Inlägg från: Anonym (Vår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vår)

Fick en örfil, känner mig förnedrad

Goneril skrev 2024-02-28 18:14:39 följande:

Gränsen har passerats, han kan inte kontrollera sina känslor. När han ånyo känner sig stressad eller arg kommer han inte att kunna hålla tillbaka känslorna, oavsett vad han säger. För min del tycker jag att det är illa nog och väldigt respektlöst att slänga jackan på golvet, vem ska ta upp den? TS är väl inget hembiträde? Redan där hade jag brutit upp.

Håller med

Man slår aldrig
  • Anonym (Vår)

Man slår aldrig, finns ingen ursäkt

• Anonym (Vår)
    Anonym (Abc) skrev 2024-02-28 21:16:22 följande:

Jag killgissar att maktbalansen i förhållandet för evigt är satt ur spel. När han fattar att han har makt genom våldskapital kommer han antagligen utnyttja det och sen är det en slippery slope till att inte kunna ta sig ur. Det är vad jag killgissar.

Så kan det vara
  • Anonym (Vår)
    Snelhäst skrev 2024-02-28 22:45:15 följande:
    Provocera gör ju både män och kvinnor, finns ju gränser och hur man hanterar det sen, men slåss är ju aldrig okej!

Varför nämna vad andra kvinnor gör i samhället, orelevant för TS situation? 
    Håller med
  • Anonym (Vår)
    Tow2Mater skrev 2024-02-28 22:59:09 följande:
    Fast vill han ha jackan på golvet är ju det hans sak. Men han borde ju lägga den så TS inte halkar på den. Och hon borde se upp med var hon går.
    Se upp var hon går, det brukar knappast ligga jackor och andra kläder på golvet

Han ska inte slå
  • Anonym (Vår)
    Tow2Mater skrev 2024-02-28 23:09:24 följande:
    Tvärtom, han brukar ju ha den på golvet.
    Det normala stället att slänga jackan på för en vuxen man, jösses
  • Anonym (Vår)
    Tow2Mater skrev 2024-02-28 23:09:24 följande:
    Tvärtom, han brukar ju ha den på golvet.
    Man slår inte
  • Anonym (Vår)
    Anonym (Z) skrev 2024-02-29 18:25:16 följande:

Men herregud........att slå ngn i förhållande till att slänga ut kläder i trädgården.
    Det finns ingen form av jämförelse med detta aggressiva förfarande. 
    Att sitta och skriva 30 cm text med olika infallsvinklar på att detta kan vara försvarbart.

Gå ut genom dörren. Ingen skall någonsin behöva bli slagen. Det finns absolut ingen orsak till att slå någon.

Instämmer till fullo
  • Anonym (Vår)
    Anonym (Buhu) skrev 2024-02-29 18:50:10 följande:
    En örfil kan vara en reflex. Inte som att slå nån med knytnäven direkt. Det finns otroligt mycket annat som kan vara mer kränkande som inte innebär fysiskt våld.
    Man slår aldrig
  • Anonym (Vår)
    Anonym (måne) skrev 2024-02-29 19:08:10 följande:

Att ta hans jacka och kasta ut i trädgården i vredesmod är en sak, men värre vad han gjorde mot dig i retur. 

Sen fattar jag inte hur nån man i den här tråden kan beskriva det som lika jämförbart som när en kvinna slår, när de fysiskt sätt inte står på lika fot, mannen är starkare än kvinnan i det här scenariot, hon kan inte försvara sig då  som om det slaget kommit från en som var samma som hon fysiskt. 

Det handlar också om hur en man menar att röra sig, om han rör sig på hotfullt sätt, om, när det finns hot om våld. 

Om det här leder till polisanmälan så väger det han gjort tyngre än vad hon gjort. Man kan provoceras till mycket här i livet men om man är den som går över till våld då är det mer allvarligt. 

Ni behöver båda hjälp med era aggressioner, men han mer än vad du gör om vi blott ser till denna enda incident där du gjorde våld mot hans jacka, han gjorde våld mot din kropp. 

Mycket väl formulerat 
  • Anonym (Vår)
    Anonym (Buhu) skrev 2024-02-29 19:20:50 följande:
    Jaja, män är hotfulla och kvinnor får bete sig hur som helst. Bara för att det rent straffrättsligt väger tyngre att
    slå någon betyder inte att det alltid moraliskt är värre.
    Ingen ska slå vare sig kvinna eller man
  • Anonym (Vår)
    Anonym (Steff) skrev 2024-02-29 20:46:58 följande:

Om du reflexmässigt slår någon som kränker dig  behöver du gå i terapi, både för din egen och din omgivnings skull. 

Det finns såklart annat som kan vara mer kränkande än en örfil men tycker du på allvar att det är mer kränkande att få sin jacka slängd på marken än att få en örfil mitt i nyllet? Och tänk på att killen knappast kan varit särskilt rädd om jackan eftersom han slänger den på golvet. 

Jag tror du försvarar våld eftersom du själv är våldsam. Du måste inte fortsätta vara en våldsam man. Det finns hjälp att få, sök den innan du går för långt och gör något som kommer förstöra både ditt liv och livet på den du slår 

Håller med
  • Anonym (Vår)
    Anonym (Bara en man) skrev 2024-02-29 22:30:06 följande:

Din reaktion kan jag förstå. Jag hade också blivit förbannad om jag halkat på kläder som ligger slarvigt slängt på golvet. Att han sen blir så förbannad på dig för att du slängde ut hans jacka i trädgården att han väljer att ge dig en örfil är att  verkligen gå över gränsen!

Man löser aldrig någonting med våld för det ger alltid negativa konsekvenser! bara svaga män och kvinnor som inte kan tygla sina känslor brukar bruka våld då de inte fattar bättre och kan hantera sin ilska.
    Du ska aldrig behöva tolerera att bli någon annans slagpåse för att de inte kan tygla sin ilska. Respekten och tilliten försvinner då och det gör så att dynamiken i förhållandet ändras till det sämre.

Att försöka slå tillbaka leder inte till att det blir bättre. Då är det bättre att välja att gå. Din man kommer vilja prata med dig och förklara varför han gjorde som han gjorde men i det här fallet så får han prata med dig på dina villkor eftersom att det var du som fick lida fysiskt av hans dåliga handling.

Du ska alltid respektera dig själv och känna att du är värdefull och att andra inte kan behandla dig hur som helst!

Bra skrivet
  • Anonym (Vår)

TS, hur har det gått för dig?

Våld är aldrig ok

Svar på tråden Fick en örfil, känner mig förnedrad