• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (....) skrev 2023-07-19 14:50:16 följande:
    Det är redan vanligt att många män vågar inte diskutera om känslor med sin partner. 
    Vad har det med saken att göra? Jag undrade om du tycker att mannen ska dölja för den han raggar på vad han egentligen tycker.

Många gånger lyser det igenom någonting. Och när man tackar nej och männen blir sura/otrevliga så kan det vara en bekräftelse.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-19 15:54:25 följande:
    Nej, jag skrev inte alls det. Det var DU som drog upp ansvar för andras känslor. Svara nu på om du anser att alla gånger du blivit sårad så är det ditt eget ansvar.  Du undviker att svara på det men själv tycker att jag ska svara på dina frågor. Nu är det faktiskt din tur att svara.

Du har ju faktiskt skrivit att "du har ansvar för andras känslor"  Varför låtsas du som att du inte har det? Är din åsikt att du har ett ansvar över folks känslor då dom blir nekade sex? Eller har du ändrat dig?  

jag kan ärligt talat inte dras till minne när jag blivit sårad, inte av att bli nekad sex i alla fall. Har säkert hänt. Men vad tillför det diskussionen? Varför vill du veta det?

Är det svårt att svara på om du betecknar dig själv som incel så du försöker flytta frågan? Eller du kanske inte vill vara det så du försöker trycka ner ämnet?

• Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-19 16:03:09 följande:

Du har ju faktiskt skrivit att "du har ansvar för andras känslor"  Varför låtsas du som att du inte har det? Är din åsikt att du har ett ansvar över folks känslor då dom blir nekade sex? Eller har du ändrat dig?  

jag kan ärligt talat inte dras till minne när jag blivit sårad, inte av att bli nekad sex i alla fall. Har säkert hänt. Men vad tillför det diskussionen? Varför vill du veta det?

Är det svårt att svara på om du betecknar dig själv som incel så du försöker flytta frågan? Eller du kanske inte vill vara det så du försöker trycka ner ämnet?

Vart skrev jag det?

Som jag skrev så undrar jag över när du blivit sårad. Det behöver inte vara över sex utan om sådant som just du har sårats av. Anser du att du hade ansvaret? Så svara på det nu så ska jag sedan svara på dina frågor.
  • Anonym (Jakob)

Jag lämnar denna tråd nu. Det har varit mycket intressant att ta del av andras tankar och åsikter i detta ämne och ni ska ha ett stort hjärtligt tack för att ni har delat med er. Även ett hjärtligt tack till de som kommit med uppmuntrande ord. Men för egen del ändrar det inte det faktum att jag kommer att vara ensam och incel tills den dagen kistlocket skruvas på ovanför mig. Men alla har ju sin plats i statistiken, inte sant?
    Jag önskar er alla en fortsatt trevlig sommar.
    Med vänliga hälsningar.
    Jakob. 

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-19 16:06:07 följande:
    Vart skrev jag det?

Som jag skrev så undrar jag över när du blivit sårad. Det behöver inte vara över sex utan om sådant som just du har sårats av. Anser du att du hade ansvaret? Så svara på det nu så ska jag sedan svara på dina frågor.
    Jag har ju citerat dig där du skriver att att du har ansvar för andras känslor för bara ett par inlägg sen, är det gaslighting du håller på med? Det finns ju på pränt.

som sagt, jag kan inte dras till minne när jag blivit sårad. Är det något som händer regelbundet för dig?

så du vill inte svara på om du är en incel? Det spelar egentligen ingen roll. En incel har samma åsikter och värderingar som du. 
  • Anonym (hej)
    567890 skrev 2023-07-19 13:29:29 följande:
    Jag har inte misskrediterat dig, jag bara undrar om du är intresserad av relationer allmänt eller om det bara är kvinnor som är intressant. Om du har vänner som du umgås med borde du kunna träffa kvinnor genom dom, där är ju ändå så de flesta träffar sina partners.

Incels (om det är vad du är) har mycket sällan vänner- menar vänner i riktiga livet, inte online- vilket gör dom till bittra, arga och ensamma män. 

Om jag skulle träffa en man som inte har något socialt liv alls och mest bara satt i sin lägenhet skulle jag vända om, att få allt ansvar att ordna upp en vuxen människas liv känns väldigt ointressant.
    Jag har vänner och till och med fler kvinnliga vänner än manliga vänner. Jag tycker att tjejer brukar vara lättare att umgås med än killar. De är roligare och mer lättsamma, medan killar är mer komplicerade. Alla anklagelser mot mig här om att jag är en kvinnohatare gränsar till förtal.

Du borde dock fundera över dina förutfattade meningar om incels. En incel kan vara vem som helst i vilket sammanhang som helst. Det går inte att se vem som är incel och vem som inte är det på bussen till exempel. Om du tror att incels bara är de som spelar datorspel dygnet runt underskattar du grovt omfattningen av incel-problematiken. 
  • Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-19 16:20:39 följande:
    Jag har vänner och till och med fler kvinnliga vänner än manliga vänner. Jag tycker att tjejer brukar vara lättare att umgås med än killar. De är roligare och mer lättsamma, medan killar är mer komplicerade. Alla anklagelser mot mig här om att jag är en kvinnohatare gränsar till förtal.

Du borde dock fundera över dina förutfattade meningar om incels. En incel kan vara vem som helst i vilket sammanhang som helst. Det går inte att se vem som är incel och vem som inte är det på bussen till exempel. Om du tror att incels bara är de som spelar datorspel dygnet runt underskattar du grovt omfattningen av incel-problematiken. 
    Vad tycker dina vänner om dina åsikter, att staten ska begränsa kvinnors val vid dejting? 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-19 16:14:25 följande:
    Jag har ju citerat dig där du skriver att att du har ansvar för andras känslor för bara ett par inlägg sen, är det gaslighting du håller på med? Det finns ju på pränt.

som sagt, jag kan inte dras till minne när jag blivit sårad. Är det något som händer regelbundet för dig?

så du vill inte svara på om du är en incel? Det spelar egentligen ingen roll. En incel har samma åsikter och värderingar som du. 
    Det är nog mer att du inbillar dig vad jag har skrivit. Eller visa klart och tydligt var jag skrev det.

På grund av sex ja, blir du inte sårad, det har du skrivit. Men som jag skrivit flera gånger nu så kanske du blivit sårad av någonting annat. Eller har du gått genom livet och aldrig blivit sårad av en annan människa?

Regelbundet vet jag inte, men det händer väl. Något jag personligen kan bli väldigt sårad och ledsen av är svek. När någon ljuger eller går bakom ryggen eller struntade i att hålla vad de lovade. Jag har aldrig sett det som att det var mitt eget fel eller ansvar att jag blev sårad. Däremot hur jag sedan hanterar det och läker mig själv.

Värderingarna att man har ansvar för sina handlingar då? Är det alltså en incel-värdering?
  • Anonym (hej)
    molly50 skrev 2023-07-19 13:30:44 följande:
    Träffar man en person som tar sig friheten att tala om för en hur man tänker och känner och som är allmänt negativt inställd till kvinnor (eller för den delen män) och som vill lagstifta för att försämra valmöjligheterna för det motsatta könet, så ger ju det inga bra förutsättningar till att vilja fortsätta lära känna personen.
    Det kan du kanske förstå?
    Det är inte ett personangrepp att ha den åsikten. 
    Det är att konstatera faktum efter att ha läst vad du och andra män har skrivit här.
    Jag tycker snarare att det är flera här som är allmänt negativt inställda till män och tror att många män inte skulle klara av att behandla en kvinna väl. Att de flesta män inte duger och att du hellre hade varit ensam om du aldrig hade träffat din man.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Sol) skrev 2023-07-19 16:21:59 följande:
    Vad tycker dina vänner om dina åsikter, att staten ska begränsa kvinnors val vid dejting? 
    De känner inte till dem.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?