Anonym (S) skrev 2024-02-29 14:05:54 följande:
Det var mkt text men kontentan är att du har dina gränser i säkert förvar, det har inte TS man. Det är hela skillnaden. TS behöver bli bättre på konflikthantering men till syvende och sist så ska man hålla sig borta från människor som saknar självkontroll. Utan den kan vad som helst hända. Se hur många mord på kvinnor som begås varje år i vårt land av deras män/ex.
Om jag som man skulle ha hållit mig borta från kvinnor som saknar självkontroll så hade jag inte haft de flesta av de fina och kärleksfulla relationer som jag har haft i livet. I så fall kanske jag inte skulle ha haft en enda djup relation med någon kvinna överhuvudtaget?
Du har rätt, jag har mina gränser i tryggt förvar. Men min erfarenhet är att många människor, kvinnor i minst lika hög utsträckning som män, inte alls har sina gränser i lika tryggt förvar.
De allra flesta kvinnor jag har känt genom livet, från två generationer äldre än jag och fram till i dag med ett par nära unga kvinnor, så kan jag säga att de allra flesta, kanske alla, skulle behöva bli bättre på konflikthantering.
Påfallande många av de kvinnor jag lärt känna påverkas ganska ofta både tydligt och uppenbart av de hormonsvängningar som de flesta kvinnor har och som hänger ihop med menscykeln. En del påverkas tydligt nästan varje månad medan andra påverkas mindre regelbundet, vissa påverkas väldigt mycket medan andra nästan inte påverkas alls.
Ingen kan försöka inbilla mig att män generellt skulle vara sämre på konflikthantering.
Min erfarenhet är i så fall snarare tvärtom, då fler kvinnor generellt reagerar mera känslosamt och har närmare till att agera i hastigt mod, för vissa verkar detta gälla särskilt under vissa dagar i månaden.
Jag dömer inte för detta, jag tycker inte det är särskilt dramatiskt, utan jag konstaterar mera att detta är något helt naturligt förekommande för många människor av kvinnligt kön. Det är bara för oss män att acceptera och lära oss hantera så bra som möjligt.
Jag är övertygad att många fler kvinnor skulle bruka våld mot män om bara de fysiska förutsättningarna var jämlika.
Jag själv liksom de flesta män jag har pratat med om detta ämne kan intyga att de har erfarenhet av att kvinnor i hastigt mod har överskridit gränser, har brukat någon typ av våld, genom att t ex kasta saker på mannen eller genom att slå (försöka slå...). Men detta är ingenting som män i allmänhet berättar om och inget som de fäster någon större vikt vid eftersom det inte brukar ha inneburit någon fysisk skada eller andra faktiska följder.
Att tillåta sig själv bli så provocerad att man i hastigt mot slänger ut någons kläder, eller någon liknande handling, tyder självfallet inte på att man har sina gränser i förvar. Om man tillåter sig själv bli så provocerad så är man inte bra på konflikthantering och man har mycket låg självkontroll.
Men trots detta är inte mitt råd till TS man att han ska hålla sig borta från TS.
Om deras kärlek i övrigt är god, om hon i övrigt bemöter honom på ett acceptabelt sätt, så ger jag honom inte rådet att lämna, trots att hon uppvisar sådana brister som du tar upp i ditt inlägg.
Mitt råd till TS och till dem båda är att få koll på hur de i fortsättningen ska hantera sådana saker utan att tillåta sig själv bli provocerade.
Jag råder dem att ta professionell hjälp.
Självklart är det alltid fullkomligt oacceptabelt att han tillåter sig själv bli så provocerad att han ger henne en örfil.
Detta kan aldrig någonsin ursäktas!
Men det är också oacceptabelt att hon tillåter sig själv bli så provocerad att hon begår felaktiga handlingar i hastigt mod.