flygrl skrev 2023-07-18 22:43:08 följande:
Svenskar är nog överlag väldigt öppna mot människor med annan etnicitet/hudfärg/kultur, mycket mer än dom flesta folk i världen. Att villa gifta sig och skaffa barn med nån ur sin egen grupp anses känsligt i Sverige men är självklarheter i många delar av världen.
Om en etnisk svensk tänker han/hon inte vill ha barn med en partner av annan etnicitet är det väl den personens fria val men man bör väl då iaf spela med öppna kort typ. Fast sen förstår jag väl att man trots det kan bli attraherad av nån man kanske inte nödvändigtvis vill ha barn med och då kan det kanske bli komplikationer.
Men man får väl ändå försöka sköta det på ett sätt där inte den andra parten hamnar i kläm.
Det är sant att svenskar är ganska öppna. Det kan delvis också bero på att man har vant sig, för att det är ganska mångkulturellt numera. Det är annorlunda för folk som inte är så vana. T.ex. så hade jag en ukrainsk mamma med barn hos oss ett tag. Och hon nämde också det, att hon inte är så van vid det. Hon verkade alltså försöka vänja sig. :)
Det finns också en benägenhet hos alla människor att ta sig en partner som är ganska lik dem själva, dvs. ofta även av samma etnicitet. Det gör inte bara "majoritetsbefolkningen" utan även invandrare/minoriteter. Min "styvson" (son till min mans första fru) är hel-afrikan och han brukar inte bli ihop med etniskt svenska tjejer. Det var en afrikansk tjej och sedan två från mellanösten.
Jag minns också en turkisk granne, med svensk fru. En av deras barn var blond, och han förklarade för folk att det visst var hans barn, men han råkade bli blond och att pojken ändå var lik honom i ansiktet. Antagligen hade han själv haft lite jobbigt med det i början. :) Jag träffade nyligen en kanadensisk kvinna och hennes son (tonåring) som helt uppenbarligen har en svart pappa. Ändå såg pojken helt ut som sin mamma, förutom just hudfärgen och håret. Jag tror också att man lär sig med tiden att se sånt. Men här var det ganska uppenbar.