Inlägg från: Anonym (Inte så ung heller) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte så ung heller)

"Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

Anonym (Alva) skrev 2024-04-08 11:42:54 följande:

Jag som är gammal kan inte säga att jag har en pojkvän för han det är längesedan han var en pojke. Partner är vad jag kallar honom.

Ordet hen använder jag sparsamt för det tar ett tag att vänja sig.

Jag och mannen i mitt liv pratade om just detta för ett tag sedan.

Har väl sagt partner eller särbo, men det låter så trist... och det är ju som så att han är en man och han är min, så han är min man.
    Sen struntar jag i om folk tror att vi är gifta, det får de gärna tro. Inte mig emot.

För honom är det så mycket lättare att bara säga min kvinna.
    Karl Alexander skrev 2024-04-08 09:49:49 följande:
    Det du säger stämmer, att det är mer lättanvänt i vissa fall, men det är inte därför dessa ord fått fäste. De har fått fäste för att aktivister inom framför allt media vill påverka folks värderingar, och därför har de konstant använt de här orden under många är, även i fall där de inte behövs.

Och ärligt talat, hur svårt är det att skriva "tjej/kille" istället för "partner"? Det är inte pga att det tar så lång tid att skriva det förstnämnda, som folk använder ordet "partner". Det är pga ideologiska och aktivistiska skäl.
    Har du sett "Hotell Romantik"?
    Tycker du att det är passande om de kallar varandra för "tjej/kille"?

Man är inte en tjej när man är pensionär.

Att jag inte kallar särbon för min kille är definitivt inte pga de skäl du tror. Det är för att det bara skulle vara löjligt i vår ålder.
    Anonym (laserkvinnan) skrev 2024-04-09 07:15:13 följande:
    Min mamma är 75 och hon och hennes kompisar är i alla fall fortfarande tjejer, inget konstigt med det. 

Inte konstigt att det finns åldersdiskriminering när vissa segregerar sig själva...
    Då får de vara det.
    Jag är ingen tjej iallafall, trots att jag är ca 15 år yngre än din mamma.
    Agda90 skrev 2024-04-09 13:37:34 följande:
    Lille vän, jag förstår precis vad språk är. Har studerat det på högskolan och har ett brinnande intresse för språk. Jag är två språkig och talar utöver dessa två språk tre till flytande. Men dina teorier... makt, vänstern och allt annat du har kastat med i den här tråden är bara... inget värda. 
    Så håll du på med dina teorier lille gubben.
    "Lille vän"?
    Nu slog du väl ändå lite väl lågt under bältet.

Och det heter tvåspråkig, om man ska vara petig.
    Anonym (Målsman) skrev 2024-04-10 17:07:25 följande:

Jag var med om hon sa till hon så hon blev arg och sa att hon skulle växa upp men hon skrattade åt hon och hon sprang hem 
    hennes hon ringde och var arg för hon tycker att hon skulle säga förlåt till hon jag sa till hon att hon kanske ska bete sig som en hon och inte som hon. 

Blev det mer begripligt med gamla traditionella pronomen? Nej, en dåligt formulerad text som saknar skiljetecken förblir obegriplig.  

Det var nog själva grejen, att det skulle vara obegripligt.
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-10 17:50:30 följande:
    Fast det har jag, t.ex. när barnaföderskan omtalas som "hen"...
    Ännu värre när Thomas Beatie kallades för "den gravida mannen", som att det var en otrolig händelse att det var en gravid man... när det var en kvinna. Så miraklet bestod av att hon hade opererat bort brösten och genom hormoner fått skägg.
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-10 18:06:08 följande:
    Ja, man blir så beklämd... och för att inte normalisera sådana dumheter, så ska man heller inte använda ordet "hen". För det är en del i det paketet.
    Så är det.
    Själv har jag aldrig använt mig av ordet hen mer än i raljanta sammanhang. Och så kommer det förbli.

Jag gillar femininitet och maskulinitet, men inte hen-het. Vad nu det är. 
    Anonym (.) skrev 2024-04-10 18:12:20 följande:
    Du vet inte vad det är men ändå vet du att du inte gillar det
    För att det inte finns.
    Inte svårare än så.

Som sagt, jag använder bara ordet i vissa sammanhang... 
Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"