• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Fiona M
    Anonym (hej) skrev 2023-07-19 17:04:17 följande:
    En algoritm kan bestämma att de män som får flest matchningar visas mindre och mindre. Man kan också lagstifta om att man bara får ha ett visst antal sexpartners varje år till exempel. Annars räknas det som överutnyttjande av resurser.
    Eh, ska staten ha koll på mina sexpartners? Hur sjukt är inte det!
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-19 16:59:10 följande:
    Många incels har väl redan jobb, och skulle enkelt kunna gå en kurs. Det handlar nog snarare om att de inte klickar med dessa kvinnor som jag antar att de redan idag då skulle kunna träffa. Kvinnor kommer sannolikt inte finna dem mer attraktiva bara för att det finns färre att välja på. Det finns redan få bra män att välja på.
    Den här attityden att det finns få bra män har jag väldigt svårt för. Vad är det som säger att du som kvinna är så bra att du bara förtjänar de bästa männen?

Precis av den här anledningen behöver urvalet av män begränsas så att kvinnor tas ner på jorden och slutar se ner på helt vanliga män.
  • Anonym (hej)
    Fiona M skrev 2023-07-19 17:05:55 följande:
    Eh, ska staten ha koll på mina sexpartners? Hur sjukt är inte det!
    Staten lägger sig i om du betalar för sex, så vad är skillnaden? Dessutom behöver det bara gälla män för det är där som fördelningen är mest ojämlik.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-19 17:00:58 följande:
    Fast nej jag skriver inte alls det klart och tydligt. Jag skrev att jag aldrig har tänkt på det sättet att jag är ansvarig för att jag blev sårad. Har aldrig tänkt något om en ansvarfråga om mina känslor. Det är du som drog upp ett sådant resonemang. Och nu frågade du om jag brukar bli sårad. Du däremot svarar inte på vad du blivit sårad av i livet och om du då anser det var ditt ansvar.

Nej, jag anser inte att kvinnor borde något. Jag skrev att OM jag väljer att tacka ja till sex så får det ju konsekvensen att det blev sex. Att det är upp till mig om det händer eller inte, det är mitt val. Och man har ansvar för sina egna val. 

Fast nej jag skriver inte alls det klart och tydligt. Jag skrev att jag aldrig har tänkt på det sättet att jag är ansvarig för att jag blev sårad. Har aldrig tänkt något om en ansvarfråga om mina känslor. Det är du som drog upp ett sådant resonemang. Och nu frågade du om jag brukar bli sårad. Du däremot svarar inte på vad du blivit sårad av i livet och om du då anser det var ditt ansvar.

Nej, jag anser inte att kvinnor borde något. Jag skrev att OM jag väljer att tacka ja till sex så får det ju konsekvensen att det blev sex. Att det är upp till mig om det händer eller inte, det är mitt val. Och man har ansvar för sina egna val. 
    Jag antar att du ändrat dig då. Det är positivt att du inte längre anser att du har ett ansvar över andras känslor. En människa ska kunna tacka nej till sex utan att få dåligt samvete, eller känna ett ansvar som sträcker sig längre än så.
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-19 17:08:01 följande:
    Den här attityden att det finns få bra män har jag väldigt svårt för. Vad är det som säger att du som kvinna är så bra att du bara förtjänar de bästa männen?

Precis av den här anledningen behöver urvalet av män begränsas så att kvinnor tas ner på jorden och slutar se ner på helt vanliga män.
    Kvinnor har rätt rimliga krav skulle jag säga. En snäll man som sköter sitt jobb och sin familj, är någorlunda smart, omtänksam och trogen. En man som man kan prata med och som lyssnar, en man som man känner attraktion till. En man som man kan lita på och som kan föra sig socialt. 

Inte helt lätt att hitta.
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-19 16:32:44 följande:
    Det var intressant att höra. Vad fick dig att ge din man en chans att träffa dig som ingen annan hade gett honom tidigare?

Incels är inte bittra på kvinnor som de träffar. Det är bara en vanföreställning om hur incels är. Risken att incels kommer nedvärdera kvinnor är inte större än att andra män gör det.
    Det var snarare så att han blev kär och gav sig själv chansen.
    Han vågade göra sånt han inte vågat tidigare, exempelvis sitta och prata och sedan ringa mig
    Annars hade jag inte vetat att han var ett dugg intresserad.

Nä alla ofrivilliga singlar är verkligen inte offerkoftor.
    Jag har dock träffat många som är just det. Som lägger allt utanför sig själva. De vill ha relationer men de vill inte förändra något i sig själva för att det ska ske.
    En del pratar om kvinnor som en homogen grupp och att kvinnor har all makt, har det så lätt, att kvinnors rättigheter borde inskränkas etc etc. Hu då ryser jag.
    Och jag önskar så att jag kunde skaka om dem så att de kunde se hur mycket detta mindset skadar deras möjligheter till lycka.
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-19 17:09:44 följande:
    Staten lägger sig i om du betalar för sex, så vad är skillnaden? Dessutom behöver det bara gälla män för det är där som fördelningen är mest ojämlik.
    Du skulle aldrig få med andra män på det här, men det antar jag att du vet. Incels är i minoritet, de flesta män klarar av att sköta sitt partnerskapande utan staten.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (SL) skrev 2023-07-19 16:53:08 följande:
    För mig är det olika saker.
    Att säga nej till något exempelvis sex om man inte vill (dvs stå upp för sig själv och sina behov) och exempelvis ljuga, gå bakom ryggen etc.

Att sätta gränser är ju inte samma sak som att svika någon. Om man inte gör det sviker man ju sig själv.
    Att någon blir sårad betyder ju inte heller automatiskt att man är ansvarig för sårandet.

Sex är inte en förpliktelse som någon kan kräva/förvänta sig av någon annan och inget man ska lägga på sig själv.
    I en annan tråd (som förhoppningsvis är skrivet av ett troll) uppgav en kvinna att hon 7 dagar efter förlossning hade sex med sin man trots att hon inte ville (kroppen sa tydligt nej), för att hon kände att hon måste för att behålla sin man.
    Hemskt.

Jag är lite nyfiken på hur du tänker kring ansvaret från den som frågar. Om exempelvis en person frågar mig om sex trots att hen redan vet att jag inte vill/kan, vem har ansvaret för att hen blir sårad?

Jag har inte skrivit att sätta gränser är att svika någon. Jag skrev ju att svek för mig är att tex gå bakom och ljuga, eller inte hålla vad man lovade. Detta skrev jag för att jag fick en fråga om ifall jag blir sårad regelbundet, då svarade jag och berättade vad jag blir sårad av.

Nej sex är väl ingen förpliktelse? har inte skrivit något om förpliktelse.

Om man redan vet att någon inte vill så borde man väl vara beredd på ett nej igen då antar jag. Jag tycker ärligt talat det är jättesvårt att prata om ansvar för känslor. Jag har aldrig tänkt på det sättet, har aldrig haft anledning liksom. Det går väl automatiskt att man inte vill såra andra, ska man tänka att andra får ta ansvar själva för om de blir ledsna så är det ju fritt fram att tex svika och ljuga vilket jag kan förstå att man blir sårad av.

Men för att försöka svara ändå så hade det varit jag så hade jag inte utsatt mig för att fråga trots jag vet svaret, en självbevarelsedrift liksom. Nu hade jag väl inte blivit direkt sårad av ett nej heller men känns onödigt liksom.

• Fiona M
    Anonym (hej) skrev 2023-07-19 17:09:44 följande:
    Skojar du när du jämför en brottslig handling med att registrera dina sexpartners?
    Jag förstår bevisligen inte kopplingen så förklara gärna.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-19 17:11:21 följande:

Jag antar att du ändrat dig då. Det är positivt att du inte längre anser att du har ett ansvar över andras känslor. En människa ska kunna tacka nej till sex utan att få dåligt samvete, eller känna ett ansvar som sträcker sig längre än så.
    Jag har aldrig skrivit att jag har ansvar för någons känslor eller att jag inte har det. Jag har försökt resonera kring det däremot efter att du drog upp det. Dåligt samvete har jag heller inte nämnt något om. Det är du som drar upp allt det här och sen försöker få det till att jag anser a, b eller c när jag försöker diskutera det eller försöker få dig att utveckla vad du menar. Du har fortfarande inte svarat på om du anser det var ditt ansvar de gånger i livet som du har blivit sårad av någonting.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?