Anonym (Inte lika) skrev 2023-07-19 01:25:06 följande:
Ja,blont hår är ovanligt internationellt sätt och det kan innebära massa uppmärksamhet ,som man inte vill ha ,just för att man är blond och sticker ut i världen.Vet ju detta av min erfarenheter och det har inte varit alltid underbart så att säga.
Anonym (E) skrev 2023-07-19 02:52:53 följande:
Jag har också sådana erfarenheter och det är dessutom en säkerhetsrisk i vissa länder där turister rånas och kidnappas.
Det är få länder där man smälter in i mängden. Jag tyckte att det var kul att för en gångs skull bli tagen för lokalinvånare när jag var i Österrike. Man får ett helt annat bemötande då.
Jag ser ut som ett stereotyp skandinav med ljusblont hår och mycket ljusblå ögon och jag har inte mycket pigment direkt. Det är som sagt exotiskt för en del vilket är rätt tröttsamt.
Fast man smälter inte in som östasiat heller. När jag har rest med asiatiska vänner får de också blickar och kommentarer.
Ok, trist att höra om era erfarenheter och kan bara beklaga det är så. 😔
Jag kan väl relatera utifrån mina erfarenheter som svart och då dessutom darkskinned dvs. så mörk man kan va. Alla människor ska ju självklart respekteras oavsett ursprung vita blonda blåögda inräknade. It goes without saying.
Anonym (anonym) skrev 2023-07-19 13:12:10 följande:
det är runt 2 % av jordens befolkning som är naturligt blonda. Vore rätt tråkigt om alla naturligt blonda färgade håret brunt bara för att "slippa sticka ut". Sen är jag rätt nyfiken på vilka länder du syftar till när du skriver att det är en säkerhetsrisk? Det är rätt typiskt svenskar att säga att det är "så farligt" i andra länder när det absolut inte behöver vara farligare än vad Sverige är numera. Har bott i Brasilien, Mexico och Chile och har aldrig känt mig rädd och är ljusblond.
Asså även om jag som levat hela mitt liv i Norra Botkyrka är väl medveten Sverige tyvärr har växande problem med kriminalitet kan jag säga det fortfarande är way to go till dom nivåer det är i delar av Latinamerika. Mina föräldrar är afrolatinos från Cuba och Venezuela och det är helt fkn sanslöst hur det är i tex Caracas med fler som dödas än i Afghanistan. Och Mexico är väl ännu värre... 😔
Fast jag tror det finns delar av Mexico som är lugnare. Det vet du säkert mer om.
Därmed inte sagt Sverige inte borde ta i tu med sina problem för jag är rädd det kan sluta riktigt illa här annars. 😮