Goneril skrev 2024-03-01 11:00:16 följande:
Sedan blir man ju chockad av att läsa om den kvinna som fick sitt näsben knäckt, snedläkning, det vill säga en livslång utseendemässig defekt, och som inte vågade anmäla! Är detta sant? Den kvinnan borde flytt för livet och mannen skulle självklart sitta bakom galler! Hade hon anmält och sökt vård direkt och fått skadan dokumenterad hade det blivit ett ordentligt fängelsestraff. Kvinnan ifråga hade förstås behövt skyddat boende, och det innebär ett svårt liv, jag är medveten om det, men hellre det än att bli ännu en siffra i statistiken. Kan man som kvinna skydda sig mot våldsamma män? Det har skrivits spaltkilometer på temat, mängder av böcker. Att vara lyhörd inför pojkvännens temperament, att inte flytta ihop för snabbt och inte skaffa barn alltför tidigt är allmänna regler, men annars är det väl rådet att gå vid första slaget som gäller.
Ja, detta är sant. Dagens sanning.
Jag har erbjudits operation för att rätta till näsan, men jag tycker att den ser tillräckligt ok ut för att låta den vara. Det enda är isåfall att det bildats så mycket brosk på ena sidan att den är mer eller mindre tät för det mesta.
Den är inte så felläkt så att gemene man ser det direkt heller.
Dislockerade frakturer stod det i rättsläkarens utåtande, åratal senare då jag väl anmälde.
Han skadade mig betydligt mer än så och till sist hände en sak som gjorde att jag inte kom undan längre utan mer eller mindre tvingades att anmäla.
Jag fick ett stort skadestånd och han satt flera år i fängelse.
Har inte haft något skyddat boende, men kontaktförbud i ett par år efter att han släpptes fri. Dock har han inte besvärat mig någonsin efter detta.
---------------
Mina råd skulle vara att först och främst låta saker ta tid. Tänk på hur han är mot dina vänner, har han åsikter om att ni ska ses? Hur behandlar han djur? Vilka alkoholvanor (eller drogproblem) har han? Sköter han sitt arbete?
Har han kort stubin, om ja, hur reagerar han?
Börjar han att bruka våld mot döda ting så ger han sig högst sannolikt på levande också tids nog.
Men som sagt, börja med att ge förhållandet tid. Flytta inte ihop utan att provbo tillsammans först, gärna minst ett år. Och framför allt, skaffa inga barn förrän flera år passerat.
De jävligast är bäst på att dölja det och släpper inte fram ondskan inom sig innan han försäkrat sig om att kvinnan är fast och inte har någonstan att ta vägen.