Anonym (Xyz) skrev 2023-07-17 09:03:40 följande:
Det är ju så det vanligaste är. Och det måste ju vara väldigt tråkigt för dessa kvinnor att folk tror att barnen nästan är adopterade. Jag jobbade med en svensk kvinna som hade tre barn med en turkisk man och hon nämnde en gång att hon tyckte det var tråkigt att hennes barn inte ser ut som henne alls. Och då tyckte jag ändå hennes barn var ljusare än vanligt då hon hade en ganska mörk turkisk man.
Om folk fortsätter såhär så kommer ju etniska svenskar bara vara något man kan läsa om i historieböckerna eller titta på gamla Astrid Lindgren filmer.
Anonym (Pillan) skrev 2023-07-17 02:30:44 följande:
Nu attraheras jag bara av västerländska män men jag skulle inte heller vilja att mitt barn hade tex asiatiska drag då det inte skulle se ut som om jag är barnets förälder. Jag skulle nog inte känna samma samhörighet.
De jag känner till som skaffat barn med kineser eller afrikaner har alla barn som har asiatiska och afrikanska drag och hudfärg. Inget av barnen liknar den svenska föräldern.
Jag tror jag läste någon artikel om det där med samhörighet innan att den är lägre om barnen ser alldeles för olika ut. Just det där med dragen stämmer ju då barnen får ärva max 5% av de svenska dragen. Titta på t.ex Alice Bah Kunke som har en vit förälder men hon är ju så svart/mörk man kan bli eller den välkända Barack Obama som kallas den första svarta presidenten men som har en vit mamma. Han kallas ju svart för att det är vad han är.
Jag kan väl förstå man vill kunna känna igen sig i sina barn men det tror ju jag man kan även om man har barn med nån av annan etnicitet. Det är väl bara som jag skrev tidigare att man måste titta lite noggrannare för att se dom likheterna. Ju mer man ser och kommer nära personer av annan etnicitet ju mer kommer man också se dom individuella dragen.
Jag har svårt tro du skulle se dina eventuella barn med den här tjejen som nån sorts anonyma östasiatiska barn "som ser ut som alla andra östasiater" utan du skulle se dom som dina och hennes barn, som individer med drag från båda er föräldrar och det är väl klart du skulle känna stark samhörighet och kärlek till dom. Låter det verkligen så otroligt för dig? 😮
Fast sen kommer ju det där att du tycks oroa dig för att etniska svenskar ska helt försvinna "om folk fortsätter såhär". Det låter ju mer som du vill slå vakt om dom vita etniska svenskarna och faktiskt ogillar såna som skaffar barn med partners av annan etnicitet. Är det det här det egentligen handlar om? 🤔
Missförstå mig inte, jag tycker också det vore trist om etniska svenskar försvann från jordens yta men samtidigt är det ju som det är och människor blir kära i andra människor oavsett etnicitet. Det är som det är.
Och Alice Bah Kuhnke, tja visst identifierar jag henne som svart och av västafrikanskt ursprung som jag själv men tittar jag noggrannare kan jag deffo också se nordeuropeiska drag. 😉