flygrl skrev 2023-07-19 21:40:40 följande:
Ibland funderar jag över va svenskar egentligen tycker och tänker om mig. Jag fattar ju det finns dom som ser ner på mig och öht inte vill ha mig i Sverige men inte säger det rakt ut fast mitt intryck är ändå att många verkar ha en sjysst attityd. Tycker inte jag möts av fientlig eller hotfull attityd från etniska svenskar i allmänhet även om jag råkat ut för några obehagliga saker även från det hållet.
Däremot möter jag mycket rasism från andra med invandrarbakgrund som sagt. 😔I övrigt är det säkert som du säger. Du brukar alltid ha vettiga balanserade resonemang. 😉
Jag förstår att du förstår att Afrika inte är homogent. 😉 Min poäng va också att svarta i Sverige kan ha andra bakgrunder än direkt afrikansk. Genom bl.a. slaveriet finns en stor svart befolkning i Las Americas, betydligt fler i Latinamerika och Caribien (55 miljoner bara i Brasilien!) än Nordamerika faktiskt. Man talar om den afrikanska diasporan.
Få svenskar har idag problem med mörkhyade. De flesta har en öppen och trevlig attityd eftersom de inte har något emot mörkhyade i sig. Däremot är många kritiska till den invandring vi har haft samt problemen i förorterna. Men det är du ju själv, på goda grunder.
Invandrare är inte bara överrepresenterade som förövare vid olika brott, utan också som offer. Det är främst invandrare som drabbas av andra invandrares våld eller förtryck, när majoritetssamhället drar sig undan. Hela samhället drabbas, men olika mycket.
Kultur och värderingar spelar större roll än hudfärg. En kristen från Karibien är inte samma sak som en muslim från Somalia, men självklart är inte heller alla muslimer lika.
I övrigt har du rätt att jag borde ha förtydligat. Precis som det finns vita latinamerikaner finns det självklart svarta latinamerikaner. Miljontals dessutom, precis som du skriver.
Jag tror inte att en svart latinamerikan nödvändigtvis känner större samhörighet med en svart afrikan (bara för att de delar hudfärg och en del andra drag), än med en vit europé t ex. Men för att återgå till ursprungsfrågan: Det vanligaste är ändå att svarta blir ihop med andra svarta, och vita med vita. Men kulturell närhet är viktigare än hudfärg. Många svenskar känner större samhörighet med en afroamerikan än med en ryss, särskilt som det politiska och sociala avståndet till Ryssland har ökat under Putin-regimen och Ukraina-kriget.