• Anonym (Xyz)

Ha barn med annan etnicitet?

Hej. Vi kan försöka hålla lite god ton i denna debatt då jag vill ha en seriös diskussion. Jag är en vit svensk man, lika svensk som barnen i bullerbyn och jag kan attraheras av tjejer från olika delar av världen även fast jag föredrar kvinnor som är ljusa som mig.

Nu är grejen att jag har en tjej från östasien har börjat träffas och vi verkar gilla varandra ömsesidigt men däremot så har jag denna grej i bakhuvudet att om vi skulle bli tillsammans och skaffa barn så kommer barnen i princip se asiatiska ut och barnen inte se ut som mig alls och det tycker jag verkar tråkigt. Man vill väl kunna se sig själv i sina barn?

Vad har ni för tankar gällande detta?

• Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Xyz) skrev 2023-07-16 22:57:02 följande:
    Ha barn med annan etnicitet?

Hej. Vi kan försöka hålla lite god ton i denna debatt då jag vill ha en seriös diskussion. Jag är en vit svensk man, lika svensk som barnen i bullerbyn och jag kan attraheras av tjejer från olika delar av världen även fast jag föredrar kvinnor som är ljusa som mig.

Nu är grejen att jag har en tjej från östasien har börjat träffas och vi verkar gilla varandra ömsesidigt men däremot så har jag denna grej i bakhuvudet att om vi skulle bli tillsammans och skaffa barn så kommer barnen i princip se asiatiska ut och barnen inte se ut som mig alls och det tycker jag verkar tråkigt. Man vill väl kunna se sig själv i sina barn?

Vad har ni för tankar gällande detta?

Det fina med (biologiska) barn är ju att man skapar en ny person som är en blandning av en själv och personen man älskar. Du skapar ju inte en kopia v dig, liksom.

Det kan ju bara ha att göra med hur du uttrycker dig, men det låter inte som om du borde vara med den där tjejen om du oroar dig för att dina barn skulle få asiatiska drag?

• Anonym (Hej)

Det troliga är väl att det blir en blandning. Men sen man ju aldrig. Men du kommer helt säkert se dig själv i barnen, i drag, m.m
    Jag är från sri Lanka och maken Sverige. Våra barn ser inte alls ut som mig rent färgmässigt men man ser ändå dragen av mig i tex ansikte, runt mun, ögon m.m

• Tekniker

Som andra skriver tidigare kommer barnen att bli en blandnig av er.

Visst kommer de kanske att se mer uppenbart asiatiska ut men dina drag kommer att finnas där.

Har släktingar är mamman är svensk och pappan är brasilianare och dottern deras är sjukt lik mamman, dock lite mörkare i hyn.

• AndreaBD

Jag tänkte också det, en gång i tiden. Men det är egentligen fel. Dvs. barnet ser ändå till hälften ut som du. Du bara ser dessa drag mer eftersom det avviker ifrån hur du själv ser ut. Men det är en vanesak. Jag tror faktiskt att om du lever ihop med en person, med annan etnicitet, så ser du efter ett tag mer och mer detaljer. Dvs. det är inte längre bara nån asiatisk tjej, utan du ser nog allt mer skillnader jämfört med andra asiatiska tjejer. De ser inte så lika ut som man tycker i början. Hjärnan generaliserar och delar upp i grupper. Men sedan börjar man se fler detaljer. Och det gäller även framtida barn. Likheterna finns, man måste bara ha ögat för dem. 

• Anonym (Frida)

Har flera svenska tjejkompisar som är vita och har barn med män ifrån andra länder och barnen ser inte vita ut. Det är inte bara att barnen har mörkare hud, mörka ögon och mörkt hår men även ex näsor och ögonens form är väldigt annorlunda jämfört med deras vita mammor. Vissa av barnen är inte ens lika sina svenska mammor över huvud taget utan Skulle lika gärna kunna vara adopterade. 
    Tycker det är lite synd när min vackra vän med naturligt ljusblond hår och blå ögon har flera små barn med svart affrohår och brun hud. De är inte alls lika och mammans skönhet och unika drag syns inte alls i barnen..

Själv vill jag att mina barn ska se ut som mig och skulle därför aldrig skaffa barn med en utländsk man. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag förstår inte. Man vill väl ha barn med den man älskar? Oavsett utseende och ursprung.

Man vill kunna se sig själv i sina barn, men jag har aldrig ens tänkt tanken att de bara ska se ut som mig. Många blandade barn liknar för övrigt båda föräldrarna. 

Både jag och min man är vita, men jag är mellanblond medan han har rödbrunt hår, var rödhårig när man var liten. Flera sa till mig att risken är stor att du får rödhåriga barn. Som om det skulle vara något negativt? 

Japp, båda barnen var rödhåriga när de var små. Dottern är fortfarande rödhårig, medan sonen har mer min hårfärg. I övrigt är de mer lika mig än sin pappa. 

• Anonym (Kanelfärgad barn.)

Jag tror att man får vara beredd på att barnet inte behöver se ut som vare sig mamma eller pappa när det är olika etniticiteter. Min man är svensk. Jag är nästan lakritsfärgad adopterad från Afrika. Så jag tänkte att även om han är vit så kommer barnet bli väldigt mörkt, inte så mörk som mi? men mörk. Fast hon har samma nyans som kanel eller en pepparkaka. 

Sorry för att jag använder begrepp som lakrits, choklad, pepparkaka osv. Hoppas ingen tar illa vid sig av det. Min man är nån slags persikoyoghurt. 

• flygrl

Jag tycker nog jag kan se drag från båda föräldrar även hos mixade barn. Fast man måste kanske titta lite noggrannare. Men å andra sidan tycker jag också det ibland med vita föräldrar kan va så att jag tydligt kan se den ena föräldern men inte alls den andra i deras gemensamma barn. Och så kan det ju bli med föräldrar av olika etnicitet med. Sen kan ett barn med en svart och en vit förälder bli ljust och deras andra barn mörkare. Precis som barn med vita föräldrar kan se väldigt olika ut sinsemellan. Det finns många varianter uppenbarligen. 😮

Det där är inget jag som svart tjej som troligen en dag kommer få barn med en vit man grubblar över utan mer lite småintressant kuriosa typ. 😊

• Anonym (Pillan)

Nu attraheras jag bara av västerländska män men jag skulle inte heller vilja att mitt barn hade tex asiatiska drag då det inte skulle se ut som om jag är barnets förälder. Jag skulle nog inte känna samma samhörighet. 
    De jag känner till som skaffat barn med kineser eller afrikaner har alla barn som har asiatiska och afrikanska drag och hudfärg. Inget av barnen liknar den svenska föräldern. 

• Anonym (Pillan)
    flygrl skrev 2023-07-17 01:53:15 följande:

Jag tycker nog jag kan se drag från båda föräldrar även hos mixade barn. Fast man måste kanske titta lite noggrannare. Men å andra sidan tycker jag också det ibland med vita föräldrar kan va så att jag tydligt kan se den ena föräldern men inte alls den andra i deras gemensamma barn. Och så kan det ju bli med föräldrar av olika etnicitet med. Sen kan ett barn med en svart och en vit förälder bli ljust och deras andra barn mörkare. Precis som barn med vita föräldrar kan se väldigt olika ut sinsemellan. Det finns många varianter uppenbarligen. 😮

Det där är inget jag som svart tjej som troligen en dag kommer få barn med en vit man grubblar över utan mer lite småintressant kuriosa typ. 😊

Så kan det vara men då är ändå bägge föräldrarna vita och barnen har bägge föräldrarnas hudfärg gemensamt 
Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?