• Anonym (Xyz)

Ha barn med annan etnicitet?

Hej. Vi kan försöka hålla lite god ton i denna debatt då jag vill ha en seriös diskussion. Jag är en vit svensk man, lika svensk som barnen i bullerbyn och jag kan attraheras av tjejer från olika delar av världen även fast jag föredrar kvinnor som är ljusa som mig.

Nu är grejen att jag har en tjej från östasien har börjat träffas och vi verkar gilla varandra ömsesidigt men däremot så har jag denna grej i bakhuvudet att om vi skulle bli tillsammans och skaffa barn så kommer barnen i princip se asiatiska ut och barnen inte se ut som mig alls och det tycker jag verkar tråkigt. Man vill väl kunna se sig själv i sina barn?

Vad har ni för tankar gällande detta?

• Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?
  • fultextad användarhandbok
    Anonym (Xyz) skrev 2023-07-22 16:27:15 följande:
    Ja det är väl lite därför man skaffar barn, för att sitt folk ska leva vidare?  Jag jag skrev tidigare i denna tråd: Skulle det inte vara tråkigt om man i framtiden bara kan läsa om i historieböckerna om hur svenskar såg ut? Eller bli tvungen att titta på då kanske 200 år gamla Astrid Lindgren filmer? Skulle inte det vara tragiskt?
    Är det hemskt att man bara kan läsa om neandertalare i böcker? Oavsett vad man tycker om etnicitetsblandning kan det inte vara hemskt att en etnicitet kommer att byta utseende. Det är föreställningen om det man kan anse vara hemsk, någonting som inte existerar kan inte vara hemskt.

Själv vill jag inte ha barn alls, men om jag ska para mig med någon är jag attraherad mest av liknande etniciteter som jag är.
  • flygrl
    Anonym (Xyz) skrev 2023-07-22 16:27:15 följande:
    Ja det är väl lite därför man skaffar barn, för att sitt folk ska leva vidare?  Jag jag skrev tidigare i denna tråd: Skulle det inte vara tråkigt om man i framtiden bara kan läsa om i historieböckerna om hur svenskar såg ut? Eller bli tvungen att titta på då kanske 200 år gamla Astrid Lindgren filmer? Skulle inte det vara tragiskt?

Nu tror jag inte du kommer bry dig om va jag skriver och än mindre svara men som jag skrev tidigare i tråden tycker jag med det vore tråkigt om det inte längre fanns etniska svenskar eller vita öht. Själv tänker jag inte skaffa barn med en svart man för att "mitt folk" ska leva vidare utan med en man jag känner attraktion för och då blir det troligen en etniskt svensk man. Och mina barn kommer bli en mix och det är jag helt ok med och självklart kommer jag älska dom djupt då dom är mina barn tillsammans med den man jag älskar.

Identitetspolitik vare sig från långt ut på högerkanten eller vänsterkanten är inte min grej utan jag slår vakt om rätten va en individ i första hand och inte representant för ett etniskt kollektiv. Dessutom tycker jag om och känner samhörighet med Sverige och svenskar så för mig skulle det inte va ett stort steg att bilda familj med en svensk man utan tvärtom kännas rätt självklart och fint. 😊

• flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-07-22 18:55:52 följande:
    Är det hemskt att man bara kan läsa om neandertalare i böcker? Oavsett vad man tycker om etnicitetsblandning kan det inte vara hemskt att en etnicitet kommer att byta utseende. Det är föreställningen om det man kan anse vara hemsk, någonting som inte existerar kan inte vara hemskt.

Själv vill jag inte ha barn alls, men om jag ska para mig med någon är jag attraherad mest av liknande etniciteter som jag är.
    Hej fultextad användarhandbok, 😉
    En nyfiken fråga till din sista mening: är det ffa utseendemässig attraktion som skulle avgöra ditt val eller kulturell närhet eller en önskan att dina barn ska likna dig själv så mycket som möjligt? Eller en kombo av alla tre alternativen? 
    flygrl skrev 2023-07-23 19:10:32 följande:
    Hej fultextad användarhandbok, 😉
    En nyfiken fråga till din sista mening: är det ffa utseendemässig attraktion som skulle avgöra ditt val eller kulturell närhet eller en önskan att dina barn ska likna dig själv så mycket som möjligt? Eller en kombo av alla tre alternativen? 
    Hallå hallå och många sommarhälsningar! Jag kan nog direkt säga att det rör sig om främst kulturell närhet, därefter utseendemässig attraktion och därefter en önskan att barnen skulle likna mig. Det sista är helt teoretiskt då jag inte vill ha barn och så tror jag att man knyter an till sina barn även fast de ser annorlunda ut än vad man själv gör. Kulturella likheter gör att kommunikationen underlättas och man kan lättare nå en djupare tvåsamhet, även om det inte är givet så klart. Rent utseendemässigt är jag inte attraherad av män från Mellanöstern och oftast inte Indien heller och så vidare. Detta innebär inte att jag tycker att de är motbjudande eller fula, bara att attraktion saknas på gruppnivå. 
  • flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-07-23 20:25:37 följande:
    Hallå hallå och många sommarhälsningar! Jag kan nog direkt säga att det rör sig om främst kulturell närhet, därefter utseendemässig attraktion och därefter en önskan att barnen skulle likna mig. Det sista är helt teoretiskt då jag inte vill ha barn och så tror jag att man knyter an till sina barn även fast de ser annorlunda ut än vad man själv gör. Kulturella likheter gör att kommunikationen underlättas och man kan lättare nå en djupare tvåsamhet, även om det inte är givet så klart. Rent utseendemässigt är jag inte attraherad av män från Mellanöstern och oftast inte Indien heller och så vidare. Detta innebär inte att jag tycker att de är motbjudande eller fula, bara att attraktion saknas på gruppnivå. 

Ok, då förstår jag. Man styr ju egentligen inte över va man attraheras av utan får helt enkelt acceptera hur det är. Själv attraheras jag ju då av min motsats utseendemässigt nämligen vita, nordiska gärna etniskt svenska män. Jag tror också det blir bäst om man har en del gemensamt som kultur och värderingar och då tycker jag att jag ändå står nära svenskarna. Och vill väl också se mig själv som en sorts svensk ändå, nåt som kan provocera en del men det är så jag känner.
    Sen tror och hoppas jag att både min framtida man och jag ska kunna känna igen oss i våra barn. Att vi kommer älska dom tvivlar jag inte ett ögonblick på. 😊

Sommarhälsningar till dig med! 🌼🏖🍀

• flygrl

Måste lägga till att jag förstås inte heller tycker svarta män är motbjudande eller så. Hell no, jag kommer ju från en lång rad svarta både män och kvinnor.Det är bara att jag inte känner attraktion för dom. 😉

flygrl skrev 2023-07-23 20:42:41 följande:

Ok, då förstår jag. Man styr ju egentligen inte över va man attraheras av utan får helt enkelt acceptera hur det är. Själv attraheras jag ju då av min motsats utseendemässigt nämligen vita, nordiska gärna etniskt svenska män. Jag tror också det blir bäst om man har en del gemensamt som kultur och värderingar och då tycker jag att jag ändå står nära svenskarna. Och vill väl också se mig själv som en sorts svensk ändå, nåt som kan provocera en del men det är så jag känner.
    Sen tror och hoppas jag att både min framtida man och jag ska kunna känna igen oss i våra barn. Att vi kommer älska dom tvivlar jag inte ett ögonblick på. 😊

Sommarhälsningar till dig med! 🌼🏖🍀

Det är ju skönt att känna kulturell samhörighet med de som bor där man själv bor! Så det borde ju ses som positivt istället för provokativt, enligt mig åtminstone. Som du skrev ovan så instämmer jag helt i det, inget motbjudande med till exempel svarta män, det är bara att fysisk attraktion saknas. 
  • Anonym (Inte lika)
    flygrl skrev 2023-07-23 20:50:42 följande:

Måste lägga till att jag förstås inte heller tycker svarta män är motbjudande eller så. Hell no, jag kommer ju från en lång rad svarta både män och kvinnor.Det är bara att jag inte känner attraktion för dom. 😉

Rätt så ointressant i detta ämne .
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Mamma till blandbarn) skrev 2023-07-22 15:54:43 följande:

Jag är inte så förälskad i mitt eget utseende att jag absolut vill ha en kopia av mig själv. Cool

Är det den "nordiska rasen" ni vill bevara el "bara" det nordiska utseendet?

Visst, blonda och blåögda är en minoritet i världen. Men en ännu mer sällsynt minoritet är de rödhåriga, ljushyade och fräkniga. Tänk om de skulle bestämma sig att endast gifta sig med andra rödhåriga, för att bevara "rasen" (utseendet). Alla skulle tycka att det var konstigt

Nej, man skaffar barn med den man älskar. Tvekar du pga hennes utseende så älskar du inte henne (iaf inte rillräckligt). Släpp henne fri att hitta någon som verkligen älskar henne. Bind inte upp henne medan du letar efter den perfekta blonda kvinnan att skaffa barn med.

De kan ju glädjas av att det faktiskt finns förvånansvärt många svarta (blandade) med rött hår och fräknar och rätt så ljus hy. Framförallt fräknar är rätt vanligt bland ljusa svarta. 

• flygrl
    Anonym (Inte lika) skrev 2023-07-24 21:38:57 följande:
    Rätt så ointressant i detta ämne .
    Högst relevant för det fultextad användarhandbok och jag diskuterade enligt mig. 
Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?