Anonym (Xyz) skrev 2023-07-16 22:57:02 följande:
Ha barn med annan etnicitet?
Hej. Vi kan försöka hålla lite god ton i denna debatt då jag vill ha en seriös diskussion. Jag är en vit svensk man, lika svensk som barnen i bullerbyn och jag kan attraheras av tjejer från olika delar av världen även fast jag föredrar kvinnor som är ljusa som mig.
Nu är grejen att jag har en tjej från östasien har börjat träffas och vi verkar gilla varandra ömsesidigt men däremot så har jag denna grej i bakhuvudet att om vi skulle bli tillsammans och skaffa barn så kommer barnen i princip se asiatiska ut och barnen inte se ut som mig alls och det tycker jag verkar tråkigt. Man vill väl kunna se sig själv i sina barn?
Vad har ni för tankar gällande detta?
Modigt att du vågar ställa den frågan.
Jag har en vän från ett asiatiskt land. När jag mfl ur vår vänskapskrets började bli barnsugna och skaffa barn en efter en var hon inte sugen alls. Hon blev inte sugen när hon träffade våra barn, höll i dem osv. Hon var glad för vår skull och tyckte om våra barn, men kände ingen barnlängtan.
Det var så pass att hon började oroa sig för att hon inte ville ha barn, trots att hon alltid tänkt att hon skulle det.
Jag funderade på det där och så bad jag henne hänga med på öppna förskolan som fanns när mina barn var små. Där fanns nämligen en mamma som också kom från det asiatiska land som min vän är från.
DÅ blev det annorlunda! Hon beundrade den mammans bebis på ett helt annat vis än hon gjort med våra, hon ville verkligen hålla och gosa osv. Efteråt pratade vi om det och hon liksom jag tror att det beror på att hon kunde se en likhet med sig själv och det blev en helt annan sak.
Hennes kille är etnisk svensk och hon funderade som du, men när de väl skaffade barn så älskade hon det barnet villkorslöst trots att barnet ju för henne hade många svenska drag så såg hon ändå sina egna.
Vi å vår sida såg ju mer de asiatiska dragen som utmärkande just för att de är annorlunda mot våra som vi är vana vid att se.
Så, ja det kan bli så att era barn liknar mest henne. Men det behöver inte betyda att du inte älskar dem ändå.
Dock är det ju bra att du funderar på detta NU innan ni blir tillsammans. Kolla på barn som är en blandning av vita och asiater och fundera noga på detta innan du väljer eller väljer bort den här kvinnan.