• flygrl

Ha barn med annan etnicitet?

Jag tycker nog jag kan se drag från båda föräldrar även hos mixade barn. Fast man måste kanske titta lite noggrannare. Men å andra sidan tycker jag också det ibland med vita föräldrar kan va så att jag tydligt kan se den ena föräldern men inte alls den andra i deras gemensamma barn. Och så kan det ju bli med föräldrar av olika etnicitet med. Sen kan ett barn med en svart och en vit förälder bli ljust och deras andra barn mörkare. Precis som barn med vita föräldrar kan se väldigt olika ut sinsemellan. Det finns många varianter uppenbarligen. 😮

Det där är inget jag som svart tjej som troligen en dag kommer få barn med en vit man grubblar över utan mer lite småintressant kuriosa typ. 😊

• flygrl
    Anonym (Pillan) skrev 2023-07-17 02:32:45 följande:
    Så kan det vara men då är ändå bägge föräldrarna vita och barnen har bägge föräldrarnas hudfärg gemensamt 
    Ok, jag tror jag förstår hur du menar.
  • flygrl
    Anonym (Xyz) skrev 2023-07-17 09:03:40 följande:
    Det är ju så det vanligaste är. Och det måste ju vara väldigt tråkigt för dessa kvinnor att folk tror att barnen nästan är adopterade. Jag jobbade med en svensk kvinna som hade tre barn med en turkisk man och hon nämnde en gång att hon tyckte det var tråkigt att hennes barn inte ser ut som henne alls. Och då tyckte jag ändå hennes barn var ljusare än vanligt då hon hade en ganska mörk turkisk man.

Om folk fortsätter såhär så kommer ju etniska svenskar bara vara något man kan läsa om i historieböckerna eller titta på gamla Astrid Lindgren filmer.
    Anonym (Pillan) skrev 2023-07-17 02:30:44 följande:

Nu attraheras jag bara av västerländska män men jag skulle inte heller vilja att mitt barn hade tex asiatiska drag då det inte skulle se ut som om jag är barnets förälder. Jag skulle nog inte känna samma samhörighet. 
    De jag känner till som skaffat barn med kineser eller afrikaner har alla barn som har asiatiska och afrikanska drag och hudfärg. Inget av barnen liknar den svenska föräldern. 

Jag tror jag läste någon artikel om det där med samhörighet innan att den är lägre om barnen ser alldeles för olika ut. Just det där med dragen stämmer ju då barnen får ärva max 5% av de svenska dragen. Titta på t.ex Alice Bah Kunke som har en vit förälder men hon är ju så svart/mörk man kan bli eller den välkända Barack Obama som kallas den första svarta presidenten men som har en vit mamma. Han kallas ju svart för att det är vad han är.

Jag kan väl förstå man vill kunna känna igen sig i sina barn men det tror ju jag man kan även om man har barn med nån av annan etnicitet. Det är väl bara som jag skrev tidigare att man måste titta lite noggrannare för att se dom likheterna. Ju mer man ser och kommer nära personer av annan etnicitet ju mer kommer man också se dom individuella dragen.

Jag har svårt tro du skulle se dina eventuella barn med den här tjejen som nån sorts anonyma östasiatiska barn "som ser ut som alla andra östasiater" utan du skulle se dom som dina och hennes barn, som individer med drag från båda er föräldrar och det är väl klart du skulle känna stark samhörighet och kärlek till dom. Låter det verkligen så otroligt för dig? 😮

Fast sen kommer ju det där att du tycks oroa dig för att etniska svenskar ska helt försvinna "om folk fortsätter såhär". Det låter ju mer som du vill slå vakt om dom vita etniska svenskarna och faktiskt ogillar såna som skaffar barn med partners av annan etnicitet. Är det det här det egentligen handlar om? 🤔

Missförstå mig inte, jag tycker också det vore trist om etniska svenskar försvann från jordens yta men samtidigt är det ju som det är och människor blir kära i andra människor oavsett etnicitet. Det är som det är.

Och Alice Bah Kuhnke, tja visst identifierar jag henne som svart och av västafrikanskt ursprung som jag själv men tittar jag noggrannare kan jag deffo också se nordeuropeiska drag. 😉

• flygrl
    Anonym (Pionen) skrev 2023-07-17 22:50:10 följande:

Det är inte så att bara hud- och hårfärg är vad som gör att man liknar eller inte liknar sin förälder...

En vän till mig har en thailändsk mor och en svensk far. Hon har sin mammas asiatiska drag, men jösses vad lik hon ändå är sin pappa i minspel, ansiktsuttryck, hållning etc. Egentligen tror jag att hon faktiskt är mer lik honom även fysiskt, fastän hon har mammas "färger och former" på hår, ögon etc.

Själv är jag väldigt lik min pappa och inte ett dugg lik mamma, trots att de har samma etnicitet...

Alla är vi en rätt oförutsägbar mix oavsett genblandning.

Verkligen! 👍🏿
  • flygrl
    Anonym (Tår) skrev 2023-07-17 23:07:47 följande:

Gör mig lite ledsen att läsa tråden. Jag har 2 vackra adoptivbarn med exotiskt utseende. De är eftertraktade och populära nu men skulle ju bli ledsen om de blir dissade när det blir dags för barn.

Tänker folk i allmänhet så idag 2023 eller är det ett tecken på vilka som är aktiva på Familjeliv?

Vi bor i Stockholm och ser ju alla möjliga mixar här hela tiden. 

Anonym (Tess) skrev 2023-07-17 23:21:58 följande:
    Jag tror att det främst handlar om vilka som hänger på Familjeliv, och inte en generell åsikt bland människor, tack och lov. 
    Det är väl inte ens så det är särskilt representativt för dom/oss som hänger på FL utan en minoritet även här. Vill jag iaf hoppas. 😮😉

• flygrl
    Anonym (anonym) skrev 2023-07-18 21:31:38 följande:

Jag förstår ändå tanken, även om den kan låta väldigt problematisk och
    kränkande. Jag tror att många vill ha ett barn som är likt en själv, oftast tycker jag man ser att olika etniska grupper väljer en partner som har liknande etnicitet som en själv. Inom vissa kulturer tror jag det är nästintill krav från familj/släkt på att det ska vara en partner med samma religion och ursprung som en själv. Hade du dock älskat henne på riktigt hade du inte brytt dig om hur era eventuella barn kommer se ut, så jag tror det är snällast om du lämnar henne  // Glad

Svenskar är nog överlag väldigt öppna mot människor med annan etnicitet/hudfärg/kultur, mycket mer än dom flesta folk i världen. Att villa gifta sig och skaffa barn med nån ur sin egen grupp anses känsligt i Sverige men är självklarheter i många delar av världen. 

Om en etnisk svensk tänker han/hon inte vill ha barn med en partner av annan etnicitet är det väl den personens fria val men man bör väl då iaf spela med öppna kort typ. Fast sen förstår jag väl att man trots det kan bli attraherad av nån man kanske inte nödvändigtvis vill ha barn med och då kan det kanske bli komplikationer.

Men man får väl ändå försöka sköta det på ett sätt där inte den andra parten hamnar i kläm. 

• flygrl
    Anonym (Inte lika) skrev 2023-07-18 17:44:36 följande:
    Jag är tacksam att min dotter inte är blond.Vet hur det är.
    Anonym (anonym) skrev 2023-07-18 22:20:02 följande:
    Hur menar du med detta? :) "vet hur det är" , känns inte som en särskilt schysst ton.  Att ha blont hår är ju extremt unikt, framförallt utomlands, många tjejer kämpar ju flera år och färgar och färgar för att få blont hår. Har fått sjukt mycket komplimanger för min hårfärg under perioder jag bott i Sydamerika. 
    Jag håller med dig Anonym (anonym) och undrar också va Anonym (Inte lika) egentligen menade med sitt inlägg. Personligen tycker jag blont hår kan va väldigt vackert och visst är det ovanligt internationellt sett. Sen är förstås alla människor/barn lika värdefulla oavsett hårfärg eller andra yttre egenskaper. 😊
  • flygrl
    Anonym (Elin) skrev 2023-07-18 22:30:59 följande:

Jag har två morbröder. En som är svensk och har två svenska föräldrar och en morbror där morfar gjort en thailändsk kvinna gravid. 

Min thailändska morbror är en kopia av min svenska morbror fast en thaiversion mer.

Men i mitt fall är ju inte det utmaningen i det utan att min morfar gjorde en kvinna i min egen ålder gravid när jag va vuxen? men han är min morbror och alla barn ska känna sig välkomna och önskade till världen så han är ändå min morbror :) fast han är liten 

Fascinerande och jag kan inte låta bli att le lite för mig själv när jag läser du har en morbror som fortfarande är liten. 😮😊
  • flygrl
    Anonym (XXX) skrev 2023-07-19 00:56:45 följande:

För övrigt: färgerna påverkar mycket när vi tycker att två personer är lika. Vill man att folk ska tycka att man är likt sitt barn, så bör man skaffa barn med någon som har samma färger som en själv (ögon, hår och hud).

Dessutom är de flesta entiska svenskar hyfsat lika varandra - vi är ju alla släkt på långt håll (och inte så långt håll ibland, det ser man när man släktforskar). Självklart kommer föräldraskapet att ifrågasättas mer, om ett barn till en svensk har sneda ögon eller en väldigt platt och bred näsa alternativt stor och böjd,semitisk näsa. Än nästan vilka drag som helst, som de kan ha ärvt från en annan etnisk svensk.

Antar du har rätt där, ja.
  • flygrl
    Anonym (anonym) skrev 2023-07-18 23:58:14 följande:
    Håller med, svenskar är extremt liberala i det mesta. Vilket såklart ofta är bra. Många är dock extremt rädda för att säga fel saker och är väldigt pk, vi hade nog mått bättre som land med lite liberal nationalism.
    Kan inte annat än hålla med dig där. En sund nationalism/patriotism utan rasistiska eller andra chauvinistiska idéer kan va bra enligt mig. 😊
Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?