• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-20 16:04:48 följande:
    Att det inte är vanligt är väl ingen ursäkt. Jag har faktiskt blivit uppraggad två gånger på bussen. En gång relativt nyligen så det sker onekligen i dessa tider också.
    Ok, kul för dig och jag antar du tycker att det är rättvist att du har förtjänat den uppmärksamheten.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-20 16:09:18 följande:
    Hur ska man känna till dessa möjligheter till sex om de inte är i en dejtingmiljö som en app? Man kan inte gå fram och fråga vilken tjej som helst som man inte känner. Det är ofredande.
    Ha ha, Nej det är det verkligen inte. Ta för dig bara. Gå vidare om hon säger nej.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-20 16:11:03 följande:
    Och vilka kvinnor ska ingå i urvalet är det tänkt? Kan du som man tilldelas vilken kvinna som helst i ungefär samma ålder, och kommer du då att acceptera om det är någon du inte känner attraktion till? 
    Eftersom det fortfarande finns ett urval blir ingen tilldelad någon utan fri vilja.
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-20 16:13:45 följande:
    Eftersom det fortfarande finns ett urval blir ingen tilldelad någon utan fri vilja.
    Men hur gör du då om kvinnorna helt enkelt avstår hellre än att ta en man de inte attraheras av? Då blir ju män utan kvinna ändå? 
  • Anonym (hej)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-20 16:13:03 följande:
    Ha ha, Nej det är det verkligen inte. Ta för dig bara. Gå vidare om hon säger nej.
    Det är nog viss skillnad på vem som går fram, om det är en incel eller någon som har lyckats tidigare.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-20 16:12:45 följande:
    Ok, kul för dig och jag antar du tycker att det är rättvist att du har förtjänat den uppmärksamheten.
    Jag var extremt blyg och osäker som ung. Så ja, jag har faktiskt förtjänat det den hårda vägen. Men vägen har varit brutalt jobbig och gropig.

Därför jag säger till alla unga män att kämpa och kämpa och kämpa. Ge aldrig upp!

Ju svårare väg desto större känns belöningarna.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-20 16:09:18 följande:
    Hur ska man känna till dessa möjligheter till sex om de inte är i en dejtingmiljö som en app? Man kan inte gå fram och fråga vilken tjej som helst som man inte känner. Det är ofredande.

Om man aldrig har sex är man en incel. Allt annat är skönmålningar.

Men du har ju skrivit jättemycket om att man bör träffas i verkligheten? Hur tänker du att man ska göra då? 

Man kan ju lära känna tjejer i olika sammanhang utan att dra upp sex det första man gör. Då kan möjligheterna växa fram. Självklart kan ingen på förhand veta vem som man faktiskt kommer att få möjlighet att ha sex med.

Så om jag aldrig får sex oavsett anledning, då är jag en incel enligt dig? Jag måste inte ha försökt något själv för att göra mig tillgänglig eller försöka få chansen?

• Anonym (Fol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-20 16:15:02 följande:
    Det är nog viss skillnad på vem som går fram, om det är en incel eller någon som har lyckats tidigare.
    Alla har varit nybörjare. Man måste börja någonstans. Att blrja säga hej och att prata med kvinnor utan att fråga ut dem är ett bra första steg. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-20 16:10:37 följande:
    Nej, det spelar ingen roll. Det är utfallet som räknas.
    Utfallet av att vara alltför passiv räknas alltså också? Får man inget sex då är man incel?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-20 16:14:43 följande:
    Men hur gör du då om kvinnorna helt enkelt avstår hellre än att ta en man de inte attraheras av? Då blir ju män utan kvinna ändå? 
    Ja, då blir väl samhället i alla fall mer jämställt mellan könen. Tror dock inte att det stämmer för det är inte så roligt i längden att leva så.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?