• Anonym (Lo)

Fick en örfil, känner mig förnedrad

Min man gav mig en örfil igårkväll allt pga av att vi städbråkade och jag slängde ut hans jacka ute i trädgården då han alltid slänger den på golvet som en 5åring och det blev droppen för jag halkade och det gjorde mig rasande. Jag är i chock, jag skämdes efter örfilen och jag vet inte varför, han fick mig och känna mig så liten och att allt var mitt fel. 
    Jag åkte hem till syrran igårkväll, min man har försökt nå mig på telefon, men jag vet inte vad jag ska säga. Jag mår illa 

• Svar på tråden Fick en örfil, känner mig förnedrad
  • Anonym (Ngng)
    Anonym (Lo) skrev 2024-02-28 16:56:28 följande:

Ja jag vill prata med min kurator först och över det som hänt, har inte riktigt förstått, det blir så konstigt då man aldrig varit i en sån sits förut. 
    Ska jag ignorera min man tills jag pratat med kuratorn? Stor risk att jag annars får avtändande  känslor vilket jag har just nu 

Du ska göra det du själv vill och mår bra av. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Ngng) skrev 2024-02-28 16:58:31 följande:
    Det lär det inte vara. Har man börjar slå så finns det där.
    Ja. Även om det inte sker igen så kommer TS att veta att det är en möjlighet att bli slagen. Det förändrar allt.
  • Anonym (K)

Två personer har betett sig fel här. Du som en barnrumpa och han som en kvinnomisshandlare.

• Tukt

Våld är såklart aldrig okej. Men utifrån din berättelse så finns det en del problem i övrigt som vore bra att ta i familjeterapi. Förutsatt att du inte väljer att avsluta.
    För både att kasta kläder på golvet, och att sedan kontra med att kasta ut dessa från huset, tyder på att det är något som inte lirar.

• Anonym (S)
    Anonym (Slå tillbaka) skrev 2024-02-28 16:55:53 följande:

Du skulle ha slagit tillbaka snabbare än fan själv, fast liiite hårdare och krävt en ursäkt med väldigt bestämd röst och kolsvart stadig blick. Den strategin har fungerat väldigt bra för mig i alla fall och det hela har blivit en engångsföreteelse. Om det ändå händer igen gör man slut. 

Det där är inget jag skulle rekommendera.
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (Slå tillbaka) skrev 2024-02-28 16:55:53 följande:

Du skulle ha slagit tillbaka snabbare än fan själv, fast liiite hårdare och krävt en ursäkt med väldigt bestämd röst och kolsvart stadig blick. Den strategin har fungerat väldigt bra för mig i alla fall och det hela har blivit en engångsföreteelse. Om det ändå händer igen gör man slut. 

Med risk för livet.
    Mycket uselt råd.
  • Xenia
    Anonym (Lo) skrev 2024-02-28 16:51:02 följande:

Jag trodde aldrig att min man skulle slå mig, min snälla och underbara man.. nu mår jag illa bara jag Nutänker på honom. Jag har bokat tid hos en kurator, aldrig blivit slagen förut, vet inte vad jag ska göra och vad gör man hos familjerådgiving? 

Du har blivit misshandlad och skulle kunna polisanmäla honom. Har han ens bett om ursäkt?

Nej, din man är inte "snäll och underbar", då skulle han inte slagit dig. Han har visat en helt ny sida. Det kommer att komma nya bråk, stor risk att han slår dig igen då.

Du ska förstås berätta om alltihop hos familjerådgivningen, både vad din man gjort och hela situationen. Och lyssna på vad vederbörande säger. De har förstås hört liknande förr.
  • Anonym (Slå tillbaka)
    Anonym (Erfaren) skrev 2024-02-28 17:15:18 följande:
    Med risk för livet.
    Mycket uselt råd.
    Det har fungerat bra för mig i alla fall. Jag tänker att när man sopar till tillbaka direkt på sekunden första gången blir det som en väldigt oväntad chock. 
  • Tukt
    Anonym (Slå tillbaka) skrev 2024-02-28 17:36:23 följande:
    Det har fungerat bra för mig i alla fall. Jag tänker att när man sopar till tillbaka direkt på sekunden första gången blir det som en väldigt oväntad chock. 
    Fast det är väl lite det som haltar. Det som fungerar för en, fungerar inte för alla. Att efteråt veta precis exakt vad som är bäst, är rätt enkelt. I det här fallet tror jag TS fick sig en överraskning. Att då instinktivt svara med våld i det läget. Ja så fungerar sådant tur är, inte alla.
  • Goneril

Gränsen har passerats, han kan inte kontrollera sina känslor. När han ånyo känner sig stressad eller arg kommer han inte att kunna hålla tillbaka känslorna, oavsett vad han säger. För min del tycker jag att det är illa nog och väldigt respektlöst att slänga jackan på golvet, vem ska ta upp den? TS är väl inget hembiträde? Redan där hade jag brutit upp.

Svar på tråden Fick en örfil, känner mig förnedrad