Inlägg från: Anonym (Erfaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Erfaren)

Fick en örfil, känner mig förnedrad

Anonym (Slå tillbaka) skrev 2024-02-28 16:55:53 följande:

Du skulle ha slagit tillbaka snabbare än fan själv, fast liiite hårdare och krävt en ursäkt med väldigt bestämd röst och kolsvart stadig blick. Den strategin har fungerat väldigt bra för mig i alla fall och det hela har blivit en engångsföreteelse. Om det ändå händer igen gör man slut. 

Med risk för livet.
    Mycket uselt råd.
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (Slå tillbaka) skrev 2024-02-28 17:36:23 följande:
    Det har fungerat bra för mig i alla fall. Jag tänker att när man sopar till tillbaka direkt på sekunden första gången blir det som en väldigt oväntad chock. 
    Som kan utlösa något betydligt värre. Tro mig, jag har levt med våld i åratal.
    Hade jag gjort som du förespråkar så är jag inte säker på att jag ens levt idag.
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (?) skrev 2024-02-29 18:59:32 följande:
    En reflex att slå någon i det läget bör man verkligen klara av att hålla tillbaka. Skulle en örfil vara bättre än en käftsmäll menar du?
    Jag har fått både örfilar och käftsmällar, en av käftsmällarna landade över näsan och näsan gick av. Vågade inte söka vård och snedläkte. För hur arg hade han inte blivit om jag sökt vård med risk för att han skulle få stå för vad han gjort?

Örfilar svider till, det gör de. Tar de över örat så kan trumhinnan punkteras, vet av erfarenhet.

Jag försvarar inget våld, men står valet mellan en örfil och en käftsmäll så väljer jag örfilen sju dagar i vecakn.

Hur kan du inte förstå skillnaden?
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (måne) skrev 2024-02-29 19:08:10 följande:

Att ta hans jacka och kasta ut i trädgården i vredesmod är en sak, men värre vad han gjorde mot dig i retur. 

Sen fattar jag inte hur nån man i den här tråden kan beskriva det som lika jämförbart som när en kvinna slår, när de fysiskt sätt inte står på lika fot, mannen är starkare än kvinnan i det här scenariot, hon kan inte försvara sig då  som om det slaget kommit från en som var samma som hon fysiskt. 

Det handlar också om hur en man menar att röra sig, om han rör sig på hotfullt sätt, om, när det finns hot om våld. 

Om det här leder till polisanmälan så väger det han gjort tyngre än vad hon gjort. Man kan provoceras till mycket här i livet men om man är den som går över till våld då är det mer allvarligt. 

Ni behöver båda hjälp med era aggressioner, men han mer än vad du gör om vi blott ser till denna enda incident där du gjorde våld mot hans jacka, han gjorde våld mot din kropp. 

Alla män är starkare än alla kvinnor?
    I det här scenariot har vi ingen aning om jämvikten hos parterna.

Har du polisanmält våld någon gång?
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (?) skrev 2024-02-29 20:28:27 följande:
    Du är förhoppningsvis singel med den inställningen.
    Det är iofs bra att du inte förstår skillnaden och varit förskonad från våld.
    Dock borde du ändå förstå det självklara.
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (Buhu) skrev 2024-03-01 09:24:24 följande:
    För mig är det helt oförståeligt hur dålig läskunnigheten är här. Men svenska är kanske inte ditt förstaspråk.
    Ofta missförstår folk avsiktligt för att få bråka.
  • Anonym (Erfaren)
    Goneril skrev 2024-03-01 11:00:16 följande:

Sedan blir man ju chockad av att läsa om den kvinna som fick sitt näsben knäckt, snedläkning, det vill säga en livslång utseendemässig defekt, och som inte vågade anmäla! Är detta sant? Den kvinnan borde flytt för livet och mannen skulle självklart sitta bakom galler!  Hade hon anmält och sökt vård direkt och fått skadan dokumenterad hade det blivit ett ordentligt fängelsestraff. Kvinnan ifråga hade förstås behövt skyddat boende, och det innebär ett svårt liv, jag är medveten om det, men hellre det än att bli ännu en siffra i statistiken.                                                                                                                                                                           Kan man som kvinna skydda sig mot våldsamma män? Det har skrivits spaltkilometer på temat, mängder av böcker. Att vara lyhörd inför pojkvännens temperament, att inte flytta ihop för snabbt och inte skaffa barn alltför tidigt är allmänna regler, men annars är det väl rådet att gå vid första slaget som gäller.

Ja, detta är sant. Dagens sanning.
    Jag har erbjudits operation för att rätta till näsan, men jag tycker att den ser tillräckligt ok ut för att låta den vara. Det enda är isåfall att det bildats så mycket brosk på ena sidan att den är mer eller mindre tät för det mesta.
    Den är inte så felläkt så att gemene man ser det direkt heller.

Dislockerade frakturer stod det i rättsläkarens utåtande, åratal senare då jag väl anmälde.

Han skadade mig betydligt mer än så och till sist hände en sak som gjorde att jag inte kom undan längre utan mer eller mindre tvingades att anmäla.
    Jag fick ett stort skadestånd och han satt flera år i fängelse.

Har inte haft något skyddat boende, men kontaktförbud i ett par år efter att han släpptes fri. Dock har han inte besvärat mig någonsin efter detta.

---------------
    Mina råd skulle vara att först och främst låta saker ta tid. Tänk på hur han  är mot dina vänner, har han åsikter om att ni ska ses? Hur behandlar han djur? Vilka alkoholvanor (eller drogproblem) har han? Sköter han sitt arbete?
    Har han kort stubin, om ja, hur reagerar han? 
    Börjar han att bruka våld mot döda ting så ger han sig högst sannolikt på levande också tids nog.

Men som sagt, börja med att ge förhållandet tid. Flytta inte ihop utan att provbo tillsammans först, gärna minst ett år. Och framför allt, skaffa inga barn förrän flera år passerat.

De jävligast är bäst på att dölja det och släpper inte fram ondskan inom sig innan han försäkrat sig om att kvinnan är fast och inte har någonstan att ta vägen.
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (M) skrev 2024-05-01 11:19:34 följande:
    Anonym (Buhu) skrev att det finns värre kränkningar än en örfil och det låter ju som en förminskning av vad han gjorde, det var det jag diskuterade.
    Fast, ska vi vara ärliga så är det inte det värsta man kan råka ut för.
    Läs gärna mina tidigare inlägg och återkom sen.
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (M) skrev 2024-05-01 14:30:57 följande:
    Fast jag har aldrig påstått att man inte kan råka ut för något värre så jag vet inte vad det är du vill diskutera med mig.
    Behöver inte diskutera med dig, bara väcka dig.
    Du får väl gå tillbaka och se vad jag svarade på... Obestämd
Svar på tråden Fick en örfil, känner mig förnedrad