• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-19 16:28:10 följande:
    De känner inte till dem.
    Varför inte? Vad tror du de skulle säga om de visste?
  • Anonym (hej)
    Anonym (SL) skrev 2023-07-19 13:38:01 följande:
    Jag förstår hur du menar men samtidigt känner jag att du lägger ansvaret "fel".
    Du skriver att fler män ska få chansen att lära känna kvinnor.
    Att det är något som någon annan har ansvar för att se till att detta händer...

Jag gifte mig med en man som aldrig haft relation, över 30 och nästan var oskuld och superblyg och jobbade (och jobbar) som busschaufför.

Men han hade noll bitterhet och la inte över sitt singelskap på någon. Hade han haft minsta tendens åt det hållet hade jag tappat intresset direeeeekt.
    Jag inget problem med incels (dvs urdefinitionen-inte den nuvarande definitionen) så länge de inte stickar en offerkofta. Det är så gräsligt oattraktivt.
    Det är en dealbreaker för mig och förmodligen många med mig...
    Jag tror att jättemånga incels går runt och utstrålar offerkofta (kanske omedvetet) och istället för att ta ansvar för sin situation känna sig förfördelade som om samhället (och då främst kvinnorna) är skyldiga dem en relation och sex.
    Här tror jag många skulle behöva stöd i sitt mindset.

Jag går inte igång på status eller har behov av nån stereotypisk machoman. Jag blir kär i en person och det viktiga för mig är respekt pch kommunikation.
    Men, här kommer något viktigt: Jag har aldrig dejtat på dejtingappar utan mig träffar man i andra forum (jag har träffat mina män på utbildningar, på jobbet, på sportevenemang och i bekantskapskretsen). 
    Jag tror att om incelmännen ska hitta någon måste de ut och hitta sina forum där de kommer till sin rätt eller anpassa sig efter de forum som finns. Inte förvänta sig att forumen och medlemmarna ska anpassa sig efter dem.
    Det var intressant att höra. Vad fick dig att ge din man en chans att träffa dig som ingen annan hade gett honom tidigare?

Incels är inte bittra på kvinnor som de träffar. Det är bara en vanföreställning om hur incels är. Risken att incels kommer nedvärdera kvinnor är inte större än att andra män gör det.
  • Anonym (Til)

Ni som tycker att staten ska bestämma vem man är ihop med: har ni tänkt på att det även kommer att gälla er själva? Ni kan bli ihoptutade med nån ni känner absolut noll attraktion för. Nån ni inte alls kan tänka er att ha sex med eller leva med. Det är lustigt att ni automatiskt verkar tro att ni ska få nån pangpingla eller rätt snygg kvinna? Om nån annan väljer kan ni ju få precis vad som helst.

Och de som inte vill ha någon relation öht utan föredrar att leva ensamma: ska de tvingas in i en relation? Rätt många kvinnor med dåliga erfarenheter väljer ju redan idag att leva själva och skaffa barn själva, så där kommer ju en del försvinna. Det lär vara få kvinnor som frivilligt ingår i nåt statligt partnertvång. Eller hur är det tänkt att fungera? Genom att begränsa kvinnors möjligheter ska de välja nån de inte egentligen vill ha? Knappast troligt, precis som män inte kommer välja vem som helst. Tankebanan tycks utgå från att 1. Alla är desperata efter en partner (inte sant)
    2. Bara attraktiva kvinnor kommer stå till buds (inte sant). Ni kan ju då alltså inte välja bort icke-attraktiva kvinnor eftersom det är just valfriheten ni vill ta bort.

• Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-19 16:27:39 följande:
    Jag tycker snarare att det är flera här som är allmänt negativt inställda till män och tror att många män inte skulle klara av att behandla en kvinna väl. Att de flesta män inte duger och att du hellre hade varit ensam om du aldrig hade träffat din man.

Så olika vi uppfattar det. De flesta här diskuterar incels, inte män i allmänhet. 

Sedan är det väl du som skrivit att många män inte duger, att män måste vara rika, ha karriärer osv för att lyckas i relationer. 

Varför är det fel att hellre vara ensam än att vara med någon man inte gillar?

• Anonym (....)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-19 16:33:24 följande:

Ni som tycker att staten ska bestämma vem man är ihop med: har ni tänkt på att det även kommer att gälla er själva? Ni kan bli ihoptutade med nån ni känner absolut noll attraktion för. Nån ni inte alls kan tänka er att ha sex med eller leva med. Det är lustigt att ni automatiskt verkar tro att ni ska få nån pangpingla eller rätt snygg kvinna? Om nån annan väljer kan ni ju få precis vad som helst.

Och de som inte vill ha någon relation öht utan föredrar att leva ensamma: ska de tvingas in i en relation? Rätt många kvinnor med dåliga erfarenheter väljer ju redan idag att leva själva och skaffa barn själva, så där kommer ju en del försvinna. Det lär vara få kvinnor som frivilligt ingår i nåt statligt partnertvång. Eller hur är det tänkt att fungera? Genom att begränsa kvinnors möjligheter ska de välja nån de inte egentligen vill ha? Knappast troligt, precis som män inte kommer välja vem som helst. Tankebanan tycks utgå från att 1. Alla är desperata efter en partner (inte sant)
    2. Bara attraktiva kvinnor kommer stå till buds (inte sant). Ni kan ju då alltså inte välja bort icke-attraktiva kvinnor eftersom det är just valfriheten ni vill ta bort.

Det skulle kunna ändras till det som passar en bra. 
    Exempelvis kvinnor kan snacka om jämställdhet för sex men bara när man har en sexpartner 
  • Anonym (hej)
    Anonym (Sol) skrev 2023-07-19 16:30:43 följande:
    Varför inte? Vad tror du de skulle säga om de visste?
    Vem vet. Jag tror inte att det skulle bli en så stor grej, för de använder inte dejtingappar så mycket verkar det som. Hade du önskat att de tog avstånd från mig så att jag blev utan vänner?
  • Anonym (....)

Så när du missgynnas vill du att sex och förhållande ska fördelas rättvist? 
  • Anonym (....)

Staten ger kvinnor en möjlighet att kunna få barn utan en partner(spermadonator) 

Det är att bestämma över vilka personer man blir ihop med. 
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-19 16:23:33 följande:
    Det är nog mer att du inbillar dig vad jag har skrivit. Eller visa klart och tydligt var jag skrev det.

På grund av sex ja, blir du inte sårad, det har du skrivit. Men som jag skrivit flera gånger nu så kanske du blivit sårad av någonting annat. Eller har du gått genom livet och aldrig blivit sårad av en annan människa?

Regelbundet vet jag inte, men det händer väl. Något jag personligen kan bli väldigt sårad och ledsen av är svek. När någon ljuger eller går bakom ryggen eller struntade i att hålla vad de lovade. Jag har aldrig sett det som att det var mitt eget fel eller ansvar att jag blev sårad. Däremot hur jag sedan hanterar det och läker mig själv.

Värderingarna att man har ansvar för sina handlingar då? Är det alltså en incel-värdering?

Intressant att du fortsätter med din gaslighting. Här skriver du klart och tydligt att du anser att du har ansvar över andras känslor. Vet också att du tidigare skrivit att om någon hade haft sex med en incel så hade hon potentiellt räddat en väninna från att bli våldtagen.

Dina värderingar där du verkar anse att kvinnor ska ha sex med män som en slags välgörenhet är en incel åsikt. Värderingen härleds till en objektifiering av kvinnor där kvinnor ska vara servila, trevliga och allmänt angenäma (för män) dvs tar bort individen bakom kvinnan. Dvs incel-åsikter. 

• Anonym (....)

"Genom att begränsa kvinnors möjligheter ska de välja nån de inte egentligen vill ha." 

Och genom laglig spermadonator till ensamstående kvinnor så kan de välja bort män och ändå få barn. 

Den möjligheten finns inte för män

Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?