar särbon för min kille är definitivt inte pga de skäl du tror. Det är för att det bara skulle vara löjligt i vår ålder.
    Min mamma är 75 och hon och hennes kompisar är i alla fall fortfarande tjejer, inget konstigt med det. 

Inte konstigt att det finns åldersdiskriminering när vissa segregerar sig själva...
  • Anonym (laserkvinnan)
    Xenia skrev 2024-04-11 21:12:37 följande:
    Det handlar inte om klasser och underdånighet. Om en expedit säger ni till kunden och kunden ni till expediten är ju ingen av dem underdånig.
    Jo, det är klassskillnader som är ursprunget till niandet. Att hävda något annat är att vara okunnig och historielös.
  • Anonym (laserkvinnan)
    Xenia skrev 2024-04-12 14:54:24 följande:
    Nej, klasskillnader finns ju oavsett. Tror du något annat är det du som är historielös.

Var det bättre när de högre klasserna sade "du" och de lägre sade titeln? Patron sade "du" till statarna och statarna sade "patron" till patron. Nej, naturligtvis inte.

När titulerandet försvann fanns möjligheten att använda ett jämlikt ni-tilltal. Men folk föredrog tydligen att känna sig förolämpade. Helt ologiskt och känslostyrt. 

"Direktörn säger "ni" till mig, det betyder att han ser ner på mig!" Men vad ska direktörn säga då, det viktiga är ju att du har rätt att säga "ni" till direktörn också.
    Men jag orkar inte...det är ju du som har missuppfattat hela grejen, precis som ovan skriver. 
Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"