• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Perka) skrev 2023-07-20 18:31:42 följande:
    Jag är 32. Är jag också för gammal om jag inte känner igen könsrollerna som du beskriver?
    Hur gammal är du?
    Det märks att du inte är så gammal. Jag är några år yngre.
  • molly50
    Anonym (hej) skrev 2023-07-20 16:57:02 följande:
    Om du tolkar mina inlägg som att det är kvinnors fel att det finns incels har du inte snappat upp vad jag skriver. Det är ingen grupps fel. Frågan är om det är den enskildas fel eller hela samhällets fel?
    Kanske inte just dina. Men du verkar ju vilja ändra lagen så att kvinnor inte ska få lika stora valmöjligheter.
    Är inte det lite samma sak som att anse att det är kvinnornas fel?
    Sen finns de incels som är betydligt hårdare mot kvinnor än vad du har visat,som verkligen lägger hela skulden på kvinnor som grupp.
    Och som svar på din fråga så tycker jag det är den enskildes fel.
    Man kan inte lägga ansvaret på hela samhället för att man inte lyckas träffa någon.
    Har man problemn med att träffa någon så måste man jobba med sig själv. 
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-20 17:25:51 följande:
    Det är den enskildes fel. Hur kan du inte se det? Problemet är inte att incels vill ha sex. Problemet är hur de hanterar det..
    Anser du att det generellt sätt är lätt att hitta någon att ha sex med eftersom du menar att det är den enkildes fel?
  • Anonym (hej)
    molly50 skrev 2023-07-20 18:36:45 följande:
    Kanske inte just dina. Men du verkar ju vilja ändra lagen så att kvinnor inte ska få lika stora valmöjligheter.
    Är inte det lite samma sak som att anse att det är kvinnornas fel?
    Sen finns de incels som är betydligt hårdare mot kvinnor än vad du har visat,som verkligen lägger hela skulden på kvinnor som grupp.
    Och som svar på din fråga så tycker jag det är den enskildes fel.
    Man kan inte lägga ansvaret på hela samhället för att man inte lyckas träffa någon.
    Har man problemn med att träffa någon så måste man jobba med sig själv. 
    Det skulle slå mot de män som har störst framgångar också så det är inte bara riktat mot kvinnor. Det handlar om att utjämna förutsättningar.

Frågan är varför då varför det finns så många incels idag och varför man inte har pratat om såna problem tidigare? Det borde i såna fall betyda att enskilda människor har blivit mindre attraktiva över tid.
  • Anonym (Perka)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-20 16:26:43 följande:
    Dagens samhälle med jämställdhet bara för kvinnors behov leder till en försämring för män som grupp.
    Vad är det för behov kvinnor har som leder till försämring för oss?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-20 17:29:20 följande:
    Det är typiskt incels att vara beredda att sätta på allt. Ingen kvinna vill ha en man som bara ser henne som ett redskap för deras egen njutning. Kvinnor finner det motbjudande.

Har du funderat på att förändra dig själv? Än så länge så förstår jag fullständigt varför du är incel.
    Nej, det är inte typiskt incels utan män i allmänhet när man ser hur få män avfärdar på dejtingappar.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Perka) skrev 2023-07-20 18:41:30 följande:
    Vad är det för behov kvinnor har som leder till försämring för oss?
    Rent allmänt att det ses som ett problem om kvinnor halkar efter i till exempel löner, men inte om män halkar efter i skolresultat eller ofrivillig ensamhet. Det görs inget åt mäns problem.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-20 18:40:02 följande:
    Det skulle slå mot de män som har störst framgångar också så det är inte bara riktat mot kvinnor. Det handlar om att utjämna förutsättningar.

Frågan är varför då varför det finns så många incels idag och varför man inte har pratat om såna problem tidigare? Det borde i såna fall betyda att enskilda människor har blivit mindre attraktiva över tid.
    Ser flera orsaker till varför det finns fler incels idag

1) Kvinnor överlever utan en man idag och är mindre beroende av män överlag.
    2) Män är mindre trogna vilket gör att de mindre attraktiva männen får större konkurrens. Många fler män idag vandrar runt mellan kvinnorna.
    3) Det finns ett stort mansöverskott i Sverige.
    4) Det är enklare för  singelmän att träffa varandra pga internet och där bygga upp en egen kultur.
  • Anonym (Perka)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-20 16:57:02 följande:
    Om du tolkar mina inlägg som att det är kvinnors fel att det finns incels har du inte snappat upp vad jag skriver. Det är ingen grupps fel. Frågan är om det är den enskildas fel eller hela samhällets fel?
    Det är generellt individen det beror på.
    Att folk blir över från parbildning är inget nytt, gå tillbaka 100-200 år och se dokumentationen på ungmör och gammpojkar.
  • molly50
    Anonym (hej) skrev 2023-07-20 18:40:02 följande:

Det enda det skule leda till är att folk skulle ge sig ut på stan och leta.
    Och då skulle ändå de mindre attraktiva kanske inte få någon då de inte vågar gå fram till någon på stan.

Det kanske kan bero på att incels har börjat synas mer på senare år.
    När jag var ute i dejtingsvängen så var det inte lika vanligt.
    De syntes och hördes i alla fall inte lika mycket. 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?