Inlägg från: Anonym (Steff) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Steff)

Fick en örfil, känner mig förnedrad

Att slå någon i ansiktet är djävligt grovt. Det är inget en normal man råkar göra i stundens hetta. Att råka knuffa till någon när man ska ta sig förbi eller ta lite för hårt i någons arm kan kanske hända men de som säger att slå någon i ansiktet inte är allvarligt har helt skevt perspektiv. 

• Anonym (Steff)
    Anonym (Buhu) skrev 2024-02-29 18:50:10 följande:
    En örfil kan vara en reflex. Inte som att slå nån med knytnäven direkt. Det finns otroligt mycket annat som kan vara mer kränkande som inte innebär fysiskt våld.

Om du reflexmässigt slår någon som kränker dig  behöver du gå i terapi, både för din egen och din omgivnings skull. 

Det finns såklart annat som kan vara mer kränkande än en örfil men tycker du på allvar att det är mer kränkande att få sin jacka slängd på marken än att få en örfil mitt i nyllet? Och tänk på att killen knappast kan varit särskilt rädd om jackan eftersom han slänger den på golvet. 

Jag tror du försvarar våld eftersom du själv är våldsam. Du måste inte fortsätta vara en våldsam man. Det finns hjälp att få, sök den innan du går för långt och gör något som kommer förstöra både ditt liv och livet på den du slår 

• Anonym (Steff)
    Anonym (Buhu) skrev 2024-03-01 05:18:01 följande:

Oj vad du är ute och cyklar. Jag är kvinna och jag har aldrig slagit någon (sen jag slutade bråka med min syster när jag var typ tio). 

Jag tror det låg mer bakom än jackan. De städbråkade enligt ts, vad sjutton det nu är, tillräckligt vanligt för att hon har ett begrepp för det.

Jag hoppas att du inte brukar bli slagen eller lever med hot om våld. Det förtjänar ingen. Är det någon i din närhet som slår dig så är det en dålig människa som du bör lämna  

Jag tror också att mer har hänt. Jag tror inte att det bara är jackan som TS stör sig på gällande städning. Hon har säkert tjafsat och tjatat och mannen har tjafsat och skällt tillbaka antagligen. 
    Varför tror du TS har gjort något så grovt att hon förtjänar en örfil. Jag tror inte hon lagt ut nakenbilder på sambon på nätet eller liknande. 

Vad fantiserar du ihop att hon ska ha gjort som kränkt mannen så hårt att det är försvarbart att han tappar det så han slår? 

• Anonym (Steff)
    Anonym (Buhu) skrev 2024-03-01 07:30:43 följande:
    Okej, så först tror någon att jag är en våldsam man och nu tror du att jag är en misshandlad kvinna. Inget av det stämmer. Jag lever i en respektfull och kärleksfull relation. Vi bråkar inte ens. Jag bara tycker att man inte ska överdramatisera betydelsen av en örfil så länge det bara är en örfil och inte underskatta hur kränkande en känslosam/hysterisk kvinna kan vara.

Ja när du skriver om att örfilen kan ha varit en reflex så får det mig att tro att våld hör till din vardag. För de flesta människor i Sverige är det en stor sak att slå någon när man lämnat barnaåren. Det är ett tabu man inte bryter lättvindigt. För de allra flesta krävs betydligt mer än hårda ord och en smutsig jacka innan man slår någon i ansiktet. Som tur är. 

Jag undrar igen varför du tror TS förtjänar en örfil? Bara för jackan eller för vad? För något du fantiserat ihop att hon gjort? Varför fantiserar du inte ihop att mannen gör lika illa? Varför tror du mer illa om kvinnan som blir slagen än om den våldsamme  mannen? 

• Anonym (Steff)
    Anonym (Buhu) skrev 2024-03-01 08:45:13 följande:
    Det är tröttsamt att få ord lagda i munnen. Jag har inte skrivit att hon förtjänar en örfil. Bara att hennes beteenden kan vara lika illa som mannens. Det innebär inte att jag tycker att det var rätt att han slog till henne. de beter sig BÅDA LIKA ILLA!!

Att jag tror att det ligger mer bakom beror på att hon beskriver städbråk som något naturligt förekommande och för att jag tänker att man inte är en känslomässigt stabil person om man slänger ut sin partners kläder på tomten. 

Ditt nick och det du skriver tyder ju på att du tycker att hon förtjänar att bli slagen. 

Hur man kan tycka att det är lika illa att kasta en jacka på marken som att slå någon i ansiktet är för mig helt oförståeligt 

• Anonym (Steff)
    Anonym (Buhu) skrev 2024-03-01 09:24:24 följande:
    För mig är det helt oförståeligt hur dålig läskunnigheten är här. Men svenska är kanske inte ditt förstaspråk.
    Jag tror du behöver läsa igen det du skrivit en gång till. Det är bara dumt att kasta sten i glashus
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Buhu) skrev 2024-03-01 09:36:07 följande:
    Har lite svårt att läsa dina påhittade fantasier.

Jag menade att du ska läsa igenom det du själv skrivit för att förstå hur det tolkas av andra som läser det.

Tycker du eller tycker du inte att det är lika illa att slå någon i ansiktet som att kasta en jacka på marken? Du har nämligen skrivit ett par gånger att de betett sig lika illa så det är lätt att få den uppfattningen.

Svar på tråden Fick en örfil, känner mig förnedrad