• Anonym (Xyz)

Ha barn med annan etnicitet?

Hej. Vi kan försöka hålla lite god ton i denna debatt då jag vill ha en seriös diskussion. Jag är en vit svensk man, lika svensk som barnen i bullerbyn och jag kan attraheras av tjejer från olika delar av världen även fast jag föredrar kvinnor som är ljusa som mig.

Nu är grejen att jag har en tjej från östasien har börjat träffas och vi verkar gilla varandra ömsesidigt men däremot så har jag denna grej i bakhuvudet att om vi skulle bli tillsammans och skaffa barn så kommer barnen i princip se asiatiska ut och barnen inte se ut som mig alls och det tycker jag verkar tråkigt. Man vill väl kunna se sig själv i sina barn?

Vad har ni för tankar gällande detta?

• Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?
  • fornminne

Européer tycker att halvasiater ser asiatiska ut, men i Asien tycker man att de ser europeiska ut. Samma sak med afrikaner, Alice Bah Kunke har självklart afrikanska / gambianska drag, men ser inte ut som en gambian.

Blandade barn ser blandade ut. Sen kan det variera vilka drag som är tydligast, men få som har en svart och en vit förälder t ex, ser helt svarta ut. Barack Obama t ex, har ju tydliga europeiska drag. Jämför honom med andra kenyaner. Han är mörkare än européer ja, men ser inte direkt kenyansk ut.

• Anonym (f)
    Anonym (Xyz) skrev 2023-07-16 22:57:02 följande:
    Ha barn med annan etnicitet?

Hej. Vi kan försöka hålla lite god ton i denna debatt då jag vill ha en seriös diskussion. Jag är en vit svensk man, lika svensk som barnen i bullerbyn och jag kan attraheras av tjejer från olika delar av världen även fast jag föredrar kvinnor som är ljusa som mig.

Nu är grejen att jag har en tjej från östasien har börjat träffas och vi verkar gilla varandra ömsesidigt men däremot så har jag denna grej i bakhuvudet att om vi skulle bli tillsammans och skaffa barn så kommer barnen i princip se asiatiska ut och barnen inte se ut som mig alls och det tycker jag verkar tråkigt. Man vill väl kunna se sig själv i sina barn?

Vad har ni för tankar gällande detta?

Det finns ingen vackrare blandning än just östasiat och västerländsk. Har många vänner som är det. Du kanske tycker de ser asiatiska ut, men i Asien ser de direkt att de är blandade. Det är som att du säger att alla asiater ser likadana ut.

De jag känner är definitivt lika båda föräldrarna.
  • Anonym (Xyz)
    LillaMorsan skrev 2023-07-17 21:24:13 följande:

Jag anser att du bör avsluta förhållandet med den här tjejen som ser östasiatisk ut. bara det faktum att du öht har farhågor gällande att era eventuella barn kan komma att se ut som mamman dvs östasiatiska ut, ja det säger ganska mycket. Vissa barn liknar mer pappan och vissa barn liknar mer mamman. Så ja ?risken? finns att eventuella gemensamma barn skulle se ut som mamman. Hade du haft samma problem och oro om tjejen hade varit vit? jag menar barnen hade kunnat likna mamman helt och hållet oavsett ändp. Så det är det östasiatiska utseendet du stör dig på? För hennes skull. Avsluta förhållandet. 

Nej jag hade inte haft dessa tankar om mamman var vit för då hade vi haft samma etnicitet.
    Anonym (Märkligt) skrev 2023-07-17 21:30:05 följande:

Är det en oro? Gillar du inte tjejens östasiatisk utseende? Vad är problemet om barnen skulle få östasiatiska drag som mamman? Hon kanske känner detsamma, att eta barn tyvärr skulle se ut som Du. Räcker det inte med 50 procent av din genuppsättnin?! vill du ha en kopia? Eller är det bara ok om du barnet ser ut som mamman om mamman är svensk??

Jag har inget emot några människors utseende. Men sitt egen barn är ju lite annorlunda. När jag har funderat lite på detta så känner jag att en dotter hade inte varit fel att få, de halvasiaterna blir väldigt söta. De har vi ju börjat få se en del av nu när många svenska män och deras thaifruars barn har börjat bli stora. Pojkarna verkar inte så populära däremot och vi ser ju vilka problem massmördaren Elliot Rodger hade med tjejerna. Asitatiska män är oftast inte så populära bland tjejer i västvärlden.
    Anonym (f) skrev 2023-07-18 18:05:54 följande:
    Det finns ingen vackrare blandning än just östasiat och västerländsk. Har många vänner som är det. Du kanske tycker de ser asiatiska ut, men i Asien ser de direkt att de är blandade. Det är som att du säger att alla asiater ser likadana ut.

De jag känner är definitivt lika båda föräldrarna.
    Flickorna blir ofta söta ja. Som jag skrev precis nu ovan, pojkarna brukar inte få det lätt.

• Anonym (f)
    Anonym (Xyz) skrev 2023-07-18 18:40:44 följande:
    Nej jag hade inte haft dessa tankar om mamman var vit för då hade vi haft samma etnicitet.
    Anonym (Märkligt) skrev 2023-07-17 21:30:05 följande:

Är det en oro? Gillar du inte tjejens östasiatisk utseende? Vad är problemet om barnen skulle få östasiatiska drag som mamman? Hon kanske känner detsamma, att eta barn tyvärr skulle se ut som Du. Räcker det inte med 50 procent av din genuppsättnin?! vill du ha en kopia? Eller är det bara ok om du barnet ser ut som mamman om mamman är svensk??

Jag har inget emot några människors utseende. Men sitt egen barn är ju lite annorlunda. När jag har funderat lite på detta så känner jag att en dotter hade inte varit fel att få, de halvasiaterna blir väldigt söta. De har vi ju börjat få se en del av nu när många svenska män och deras thaifruars barn har börjat bli stora. Pojkarna verkar inte så populära däremot och vi ser ju vilka problem massmördaren Elliot Rodger hade med tjejerna. Asitatiska män är oftast inte så populära bland tjejer i västvärlden.Flickorna blir ofta söta ja. Som jag skrev precis nu ovan, pojkarna brukar inte få det lätt.

Det är mest män jag känner. De är väldigt vackra.
  • Anonym (Snälla...)

Ts: F.G.S bli inte förälder.

• Anonym (Inte lika)

Mina utländska bekanta har båda sagt att de velat ha barn som liknar dom själva och har samma färger (mörka).

• Anonym (anonym)

Jag förstår ändå tanken, även om den kan låta väldigt problematisk och
    kränkande. Jag tror att många vill ha ett barn som är likt en själv, oftast tycker jag man ser att olika etniska grupper väljer en partner som har liknande etnicitet som en själv. Inom vissa kulturer tror jag det är nästintill krav från familj/släkt på att det ska vara en partner med samma religion och ursprung som en själv. Hade du dock älskat henne på riktigt hade du inte brytt dig om hur era eventuella barn kommer se ut, så jag tror det är snällast om du lämnar henne Glad

• Anonym (anonym)
    Anonym (Inte lika) skrev 2023-07-18 17:44:36 följande:
    Jag är tacksam att min dotter inte är blond.Vet hur det är.
    Hur menar du med detta? :) "vet hur det är" , känns inte som en särskilt schysst ton.  Att ha blont hår är ju extremt unikt, framförallt utomlands, många tjejer kämpar ju flera år och färgar och färgar för att få blont hår. Har fått sjukt mycket komplimanger för min hårfärg under perioder jag bott i Sydamerika. 
  • Anonym (Elin)

Jag har två morbröder. En som är svensk och har två svenska föräldrar och en morbror där morfar gjort en thailändsk kvinna gravid. 

Min thailändska morbror är en kopia av min svenska morbror fast en thaiversion mer.

Men i mitt fall är ju inte det utmaningen i det utan att min morfar gjorde en kvinna i min egen ålder gravid när jag va vuxen? men han är min morbror och alla barn ska känna sig välkomna och önskade till världen så han är ändå min morbror :) fast han är liten 

• flygrl
    Anonym (anonym) skrev 2023-07-18 21:31:38 följande:

Jag förstår ändå tanken, även om den kan låta väldigt problematisk och
    kränkande. Jag tror att många vill ha ett barn som är likt en själv, oftast tycker jag man ser att olika etniska grupper väljer en partner som har liknande etnicitet som en själv. Inom vissa kulturer tror jag det är nästintill krav från familj/släkt på att det ska vara en partner med samma religion och ursprung som en själv. Hade du dock älskat henne på riktigt hade du inte brytt dig om hur era eventuella barn kommer se ut, så jag tror det är snällast om du lämnar henne  // Glad

Svenskar är nog överlag väldigt öppna mot människor med annan etnicitet/hudfärg/kultur, mycket mer än dom flesta folk i världen. Att villa gifta sig och skaffa barn med nån ur sin egen grupp anses känsligt i Sverige men är självklarheter i många delar av världen. 

Om en etnisk svensk tänker han/hon inte vill ha barn med en partner av annan etnicitet är det väl den personens fria val men man bör väl då iaf spela med öppna kort typ. Fast sen förstår jag väl att man trots det kan bli attraherad av nån man kanske inte nödvändigtvis vill ha barn med och då kan det kanske bli komplikationer.

Men man får väl ändå försöka sköta det på ett sätt där inte den andra parten hamnar i kläm. 

Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?