• Anonym (Xyz)

Ha barn med annan etnicitet?

Hej. Vi kan försöka hålla lite god ton i denna debatt då jag vill ha en seriös diskussion. Jag är en vit svensk man, lika svensk som barnen i bullerbyn och jag kan attraheras av tjejer från olika delar av världen även fast jag föredrar kvinnor som är ljusa som mig.

Nu är grejen att jag har en tjej från östasien har börjat träffas och vi verkar gilla varandra ömsesidigt men däremot så har jag denna grej i bakhuvudet att om vi skulle bli tillsammans och skaffa barn så kommer barnen i princip se asiatiska ut och barnen inte se ut som mig alls och det tycker jag verkar tråkigt. Man vill väl kunna se sig själv i sina barn?

Vad har ni för tankar gällande detta?

• Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?
  • LillaMorsan

Jag anser att du bör avsluta förhållandet med den här tjejen som ser östasiatisk ut. bara det faktum att du öht har farhågor gällande att era eventuella barn kan komma att se ut som mamman dvs östasiatiska ut, ja det säger ganska mycket. Vissa barn liknar mer pappan och vissa barn liknar mer mamman. Så ja ?risken? finns att eventuella gemensamma barn skulle se ut som mamman. Hade du haft samma problem och oro om tjejen hade varit vit? jag menar barnen hade kunnat likna mamman helt och hållet oavsett ändp. Så det är det östasiatiska utseendet du stör dig på? För hennes skull. Avsluta förhållandet. 

• Anonym (Va?)

Är det en riktig fråga? Tror ni inte att våra föräldrainstinkter är starkare än att den sträcker sig till färgen på vår hud eller strukturen på vårt hår? Vi människor är så hårdprogrammerade till att älska och ta hand om våra hjälplösa små avkommor att jag skulle gissa att det är extremt ovanligt. Ja såvida inte anknytningen går fel någonstans på vägen, men det beror nog inte ofta på hudfärgen.

Och ditt barn kommer att likna dig ändå, även om vissa drag kommer att vara dominanta från den andra föräldern så bidrar du ändå med 50% av generna.

• Anonym (Tess)
    Elanus skrev 2023-07-17 20:34:44 följande:
    Du frågade inte om hon ser etnisk svensk ut, du frågade om hon ser lika svensk ut som afrikansk. Det gör hon i mina ögon. I Gambia skulle säkert många tycka att hon ser väldigt europeisk ut, i Sverige finns det säkert många som tycker som du, att hon ser mer afrikansk ut.
    Det är ju som Trevor Noah. I Sydafrika har han fått höra att han ser vit ut, i USA är han svart.
  • Anonym (Märkligt)

Är det en oro? Gillar du inte tjejens östasiatisk utseende? Vad är problemet om barnen skulle få östasiatiska drag som mamman? Hon kanske känner detsamma, att eta barn tyvärr skulle se ut som Du. Räcker det inte med 50 procent av din genuppsättnin?! vill du ha en kopia? Eller är det bara ok om du barnet ser ut som mamman om mamman är svensk??

• Mrs Moneybags
    Pixxel skrev 2023-07-17 21:13:15 följande:

Alice Bah ser ju 100% afrikansk ut. Ser inte ett enda europeiskt drag på henne.

I dina ögon, ja. Googla gambianska kvinnor så ser du nog skillnaden. Det är säkerligen samma med halvasiater som i våra ögon ser helt asiatiska ut. 

• Anonym (Inte lika)
    Anonym (Pillan) skrev 2023-07-17 02:30:44 följande:

Nu attraheras jag bara av västerländska män men jag skulle inte heller vilja att mitt barn hade tex asiatiska drag då det inte skulle se ut som om jag är barnets förälder. Jag skulle nog inte känna samma samhörighet. 
    De jag känner till som skaffat barn med kineser eller afrikaner har alla barn som har asiatiska och afrikanska drag och hudfärg. Inget av barnen liknar den svenska föräldern. 

Fast det är ju ganska vanligt att ha ett barn som inte är kopia av sig själv.Man älskar ju sitt barn oavsett vem barnet är lik .Finns viktigare saker i livet.
  • Anonym (Hmm)

Älskar jag någon och vill sätta ett barn till världen så skulle jag aldrig bry mig om pappans hudfärg eller härkomst! Mina barn skulle vara det vackraste som finns! 

Nu är jag vit, blond och brunögd. Pappan till mina barn är blond och blåögd. Världens finaste barn fick vi! Hade barnens pappa varit mörk, so What? 

Såg en mörk kvinna, superlång och jättevackra drag och världens lockigaste hår. Hennes man var typisk svensk. Deras två döttrar var sååååå fina. Mammans vackra ansiktsdrag, pappans blåa ögon och båda döttrarna hade en vacker hudfärg som såg lite ut som en svensk som varit utomlands och fått en gyllengulnyans. Lockigt ljus hår! 

• Anonym (Japp)

Jag kände exakt så när jag nätdejtade innan jag träffade min man. Att jag ville träffa någon med västerländskt utseende för att mina barn ska bli lika mig. 

blev också så. 

• Anonym (Pionen)

Det är inte så att bara hud- och hårfärg är vad som gör att man liknar eller inte liknar sin förälder...

En vän till mig har en thailändsk mor och en svensk far. Hon har sin mammas asiatiska drag, men jösses vad lik hon ändå är sin pappa i minspel, ansiktsuttryck, hållning etc. Egentligen tror jag att hon faktiskt är mer lik honom även fysiskt, fastän hon har mammas "färger och former" på hår, ögon etc.

Själv är jag väldigt lik min pappa och inte ett dugg lik mamma, trots att de har samma etnicitet...

Alla är vi en rätt oförutsägbar mix oavsett genblandning.

• Anonym (Mamma till blandbarn)
    Anonym (Pillan) skrev 2023-07-17 02:30:44 följande:

Nu attraheras jag bara av västerländska män men jag skulle inte heller vilja att mitt barn hade tex asiatiska drag då det inte skulle se ut som om jag är barnets förälder. Jag skulle nog inte känna samma samhörighet. 
    De jag känner till som skaffat barn med kineser eller afrikaner har alla barn som har asiatiska och afrikanska drag och hudfärg. Inget av barnen liknar den svenska föräldern. 

Det där stämmer ju inte. Barnen får 50% av generna från varje förälder.

Jag är askblond och blåögd. Min man är svarthårig med mörkbruna ögon. Vårt barn har mörkbrunt hår och nötbruna ögon som kan skifta i grönt i solen. Det kan vara att svenskar tycker att hen inte ser svensk ut men i min mans hemland ser folk på en gång att hen inte ser ut som andra där. De ser "det svenska" även om svenskarna inte ser det.

Inte ens om man får barn med en med samma etnicitet kan man vara säker på att barnet blir en kopia av en själv. Då får man klona sig själv.

Älskar man någon har man väl inget emot att barnet liknar den man älskar? Vad är det för rasistiskt nonsens?
Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?