• Anonym (Lo)

Fick en örfil, känner mig förnedrad

Min man gav mig en örfil igårkväll allt pga av att vi städbråkade och jag slängde ut hans jacka ute i trädgården då han alltid slänger den på golvet som en 5åring och det blev droppen för jag halkade och det gjorde mig rasande. Jag är i chock, jag skämdes efter örfilen och jag vet inte varför, han fick mig och känna mig så liten och att allt var mitt fel. 
    Jag åkte hem till syrran igårkväll, min man har försökt nå mig på telefon, men jag vet inte vad jag ska säga. Jag mår illa 

• Svar på tråden Fick en örfil, känner mig förnedrad
  • Anonym (Buhu)
    Anonym (Steff) skrev 2024-03-01 07:24:27 följande:

Jag hoppas att du inte brukar bli slagen eller lever med hot om våld. Det förtjänar ingen. Är det någon i din närhet som slår dig så är det en dålig människa som du bör lämna  

Jag tror också att mer har hänt. Jag tror inte att det bara är jackan som TS stör sig på gällande städning. Hon har säkert tjafsat och tjatat och mannen har tjafsat och skällt tillbaka antagligen. 
    Varför tror du TS har gjort något så grovt att hon förtjänar en örfil. Jag tror inte hon lagt ut nakenbilder på sambon på nätet eller liknande. 

Vad fantiserar du ihop att hon ska ha gjort som kränkt mannen så hårt att det är försvarbart att han tappar det så han slår? 

Vill också lägga till att jag inte försvarar mannen. Båda agerade fel.
  • Anonym (Stry)

Man får aldrig slå, och det är aldrig ursäktat att slå. En person som slagit en gång, kommer att göra det igen. Ta kontakt med en kvinnojour, eller kurator som du planerat. Jag tänker att det är skäl att lämna en relation, i synnerhet om han inte tar sitt agerande (100% oaktat ditt! Du gick INTE över gränsen och använde våld mot honom!) på stort alvar och söker behandling.

• Anonym (Buhu)
    Anonym (Stry) skrev 2024-03-01 07:56:38 följande:

Man får aldrig slå, och det är aldrig ursäktat att slå. En person som slagit en gång, kommer att göra det igen. Ta kontakt med en kvinnojour, eller kurator som du planerat. Jag tänker att det är skäl att lämna en relation, i synnerhet om han inte tar sitt agerande (100% oaktat ditt! Du gick INTE över gränsen och använde våld mot honom!) på stort alvar och söker behandling.

Så det är helt inom gränsen att flippa ur och slänga ut kläder på gården? Intressanta relationer vissa har. 
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Buhu) skrev 2024-03-01 07:30:43 följande:
    Okej, så först tror någon att jag är en våldsam man och nu tror du att jag är en misshandlad kvinna. Inget av det stämmer. Jag lever i en respektfull och kärleksfull relation. Vi bråkar inte ens. Jag bara tycker att man inte ska överdramatisera betydelsen av en örfil så länge det bara är en örfil och inte underskatta hur kränkande en känslosam/hysterisk kvinna kan vara.

Ja när du skriver om att örfilen kan ha varit en reflex så får det mig att tro att våld hör till din vardag. För de flesta människor i Sverige är det en stor sak att slå någon när man lämnat barnaåren. Det är ett tabu man inte bryter lättvindigt. För de allra flesta krävs betydligt mer än hårda ord och en smutsig jacka innan man slår någon i ansiktet. Som tur är. 

Jag undrar igen varför du tror TS förtjänar en örfil? Bara för jackan eller för vad? För något du fantiserat ihop att hon gjort? Varför fantiserar du inte ihop att mannen gör lika illa? Varför tror du mer illa om kvinnan som blir slagen än om den våldsamme  mannen? 

• Anonym (Stry)
    Anonym (Buhu) skrev 2024-03-01 07:59:30 följande:
    Så det är helt inom gränsen att flippa ur och slänga ut kläder på gården? Intressanta relationer vissa har. 
    Skulle inte göra någotdera, men fysiskt våld är en gränslös och ofrisk reaktion även på omfattande provokation i ett relationsgräl. 
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (?) skrev 2024-02-29 18:59:32 följande:
    En reflex att slå någon i det läget bör man verkligen klara av att hålla tillbaka. Skulle en örfil vara bättre än en käftsmäll menar du?
    Jag har fått både örfilar och käftsmällar, en av käftsmällarna landade över näsan och näsan gick av. Vågade inte söka vård och snedläkte. För hur arg hade han inte blivit om jag sökt vård med risk för att han skulle få stå för vad han gjort?

Örfilar svider till, det gör de. Tar de över örat så kan trumhinnan punkteras, vet av erfarenhet.

Jag försvarar inget våld, men står valet mellan en örfil och en käftsmäll så väljer jag örfilen sju dagar i vecakn.

Hur kan du inte förstå skillnaden?
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (måne) skrev 2024-02-29 19:08:10 följande:

Att ta hans jacka och kasta ut i trädgården i vredesmod är en sak, men värre vad han gjorde mot dig i retur. 

Sen fattar jag inte hur nån man i den här tråden kan beskriva det som lika jämförbart som när en kvinna slår, när de fysiskt sätt inte står på lika fot, mannen är starkare än kvinnan i det här scenariot, hon kan inte försvara sig då  som om det slaget kommit från en som var samma som hon fysiskt. 

Det handlar också om hur en man menar att röra sig, om han rör sig på hotfullt sätt, om, när det finns hot om våld. 

Om det här leder till polisanmälan så väger det han gjort tyngre än vad hon gjort. Man kan provoceras till mycket här i livet men om man är den som går över till våld då är det mer allvarligt. 

Ni behöver båda hjälp med era aggressioner, men han mer än vad du gör om vi blott ser till denna enda incident där du gjorde våld mot hans jacka, han gjorde våld mot din kropp. 

Alla män är starkare än alla kvinnor?
    I det här scenariot har vi ingen aning om jämvikten hos parterna.

Har du polisanmält våld någon gång?
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (?) skrev 2024-02-29 20:28:27 följande:
    Du är förhoppningsvis singel med den inställningen.
    Det är iofs bra att du inte förstår skillnaden och varit förskonad från våld.
    Dock borde du ändå förstå det självklara.
  • Anonym (Buhu)
    Anonym (Steff) skrev 2024-03-01 08:02:12 följande:

Ja när du skriver om att örfilen kan ha varit en reflex så får det mig att tro att våld hör till din vardag. För de flesta människor i Sverige är det en stor sak att slå någon när man lämnat barnaåren. Det är ett tabu man inte bryter lättvindigt. För de allra flesta krävs betydligt mer än hårda ord och en smutsig jacka innan man slår någon i ansiktet. Som tur är. 

Jag undrar igen varför du tror TS förtjänar en örfil? Bara för jackan eller för vad? För något du fantiserat ihop att hon gjort? Varför fantiserar du inte ihop att mannen gör lika illa? Varför tror du mer illa om kvinnan som blir slagen än om den våldsamme  mannen? 

Det är tröttsamt att få ord lagda i munnen. Jag har inte skrivit att hon förtjänar en örfil. Bara att hennes beteenden kan vara lika illa som mannens. Det innebär inte att jag tycker att det var rätt att han slog till henne. de beter sig BÅDA LIKA ILLA!!

Att jag tror att det ligger mer bakom beror på att hon beskriver städbråk som något naturligt förekommande och för att jag tänker att man inte är en känslomässigt stabil person om man slänger ut sin partners kläder på tomten. 
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Buhu) skrev 2024-03-01 08:45:13 följande:
    Det är tröttsamt att få ord lagda i munnen. Jag har inte skrivit att hon förtjänar en örfil. Bara att hennes beteenden kan vara lika illa som mannens. Det innebär inte att jag tycker att det var rätt att han slog till henne. de beter sig BÅDA LIKA ILLA!!

Att jag tror att det ligger mer bakom beror på att hon beskriver städbråk som något naturligt förekommande och för att jag tänker att man inte är en känslomässigt stabil person om man slänger ut sin partners kläder på tomten. 

Ditt nick och det du skriver tyder ju på att du tycker att hon förtjänar att bli slagen. 

Hur man kan tycka att det är lika illa att kasta en jacka på marken som att slå någon i ansiktet är för mig helt oförståeligt 

Svar på tråden Fick en örfil, känner mig förnedrad