Anonym (Maria) skrev 2023-07-19 16:23:33 följande:
Det är nog mer att du inbillar dig vad jag har skrivit. Eller visa klart och tydligt var jag skrev det.
På grund av sex ja, blir du inte sårad, det har du skrivit. Men som jag skrivit flera gånger nu så kanske du blivit sårad av någonting annat. Eller har du gått genom livet och aldrig blivit sårad av en annan människa?
Regelbundet vet jag inte, men det händer väl. Något jag personligen kan bli väldigt sårad och ledsen av är svek. När någon ljuger eller går bakom ryggen eller struntade i att hålla vad de lovade. Jag har aldrig sett det som att det var mitt eget fel eller ansvar att jag blev sårad. Däremot hur jag sedan hanterar det och läker mig själv.
Värderingarna att man har ansvar för sina handlingar då? Är det alltså en incel-värdering?
För mig är det olika saker.
Att säga nej till något exempelvis sex om man inte vill (dvs stå upp för sig själv och sina behov) och exempelvis ljuga, gå bakom ryggen etc.
Att sätta gränser är ju inte samma sak som att svika någon. Om man inte gör det sviker man ju sig själv.
Att någon blir sårad betyder ju inte heller automatiskt att man är ansvarig för sårandet.
Sex är inte en förpliktelse som någon kan kräva/förvänta sig av någon annan och inget man ska lägga på sig själv.
I en annan tråd (som förhoppningsvis är skrivet av ett troll) uppgav en kvinna att hon 7 dagar efter förlossning hade sex med sin man trots att hon inte ville (kroppen sa tydligt nej), för att hon kände att hon måste för att behålla sin man.
Hemskt.
Jag är lite nyfiken på hur du tänker kring ansvaret från den som frågar. Om exempelvis en person frågar mig om sex trots att hen redan vet att jag inte vill/kan, vem har ansvaret för att hen blir sårad?