• Anonym (Xyz)

Ha barn med annan etnicitet?

Hej. Vi kan försöka hålla lite god ton i denna debatt då jag vill ha en seriös diskussion. Jag är en vit svensk man, lika svensk som barnen i bullerbyn och jag kan attraheras av tjejer från olika delar av världen även fast jag föredrar kvinnor som är ljusa som mig.

Nu är grejen att jag har en tjej från östasien har börjat träffas och vi verkar gilla varandra ömsesidigt men däremot så har jag denna grej i bakhuvudet att om vi skulle bli tillsammans och skaffa barn så kommer barnen i princip se asiatiska ut och barnen inte se ut som mig alls och det tycker jag verkar tråkigt. Man vill väl kunna se sig själv i sina barn?

Vad har ni för tankar gällande detta?

• Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?
  • Anonym (Inte lika)
    Anonym (anonym) skrev 2023-07-19 21:25:36 följande:
    haha oj vad du krigar för detta, inte lite bitter att din dotter inte fick samma hårfärg som dig Flört
    Tacksam!Och mera säkerhet,enligt min åsikt.
  • Anonym (Inte lika)
    Ess skrev 2023-07-19 15:52:31 följande:

Vill själv ha barn som liknar mig, och har därför valt att dejta svenska killar, och även skaffat mina barn med en svensk.

Kan tänka mig att dina barn är mest kopia av dig.Lycklig nu?
  • Ess
    Anonym (Inte lika) skrev 2023-07-19 23:37:42 följande:
    Ja.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Inte lika) skrev 2023-07-19 19:49:07 följande:

Så att vara blond i Sverige idag kan skapa en del oönskad uppmärksamhet.Därför är jag tacksam att min dotter inte är detta.

Vad löjligt. Tror du inte att vi som är svarta råkar ut för negativ uppmärksamhet mer eller mindre för jämnan? Man kan inte skaffa barn utifrån hur andra kommer att se på en. I så fall skulle vi som är utsatta för rasism aldrig skaffa barn. 

Dessutom kan man aldrig veta om ens barn kommer utsättas för exvis mobbning eller annat pga saker utom ens kontroll som handikapp eller vad som helst. 

• flygrl
    fornminne skrev 2023-07-19 22:43:52 följande:
    Få svenskar har idag problem med mörkhyade. De flesta har en öppen och trevlig attityd eftersom de inte har något emot mörkhyade i sig. Däremot är många kritiska till den invandring vi har haft samt problemen i förorterna. Men det är du ju själv, på goda grunder.

Invandrare är inte bara överrepresenterade som förövare vid olika brott, utan också som offer. Det är främst invandrare som drabbas av andra invandrares våld eller förtryck, när majoritetssamhället drar sig undan. Hela samhället drabbas, men olika mycket.

Kultur och värderingar spelar större roll än hudfärg. En kristen från Karibien är inte samma sak som en muslim från Somalia, men självklart är inte heller alla muslimer lika.

I övrigt har du rätt att jag borde ha förtydligat. Precis som det finns vita latinamerikaner finns det självklart svarta latinamerikaner. Miljontals dessutom, precis som du skriver.

Jag tror inte att en svart latinamerikan nödvändigtvis känner större samhörighet med en svart afrikan (bara för att de delar hudfärg och en del andra drag), än med en vit europé t ex. Men för att återgå till ursprungsfrågan: Det vanligaste är ändå att svarta blir ihop med andra svarta, och vita med vita. Men kulturell närhet är viktigare än hudfärg. Många svenskar känner större samhörighet med en afroamerikan än med en ryss, särskilt som det politiska och sociala avståndet till Ryssland har ökat under Putin-regimen och Ukraina-kriget. 

Så tänker jag med att det är alltså att svenskar överlag nog inte bryr sig så mycket om hudfärgen i sig men däremot problemen kopplade till invandringen. Sen kan jag väl iofs förstå att människor trots allt vill känna igen sig i sitt land och inte att stadsbilden domineras av människor man upplever som främmande. Jag kan förstå det även om det gör lite ont veta man är ett främmande inslag fast man är född här. Men det finns väl inga perfekta lösningar. 😔

Och visst är det som du säger att vi med invandrarbakgrund i förorterna faktiskt också drabbas av kriminaliteten, hederskulturen, religiös extremism, rasism när det svenska samhället drar sig undan. Jag känner mig ofta övergiven för jag vill leva i Sverige, inget fkn parallellsamhälle. 

Att jag nämnde den afrikanska diasporan va för jag ville visa att vi svarta kan ha många olika bakgrunder, dels afrikanska dels från andra delar av världen där vi hamnat. Afrika har ju alltid funnits med i min familj som ett nästan mytiskt ursprung längre tillbaka som vi burit vidare traditioner från trots förtryck (Santeria!) och visst känner jag nåt särskilt för Afrika och människorna där särskilt Västafrika som vi kom från. Men visst stämmer det med kulturell samhörighet och ex. somalier känns inte kulturellt nära. Somalier ser sig inte ens alltid som svarta...

Jag känner deffo stor samhörighet med etniska svenskar för jag vill verkligen va en del av det svenska. Jag tog det som en komplimang när en vän nyligen skämtsamt  sa "Men du är ju så svennig". 😊

• Anonym (XXX)
    Anonym (Inte lika) skrev 2023-07-19 23:37:42 följande:
    Jag tänker, att om jag skulle ha skaffat barn med artificiell insemination - en hundra procent egoistisk handling - så skulle jag ha valt en donator som var så lik mig som möjligt, så att barnet skulle bli så likt mig som möjligt. Särskilt i färgerna: blont hår, blå ögon, ljus hy. Då hade det ju inte varit någon poäng med att barnet liknade någon annan än en själv, eller att det blev missförstånd när folk trodde att han eller hon tillhörde någon annan familj.

...men blir man kär så blir man! Och då upptäcker man plötsligt att man inte önskar någonting hellre, än ett barn med HANS älskade fina, vackra, intelligenta, nyfikna hasselnötsbruna ögon!
  • Anonym (Xyz)
    Anonym (E) skrev 2023-07-19 02:39:35 följande:

Min släkting är adopterad från Östasien och hennes barn som hon har fått med en blond och blåögd svensk ser helt asiatiska ut. Väldigt söta men det finns inget skandinaviskt i deras utseende förutom längden  så du får nog räkna med att dina barn inte alls skulle se ut som du. 

Jag har en annan väninna som är adopterad från Asien och hon berättade hur jobbigt det är ibland att folk tror att hennes svenska pappa är en snuskgubbe som har importerat en mycket ung fru från Asien. Hennes ord, inte mina. Det är ju också en aspekt i ditt fall.

Om det är mycket viktigt för dig att få helsvenska barn så är det nog bättre om du bryter med den här tjejen. Samtidigt tror jag inte att du kommer att bry dig när barnen väl kommer. Man älskar ju sina barn oavsett hur de ser ut. 

Ja så är det ju, och det tycker jag skulle vara ganska tråkigt. Gör inte alla det innerst inne?

Jag läste också om en äldre man som hade en dotter i övre tonåren med en asiatisk kvinna som var orolig över att folk skulle tro han importerat en ung tonåring från Thailand eller liknande.

Jag har faktiskt ett litet problem med kvinnor och det är att vita kvinnor inte tycks intresseras av mig, men mörkare kvinnor gör det däremot.
  • Anonym (Mamma till blandbarn)

Jag är inte så förälskad i mitt eget utseende att jag absolut vill ha en kopia av mig själv. Cool

Är det den "nordiska rasen" ni vill bevara el "bara" det nordiska utseendet?

Visst, blonda och blåögda är en minoritet i världen. Men en ännu mer sällsynt minoritet är de rödhåriga, ljushyade och fräkniga. Tänk om de skulle bestämma sig att endast gifta sig med andra rödhåriga, för att bevara "rasen" (utseendet). Alla skulle tycka att det var konstigt

Nej, man skaffar barn med den man älskar. Tvekar du pga hennes utseende så älskar du inte henne (iaf inte rillräckligt). Släpp henne fri att hitta någon som verkligen älskar henne. Bind inte upp henne medan du letar efter den perfekta blonda kvinnan att skaffa barn med.

• Anonym (Xyz)
    Anonym (Mamma till blandbarn) skrev 2023-07-22 15:54:43 följande:

Är det den "nordiska rasen" ni vill bevara el "bara" det nordiska utseendet?

Ja det är väl lite därför man skaffar barn, för att sitt folk ska leva vidare?  Jag jag skrev tidigare i denna tråd: Skulle det inte vara tråkigt om man i framtiden bara kan läsa om i historieböckerna om hur svenskar såg ut? Eller bli tvungen att titta på då kanske 200 år gamla Astrid Lindgren filmer? Skulle inte det vara tragiskt?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Men herregud TS, varför tror du att nordeuropeiskt utseende håller på att utrotas? Ser du aldrig ?helsvenska? par? Det är ju det vanligaste. Kanske inte rågblonda par, men ljusa eller åt det ljusare hållet. Synligt blandade par är inte lika vanligt, även om det givetvis har blivit vanligare i en mer mångkulturell värld.

Och nej, de festa skaffar inte barn för att ?bevara rasen?. Detta är inte Tredje Riket. De flesta skaffar barn för att de vill ha barn.

Som skrevs tidigare, rött hår är ännu mer sällsynt än blont. Tycker du att rödhåriga bara ska skaffa barn med varandra? De är inte så många globalt sett, ändå har de inte utrotats.

Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?