• Osten93

Letrozol 2023, följas åt?

Hej,

Jag har precis börjat med letrozol pch vill gärna se om de finns någon som vill följas åt?

Jag har inte haft preventivmedel på 4 år ungefär. Jag och min sambo har försökt att bli gravida sen i september förra året( har tidigare kört avbrutet samlag).
    Har testat med ägglossningstester och hittar aldrig min ÄL. 
    När vi var hos läkaren så sa han att jag dock har väldigt mycket ägg och de kan vara anledning till att jag kanske inte hittar ÄL. Har mens varje månad men den varierar från 30-38 dagar så vet aldrig riktigt när den ska komma heller tyvärr.

Någon som vill följas åt pch peppa varandra lite?😊

• Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?
  • Rödluvan93
    Osten93 skrev 2023-05-29 21:58:53 följande:

Ja så förstår jag att de varit jobbigt för dig när du fått de biverkningar :/. Jag har inte känt av några, men det är ju också första gången jag tar dem enkeldos också.

Gud va spännande, jag är faktiskt på cykeldag 32 nu, jag tänker ju att iom att jag började med letrozolen såpass "sent" kanske allting skjuts fram lite också, jag hade ÄL-flytningar mellan 17-20 maj där..Och om jag räknar rätt så är väl bim runt 3-4 juni, tänker att jag ger de två veckor efter Äl där liksom. 

Vågar typ inte tänka att något är symptom som jag har för man blir bara besviken om mensen kommer 😂. Men har ganska mycket molande eller typ "stickande" känsla precis över blygdbenet(?) Tror jag de kallas 😂. Och mina bröst sticker lite också men de skulle lika gärna kunna vara att mensen är på gång också :). 

Jag har ett sånt här test hemma clearblue ultra tidigt. Jag funderar på att bara ta de nu i veckan för att se, men samtidigt så är jag ju lite osäker om de ändå är för tidigt. På sätt och vis kan de vara skönt att ta för man går ju och tänker mycket nu. Om inte så tror jag faktiskt jag testar mig i helgen om inte mensen kommit tills dess, det blir då cykeldag 37(!). När ska du testa? ❤️

Ja säkrast är väl att räkna 14 dagar efter ÄL men om du räknar 3-4 juni som din BIM så har vi ju de exakt samma helg 😍 även om vi har olika längd på cykeln. Denna blir nog 28-29 cykel med tanke på positivt ÄL vid cykeldag 14 för mig.

Förstår vad du menar! Efter 19 försök så försöker jag inte fixera mig allt för mycket runt symptom för har bara blivit besviken. Så därför är jag nästan lättad när jag inte har någon tills positivt gravtest åtminstone 😅

Ja man går verkligen och tänker mycket nu som du säger. Var nära att testa mig idag men avstod faktiskt. Är så himla nervös att få ett negativt test (även om orsaken är att jag testat för tidigt) så sätter de sig lite på psyket så kanske bara ska försöka hålla på tills på lördag morgon. Då är man dessutom hemma och inte behöver gå till jobbet alldeles förstörd ❤️

Men de kliar i fingrarna! 😅
  • Griiffin

Hej på er,

Jag hoppar gärna in här och följs åt!
    Jag och min sambo har precis börjat denna resan. Vi är på första omgången med Letrozol. Jag tog en enkeldos och va på VUL 5 dagar efter avslutad kur. Jag hade då ett ägg på 12mm så jag fick komma tillbaka 5 dagar senare och samma dag som VUL så plussade jag på ägglossningsstickan. Nu väntar jag bara på plus nummer två! tog ett gravtest 8 dagar efter ägglossning men det va negativt så mest troligen blir det inget denna månaden. Jag har BIM 5/6 enligt Natural Cycles och känner verkligen av mina vanliga mensvärkssymtom.. tråkigt, men det är också bara första gången så jag ska inte ha overkliga förhoppningar :D

• Rödluvan93
    Griiffin skrev 2023-06-02 07:48:12 följande:

Hej på er,

Jag hoppar gärna in här och följs åt!
    Jag och min sambo har precis börjat denna resan. Vi är på första omgången med Letrozol. Jag tog en enkeldos och va på VUL 5 dagar efter avslutad kur. Jag hade då ett ägg på 12mm så jag fick komma tillbaka 5 dagar senare och samma dag som VUL så plussade jag på ägglossningsstickan. Nu väntar jag bara på plus nummer två! tog ett gravtest 8 dagar efter ägglossning men det va negativt så mest troligen blir det inget denna månaden. Jag har BIM 5/6 enligt Natural Cycles och känner verkligen av mina vanliga mensvärkssymtom.. tråkigt, men det är också bara första gången så jag ska inte ha overkliga förhoppningar :D

Hej, kul att du vill följas åt 😊

Ibland tar det några omgångar med Letrozol, är själv inne på min tredje omgång och har BIM imorgon. Super nervöst och har inte allt för höga förhoppningar men vi får se 🤞
  • Griiffin

Spännande! Har du tagit tidigt test eller väntar du? 

Kör du enkeldos eller dubbel? Får du några biverkningar av letrozol? 

Nu blev det många frågor😅

• Rödluvan93
    Griiffin skrev 2023-06-02 09:15:54 följande:

Spännande! Har du tagit tidigt test eller väntar du? 

Kör du enkeldos eller dubbel? Får du några biverkningar av letrozol? 

Nu blev det många frågor😅

Ingen fara! 😊 jag fuskade lite i onsdags med ett sånt där strip testa tidigt från babyplan men de va negativt så ångra mig givetvis. Så nu håller jag mig från att testa fram tills imorgon då. Tar ett ultra tidigt från CB digitalt så hoppas vi 🤞 

Jag började med enkeldos, men de gav inget utslag på blodprovet att jag haft ägglossning så då öka vi till dubbeldos vilket gav utslag på tydlig ägglossning men tog sig ändå inte hela vägen. Så nu denna cykeln har jag kört dubbeldos igen :) uteblir graviditet så blir det vilomånad och spolning av äggledare.

Enkeldos kände jag inte så mycket men dubbeldos gav mig en del huvudvärk och kände mig låg/nere typ. Sen tyckte jag mensen kändes längre när man tog cykeldag 3-7 som jag gjort.
  • Griiffin

Då håller jag tummarna för er att det blir ett roligare resultat denna gången🤞

När det inte gav utslag på blodprovet, hade du varit på VUL tidigare då för att se om ett ägg växer? tempar du?

Jag förstår. Måste man ha vilomånad innan man spolar?
    jag ska göra det om det inte tar sig innan kliniken öppnar igen i september men hon nämnde aldrig att jag inte fick köra på med letrozol innan. 

Okej, tråkigt att du kände dig nere. Har hört att det är en ganska vanlig biverkning. Själv fick jag hot flashes som om jag va i klimakteriet haha, men det va den enda biverkningen som jag märkte av! 

• Rödluvan93
    Griiffin skrev 2023-06-02 12:14:28 följande:

Då håller jag tummarna för er att det blir ett roligare resultat denna gången🤞

När det inte gav utslag på blodprovet, hade du varit på VUL tidigare då för att se om ett ägg växer? tempar du?

Jag förstår. Måste man ha vilomånad innan man spolar?
    jag ska göra det om det inte tar sig innan kliniken öppnar igen i september men hon nämnde aldrig att jag inte fick köra på med letrozol innan. 

Okej, tråkigt att du kände dig nere. Har hört att det är en ganska vanlig biverkning. Själv fick jag hot flashes som om jag va i klimakteriet haha, men det va den enda biverkningen som jag märkte av! 

Tack det hade gjort hela min värld 🙏

Gjorde inga vul första och andra försöket med Letrozol för dom hade inte möjlighet även fast jag bad om de. Så jag bokade faktiskt ett privat vul denna tredje gång och allting såg fint ut, en dominant äggblåsa som läkaren sa skulle mogna om en vecka. Guldägget som jag kallar de ❤️

Ska jag va helt ärligt så verkar både spolning och användning av Letrozol så himla olika från mottagning till mottagning. Jag fick i alla fall till mig att spolning görs först efter 3 månader användning av Letrozol vilket jag kan tycka är märklig ordning. Hade hellre spolat först, sen gått på Letrozol om spolning inte fungerar 🤷?♀️ ibland får man va sin egna läkare i denna resa känns de som.
  • Rödluvan93

Och ja juste jag tempar också, något som gör mig lite orolig att tempen är på väg ner inför imorgon :/ tempar du?

• Griiffin

Vi får hålla tummarna för guldägget!

Ja, jag har nästan förstått att det är väldigt olika hur de gör från klinik till klinik. Jag går hos en privat och tycker de verkar väldigt bra där. 
    Man hade ju dock önskat att de gjorde likt för alla. Kan bli lite nojig att de inte gör allt som andra kliniker kanske gör.

Jag tempar och har också märkt att den är på väg ner. Dock inte lika mycket som förra månaden då jag lyckades ägglossa utan medicin. Då dippade det ganska snabbt efter några dagars förhöjd temp efter ägglossningen.

• Rödluvan93
    Griiffin skrev 2023-06-02 15:17:19 följande:

Vi får hålla tummarna för guldägget!

Ja, jag har nästan förstått att det är väldigt olika hur de gör från klinik till klinik. Jag går hos en privat och tycker de verkar väldigt bra där. 
    Man hade ju dock önskat att de gjorde likt för alla. Kan bli lite nojig att de inte gör allt som andra kliniker kanske gör.

Jag tempar och har också märkt att den är på väg ner. Dock inte lika mycket som förra månaden då jag lyckades ägglossa utan medicin. Då dippade det ganska snabbt efter några dagars förhöjd temp efter ägglossningen.

Ja hade jag vetat bättre hade jag också gått till en privat från allra första början. Blir så utdraget om man går via landstingsfinansierad vård som min gynmottagning. Snart gått 1 år sen vi skicka egenremiss dit.

Blev dock kört för min del. Spottings började igår eftermiddag som bara blev mer o mer så inatt kom mens för nu är även mensvärken här 💔 

Så blir vilomånad och förhoppningsvis en HSS innan de är sommarstängt.. Får se när man får svar är ju givetvis röddag på tisdag och många är nog även lediga måndag.. 😭

Hoppas det går bättre för dig vid din BIM ❤️
Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?