• Anonym (Lo)

Fick en örfil, känner mig förnedrad

Min man gav mig en örfil igårkväll allt pga av att vi städbråkade och jag slängde ut hans jacka ute i trädgården då han alltid slänger den på golvet som en 5åring och det blev droppen för jag halkade och det gjorde mig rasande. Jag är i chock, jag skämdes efter örfilen och jag vet inte varför, han fick mig och känna mig så liten och att allt var mitt fel. 
    Jag åkte hem till syrran igårkväll, min man har försökt nå mig på telefon, men jag vet inte vad jag ska säga. Jag mår illa 

• Svar på tråden Fick en örfil, känner mig förnedrad
  • Anonym (?)
    Anonym (Buhu) skrev 2024-02-29 18:50:10 följande:
    En örfil kan vara en reflex. Inte som att slå nån med knytnäven direkt. Det finns otroligt mycket annat som kan vara mer kränkande som inte innebär fysiskt våld.
    En reflex att slå någon i det läget bör man verkligen klara av att hålla tillbaka. Skulle en örfil vara bättre än en käftsmäll menar du?
  • Anonym (Vår)
    Anonym (Z) skrev 2024-02-29 18:25:16 följande:

Men herregud........att slå ngn i förhållande till att slänga ut kläder i trädgården.
    Det finns ingen form av jämförelse med detta aggressiva förfarande. 
    Att sitta och skriva 30 cm text med olika infallsvinklar på att detta kan vara försvarbart.

Gå ut genom dörren. Ingen skall någonsin behöva bli slagen. Det finns absolut ingen orsak till att slå någon.

Instämmer till fullo
  • Anonym (Vår)
    En örfil kan vara en reflex. Inte som att slå nån med knytnäven direkt. Det finns otroligt mycket annat som kan vara mer kränkande som inte innebär fysiskt våld.
    Man slår aldrig
  • Anonym (måne)

Att ta hans jacka och kasta ut i trädgården i vredesmod är en sak, men värre vad han gjorde mot dig i retur. 

Sen fattar jag inte hur nån man i den här tråden kan beskriva det som lika jämförbart som när en kvinna slår, när de fysiskt sätt inte står på lika fot, mannen är starkare än kvinnan i det här scenariot, hon kan inte försvara sig då  som om det slaget kommit från en som var samma som hon fysiskt. 

Det handlar också om hur en man menar att röra sig, om han rör sig på hotfullt sätt, om, när det finns hot om våld. 

Om det här leder till polisanmälan så väger det han gjort tyngre än vad hon gjort. Man kan provoceras till mycket här i livet men om man är den som går över till våld då är det mer allvarligt. 

Ni behöver båda hjälp med era aggressioner, men han mer än vad du gör om vi blott ser till denna enda incident där du gjorde våld mot hans jacka, han gjorde våld mot din kropp. 

• Anonym (Vår)
    Anonym (måne) skrev 2024-02-29 19:08:10 följande:

Att ta hans jacka och kasta ut i trädgården i vredesmod är en sak, men värre vad han gjorde mot dig i retur. 

Sen fattar jag inte hur nån man i den här tråden kan beskriva det som lika jämförbart som när en kvinna slår, när de fysiskt sätt inte står på lika fot, mannen är starkare än kvinnan i det här scenariot, hon kan inte försvara sig då  som om det slaget kommit från en som var samma som hon fysiskt. 

Det handlar också om hur en man menar att röra sig, om han rör sig på hotfullt sätt, om, när det finns hot om våld. 

Om det här leder till polisanmälan så väger det han gjort tyngre än vad hon gjort. Man kan provoceras till mycket här i livet men om man är den som går över till våld då är det mer allvarligt. 

Ni behöver båda hjälp med era aggressioner, men han mer än vad du gör om vi blott ser till denna enda incident där du gjorde våld mot hans jacka, han gjorde våld mot din kropp. 

Mycket väl formulerat 
  • Anonym (Buhu)
    Anonym (?) skrev 2024-02-29 18:59:32 följande:
    En reflex att slå någon i det läget bör man verkligen klara av att hålla tillbaka. Skulle en örfil vara bättre än en käftsmäll menar du?
    Ja.
  • Anonym (Buhu)
    Anonym (måne) skrev 2024-02-29 19:08:10 följande:

Jaja, män är hotfulla och kvinnor får bete sig hur som helst. Bara för att det rent straffrättsligt väger tyngre att
    slå någon betyder inte att det alltid moraliskt är värre.
  • Anonym (måne)
    Han har säkert fått ta emot örfilar själv under uppväxten och det har då förringats till den grad att han gått på det själv. Jag gissar på att han gett henne en örfil för det är för naturligt för honom att göra det, är inte samma som reflex, han måste ha fått det från nånstans, lärt sig det.

Kan hända han sett hans pappa göra så mot hans mamma när pappan var provocerad eller vad han nu kunde hitta på som anledning att skylla sitt våld på henne för. Förr också om någon ansågs hysteriskt och för att få stopp på det skulle man ge en örfil har jag förstått (inte för att jag försvarar det på något sätt). För mig låter det här så gammaldags att ens make skulle ge mig en örfil över något, låter som någon urdum scen ur en svart-vit film, men han kanske tror eller önskar han lever på den tiden, vad vet jag? 

Reflex kan jag förstå om någon, han vet inte vem, plötsligt hoppar fram från nånstans och han reagerar instinktivt då han tror denna någon ska ge sig på honom, det är reflex för mig. Detta här som hänt ser jag inte som det. Det är mer än en reflex. 
  • Anonym (Vår)
    Anonym (Buhu) skrev 2024-02-29 19:20:50 följande:
    Jaja, män är hotfulla och kvinnor får bete sig hur som helst. Bara för att det rent straffrättsligt väger tyngre att
    slå någon betyder inte att det alltid moraliskt är värre.
    Ingen ska slå vare sig kvinna eller man
  • Anonym (Rättvisa existerar inte)
    Anonym (S) skrev 2024-02-29 14:05:54 följande:
    Det var mkt text men kontentan är att du har dina gränser i säkert förvar, det har inte TS man. Det är hela skillnaden. TS behöver bli bättre på konflikthantering men till syvende och sist så ska man hålla sig borta från människor som saknar självkontroll. Utan den kan vad som helst hända. Se hur många mord på kvinnor som begås varje år i vårt land av deras män/ex.
    Om jag som man skulle ha hållit mig borta från kvinnor som saknar självkontroll så hade jag inte haft de flesta av de fina och kärleksfulla relationer som jag har haft i livet. I så fall kanske jag inte skulle ha haft en enda djup relation med någon kvinna överhuvudtaget?

Du har rätt, jag har mina gränser i tryggt förvar. Men min erfarenhet är att många människor, kvinnor i minst lika hög utsträckning som män, inte alls har sina gränser i lika tryggt förvar.

De allra flesta kvinnor jag har känt genom livet, från två generationer äldre än jag  och fram till i dag med ett par nära unga kvinnor, så kan jag säga att de allra flesta, kanske alla, skulle behöva bli bättre på konflikthantering.
    Påfallande många av de kvinnor jag lärt känna påverkas ganska ofta både tydligt och uppenbart av de hormonsvängningar som de flesta kvinnor har och som hänger ihop med menscykeln. En del påverkas tydligt nästan varje månad medan andra påverkas mindre regelbundet, vissa påverkas väldigt mycket medan andra nästan inte påverkas alls.

Ingen kan försöka inbilla mig att män generellt skulle vara sämre på konflikthantering.
    Min erfarenhet är i så fall snarare tvärtom, då fler kvinnor generellt reagerar mera känslosamt och har närmare till att agera i hastigt mod, för vissa verkar detta gälla särskilt under vissa dagar i månaden.
    Jag dömer inte för detta, jag tycker inte det är särskilt dramatiskt, utan jag konstaterar mera att detta är något helt naturligt förekommande för många människor av kvinnligt kön. Det är bara för oss män att acceptera och lära oss hantera så bra som möjligt.

Jag är övertygad att många fler kvinnor skulle bruka våld mot män om bara de fysiska förutsättningarna var jämlika.
    Jag själv liksom de flesta män jag har pratat med om detta ämne kan intyga att de har erfarenhet av att kvinnor i hastigt mod har överskridit gränser, har brukat någon typ av våld, genom att t ex kasta saker på mannen eller genom att slå (försöka slå...). Men detta är ingenting som män i allmänhet berättar om och inget som de fäster någon större vikt vid eftersom det inte brukar ha inneburit någon fysisk skada eller andra faktiska följder.

Att tillåta sig själv bli så provocerad att man i hastigt mot slänger ut någons kläder, eller någon liknande handling, tyder självfallet inte på att man har sina gränser i förvar. Om man tillåter sig själv bli så provocerad så är man inte bra på konflikthantering och man har mycket låg självkontroll. 
    Men trots detta är inte mitt råd till TS man att han ska hålla sig borta från TS.
    Om deras kärlek i övrigt är god, om hon i övrigt bemöter honom på ett acceptabelt sätt, så ger jag honom inte rådet att lämna, trots att hon uppvisar sådana brister som du tar upp i ditt inlägg.

Mitt råd till TS och till dem båda är att få koll på hur de i fortsättningen ska hantera sådana saker utan att tillåta sig själv bli provocerade.
    Jag råder dem att ta professionell hjälp.

Självklart är det alltid fullkomligt oacceptabelt att han tillåter sig själv bli så provocerad att han ger henne en örfil.
    Detta kan aldrig någonsin ursäktas!
    Men det är också oacceptabelt att hon tillåter sig själv bli så provocerad att hon begår felaktiga handlingar i hastigt mod.  
Svar på tråden Fick en örfil, känner mig förnedrad