• Anonym (Xyz)

Ha barn med annan etnicitet?

Hej. Vi kan försöka hålla lite god ton i denna debatt då jag vill ha en seriös diskussion. Jag är en vit svensk man, lika svensk som barnen i bullerbyn och jag kan attraheras av tjejer från olika delar av världen även fast jag föredrar kvinnor som är ljusa som mig.

Nu är grejen att jag har en tjej från östasien har börjat träffas och vi verkar gilla varandra ömsesidigt men däremot så har jag denna grej i bakhuvudet att om vi skulle bli tillsammans och skaffa barn så kommer barnen i princip se asiatiska ut och barnen inte se ut som mig alls och det tycker jag verkar tråkigt. Man vill väl kunna se sig själv i sina barn?

Vad har ni för tankar gällande detta?

• Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?
  • Anonym (Mama)

Ja alltså, thats a no from me. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Varför är just hudfärgen en dealbreaker? Det är alltså ok om barnet har samma hudfärg men inte liknar en i övrigt, men inte om barnet är ganska lik en men har en annan hudfärg? 

Jag känner en svensk ljus man som har barn med en ganska mörk kvinna från Sydamerika. Barnet är mörkare än sin pappa (men inte lika mörk som mamman), men i övrigt nästan en kopia av sin far.

• Anonym (Xyz)
    Anonym (Frida) skrev 2023-07-16 23:44:34 följande:

Har flera svenska tjejkompisar som är vita och har barn med män ifrån andra länder och barnen ser inte vita ut. Det är inte bara att barnen har mörkare hud, mörka ögon och mörkt hår men även ex näsor och ögonens form är väldigt annorlunda jämfört med deras vita mammor. Vissa av barnen är inte ens lika sina svenska mammor över huvud taget utan Skulle lika gärna kunna vara adopterade. 
    Tycker det är lite synd när min vackra vän med naturligt ljusblond hår och blå ögon har flera små barn med svart affrohår och brun hud. De är inte alls lika och mammans skönhet och unika drag syns inte alls i barnen..

Själv vill jag att mina barn ska se ut som mig och skulle därför aldrig skaffa barn med en utländsk man. 

Det är ju så det vanligaste är. Och det måste ju vara väldigt tråkigt för dessa kvinnor att folk tror att barnen nästan är adopterade. Jag jobbade med en svensk kvinna som hade tre barn med en turkisk man och hon nämnde en gång att hon tyckte det var tråkigt att hennes barn inte ser ut som henne alls. Och då tyckte jag ändå hennes barn var ljusare än vanligt då hon hade en ganska mörk turkisk man.

Om folk fortsätter såhär så kommer ju etniska svenskar bara vara något man kan läsa om i historieböckerna eller titta på gamla Astrid Lindgren filmer.
    Anonym (Pillan) skrev 2023-07-17 02:30:44 följande:

Nu attraheras jag bara av västerländska män men jag skulle inte heller vilja att mitt barn hade tex asiatiska drag då det inte skulle se ut som om jag är barnets förälder. Jag skulle nog inte känna samma samhörighet. 
    De jag känner till som skaffat barn med kineser eller afrikaner har alla barn som har asiatiska och afrikanska drag och hudfärg. Inget av barnen liknar den svenska föräldern. 

Jag tror jag läste någon artikel om det där med samhörighet innan att den är lägre om barnen ser alldeles för olika ut. Just det där med dragen stämmer ju då barnen får ärva max 5% av de svenska dragen. Titta på t.ex Alice Bah Kunke som har en vit förälder men hon är ju så svart/mörk man kan bli eller den välkända Barack Obama som kallas den första svarta presidenten men som har en vit mamma. Han kallas ju svart för att det är vad han är.
  • Elanus

Barnen kommer ju se lika mycket nordeuropeiska ut som östasiatiska. Inte blir generna på något sätt starkare ju längre bort från Sverige deras ursprung ligger. Är det bara du som oroar dig för att era barn ska få drag av mamman eller är också hon oroad att de ska få drag av dig?

• Mrs Moneybags

Jag är ju själv blandad och mina tankar kring detta är att jag liknar båda mina föräldrar och på samma gång liknar jag andra med samma blandning lika mycket. Dvs min hudfärg och hårtyp liknar mer andra blandade (svart/vit) och inte alls mina föräldrar. 

Mina ansiktsdrag och min kroppstyp däremot liknar förstås mina föräldrar på olika sätt. För mig har det bara varit positivt. Vet inte hur mina föräldrar tänkte när de fick mig, men som någon skrev skaffar man ju barn för att man tycker att ens partner är fin precis som han/hon är och man vill att detta återspeglas i sina barn. Det låter inte som att du har kommit så långt i dina känslor för din flickvän om du inte kan tänka dig henne som mamma till dina barn. Det behöver ju inte ha med hennes ursprung att göra. 

• Anonym (Inte lika)

Mina barns pappa är utländsk.Mina barn är inte lik mig och vi har inte samma färger .Genetiken blir så ibland att man blir mest lik den ena föräldern och dens familj .Jag har fått frågan vad jag tycker om detta att mina barn är inte lik mig .

• Anonym (Inte lika)

Min dotter är kopia av sin pappa och väldigt lik sina fastrar .Svårt att se likheter med mig och det säger dom flesta till mig.

• Anonym (Xyz)
    Elanus skrev 2023-07-17 09:17:31 följande:

Barnen kommer ju se lika mycket nordeuropeiska ut som östasiatiska. Inte blir generna på något sätt starkare ju längre bort från Sverige deras ursprung ligger. Är det bara du som oroar dig för att era barn ska få drag av mamman eller är också hon oroad att de ska få drag av dig?

Tycker du Alice Bah Kunke ser lika svensk/vit ut som afrikansk? Jag och denna tjej dejtar bara typ och detta är något jag måste få ur mina känslor av om det nu skulle gå vidare.
    Anonym (Inte lika) skrev 2023-07-17 12:35:56 följande:

Mina barns pappa är utländsk.Mina barn är inte lik mig och vi har inte samma färger .Genetiken blir så ibland att man blir mest lik den ena föräldern och dens familj .Jag har fått frågan vad jag tycker om detta att mina barn är inte lik mig .

Vad tycker du om det då? Är det tråkigt?
    Anonym (Inte lika) skrev 2023-07-17 12:47:35 följande:

Min dotter är kopia av sin pappa och väldigt lik sina fastrar .Svårt att se likheter med mig och det säger dom flesta till mig.

Hur är dina känslor gällande det?

• nonameleft

Jag är vit och har tre barn. Pappan till min äldsta är vit. Sonen är inte speciellt lik nagon av oss. Min nuvarande man (ocksa vit) och jag har 2 barn tillsammans. Dottern är en kopia av honom. Sonen har inga tydliga drag fran nagon av oss.

Av 3 barn är alltsa ingen uppenbart lik mig trots samma hudfärg. Pa 15 ar som mamma har jag aldrig fatt höra att barnen liknar mig (utseendemässigt). Älskar jag dem mindre för det? Nej. Känns det inte som att det är mina barn? Jo 100% 

Att du skaffar barn med en vit kvinna är inget som garanterar att de blir lika dig. Det viktigaste för att skaffa barn är väl ända att personen du skaffar barn med har vettiga värderingar, att ni har det bra ihop och att du tror att hon kommer vara en bra mamma.

• Anonym (Inte lika)

Jag har aldrig haft någon stark önskan att mina barn skulle ha varit väldigt lik mig .Känner med lite blandade känslor ,tycker att det känns väldigt knepigt med genetiken att vara så lik bara den ena föräldern.

Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?