• Anonym (Xyz)

Ha barn med annan etnicitet?

Hej. Vi kan försöka hålla lite god ton i denna debatt då jag vill ha en seriös diskussion. Jag är en vit svensk man, lika svensk som barnen i bullerbyn och jag kan attraheras av tjejer från olika delar av världen även fast jag föredrar kvinnor som är ljusa som mig.

Nu är grejen att jag har en tjej från östasien har börjat träffas och vi verkar gilla varandra ömsesidigt men däremot så har jag denna grej i bakhuvudet att om vi skulle bli tillsammans och skaffa barn så kommer barnen i princip se asiatiska ut och barnen inte se ut som mig alls och det tycker jag verkar tråkigt. Man vill väl kunna se sig själv i sina barn?

Vad har ni för tankar gällande detta?

• Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?
  • fornminne

Flygrl, svenskar är inte så öppna och toleranta som ibland påstås, men inte heller så rasistiska som vi ibland anklagas för av tok-vänstern, så fort vi inte accepterar vad som helst.

Sanningen är att svenskar är som folk mest, men liknande folk eller samhällen, dvs högtillitsländer. Fredliga demokratiska samhällen leder till högre tillit mellan främlingar. I krigszoner eller icke-demokratiska samhällen litar man främst på sin egen grupp, t ex i klansamhällen. Detta kan leda till en rejäl kulturkrock när dessa flyttar till Sverige och liknande länder. 

Ja, på 90-talet hade Sverige problem med nynazister, som trakasserade både invandrare och svenskar de inte gillade. Sen var många svenskar inte lika vana vid invandrare då, särskilt inte i mindre städer. 

Det var inte min avsikt att klumpa ihop alla afrikaner, lika lite som européer. Självklart finns det lika många kulturer i Afrika som i Europa. Vissa är närmare varandra än andra. 

• Ess

Vill själv ha barn som liknar mig, och har därför valt att dejta svenska killar, och även skaffat mina barn med en svensk.

• Anonym (anonym)
    flygrl skrev 2023-07-19 13:38:05 följande:
    Anonym (E) skrev 2023-07-19 02:52:53 följande:

Jag har också sådana erfarenheter och det är dessutom en säkerhetsrisk i vissa länder där turister rånas och kidnappas. 

Det är få länder där man smälter in i mängden. Jag tyckte att det var kul att för en gångs skull bli tagen för lokalinvånare när jag var i Österrike. Man får ett helt annat bemötande då. 

Jag ser ut som ett stereotyp skandinav med ljusblont hår och mycket ljusblå ögon och jag har inte mycket pigment direkt. Det är som sagt exotiskt för en del vilket är rätt tröttsamt. 

Fast man smälter inte in som östasiat heller. När jag har rest med asiatiska vänner får de också blickar och  kommentarer. 

Ok, trist att höra om era erfarenheter och kan bara beklaga det är så. 😔
    Jag kan väl relatera utifrån mina erfarenheter som svart och då dessutom darkskinned dvs. så mörk man kan va. Alla människor ska ju självklart respekteras oavsett ursprung vita blonda blåögda inräknade. It goes without saying.Asså även om jag som levat hela mitt liv i Norra Botkyrka är väl medveten Sverige tyvärr har växande problem med kriminalitet kan jag säga det fortfarande är way to go till dom nivåer det är i delar av Latinamerika. Mina föräldrar är afrolatinos från Cuba och Venezuela och det är helt fkn sanslöst hur det är i tex Caracas med fler som dödas än i Afghanistan. Och Mexico är väl ännu värre... 😔
    Fast jag tror det finns delar av Mexico som är lugnare. Det vet du säkert mer om.

Därmed inte sagt Sverige inte borde ta i tu med sina problem för jag är rädd det kan sluta riktigt illa här annars. 😮

Håller inte med dig där riktigt, jag kände mig faktiskt mycket säkrare i Guadalajara än vad jag gör i Sverige! Men det är också min högst subjektiva uppfattning. Lokalbefolkningen är beskyddande på ett helt annat sätt, och machokulturen kändes inte i närheten av den svenska förort jag växt upp i. I Sverige har jag blivit förföljd av gäng med killar men aldrig i Mexico. Men nu är vi nog off topic från frågan tror jag Glad
  • Anonym (Inte lika)

Så att vara blond i Sverige idag kan skapa en del oönskad uppmärksamhet.Därför är jag tacksam att min dotter inte är detta.

• Lönnsirap

Jag tänker att just tanken om hur en person skulle fungera som förälder är tämligen mänsklig om det är det man tänker och hoppas på framöver med sitt dejtande. 

Det finns ju mängder av olika aspekter i familjebildningen och massor av saker man tror om sig själv, eller om andra. Är det hög prioritet för dig att få "svenska" barn, så ska du naturligtvis inte dejta kvinnor som har ett utseende där det är tämligen väntat att vissa drag kommer skallra om ursprung. 

Jag tänker dock på att folk är väldigt mycket mer än sin etnicitet. Men om det faktiskt ÄR en grej som är viktig för dig så är det ju bara dumt att dejta, vara tillsammans med någon som inte uppfyller ditt "grundkrav".

• flygrl
    Anonym (Inte lika) skrev 2023-07-19 15:06:41 följande:

Min kompis (adopterad,mörk)hade inga problem att jobba i utsatta områden.Där fick hon höra :tjena syrran.Blondiner är ju populära i de flesta kulturer.

Va det här ett svar på det jag skrev om rasismen mot svarta från personer med ursprung i Mellanöstern? Vet inte riktigt va du menar med att din kompis är mörk men är hon kanske svart då? 😮

För isf vill jag bara säga att rasismen jag talade om är en påtaglig realitet och bl.a. använder arabisktalande ordet abd om oss som helt enkelt betyder slav och många tycks också se oss så. MEN samtidigt är absolut inte alla med den bakgrunden rasister. Jag har själv fina vänner med ursprung i Mellanöstern som bara behandlar mig sjysst så det handlar förstås om vem man stöter på. Men det är tyvärr utbrett.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Inte lika) skrev 2023-07-19 19:49:07 följande:

Så att vara blond i Sverige idag kan skapa en del oönskad uppmärksamhet.Därför är jag tacksam att min dotter inte är detta.

haha oj vad du krigar för detta, inte lite bitter att din dotter inte fick samma hårfärg som dig Flört
  • flygrl
    fornminne skrev 2023-07-19 15:25:42 följande:

Flygrl, svenskar är inte så öppna och toleranta som ibland påstås, men inte heller så rasistiska som vi ibland anklagas för av tok-vänstern, så fort vi inte accepterar vad som helst.

Sanningen är att svenskar är som folk mest, men liknande folk eller samhällen, dvs högtillitsländer. Fredliga demokratiska samhällen leder till högre tillit mellan främlingar. I krigszoner eller icke-demokratiska samhällen litar man främst på sin egen grupp, t ex i klansamhällen. Detta kan leda till en rejäl kulturkrock när dessa flyttar till Sverige och liknande länder. 

Ja, på 90-talet hade Sverige problem med nynazister, som trakasserade både invandrare och svenskar de inte gillade. Sen var många svenskar inte lika vana vid invandrare då, särskilt inte i mindre städer. 

Det var inte min avsikt att klumpa ihop alla afrikaner, lika lite som européer. Självklart finns det lika många kulturer i Afrika som i Europa. Vissa är närmare varandra än andra. 

Ibland funderar jag över va svenskar egentligen tycker och tänker om mig. Jag fattar ju det finns dom som ser ner på mig och öht inte vill ha mig i Sverige men inte säger det rakt ut fast mitt intryck är ändå att många verkar ha en sjysst attityd. Tycker inte jag möts av fientlig eller hotfull attityd från etniska svenskar i allmänhet även om jag råkat ut för några obehagliga saker även från det hållet.

Däremot möter jag mycket rasism från andra med invandrarbakgrund som sagt. 😔I övrigt är det säkert som du säger. Du brukar alltid ha vettiga balanserade resonemang. 😉

Jag förstår att du förstår att Afrika inte är homogent. 😉 Min poäng va också att svarta i Sverige kan ha andra bakgrunder än direkt afrikansk. Genom bl.a. slaveriet finns en stor svart befolkning i Las Americas, betydligt fler i Latinamerika och Caribien (55 miljoner bara i Brasilien!) än Nordamerika faktiskt. Man talar om den afrikanska diasporan.

• flygrl
    Anonym (anonym) skrev 2023-07-19 16:13:04 följande:
    Håller inte med dig där riktigt, jag kände mig faktiskt mycket säkrare i Guadalajara än vad jag gör i Sverige! Men det är också min högst subjektiva uppfattning. Lokalbefolkningen är beskyddande på ett helt annat sätt, och machokulturen kändes inte i närheten av den svenska förort jag växt upp i. I Sverige har jag blivit förföljd av gäng med killar men aldrig i Mexico. Men nu är vi nog off topic från frågan tror jag  // Glad

Som sagt vet jag inte så mycket om Mexico men har förstått det är skillnader i våldsnivån mellan olika regioner. Fast Guadalajara ligger ändå i Jalisco som härjas av kartellernas våld. Men det kan ju också handla om vilka delar av en storstad som Guadalajara man rör sig i. Men jag litar på va du berättar som själv bott där. 😉
    Och att det är illa i svenska förorter vet jag bittert väl, jag svär. 😕

Nog med OT från mig med. 😉

• fornminne
    flygrl skrev 2023-07-19 21:40:40 följande:

Ibland funderar jag över va svenskar egentligen tycker och tänker om mig. Jag fattar ju det finns dom som ser ner på mig och öht inte vill ha mig i Sverige men inte säger det rakt ut fast mitt intryck är ändå att många verkar ha en sjysst attityd. Tycker inte jag möts av fientlig eller hotfull attityd från etniska svenskar i allmänhet även om jag råkat ut för några obehagliga saker även från det hållet.

Däremot möter jag mycket rasism från andra med invandrarbakgrund som sagt. 😔I övrigt är det säkert som du säger. Du brukar alltid ha vettiga balanserade resonemang. 😉

Jag förstår att du förstår att Afrika inte är homogent. 😉 Min poäng va också att svarta i Sverige kan ha andra bakgrunder än direkt afrikansk. Genom bl.a. slaveriet finns en stor svart befolkning i Las Americas, betydligt fler i Latinamerika och Caribien (55 miljoner bara i Brasilien!) än Nordamerika faktiskt. Man talar om den afrikanska diasporan.

Få svenskar har idag problem med mörkhyade. De flesta har en öppen och trevlig attityd eftersom de inte har något emot mörkhyade i sig. Däremot är många kritiska till den invandring vi har haft samt problemen i förorterna. Men det är du ju själv, på goda grunder.

Invandrare är inte bara överrepresenterade som förövare vid olika brott, utan också som offer. Det är främst invandrare som drabbas av andra invandrares våld eller förtryck, när majoritetssamhället drar sig undan. Hela samhället drabbas, men olika mycket.

Kultur och värderingar spelar större roll än hudfärg. En kristen från Karibien är inte samma sak som en muslim från Somalia, men självklart är inte heller alla muslimer lika.

I övrigt har du rätt att jag borde ha förtydligat. Precis som det finns vita latinamerikaner finns det självklart svarta latinamerikaner. Miljontals dessutom, precis som du skriver.

Jag tror inte att en svart latinamerikan nödvändigtvis känner större samhörighet med en svart afrikan (bara för att de delar hudfärg och en del andra drag), än med en vit europé t ex. Men för att återgå till ursprungsfrågan: Det vanligaste är ändå att svarta blir ihop med andra svarta, och vita med vita. Men kulturell närhet är viktigare än hudfärg. Många svenskar känner större samhörighet med en afroamerikan än med en ryss, särskilt som det politiska och sociala avståndet till Ryssland har ökat under Putin-regimen och Ukraina-kriget. 
Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?