• Anonym (Lo)

Fick en örfil, känner mig förnedrad

Min man gav mig en örfil igårkväll allt pga av att vi städbråkade och jag slängde ut hans jacka ute i trädgården då han alltid slänger den på golvet som en 5åring och det blev droppen för jag halkade och det gjorde mig rasande. Jag är i chock, jag skämdes efter örfilen och jag vet inte varför, han fick mig och känna mig så liten och att allt var mitt fel. 
    Jag åkte hem till syrran igårkväll, min man har försökt nå mig på telefon, men jag vet inte vad jag ska säga. Jag mår illa 

• Svar på tråden Fick en örfil, känner mig förnedrad
  • PH76
    Anonym (Buhu) skrev 2024-05-01 10:30:20 följande:
    Jag har förklarat hur jag tänker flera gånger i tråden för andra personer som är lika enögda som du. Att du dyker upp med rörig argumentation och dålig läsförståelse är bara tröttsamt och kommer inte ändra min uppfattning. Jag tänker gå ut i solen och du får driva korståg mot någon annan. 
    Det finns inget försvar att ta till någon form av våld, annat än i att behöva försvara sig fysiskt. Det finns inga förmildrande omständigheter.
  • Anonym (M)
    Jag har förklarat hur jag tänker flera gånger i tråden för andra personer som är lika enögda som du. Att du dyker upp med rörig argumentation och dålig läsförståelse är bara tröttsamt och kommer inte ändra min uppfattning. Jag tänker gå ut i solen och du får driva korståg mot någon annan. 

Du har skrivit att du tror TS inte är oskyldig, du tänker att det här är inte det första TS gjort, att det ligger mer bakom. Du skriver även att moraliskt behöver det han gjorde inte vara värst. En örfil är inte den värsta kränkningen skriver du intet annat inlägg. Så du har förklarat på ett sätt som verkar försöka förminska det han gjorde så det är ju inte konstigt om du blir tolkad som att du försöker rättfärdiga hans handlande.

Och att säga två fel gör inte ett rätt talar väl snarare för att han INTE borde ha örfilat henne oavsett vad hon gjorde först.

• PH76
    Anonym (M) skrev 2024-05-01 10:52:31 följande:

Du har skrivit att du tror TS inte är oskyldig, du tänker att det här är inte det första TS gjort, att det ligger mer bakom. Du skriver även att moraliskt behöver det han gjorde inte vara värst. En örfil är inte den värsta kränkningen skriver du intet annat inlägg. Så du har förklarat på ett sätt som verkar försöka förminska det han gjorde så det är ju inte konstigt om du blir tolkad som att du försöker rättfärdiga hans handlande.

Och att säga två fel gör inte ett rätt talar väl snarare för att han INTE borde ha örfilat henne oavsett vad hon gjorde först.

Varför diskuterar ni kränkningar? Jag förstår inte riktigt, det är ju misshandel.
  • Anonym (Hmm)

Ts kunde alltså slänga ut den men inte hänga upp den istället? Låter som att ts blev arg och triggade efter bråk. Det var fel at ts kille att lägga den på golvet, men det var även fel av ts att slänga ut den. Att ts kille gav henne en örfil... Var såklart fel med. Men vem gav ts rätten att slänga ut hennes killes saker ? Nej, bättre hade varit om ts låste in jackan och inte gav den tillbaka försen hon blivit lovad att den inte kommer att ligga på golvet mera. Men att slänga ut den tyder på att någonting inte heller står rätt till hos ts.

• Anonym (M)
    PH76 skrev 2024-05-01 10:59:54 följande:
    Varför diskuterar ni kränkningar? Jag förstår inte riktigt, det är ju misshandel.
    Anonym (Buhu) skrev att det finns värre kränkningar än en örfil och det låter ju som en förminskning av vad han gjorde, det var det jag diskuterade.
  • Anonym (X)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 11:11:35 följande:

Ts kunde alltså slänga ut den men inte hänga upp den istället? Låter som att ts blev arg och triggade efter bråk. Det var fel at ts kille att lägga den på golvet, men det var även fel av ts att slänga ut den. Att ts kille gav henne en örfil... Var såklart fel med. Men vem gav ts rätten att slänga ut hennes killes saker ? Nej, bättre hade varit om ts låste in jackan och inte gav den tillbaka försen hon blivit lovad att den inte kommer att ligga på golvet mera. Men att slänga ut den tyder på att någonting inte heller står rätt till hos ts.

Att låsa in den och vägra ge tillbaka den är väl minst lika illa som att slänga ut den?
  • Nomanisanisland
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 11:11:35 följande:

Klart det är tramsigt av ts att slänga ut jackan men det ändrar ju ingenting i sak. Det är precis fortfarande lika fel att välja att kränka och plåga en annan människa genom att slå den i ansiktet för att man väljer att inte behärska sig. 
  • Nomanisanisland
    Fast det handlar inte om enögdhet. Det handlar om att det inte är okej att välja att kränka och förnedra sin partner genom att slå den i ansiktet - oavsett om man tycker partnern har betett sig illa först eller inte. Är man vuxen nog att ha en relation, är man också vuxen nog att inte ta till nävarna.
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (M) skrev 2024-05-01 11:19:34 följande:
    Anonym (Buhu) skrev att det finns värre kränkningar än en örfil och det låter ju som en förminskning av vad han gjorde, det var det jag diskuterade.
    Fast, ska vi vara ärliga så är det inte det värsta man kan råka ut för.
    Läs gärna mina tidigare inlägg och återkom sen.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Erfaren) skrev 2024-05-01 14:21:58 följande:
    Fast, ska vi vara ärliga så är det inte det värsta man kan råka ut för.
    Läs gärna mina tidigare inlägg och återkom sen.
    Det är klart att det finns hundra saker som är värre både än en örfil och få sin jacka slängd, vad det nu har med saken att göra.
Svar på tråden Fick en örfil, känner mig förnedrad