• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-19 16:43:29 följande:
    Fast vad är då dessa mäns urval, undrar jag? Är det enbart attraktiva kvinnor? 

Det är ju ett lika snävt urval på sitt sätt som att kvinnor väljer mer efter andra egenskaper. 

Om kvinnor ska bortse från andra egenskaper (personlighet, status etc) då borde väl män som verkligen vill träffa nån bortse från utseende? Annars verkar det ju som att bara kvinnor ska bortse från det som attraherar dem, inte män. 
    Jag tycker att inte att man kan dela in kvinnor i de som är attraktiva och oattraktiva. Alla är attraktiva på sitt sätt. Många män kan inte välja bland kvinnor alls utan får hoppas på att det klickar med någon kvinna man möter i 30-årsåldern som två har skrivit här om sina män. Det är den chansen eller ensamhet som gäller för män, så kräsenhet är inte ens en faktor.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Perka) skrev 2023-07-19 16:45:11 följande:
    Om kvinnor inte attraherades av männen på apparna skulle de inte dejta dem utan hitta andra män, utanför apparna.

Jag vet nästan inga vänner som träffat pojkvän/flickvän via en app.
    Ja, då skulle fler män få chansen för urvalet är lägre utanför apparna.

Jag känner till flera som har gjort det.
  • Anonym (Perka)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-19 16:48:11 följande:
    Jag tycker att inte att man kan dela in kvinnor i de som är attraktiva och oattraktiva. Alla är attraktiva på sitt sätt. Många män kan inte välja bland kvinnor alls utan får hoppas på att det klickar med någon kvinna man möter i 30-årsåldern som två har skrivit här om sina män. Det är den chansen eller ensamhet som gäller för män, så kräsenhet är inte ens en faktor.
    Ha ha, menar du att skriva då nedvärderande mot de kvinnor som betättade det i tråden, att deras män tog första bästa för de kunde inte få nåt annat!
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-19 16:48:11 följande:
    Tror nog kräsenhet är en faktor. Eller menar du att alla män skriver till alla kvinnor säg 20-90 år? Alla gör ett urval. "Nej, inte hon, hon är för gammal." "Nej inte hon, hon ser inte bra ut." Osv osv
  • Anonym (Perka)

Hur skulle incels ens träffa kvinnor då?

Anonym (hej) skrev 2023-07-19 16:50:26 följande:

• Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-19 16:50:26 följande:

Snarare är det väl så att de med vinnande personlighet har större chans utanför apparna. Det är inte alltid dessa återfinns bland incels, du ser ju några exempel här i tråden på män som skulle vara helt chanslösa irl också pga sina åsikter och värderingar. 
  • Anonym (SL)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-19 16:23:33 följande:
    Det är nog mer att du inbillar dig vad jag har skrivit. Eller visa klart och tydligt var jag skrev det.

På grund av sex ja, blir du inte sårad, det har du skrivit. Men som jag skrivit flera gånger nu så kanske du blivit sårad av någonting annat. Eller har du gått genom livet och aldrig blivit sårad av en annan människa?

Regelbundet vet jag inte, men det händer väl. Något jag personligen kan bli väldigt sårad och ledsen av är svek. När någon ljuger eller går bakom ryggen eller struntade i att hålla vad de lovade. Jag har aldrig sett det som att det var mitt eget fel eller ansvar att jag blev sårad. Däremot hur jag sedan hanterar det och läker mig själv.

Värderingarna att man har ansvar för sina handlingar då? Är det alltså en incel-värdering?
    För mig är det olika saker.
    Att säga nej till något exempelvis sex om man inte vill (dvs stå upp för sig själv och sina behov) och exempelvis ljuga, gå bakom ryggen etc.

Att sätta gränser är ju inte samma sak som att svika någon. Om man inte gör det sviker man ju sig själv.
    Att någon blir sårad betyder ju inte heller automatiskt att man är ansvarig för sårandet.

Sex är inte en förpliktelse som någon kan kräva/förvänta sig av någon annan och inget man ska lägga på sig själv.
    I en annan tråd (som förhoppningsvis är skrivet av ett troll) uppgav en kvinna att hon 7 dagar efter förlossning hade sex med sin man trots att hon inte ville (kroppen sa tydligt nej), för att hon kände att hon måste för att behålla sin man.
    Hemskt.

Jag är lite nyfiken på hur du tänker kring ansvaret från den som frågar. Om exempelvis en person frågar mig om sex trots att hen redan vet att jag inte vill/kan, vem har ansvaret för att hen blir sårad?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-19 16:50:46 följande:
    Tror nog kräsenhet är en faktor. Eller menar du att alla män skriver till alla kvinnor säg 20-90 år? Alla gör ett urval. "Nej, inte hon, hon är för gammal." "Nej inte hon, hon ser inte bra ut." Osv osv
    Alltså om du är en 30-årig man borde du inte kallas kräsen för att du inte vill ha en 60-årig kvinna. Där tycker jag det går en gräns. De kan aldrig bli lyckliga och få barn tillsammans.
  • Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-19 16:36:41 följande:
    Vem vet. Jag tror inte att det skulle bli en så stor grej, för de använder inte dejtingappar så mycket verkar det som. Hade du önskat att de tog avstånd från mig så att jag blev utan vänner?
    Varför skulle jag vilja det?

Hur träffar de sina killar om de inte använder appar? Så du tror de skulle vara ok med att deras frihet att välja partner begränsades?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Perka) skrev 2023-07-19 16:51:26 följande:

Hur skulle incels ens träffa kvinnor då?

På jobbet eller kurser till exempel, som det gick till förr när incels inte var ett fenomen.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?