• Anonym (Xyz)

Ha barn med annan etnicitet?

Hej. Vi kan försöka hålla lite god ton i denna debatt då jag vill ha en seriös diskussion. Jag är en vit svensk man, lika svensk som barnen i bullerbyn och jag kan attraheras av tjejer från olika delar av världen även fast jag föredrar kvinnor som är ljusa som mig.

Nu är grejen att jag har en tjej från östasien har börjat träffas och vi verkar gilla varandra ömsesidigt men däremot så har jag denna grej i bakhuvudet att om vi skulle bli tillsammans och skaffa barn så kommer barnen i princip se asiatiska ut och barnen inte se ut som mig alls och det tycker jag verkar tråkigt. Man vill väl kunna se sig själv i sina barn?

Vad har ni för tankar gällande detta?

• Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?
  • Elanus
    Anonym (Xyz) skrev 2023-07-17 12:56:26 följande:
    Tycker du Alice Bah Kunke ser lika svensk/vit ut som afrikansk?

Ja, det tycker jag.
  • Anonym (Frida)
    Elanus skrev 2023-07-17 15:24:43 följande:
    Ja, det tycker jag.
    Du kan ju inte på allvar mena att Alice Bah Kunkhe ser etniskt svensk ut? Brukar etniska svenskar ha brun hud, mörkbruna ögon och svart lockigt hår? 
    Nej Alice skulle i de flestas ögon räknas som en svart kvinna, inte vit. 
    Jag lägger ingen värdering i vilken hudfärg eller etnicitet folk har. Men vita människor dom får barn med ex asiater eller svarta afrikaner får barn som ser icke-vita / osvenskt ut. Antingen är man okej med det eller så får man skaffa en vit partner om man vill att barnen ska ha samma etnicitet som en själv. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Frida) skrev 2023-07-17 19:50:40 följande:
    Du kan ju inte på allvar mena att Alice Bah Kunkhe ser etniskt svensk ut? Brukar etniska svenskar ha brun hud, mörkbruna ögon och svart lockigt hår? 
    Jag lägger ingen värdering i vilken hudfärg eller etnicitet folk har. Men vita människor dom får barn med ex asiater eller svarta afrikaner får barn som ser icke-vita / osvenskt ut. Antingen är man okej med det eller så får man skaffa en vit partner om man vill att barnen ska ha samma etnicitet som en själv. 
    Jag tycker att hon ser precis så halvsvensk och halvgambisk ut som hon är. Hennes utseende sticker nog ut lika mycket i Gambia som det gör här i Sverige.
  • Anonym (P)
    Anonym (Xyz) skrev 2023-07-17 09:03:40 följande:
    Det är ju så det vanligaste är. Och det måste ju vara väldigt tråkigt för dessa kvinnor att folk tror att barnen nästan är adopterade. Jag jobbade med en svensk kvinna som hade tre barn med en turkisk man och hon nämnde en gång att hon tyckte det var tråkigt att hennes barn inte ser ut som henne alls. Och då tyckte jag ändå hennes barn var ljusare än vanligt då hon hade en ganska mörk turkisk man.

Om folk fortsätter såhär så kommer ju etniska svenskar bara vara något man kan läsa om i historieböckerna eller titta på gamla Astrid Lindgren filmer.
    Anonym (Pillan) skrev 2023-07-17 02:30:44 följande:

Nu attraheras jag bara av västerländska män men jag skulle inte heller vilja att mitt barn hade tex asiatiska drag då det inte skulle se ut som om jag är barnets förälder. Jag skulle nog inte känna samma samhörighet. 
    De jag känner till som skaffat barn med kineser eller afrikaner har alla barn som har asiatiska och afrikanska drag och hudfärg. Inget av barnen liknar den svenska föräldern. 

Jag tror jag läste någon artikel om det där med samhörighet innan att den är lägre om barnen ser alldeles för olika ut. Just det där med dragen stämmer ju då barnen får ärva max 5% av de svenska dragen. Titta på t.ex Alice Bah Kunke som har en vit förälder men hon är ju så svart/mörk man kan bli eller den välkända Barack Obama som kallas den första svarta presidenten men som har en vit mamma. Han kallas ju svart för att det är vad han är.
    Obama kallas för svart för att det är vad amerikanerna kallar alla som har minsta uns av synligt afrikanskt påbrå. Det betyder inte att han ser helafrikansk ut. 
  • Anonym (modigt)
    Anonym (Xyz) skrev 2023-07-16 22:57:02 följande:
    Ha barn med annan etnicitet?

Hej. Vi kan försöka hålla lite god ton i denna debatt då jag vill ha en seriös diskussion. Jag är en vit svensk man, lika svensk som barnen i bullerbyn och jag kan attraheras av tjejer från olika delar av världen även fast jag föredrar kvinnor som är ljusa som mig.

Nu är grejen att jag har en tjej från östasien har börjat träffas och vi verkar gilla varandra ömsesidigt men däremot så har jag denna grej i bakhuvudet att om vi skulle bli tillsammans och skaffa barn så kommer barnen i princip se asiatiska ut och barnen inte se ut som mig alls och det tycker jag verkar tråkigt. Man vill väl kunna se sig själv i sina barn?

Vad har ni för tankar gällande detta?

Modigt att du vågar ställa den frågan. 

Jag har en vän från ett asiatiskt land. När jag mfl ur vår vänskapskrets började bli barnsugna och skaffa barn en efter en var hon inte sugen alls. Hon blev inte sugen när hon träffade våra barn, höll i dem osv. Hon var glad för vår skull och tyckte om våra barn, men kände ingen barnlängtan. 

Det var så pass att hon började oroa sig för att hon inte ville ha barn, trots att hon alltid tänkt att hon skulle det. 

Jag funderade på det där och så bad jag henne hänga med på öppna förskolan som fanns när mina barn var små. Där fanns nämligen en mamma som också kom från det asiatiska land som min vän är från. 

DÅ blev det annorlunda! Hon beundrade den mammans bebis på ett helt annat vis än hon gjort med våra, hon ville verkligen hålla och gosa osv. Efteråt pratade vi om det och hon liksom jag tror att det beror på att hon kunde se en likhet med sig själv och det blev en helt annan sak. 

Hennes kille är etnisk svensk och hon funderade som du, men när de väl skaffade barn så älskade hon det barnet villkorslöst trots att barnet ju för henne hade många svenska drag så såg hon ändå sina egna. 

Vi å vår sida såg ju mer de asiatiska dragen som utmärkande just för att de är annorlunda mot våra som vi är vana vid att se. 

Så, ja det kan bli så att era barn liknar mest henne. Men det behöver inte betyda att du inte älskar dem ändå. 

Dock är det ju bra att du funderar på detta NU innan ni blir tillsammans. Kolla på barn som är en blandning av vita och asiater och fundera noga på detta innan du väljer eller väljer bort den här kvinnan. 

• Anonym (modigt)
    Anonym (Kanelfärgad barn.) skrev 2023-07-17 00:33:21 följande:

Jag tror att man får vara beredd på att barnet inte behöver se ut som vare sig mamma eller pappa när det är olika etniticiteter. Min man är svensk. Jag är nästan lakritsfärgad adopterad från Afrika. Så jag tänkte att även om han är vit så kommer barnet bli väldigt mörkt, inte så mörk som mi? men mörk. Fast hon har samma nyans som kanel eller en pepparkaka. 

Sorry för att jag använder begrepp som lakrits, choklad, pepparkaka osv. Hoppas ingen tar illa vid sig av det. Min man är nån slags persikoyoghurt. 

Jag ÄLSKAR dina förklaringar vad gäller hudfärg! Helt underbart och jag kunde precis se nyanserna framför mig! Tack för det! 

• Elanus
    Anonym (Frida) skrev 2023-07-17 19:50:40 följande:
    Du frågade inte om hon ser etnisk svensk ut, du frågade om hon ser lika svensk ut som afrikansk. Det gör hon i mina ögon. I Gambia skulle säkert många tycka att hon ser väldigt europeisk ut, i Sverige finns det säkert många som tycker som du, att hon ser mer afrikansk ut.
  • Pixxel

Alice Bah ser ju 100% afrikansk ut. Ser inte ett enda europeiskt drag på henne.

• Anonym (modigt)
    Pixxel skrev 2023-07-17 21:13:15 följande:

En afrikan skulle säkert se det som tvärtom. 

Det har ju gjorts studier på hur man ser på andra etniciteter än sin egen. 

En var amerikanska poliser, både svarta och vita som fick se bilder på först svarta män och sen på vita män. 

De skulle säga vilka de trodde var samma person eller hur det nu var. De vita poliserna hade stora problem med att sortera de svarta männen, medan de svarta poliserna tyckte att det var stor skillnad mellan utseendena på dem. Jag såg bilderna på de svarta männen och tyckte också de var väldigt lika. Men jag tittade länge på dem och började sakta se skillnader. 

De svarta poliserna hade lite mer problem att se skillnad på de vita, än de vita poliserna hade, men inte alls lika stora som de vita hade att se skillnader mellan de svarta männen. 

• Anonym (modigt)
    Pixxel skrev 2023-07-17 21:13:15 följande:

Kollade nu på bilder av Alice Bah Kunke och jag ser iaf en del europeiska drag hos henne som hon inte hade haft om hon hade haft två mörka föräldrar. 
Svar på tråden Ha barn med annan etnicitet?