• Anonym (Xyz)

Ha barn med annan etnicitet?

Hej. Vi kan försöka hålla lite god ton i denna debatt då jag vill ha en seriös diskussion. Jag är en vit svensk man, lika svensk som barnen i bullerbyn och jag kan attraheras av tjejer från olika delar av världen även fast jag föredrar kvinnor som är ljusa som mig.

Nu är grejen att jag har en tjej från östasien har börjat träffas och vi verkar gilla varandra ömsesidigt men däremot så har jag denna grej i bakhuvudet att om vi skulle bli tillsammans och skaffa barn så kommer barnen i princip se asiatiska ut och barnen inte se ut som mig alls och det tycker jag verkar tråkigt. Man vill väl kunna se sig själv i sina barn?

Vad har ni för tankar gällande detta?

• Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?
  • flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-07-24 20:04:23 följande:
    Det är ju skönt att känna kulturell samhörighet med de som bor där man själv bor! Så det borde ju ses som positivt istället för provokativt, enligt mig åtminstone. Som du skrev ovan så instämmer jag helt i det, inget motbjudande med till exempel svarta män, det är bara att fysisk attraktion saknas. 
    Asså, jag vill smälta in i det svenska samhället, vill va svensk, född här och ser Sverige som mitt enda hemland men är samtidigt medveten att jag ändå inte passerar som svensk för många etniska svenskar. Och en del blir provocerade när jag identifierar mig som en sorts svensk. Inte etnisk svensk förstås men iaf en sorts svensk. Och det här kommer ur kärlek och respekt för det svenska, inget annat.
  • fultextad användarhandbok
    flygrl skrev 2023-07-25 01:46:40 följande:
    Asså, jag vill smälta in i det svenska samhället, vill va svensk, född här och ser Sverige som mitt enda hemland men är samtidigt medveten att jag ändå inte passerar som svensk för många etniska svenskar. Och en del blir provocerade när jag identifierar mig som en sorts svensk. Inte etnisk svensk förstås men iaf en sorts svensk. Och det här kommer ur kärlek och respekt för det svenska, inget annat.
    Precis, det finns ju mer än en dimension av svenskhet eller annan -het. Kulturell svenskhet, språklig svenskhet och så vidare. Ta vara på de delarna och utveckla dem och var en del av Sverige och det svenska. Helt giltigt.
  • flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-07-25 19:40:48 följande:
    Precis, det finns ju mer än en dimension av svenskhet eller annan -het. Kulturell svenskhet, språklig svenskhet och så vidare. Ta vara på de delarna och utveckla dem och var en del av Sverige och det svenska. Helt giltigt.
    Tack! 😊
  • Anonym (Arken)

Detta är ju också något jag tänker på. Om vi svenskar parar oss med icke-svenskar så dör ju vi ut. Är inte det tråkigt?

• Mrs Moneybags
    Anonym (Arken) skrev 2024-09-17 14:50:39 följande:

Detta är ju också något jag tänker på. Om vi svenskar parar oss med icke-svenskar så dör ju vi ut. Är inte det tråkigt?

De andra dör ju också ut i samma takt då.

Dessutom kan gener aldrig dö ut så länge man fortsätter att skaffa barn. 
  • Anonym (Arken)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-17 15:10:20 följande:

Det finns endast ca sju miljoner svenskar i världen av över åtta miljarder människor. Vilka drabbas mest om en asiat och en vit parar sig? Jo barnet ser asiatiskt ut. Vi blir färre och färre för varje dag.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Arken) skrev 2024-09-17 15:25:29 följande:
    Det finns endast ca sju miljoner svenskar i världen av över åtta miljarder människor. Vilka drabbas mest om en asiat och en vit parar sig? Jo barnet ser asiatiskt ut. Vi blir färre och färre för varje dag.
    Ja, för alla åtta miljarder tillhör samma folk. Eller inte. De tillhör ju också miljontals olika folkslag och är lika rädda om sin kultur som vi är. 

Tror du inte att de tycker exakt samma sak om blandade barn? Att de tar egenskaper av "de andra"? 

Vi blir färre främst för att vi inte föder så många barn överhuvudtaget. Just nu föder varje kvinna i snitt 1,5 barn i Sverige (invandrare inräknade). Man behöver föda minst 2,1 barn per kvinna för att befolkningen inte ska minska. Dessutom är det en växande trend bland yngre att leva livet barnfritt. Det är nog det största hotet. 
  • Anonym (Inte lika)
    Anonym (Arken) skrev 2024-09-17 14:50:39 följande:

Hellre detta än att alla vill bli barnlösa .Vem ska ta hand om oss?Det viktigaste ändå är att skaffa barn med en bra ,empatisk människa ,inte etnicitet.
  • Anonym (f)
    flygrl skrev 2023-07-25 01:46:40 följande:
    Jag brukar säga till min helafrikanska väninna att hon är den svenskaste personen jag känner. 
  • Anonym (Doopie)
    Anonym (Arken) skrev 2024-09-17 15:25:29 följande:

Och för asiater kommer samma barn se ut att vara vit/europeiskt. Det ligger liksom i betraktarens öga...
    Min vän (från Gambia) skaffade barn med en sydamerikansk man, barnen är blandade, det ser man tydligt och man ser absolut drag av båda föräldrarna. 

Jag (nordeurope) har barn med en syditalienare, visst är barnen mörkare än mig men jag ser helt klart mitt eget genetiska arv i dem. Och varför i hela friden skulle man inte kunna knyta an till ett barn som inte liknar en? Finns ju massor av barn, jag själv tex, som inte är direkt lik någon av mina föräldrar. 
    Hela resonemanget att vitheten försvinner känns en smula 1930-tal. 

• Anonym (Inte lika)

Jag har ljust hår och ljusblåa ögon ,båda mina barn har bruna ögon och brunt hår(alltså inte lik mig i andras ögon).Men mina gen finns ju kvar i kommande generationer (om det skulle bli så ).

• Anonym (XXX)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-17 15:10:20 följande:

Nä, men i och med att anlagen för mörka färger är dominanta, så kommer det att finnas färre och färre barn med anlagen för ljusa färger manifesta (alltså synliga, uttryckta i individens utseende), om vi fortsätter att blanda oss i den här takten. 
  • Anonym (Inte lika)
    Anonym (XXX) skrev 2024-09-18 19:40:38 följande:
    Nä, men i och med att anlagen för mörka färger är dominanta, så kommer det att finnas färre och färre barn med anlagen för ljusa färger manifesta (alltså synliga, uttryckta i individens utseende), om vi fortsätter att blanda oss i den här takten. 
    Ja om alla med mörka drag blandar sig med varandra.Annars inte .
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Inte lika) skrev 2024-09-18 19:47:33 följande:
    Ja om alla med mörka drag blandar sig med varandra.Annars inte .
    Ja, såklart. Men det är ju precis det som sker nu. Särskilt i våra invandrartäta förorter och stadsdelar. Det började på 1960-70-talet, när svenska kvinnor började åka på charter till Medelhavet, och kom hem gravida med någon Carlos eller Stephanos.

Men då var det i alla fall inte i större omfattning, än att dessa gener kunde inbringas i vår genpool bara som ett mindre och intressant komplement. Som skulle komma ut i varannan eller var tredje generation som ett par smäktande bruna ögon, eller en hårigare bröstkorg eller en större näsa än medelsvensson.

Men i den omfattning som det sker nu, så kan våra nordiska gener inte motverka det främmande inflytandet. Särskilt inte som så många svenskar väljer att skaffa bara ett barn eller inget alls. (Eller börjar försöka för sent, så att det bara hinner bli ett barn. Eller inget alls.)
Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?