• Osten93

Letrozol 2023, följas åt?

Hej,

Jag har precis börjat med letrozol pch vill gärna se om de finns någon som vill följas åt?

Jag har inte haft preventivmedel på 4 år ungefär. Jag och min sambo har försökt att bli gravida sen i september förra året( har tidigare kört avbrutet samlag).
    Har testat med ägglossningstester och hittar aldrig min ÄL. 
    När vi var hos läkaren så sa han att jag dock har väldigt mycket ägg och de kan vara anledning till att jag kanske inte hittar ÄL. Har mens varje månad men den varierar från 30-38 dagar så vet aldrig riktigt när den ska komma heller tyvärr.

Någon som vill följas åt pch peppa varandra lite?😊

• Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?
  • Emmalinnean
    Cornflakes123 skrev 2023-07-11 04:42:01 följande:
    Emmalinnean: varför misstänkte du hypofystumör? Vilka av dina värden pekade på det? Jag har själv pco-äggstockar men misstänker tumör eftersom att mitt t3 och t4 är högt, vilket är väldigt ovanligt hos klassisk pcos, men desto vanligare hos vissa hypofystumörer, även mitt prolaktin är förhöjt. När jag frågar läkare har jag dock inte direkt fått nån respons dock..

Till er alla: Stort lycka till! Är inne och tjuvläser lite trots att jag inte har börjat på letrozol själv ännu, men jag får förhoppningsvis börja till hösten!! Jag håller tummarna för många plus i tråden :)
    Jag slutade som sagt med ppiller i februari 2022. Sedan ganska snabbt därpå så märkte jag att något var fel. Sen en dag efter att jag duschat så märkte jag att det helt plötsligt kom vit vätska från mina bröst. Googlade runt som en galning och hittade tillslut hypofys tumör och förhöjt prolaktin. Så jag bokade läkartid och sa helt enkelt till henne att jag har en hypofystumör och jag vill att ni tar ett blodprov på mitt prolaktin. Hon sa väldigt direkt att det tror hon absolut inte och är 99.9 % säker på att så inte kommer vara fallet men lät mig ändå ta blodproven. Fick tillbaka mitt prolaktinvärde på 1600 på en skala 80-360. Detta var i juni och sedan blev det inte en mri förrän i oktober pga alla väntetider. Skulle egentligen fått vänta ett år men fick till slut en tid som någon avbokat. Fick då bekräftat att jag hade en 8mm tumör i hypofysen. 

Lycka till i höst!!
  • Rödluvan93

Jag hade förhöjt prolaktin i mars som låg på 841, borde man bli orolig? Har inte direkt fått någon återkoppling om nya prover. Är ju inte så högt som ditt va Emmalinnean på 1600 men inte reflekterat så mycket runt de eftersom läkaren inte verkat ha reagerat heller?

Beklagar de negativa testet Osten93! :( så himla jobbigt när kroppen strular och man vill bara köra på ny runda med Letrozol. Hoppas det löser sig för dig snart ❤️

Zzzzz bara cykeldag 10 här och väntan är så otroligt seg som vanligt.

• Emmalinnean
    Rödluvan93 skrev 2023-07-11 18:41:31 följande:

Jag hade förhöjt prolaktin i mars som låg på 841, borde man bli orolig? Har inte direkt fått någon återkoppling om nya prover. Är ju inte så högt som ditt va Emmalinnean på 1600 men inte reflekterat så mycket runt de eftersom läkaren inte verkat ha reagerat heller?

Beklagar de negativa testet Osten93! :( så himla jobbigt när kroppen strular och man vill bara köra på ny runda med Letrozol. Hoppas det löser sig för dig snart ❤️

Zzzzz bara cykeldag 10 här och väntan är så otroligt seg som vanligt.

Jag tycker absolut att du ska kolla upp det! Förhöjt prolaktin kan orsaka infetilitet, i huvudsak ägglossningen, att den blir oregelbunden eller helt uteblir vad jag förstått det som. Så tycker det är lite märkligt att dom inte tog det vidare. Det finns även något som kallas hyperprolaktinemi vilket innebär att man har förhöjt prolaktin utan tumör.
  • Rödluvan93
    Emmalinnean skrev 2023-07-11 20:21:35 följande:
    Jag tycker absolut att du ska kolla upp det! Förhöjt prolaktin kan orsaka infetilitet, i huvudsak ägglossningen, att den blir oregelbunden eller helt uteblir vad jag förstått det som. Så tycker det är lite märkligt att dom inte tog det vidare. Det finns även något som kallas hyperprolaktinemi vilket innebär att man har förhöjt prolaktin utan tumör.
    Tack! Ska ta upp detta på vårt återbesök 21 augusti. Första gången jag lämnade prov i början av vår utredning hade jag förhöjt prolaktin på 584 och då nämnde dom detta och jag skulle ta omprov och nästa månad var de 578, gått ner lite. Men sen då i mars efter en tredje gång var de då 841.. och dom sa inte ett ljud... då tycker man dom borde reagera mer än när de var på 584. Så märkligt!! Men jag byte nyss klinik så hoppas på bättre hjälp hos dom i augusti. 

Har inga direkt symptomer dock så märker inte av förhöjningen, får utslag på ÄL tester och via blodprov har jag fått bekräftat ägglossning med dubbeldos Letrozol. Vad för medicin fick du utskrivet? Jag hade även förhöjt TSH så äter 50mg Levaxin dagligen men de kanske inte har någon påverkan på prolaktinet?
  • Emmalinnean
    Rödluvan93 skrev 2023-07-11 22:03:33 följande:
    Tack! Ska ta upp detta på vårt återbesök 21 augusti. Första gången jag lämnade prov i början av vår utredning hade jag förhöjt prolaktin på 584 och då nämnde dom detta och jag skulle ta omprov och nästa månad var de 578, gått ner lite. Men sen då i mars efter en tredje gång var de då 841.. och dom sa inte ett ljud... då tycker man dom borde reagera mer än när de var på 584. Så märkligt!! Men jag byte nyss klinik så hoppas på bättre hjälp hos dom i augusti. 

Har inga direkt symptomer dock så märker inte av förhöjningen, får utslag på ÄL tester och via blodprov har jag fått bekräftat ägglossning med dubbeldos Letrozol. Vad för medicin fick du utskrivet? Jag hade även förhöjt TSH så äter 50mg Levaxin dagligen men de kanske inte har någon påverkan på prolaktinet?
    Gör det! Om jag minns rätt från när jag googlade så mycket om det så kan hypotyreos ha ett samband med prolaktinet men minns inte helt säkert. Den medicinen jag äter för mitt prolaktin är cabergoline och den sänkte iaf mitt prolaktin väldigt snabbt, tror det tog max en månad. Men sen måste man såklart fortsätta äta den för att hålla det nere. 
  • Rödluvan93

Ja jag tror också jag läst att de kan ha ett samband med hypotyreos men känns ändå som en hög ökning på bara 1 månad. Segt att vänta till 21 augusti för att få svar men men..

Hur går de för alla annars? Här fick jag positivt ÄL redan cykeldag 13 (igår).. lite chockerad då jag fick en rätt kraftig förkylning början på min mens men de gav utslag ändå 😅 plågsamma väntan på BIM nudå!

• Razorcrest

Vad kul med ett positivt ÄL-test så snabbt! Går du även och gör ultraljud för att se äggens mognad? Håller tummarna för att detta är din månad :)

Jag har precis påbörjat tredje rundan med Letrozol, nu med trippeldos. Kände mig så nedslagen när dubbeldosen inte heller fungerade, men är mer hoppfull nu. Intressant hur mycket humöret kan ändras under en månad.

Sist fick jag sådan jäkla huvudvärd av tabletterna, så hoppas jag slipper det denna gång. Har ni haft några biverkningar?

• Rödluvan93
    Razorcrest skrev 2023-07-17 13:11:30 följande:

Vad kul med ett positivt ÄL-test så snabbt! Går du även och gör ultraljud för att se äggens mognad? Håller tummarna för att detta är din månad :)

Jag har precis påbörjat tredje rundan med Letrozol, nu med trippeldos. Kände mig så nedslagen när dubbeldosen inte heller fungerade, men är mer hoppfull nu. Intressant hur mycket humöret kan ändras under en månad.

Sist fick jag sådan jäkla huvudvärd av tabletterna, så hoppas jag slipper det denna gång. Har ni haft några biverkningar?

Nä jag fick aldrig gå på ultraljud, gjorde dock ett privat ultraljud efter tredje omgången med dubbeldos och allting såg bra ut med en fin ledande äggblåsa men de tog sig ändå inte. Nu körde jag bara enkeldos på egenhand för de var de jag hade kvar hemma så blir min 4e omgång.

Förstår din nedslaghet! Efter min tredje omgång med dubbeldos så ville min gamla klinik att jag bara skulle fortsätta ta dubbeldos 3 månader till.. kände bara, varför ska jag fortsätta med något som inte fungerar? Trött på att äta medicin utan resultat!

Men vi får väl se nästa helg 🙏 längtar bara till 21 augusti när vi ska på återbesök hos nya kliniken för att förhoppningsvis gå vidare till IVF.

Jag hade också huvudvärk av dubbeldos och kände mig rätt låg dom dagarna man tog tabletterna. Annars kände jag inte så mycket annat.

Då är du typ precis i början av din cykel? 😊
  • Razorcrest
    Rödluvan93 skrev 2023-07-17 13:49:44 följande:
    Nä jag fick aldrig gå på ultraljud, gjorde dock ett privat ultraljud efter tredje omgången med dubbeldos och allting såg bra ut med en fin ledande äggblåsa men de tog sig ändå inte. Nu körde jag bara enkeldos på egenhand för de var de jag hade kvar hemma så blir min 4e omgång.

Förstår din nedslaghet! Efter min tredje omgång med dubbeldos så ville min gamla klinik att jag bara skulle fortsätta ta dubbeldos 3 månader till.. kände bara, varför ska jag fortsätta med något som inte fungerar? Trött på att äta medicin utan resultat!

Men vi får väl se nästa helg 🙏 längtar bara till 21 augusti när vi ska på återbesök hos nya kliniken för att förhoppningsvis gå vidare till IVF.

Jag hade också huvudvärk av dubbeldos och kände mig rätt låg dom dagarna man tog tabletterna. Annars kände jag inte så mycket annat.

Då är du typ precis i början av din cykel? 😊
    Aha, jag förstår! Vad skönt att veta att det fungerar i alla fall :) Jag fick också köra en del med äl-test först, men det visade sig att de positiva utslag jag fick var falska. Så vågar tyvärr inte lite på dem längre... Märker du av ägglossningen på något annat sätt utöver testen?

Håller helt med! Det börjar kännas som slöseri med tid och resurser att fortsätta med detta. Om denna gång inte ger någon ägglossning heller kommer jag be om att få skicka iväg IVF-remissen snarast. Men hoppet lever just nu så hoppas det fungerar för oss båda innan IVF blir aktuellt :)

Precis! CD4 idag. Nästa vecka ska jag på UL på CD12 för att se hur läget ligger. Just nu skulle jag bara bli överlycklig över att få höra att ett ägg i alla fall är på gång haha. 
  • Rödluvan93
    Razorcrest skrev 2023-07-17 14:32:41 följande:
    Aha, jag förstår! Vad skönt att veta att det fungerar i alla fall :) Jag fick också köra en del med äl-test först, men det visade sig att de positiva utslag jag fick var falska. Så vågar tyvärr inte lite på dem längre... Märker du av ägglossningen på något annat sätt utöver testen?

Håller helt med! Det börjar kännas som slöseri med tid och resurser att fortsätta med detta. Om denna gång inte ger någon ägglossning heller kommer jag be om att få skicka iväg IVF-remissen snarast. Men hoppet lever just nu så hoppas det fungerar för oss båda innan IVF blir aktuellt :)

Precis! CD4 idag. Nästa vecka ska jag på UL på CD12 för att se hur läget ligger. Just nu skulle jag bara bli överlycklig över att få höra att ett ägg i alla fall är på gång haha. 
    Börjar också undra om mina positiva ÄL är falska eller så stämmer dom men ägget lossnar aldrig bara eller vägrar fästa ordentligt? I maj efter min andra omgång med Letrozol hade jag 68 nmol/L i progesteron 10 dagar efter positivt ÄL och då tyckte kliniken jag hade haft tydlig ägglossning. Vet inte varför men känns typ lågt 10 dagar efter. Är ingen expert på hur snabbt progesteron ökar efter ÄL men bara en magkänsla man har. Det verkar ju inte funka liksom?

Nja har svårt att känna ägglossning. Har börjat försöka se efter flytningar/sekret men blir inte helt klok på de 😅 kan liksom ha de efter positivt ÄL med i några dagar? Dudå?

Går du till en privat klinik som inte har sommarstängt? 😊 jag väntar otåligt på att min klinik ska öppna igen! Förstår att folk måste ta ut semester men blir en sådan irriterad fördröjning i sommar när man går runt och längtar och är helt maktlös över sin situation ❤️
Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?