• Anonym (Lo)

Fick en örfil, känner mig förnedrad

Min man gav mig en örfil igårkväll allt pga av att vi städbråkade och jag slängde ut hans jacka ute i trädgården då han alltid slänger den på golvet som en 5åring och det blev droppen för jag halkade och det gjorde mig rasande. Jag är i chock, jag skämdes efter örfilen och jag vet inte varför, han fick mig och känna mig så liten och att allt var mitt fel. 
    Jag åkte hem till syrran igårkväll, min man har försökt nå mig på telefon, men jag vet inte vad jag ska säga. Jag mår illa 

• Svar på tråden Fick en örfil, känner mig förnedrad
  • Nomanisanisland
    Tow2Mater skrev 2024-02-29 14:48:12 följande:
    Och han borde likväl lämna henne; nästa gång kanske hon slänger ut hunden eller barnet genom fonstret när hon blir arg.
    Fast det där är ju trams. Inte så bra att slänga ut jackan genom fönstret men du fattar själv skillnaden mellan det och slänga ut barn hund, eller hur?
  • Nomanisanisland
    Anonym (Buhu) skrev 2024-02-29 15:49:17 följande:
    Jag vet att många tycker att våld är någon sorts helig gräns. Jag tycker att man med ord och gärningar kan kränka och förnedra långt värre än vad en örfil i stundens hetta innebär. TS är inget oskyldigt offer här. 
    Jo, hon är oskyldig till att mannen väljer att slå henne i ansiktet. Varje våldshandling är ett aktivt val. Har han synpunkter på hennes beteende får han framför dem med ord.
    Tow2Mater skrev 2024-02-29 14:48:12 följande:
    Och han borde likväl lämna henne; nästa gång kanske hon slänger ut hunden eller barnet genom fonstret när hon blir arg.
    Fast det där är ju trams. Inte så bra att slänga ut jackan genom fönstret men du fattar själv skillnaden mellan det och slänga ut barn hund, eller hur?
  • Nomanisanisland
    Anonym (Buhu) skrev 2024-02-29 18:50:10 följande:
    En örfil kan vara en reflex. Inte som att slå nån med knytnäven direkt. Det finns otroligt mycket annat som kan vara mer kränkande som inte innebär fysiskt våld.
    En öril är precis som andra våldshandlingar ett medvetet val att kränka och eventuellt skada/vålla obehag hos den person man väljer att. utsätta för våld. Att det finns andra saker som också är dåliga, gör inte örfilar ett dugg bättre.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Buhu) skrev 2024-03-01 07:30:43 följande:
    Okej, så först tror någon att jag är en våldsam man och nu tror du att jag är en misshandlad kvinna. Inget av det stämmer. Jag lever i en respektfull och kärleksfull relation. Vi bråkar inte ens. Jag bara tycker att man inte ska överdramatisera betydelsen av en örfil så länge det bara är en örfil och inte underskatta hur kränkande en känslosam/hysterisk kvinna kan vara.
    Fast oavsett hur kränkande kvinnan är så är det fortfarande ett aktivt val att välja att slåss. Att gå innan första slaget gäller minst lika mycket om man är den som är på väg att utdela det.
  • Anonym (Buhu)
    Nomanisanisland skrev 2024-04-29 20:25:40 följande:
    Fast oavsett hur kränkande kvinnan är så är det fortfarande ett aktivt val att välja att slåss. Att gå innan första slaget gäller minst lika mycket om man är den som är på väg att utdela det.
    Nu har du citerat mig tre gånger och fullständigt misslyckats med att uppfatta att jag tycker att mannen gjort fel. 
  • Tow2Mater
    Nomanisanisland skrev 2024-04-29 20:18:38 följande:
    Inte alls trams. Det ena kan leda till det andra. En kvinna som blir rasande bara av att halka ska man se upp med.

Varfor lyfter du gamla trådar?
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2024-04-29 22:47:49 följande:
    Inte alls trams. Det ena kan leda till det andra. En kvinna som blir rasande bara av att halka ska man se upp med.

Förvanskning. TS blev rasande av hans vårdslöshet.
  • Nomanisanisland

Jo, det finns inget som tyder på att den här kvinnan brukar slänga ut barn eller hundar genom fönstret. Däremot står det klart att hennes man har valt att misshandla och kränka henne genom att slå henne i ansiktet.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Buhu) skrev 2024-04-29 20:56:19 följande:
    Nu har du citerat mig tre gånger och fullständigt misslyckats med att uppfatta att jag tycker att mannen gjort fel. 
    Det har jag inte missat. Men du relativiserar och förminskar det han gjorde och överdriver det kvinnan gjorde i ett försök att skapa en falsk ekvialens.
  • Nomanisanisland

Är väl inte så gammal.
Svar på tråden Fick en örfil, känner mig förnedrad