• Anonym (Xyz)

Ha barn med annan etnicitet?

Hej. Vi kan försöka hålla lite god ton i denna debatt då jag vill ha en seriös diskussion. Jag är en vit svensk man, lika svensk som barnen i bullerbyn och jag kan attraheras av tjejer från olika delar av världen även fast jag föredrar kvinnor som är ljusa som mig.

Nu är grejen att jag har en tjej från östasien har börjat träffas och vi verkar gilla varandra ömsesidigt men däremot så har jag denna grej i bakhuvudet att om vi skulle bli tillsammans och skaffa barn så kommer barnen i princip se asiatiska ut och barnen inte se ut som mig alls och det tycker jag verkar tråkigt. Man vill väl kunna se sig själv i sina barn?

Vad har ni för tankar gällande detta?

• Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?
  • Anonym (Inte lika)

Generna försvinner inte bara för att man har fått ett barn som inte har sina egna färger.Vet en som är blandning ,med bruna ögon och mörkt hår och mörk hy.Hans barn blev väldigt ljus ,blond med blåa ögon.Där är ena föräldern mörk och barnet väldigt ljus .

• Anonym (Mamma till blandbarn)
    Anonym (Inte lika) skrev 2023-07-19 11:19:23 följande:

Generna försvinner inte bara för att man har fått ett barn som inte har sina egna färger.Vet en som är blandning ,med bruna ögon och mörkt hår och mörk hy.Hans barn blev väldigt ljus ,blond med blåa ögon.Där är ena föräldern mörk och barnet väldigt ljus .

Ja, det svarthåriga barnet med bruna ögon (med en blond och blåögd förälder) kan en dag gifta sig med en blond och blåögd och då kan barnbarnen bli blonda och blåögda. Ja, t o m om två svarthåriga och brunögda får barn tillsammans kan barnet bli blont och blåögt om både en farförälder och en morförälder är blonda och blåögda.

En turk kan få ett blont och blåögt barn eftersom de arvsanslagen kan finnas dolda. Typ efter vikingarnas härjningar. 

Med alla resor och emigrationer så blir vi bara mer och mer blandade. Och det är väl ingen nackdel. Om man är alltför lika (typ inavlad by) så riskerar man ärftliga sjukdomar.
  • flygrl
    Anonym (Elin) skrev 2023-07-18 22:30:59 följande:

Jag har två morbröder. En som är svensk och har två svenska föräldrar och en morbror där morfar gjort en thailändsk kvinna gravid. 

Min thailändska morbror är en kopia av min svenska morbror fast en thaiversion mer.

Men i mitt fall är ju inte det utmaningen i det utan att min morfar gjorde en kvinna i min egen ålder gravid när jag va vuxen? men han är min morbror och alla barn ska känna sig välkomna och önskade till världen så han är ändå min morbror :) fast han är liten 

Fascinerande och jag kan inte låta bli att le lite för mig själv när jag läser du har en morbror som fortfarande är liten. 😮😊
  • flygrl
    Anonym (XXX) skrev 2023-07-19 00:56:45 följande:

För övrigt: färgerna påverkar mycket när vi tycker att två personer är lika. Vill man att folk ska tycka att man är likt sitt barn, så bör man skaffa barn med någon som har samma färger som en själv (ögon, hår och hud).

Dessutom är de flesta entiska svenskar hyfsat lika varandra - vi är ju alla släkt på långt håll (och inte så långt håll ibland, det ser man när man släktforskar). Självklart kommer föräldraskapet att ifrågasättas mer, om ett barn till en svensk har sneda ögon eller en väldigt platt och bred näsa alternativt stor och böjd,semitisk näsa. Än nästan vilka drag som helst, som de kan ha ärvt från en annan etnisk svensk.

Antar du har rätt där, ja.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (E) skrev 2023-07-19 02:52:53 följande:

Jag har också sådana erfarenheter och det är dessutom en säkerhetsrisk i vissa länder där turister rånas och kidnappas. 

Det är få länder där man smälter in i mängden. Jag tyckte att det var kul att för en gångs skull bli tagen för lokalinvånare när jag var i Österrike. Man får ett helt annat bemötande då. 

Jag ser ut som ett stereotyp skandinav med ljusblont hår och mycket ljusblå ögon och jag har inte mycket pigment direkt. Det är som sagt exotiskt för en del vilket är rätt tröttsamt. 

Fast man smälter inte in som östasiat heller. När jag har rest med asiatiska vänner får de också blickar och  kommentarer. 

det är runt 2 % av jordens befolkning som är naturligt blonda. Vore rätt tråkigt om alla naturligt blonda färgade håret brunt bara för att "slippa sticka ut". Sen är jag rätt nyfiken på vilka länder du syftar till när du skriver att det är en säkerhetsrisk? Det är rätt typiskt svenskar att säga att det är "så farligt" i andra länder när det absolut inte behöver vara farligare än vad Sverige är numera. Har bott i Brasilien, Mexico och Chile och har aldrig känt mig rädd och är ljusblond. 
  • flygrl
    Anonym (anonym) skrev 2023-07-18 23:58:14 följande:
    Håller med, svenskar är extremt liberala i det mesta. Vilket såklart ofta är bra. Många är dock extremt rädda för att säga fel saker och är väldigt pk, vi hade nog mått bättre som land med lite liberal nationalism.
    Kan inte annat än hålla med dig där. En sund nationalism/patriotism utan rasistiska eller andra chauvinistiska idéer kan va bra enligt mig. 😊
  • flygrl
    Anonym (Inte lika) skrev 2023-07-19 01:25:06 följande:
    Ja,blont hår är ovanligt internationellt sätt och det kan innebära massa uppmärksamhet ,som man inte vill ha ,just för att man är blond och sticker ut i världen.Vet ju detta av min erfarenheter och det har inte varit alltid underbart så att säga.
    Anonym (E) skrev 2023-07-19 02:52:53 följande:

Jag har också sådana erfarenheter och det är dessutom en säkerhetsrisk i vissa länder där turister rånas och kidnappas. 

Det är få länder där man smälter in i mängden. Jag tyckte att det var kul att för en gångs skull bli tagen för lokalinvånare när jag var i Österrike. Man får ett helt annat bemötande då. 

Jag ser ut som ett stereotyp skandinav med ljusblont hår och mycket ljusblå ögon och jag har inte mycket pigment direkt. Det är som sagt exotiskt för en del vilket är rätt tröttsamt. 

Fast man smälter inte in som östasiat heller. När jag har rest med asiatiska vänner får de också blickar och  kommentarer. 

Ok, trist att höra om era erfarenheter och kan bara beklaga det är så. 😔
    Jag kan väl relatera utifrån mina erfarenheter som svart och då dessutom darkskinned dvs. så mörk man kan va. Alla människor ska ju självklart respekteras oavsett ursprung vita blonda blåögda inräknade. It goes without saying.
    Anonym (anonym) skrev 2023-07-19 13:12:10 följande:
    det är runt 2 % av jordens befolkning som är naturligt blonda. Vore rätt tråkigt om alla naturligt blonda färgade håret brunt bara för att "slippa sticka ut". Sen är jag rätt nyfiken på vilka länder du syftar till när du skriver att det är en säkerhetsrisk? Det är rätt typiskt svenskar att säga att det är "så farligt" i andra länder när det absolut inte behöver vara farligare än vad Sverige är numera. Har bott i Brasilien, Mexico och Chile och har aldrig känt mig rädd och är ljusblond. 
    Asså även om jag som levat hela mitt liv i Norra Botkyrka är väl medveten Sverige tyvärr har växande problem med kriminalitet kan jag säga det fortfarande är way to go till dom nivåer det är i delar av Latinamerika. Mina föräldrar är afrolatinos från Cuba och Venezuela och det är helt fkn sanslöst hur det är i tex Caracas med fler som dödas än i Afghanistan. Och Mexico är väl ännu värre... 😔
    Fast jag tror det finns delar av Mexico som är lugnare. Det vet du säkert mer om.

Därmed inte sagt Sverige inte borde ta i tu med sina problem för jag är rädd det kan sluta riktigt illa här annars. 😮

• flygrl
    AndreaBD skrev 2023-07-19 09:41:18 följande:
    Det är sant att svenskar är ganska öppna. Det kan delvis också bero på att man har vant sig, för att det är ganska mångkulturellt numera. Det är annorlunda för folk som inte är så vana. T.ex. så hade jag en ukrainsk mamma med barn hos oss ett tag. Och hon nämde också det, att hon inte är så van vid det. Hon verkade alltså försöka vänja sig. :) 

Det finns också en benägenhet hos alla människor att ta sig en partner som är ganska lik dem själva, dvs. ofta även av samma etnicitet. Det gör inte bara "majoritetsbefolkningen" utan även invandrare/minoriteter. Min "styvson" (son till min mans första fru) är hel-afrikan och han brukar inte bli ihop med etniskt svenska tjejer. Det var en afrikansk tjej och sedan två från mellanösten. 

Jag minns också en turkisk granne, med svensk fru. En av deras barn var blond, och han förklarade för folk att det visst var hans barn, men han råkade bli blond och att pojken ändå var lik honom i ansiktet. Antagligen hade han själv haft lite jobbigt med det  i början. :)  Jag träffade nyligen en kanadensisk kvinna och hennes son (tonåring) som helt uppenbarligen har en svart pappa. Ändå såg pojken helt ut som sin mamma, förutom just hudfärgen och håret. Jag tror också att man lär sig med tiden att se sånt. Men här var det ganska uppenbar. 

Jag såg nån stor undersökning om människors värderingar i olika delar av världen och där låg tydligen Sverige i topp va gäller öppenhet för ha grannar, arbetskamrater osv med annat ursprung medans faktiskt Afrika och Mellanöstern låg i botten.

Och om jag ser till mig själv kan jag deffo säga jag som svart person möter mer rasism i förorten och då ffa från många (men inte alla!) med ursprung i Mellanöstern än från etniska svenskar. 😕 Att din "styvson" vart ihop med två tjejer från Mellanöstern förvånar mig därför lite men det förekommer det vet jag även om det isf är vanligare med svarta (icke-muslimska då) med svenska partners. Vi invandrare är ju inte heller nån homogen grupp tvärtemot va en del svenskar tycks tro. 

Att det va ovant för den ukrainska kvinnan med många från andra delar av världen förvånar mig inte. Jag tror också jag skulle va väldigt försiktig om jag reste till länder som Ryssland eller Ukraina då jag vet det tyvärr finns mycket rasism där.

Det där med hur människor med blandat ursprung trots allt oftast har drag från båda föräldrar och att man lär sig se sånt med tiden skrev du också insiktsfullt om tidigare i tråden. Sen visst är det så att det hos vissa personer är direkt uppenbart dom måste ha en svart förälder medans det hos andra inte är det. Det kan bli många olika utfall så att säga. 😉

• flygrl
    fornminne skrev 2023-07-19 03:39:15 följande:

Svenskar är varken mer eller mindre liberala än andra. I hyfsat jämställda demokratiska länder, där de flesta tillåts välja partner fritt, får vi fler blandade par. Är man inte tvungen att gifta sig med någon inom sin egen grupp, gör inte alla det. 

Men de flesta par är INTE synligt blandade. Helt enkelt för att de flesta, oavsett samhälle, föredrar partners från sin egen kultur eller liknande kultur. Svenskar bildar par med svenskar eller andra västerlänningar, afrikaner med afrikaner osv.

Men det handlar sällan om etnicitet i sig, utan kultur och värderingar. Adopterade får ofta blandade barn, eftersom de ofta väljer en icke-adopterad partner från den kultur de har växt upp i. Och blandade barn som växter upp i Sverige, träffar väl ofta en svensk partner? Jag har inte hört att Alice Bah skulle ha rest till Kenya och träffat en kenyan.

Mer avgörande än hudfärg eller ursprung i sig, är vilken kultur man växer upp inom och identifierar sig med. 

Jag upplever svenskar överlag som väldigt öppna mot människor med annat ursprung även om undantag deffo också finns. Mina föräldrar har berättat att det på 90-talet när dom kom hit inte alls va lika öppet utan en hel del rasistiskt våld och t o m nazistiska terrogrupper som härjade. Skönt det förändrats iaf.

Annars kan jag bara hålla med att det nog är som du skriver. Fast "afrikaner" måste brytas ner till fler grupper för det finns deffo etniciteter/grupper som aldrig skulle ens titta åt varandra. Och sen kan man ju va svart i Sverige men där det afrikanska ursprunget ligger längre bak i tiden som för mig med mitt afrolatinska ursprung och även afroamerikaner från USA. 
  • Anonym (Inte lika)

Min kompis (adopterad,mörk)hade inga problem att jobba i utsatta områden.Där fick hon höra :tjena syrran.Blondiner är ju populära i de flesta kulturer.

Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?