• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (....) skrev 2023-07-19 11:04:54 följande:
    Så som kvinnor diskuterar om penisar så borde män få göra det om kvinnors kroppar istället 
    Man får alltid diskutera andras kroppar och kroppsdelar så länge det sker i tillåtet forum och sammanhang. Det är också skillnad på att diskutera generellt eller peka ut någon personligen, då kan det bli ofredande. Och att diskutera anonymt eller IRL.

Sen kan givetsvis alltid andra ogilla diskussionen och tycka den är fel. Men det är inte samma som att man inte får ha diskussionen.
  • Anonym (SL)
    Anonym (....) skrev 2023-07-19 14:36:16 följande:
    Och om han erkände att han var oskuld så hade du kunnat hypotetiskt dumpat honom istället 
    Jag kommer inte svara på dina andra svamliga inlägg.
    Men jag har vetat hela tiden så nej jag skulle inte dumpat honom.
    Och jag har varit med honom i 15 år. Så jag har väldigt god koll på om han har bittra offerkoftetendenser.
  • molly50
    Anonym (....) skrev 2023-07-19 14:25:03 följande:
    Vanligen skulle kvinnor inte vilja ha ett förhållande med honom för exempelvis han är superblyg, oskuld över 30 år och jobbar som busschaufför. 
    Så det skulle vanligen inte ha någon betydelse om någon man har en offerkofta som du tycker de har., för du skulle inte vilja ha ett förhållande för någon annan anledning. 
    Då kan jag avslöja att dte för mig var på ett liknande sätt som för Anonym (SL).
    Min man är industriarbetare,och var inte så erfaren innan han träffade mig.
    Men jag blev kär i honom som person och hans snälllhet,trygghet,värme och humor kan få ett helt rum att lysa upp.
    Och att han dessutom ser bra ut är bara en bonus.
    Om han var en bitter singel så var det i alla fall inget han visade utåt.
    För i så fall hade jag backat direkt.
    Offerkofta och självömkan är inte attraktiva egenskaper.
    Och det är sådant man märker ganska omgående även om personen inte visar det utåt. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (....) skrev 2023-07-19 14:42:45 följande:
    Då passar det bättre att skriva sånt enbart på anonyma trådar. 

Men det beror ju också på hur man lägger skulden och vad. 
    Du menar att man skulle dölja dessa åsikter om skuldbeläggande för en kvinna man försöker attrahera?

Javisst, det beror ju på vad det är.
  • Anonym (....)
    Anonym (Sol) skrev 2023-07-19 14:44:07 följande:

Det är inte ett personangrepp, du skriver ju själv att du har dessa åsikter och tycker att staten ska lägga sig i hur folk väljer partners.

Var har jag eller någon annan skrivit att det blir sämre att dejta en incel än en icke incel? Om en kvinna träffar en man vet hon inte hans bakgrund, alltså väljer hon inte bort män pga de är incels utan för att hon inte finner honom attraktiv. 

Varför vill du att kvinnor inte ska få välja bort män de inte attrahera av när du tycker att du ska få välja bort kvinnor du inte attraheras av?

Kvinnan känner inte till allt då. 
    Det är ett argument varför olika män fortsätter att ragga när kvinnan ibörjan inte var intresserad men blev det ev ju mer hon lärde känna honom. 

Staten lägger sig redan i hur folk väljer sexpartner. 
    Om exempelvis svt skulle sluta sända program om sex och förhållande så hade det kunnat påverka folks val. 
    Om kvinnor fick betala själva för sin aborter.
    Om alla fick betala för sina preventivmedel, könsvård etc. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-19 14:48:33 följande:
    Du menar att man skulle dölja dessa åsikter om skuldbeläggande för en kvinna man försöker attrahera?

Ja. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-19 14:48:33 följande:

Det är redan vanligt att många män vågar inte diskutera om känslor med sin partner. 
  • Anonym (....)
    molly50 skrev 2023-07-19 14:47:48 följande:
    Då kan jag avslöja att dte för mig var på ett liknande sätt som för Anonym (SL).
    Men jag blev kär i honom som person och hans snälllhet,trygghet,värme och humor kan få ett helt rum att lysa upp.
    Och det är sådant man märker ganska omgående även om personen inte visar det utåt. 
    Hur då?

• Anonym (....)
    molly50 skrev 2023-07-19 14:47:48 följande:
    Beror på vad man menar med Offerkofta och självömkan är inte attraktiva egenskaper.

Dessutom det är fel att säga att något är inte attraktivt och sedan ska det gälla för alla personer 
  • molly50
    Anonym (....) skrev 2023-07-19 14:48:47 följande:
    Kvinnan känner inte till allt då. 
    Det är ett argument varför olika män fortsätter att ragga när kvinnan ibörjan inte var intresserad men blev det ev ju mer hon lärde känna honom. 

Staten lägger sig redan i hur folk väljer sexpartner. 
    Om exempelvis svt skulle sluta sända program om sex och förhållande så hade det kunnat påverka folks val. 
    Om kvinnor fick betala själva för sin aborter.
    Om alla fick betala för sina preventivmedel, könsvård etc. 
    Man får redan betala för sina preventivmedel.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?