• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Fiona M
    Anonym (hej) skrev 2023-07-19 16:50:26 följande:
    Ja, då skulle fler män få chansen för urvalet är lägre utanför apparna.

Jag känner till flera som har gjort det.
    De flesta män som har det svårt socialt och inte har stort kontaktnät skulle snarare bli utslagna direkt, och aldrig få kontakt med kvinnorna.
    De män som är utåtriktade och framåt har redan nu lättare att träffa folk utan dejtingappar.
  • Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-19 16:41:08 följande:
    Jag tycker att kvinnor ska få välja bort män de inte är attraherade av, men jag tycker att urvalet av män borde bli lägre. Idag har kvinnor ett enormt stort urval, medan män har nästan inget urval alls att välja. Den strukturella orättvisan borde överbyggas.
    Vilka män ska plockas bort? De som är populära eller de som inte är populära? Och vem ska bestämma vilka som ska plockas bort?
  • Anonym (Perka)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-19 16:56:06 följande:
    På jobbet eller kurser till exempel, som det gick till förr när incels inte var ett fenomen.
    De flesta incels går inte kurser eller har jobb.
  • Anonym (Til)
    På jobbet eller kurser till exempel, som det gick till förr när incels inte var ett fenomen.
    Många incels har väl redan jobb, och skulle enkelt kunna gå en kurs. Det handlar nog snarare om att de inte klickar med dessa kvinnor som jag antar att de redan idag då skulle kunna träffa. Kvinnor kommer sannolikt inte finna dem mer attraktiva bara för att det finns färre att välja på. Det finns redan få bra män att välja på.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-19 16:39:13 följande:

Intressant att du fortsätter med din gaslighting. Här skriver du klart och tydligt att du anser att du har ansvar över andras känslor. Vet också att du tidigare skrivit att om någon hade haft sex med en incel så hade hon potentiellt räddat en väninna från att bli våldtagen.

Dina värderingar där du verkar anse att kvinnor ska ha sex med män som en slags välgörenhet är en incel åsikt. Värderingen härleds till en objektifiering av kvinnor där kvinnor ska vara servila, trevliga och allmänt angenäma (för män) dvs tar bort individen bakom kvinnan. Dvs incel-åsikter. 

//

Fast nej jag skriver inte alls det klart och tydligt. Jag skrev att jag aldrig har tänkt på det sättet att jag är ansvarig för att jag blev sårad. Har aldrig tänkt något om en ansvarfråga om mina känslor. Det är du som drog upp ett sådant resonemang. Och nu frågade du om jag brukar bli sårad. Du däremot svarar inte på vad du blivit sårad av i livet och om du då anser det var ditt ansvar.

Nej, jag anser inte att kvinnor borde något. Jag skrev att OM jag väljer att tacka ja till sex så får det ju konsekvensen att det blev sex. Att det är upp till mig om det händer eller inte, det är mitt val. Och man har ansvar för sina egna val. 
  • Anonym (hej)
    Anonym (Sol) skrev 2023-07-19 16:54:46 följande:
    Varför skulle jag vilja det?

Hur träffar de sina killar om de inte använder appar? Så du tror de skulle vara ok med att deras frihet att välja partner begränsades?
    Pga cancel-kulturen där den som tycker fel ska straffas.

Ärligt talat har jag ingen aning om de använder dem eller inte. Det är inte min sak. Alla har inte förhållanden heller.

Du överdramatiserar vad jag har sagt. Ingens frihet begränsas, men apparna är skadliga och borde regleras precis som sprit bara får säljas av systembolaget.
  • Anonym (Perka)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-19 16:59:10 följande:
    Många incels har väl redan jobb, och skulle enkelt kunna gå en kurs. Det handlar nog snarare om att de inte klickar med dessa kvinnor som jag antar att de redan idag då skulle kunna träffa. Kvinnor kommer sannolikt inte finna dem mer attraktiva bara för att det finns färre att välja på. Det finns redan få bra män att välja på.
    Jag är nog för färgad av att läsa här och flashback, som är de enda ställen jag stöter på incels på. Då skriver de att de är arbetslösa, kanske, möjligen går i nån atbetsmarknadsåtgärd, och inte har några att umgås med utanför nätet.
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-19 16:54:30 följande:
    Alltså om du är en 30-årig man borde du inte kallas kräsen för att du inte vill ha en 60-årig kvinna. Där tycker jag det går en gräns. De kan aldrig bli lyckliga och få barn tillsammans.
    Finns ju incels som inte vill ha barn eller som själva är äldre. Sen var det ju det där med attraktion, då. Funkar alla tjejer i säg 30-årsåldern då som är potentiellt fertila, oavsett hur de ser ut?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Sol) skrev 2023-07-19 16:57:33 följande:
    Vilka män ska plockas bort? De som är populära eller de som inte är populära? Och vem ska bestämma vilka som ska plockas bort?
    En algoritm kan bestämma att de män som får flest matchningar visas mindre och mindre. Man kan också lagstifta om att man bara får ha ett visst antal sexpartners varje år till exempel. Annars räknas det som överutnyttjande av resurser.
  • Anonym (Sol)
    Har du träffat någon på det sättet?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?