• Osten93

Letrozol 2023, följas åt?

Hej,

Jag har precis börjat med letrozol pch vill gärna se om de finns någon som vill följas åt?

Jag har inte haft preventivmedel på 4 år ungefär. Jag och min sambo har försökt att bli gravida sen i september förra året( har tidigare kört avbrutet samlag).
    Har testat med ägglossningstester och hittar aldrig min ÄL. 
    När vi var hos läkaren så sa han att jag dock har väldigt mycket ägg och de kan vara anledning till att jag kanske inte hittar ÄL. Har mens varje månad men den varierar från 30-38 dagar så vet aldrig riktigt när den ska komma heller tyvärr.

Någon som vill följas åt pch peppa varandra lite?😊

• Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?
  • Flissannn

Undrar också om ni som ökat till dubbeldos märkt någon skillnad på något sätt? 

• Rödluvan93
    Flissannn skrev 2023-08-07 16:46:33 följande:

Undrar också om ni som ökat till dubbeldos märkt någon skillnad på något sätt? 

Fick du lämna ett progesteron prov under dina Letrozol behandlingar? Kanske inte enkeldos biter på dig och du behöver öka till dubbeldos?

Jag fick aldrig göra ultraljud dock så betala jag för privat ultraljud tredje omgången med Letrozol för jag ville veta att de faktiskt fungera trots bra progesteron prov på 68 med dubbeldos.
  • Razorcrest

Jag har fått göra ultraljud under alla mina letrozolkurer. Den första på cykeldag 12 och sedan 2-3 till efter det om inga äggblåsor växt till sig dag 12. Jag rekommenderar verkligen att göra det om ni har chansen!  Det visade sig för min del att inga blåsor har mognat tillräckligt (trots positivt äl-test) så att göra ul har hjälpt enormt. För mig funkade inte enkel- eller dubbeldos, men trippel gav mig mogna ägg :)

Idag var det två veckor sen min ovitrelle och testade negativt imorse... Så är nog kört denna omgång :( Men men, försöker hålla hoppet uppe så länge mensen inte är här 😅 Hur går det för er andra? ❤️

• Flissannn

Rödluvan 

ha, jag lämnade progesteronprov nu i förra cykeln, alltså efter andra omgången enkelrum letrozol. Har dock ej fått provsvar så hoppas få det i veckan. Har mailat och frågat dels om provsvaret kommit och om jag kanske kan få testa ovitrelle denna gång om provet inte visat att jag haft ägglossning. Hoppas få svar i veckan. 

dag 3 dubbeldos idag. Känner inga biverkningar av tabletterna eller något iaf. Denna cykel kör jag med inositol igen då jag inte gjorde det förra cykeln och då kom inte positivt ägglossningstest förrän dag 18 . Första cykeln med ketr och inisitol fick jsg utslag dag 15 vilket är tidigare än utan letrozol. 

hur går det för er andra? 

• Irma85

Hej!

Första gången jag skriver på sånt här forum men känner att det skulle vara kul att följas åt. Jag läser ju ofta dessa olika trådar.

Jag är nu igång och försöker bli gravid med mitt andra barn ( mitt barn är nu 9 år så var ett tag sen man var gravid).
    Jag har pcos och alltid haft oregelbunden mens. Verkar ha egen ägglossning men det är inte alltid den kommer.

Jag blev gravid med mitt första barn på naturlig väg men det tog sin tid men då hade jag inte heller lika "bråttom".  Nu är jag 38 år och känner att jag vill ha en liten.
    Det är även med samma pappa och även han har gjort spermatest och allt ser ju bra ut. 

Jag har fått testa letrozol enkelkur 4 ggr men jag fick nästan bara längre menscyklar av dem..upp till ca 50 dagar.  Kändes inte som de hjälpte alls. Jag fick ju visst ägglossning men inte alls när läkaren "räknade ut" det och blev att vi missade den vid nån månad också. (Svårt att ha samlag regelbundet hela menscykeln om den är så lång... Krockar ju med resor och allt möjligt).

En månad blev det kortare menscykel och ägglossning men ingen graviditet. Det var otroligt frustrerande då jag trodde jag var gravid flera ggr men det var bara en lång menscykel suck.

Nu testar jag för första gången en dubbelkur letrozol och idag var jag på vul. Jag hade två stora äggblåsor på 18 mm och en på 20 mm! Slemhinnan såg bra ut också så ägglossning lär ske inom kort. 
    Jag hoppas det går vägen denna gång!!!! Läkaren sa att det finns ju såklart risk för att det kan bli tvillingar (det är välkommet), men ju ju även bli en eller ingen alls. 
    Så vi får se...denna eviga väntan på ägglossning och sen eventuell mens osv. Man blir frustrerad efter ett tag.

Jag har nästan gett upp lite då man vill så gärna och blir så besviken varje gång det inte går vägen. Vi har väl egentligen inte försökt alltför lång tid men samtidigt blir man orolig att det inte ska gå vägen. 

Så ja .. det var lite om varför jag är här  :)

• Osten93

Men Rödluvan93!! Vad är de jag läser  STOORT grattis!!! Gud va kul för dig, äntligen!!!❤️❤️ håller alla tummarna för att de håller i sig nu😍!

Jag har haft en "paus" med allt nu under semestern, har inte alls försökt att tänka något på de, därför har jag varit väldigt frånvarande här❤️.

Jag hade mens den 3-7 augusti och tog min enkeldos letrozol, 4 månaden nu. 

Jag hittade dock min ägglossning första gången nu på dag 18, lite sent men jag blev sååå glad 😂. Är idag på dag 20 så nu väntar jag bara och ser om de tagit sig denna gången. ❤️

Kul att så många hittat till tråden, jag ska bli bättre på att vara aktiv nu när semestern är slut här. 

Hej Irma85, jag har försökt sen i oktober, kanske inte vart sp lyckat varje gång, men de senaste 2 månaderna har vi kört varannan dag, är så trött på de nu😂 så känner igen mig. Förra månaden tror jag inte ens jag hade ägglossning, jätte konstigt mens och allt, denna månad som kom var den perfekt(?) Om man får säga så 😂 och hittade första gången min ägglossning nu så håller tummarna nu❤️.

• Flissannn

Kul att fler hittat hit. 

min uppdatering är att jag idag på cd 16 tagit ovitrelle enligt gyn som gjorde ultraljud för två dagar sen och såg en fin äggblåsa Som hon trodde skulle va redo nu i dagarna. Det är första gången jag testar ovitrelle och det är min 3e omgång letrozol (dubbeldos denna gång ) 
    jag ska lämna progesteronprov 1 vecka efter ägglossning denna gång också men funderar på när jag bör ta det. om en vecka from idag när jag tog sprutan eller imorgon eller fredag? tog den 11 idag och det står ju ägglossning sker ca 36 h efter sprutan. 

hur har ni som fått sprutan mått? Har läst att den kan ge biverkningar som liknar graviditetsymtom. Ni som använt ovitrelle-blev ni gravida? 

• Razorcrest

Skönt att det går framåt för er alla, jag håller tummarna för att det är vår tur snart!

Jag är inne på fjärde rundan, andra med trippeldos. Var på ultraljud igår och hade två mogna ägg, så imorgon blir det ovitrelle igen :) Hoppas hoppas!!

Jag har tagit ovitrelle en gång (förra månaden) men blev inte gravid den gången. Jag tyckte jag hade lite mer pms/gravid-känningar efter ägglossningen än vanligt. Superömma bröst, lite illamående och typ förstoppad? Men sen vet jag inte hur mycket som är hjärnspöken eller inte. 

Min läkare sa igår att ovitrellen inte egentligen ger en större chans att bli gravid, utan det gör det enklare att tajma ägglossningen. Har man mogna äggblåsor kommer de att släppa oavsett, bara svårare att veta när.

• Osten93

Hur gjorde ni för att få ovitrelle?😅 jag fick letrozol och skulle göra enkeldos med dem och han har även skickat remiss för IVF också om de inte tar sig. Jag är på fjärde månaden med letrozol nu så har tabletter kvar för 2 månader.
    Tänker att jag kanske ringer dit och frågar efter de, eller iallafall kan få göra en dubbeldos av letrozol. 

Intressant att höra Razorcrest, då tar du alltså både letrozol för att de ska mogna och sedan ovitrelle för att släppa? Kanske missförstod. 
    Känns som att jag har nya symptom varje månad😅. Denna månad nu efter äl så är mina vårtgårdar helt röda och känsliga, fått finnar I ansiktet och lite PMS så försöker skriva ner alla symptom så jag vet om jag haft de innan eller ej.

Förhoppningsvis så går de igenom denna månad för mig! 
    Har timat ägglossning denna månad till 100% och är nu bara på cd23.. Jag hade sen äl också. Cd18 fick jag positivt på äl test och har prickat in cd18-19-20 nu. Så får hoppas att de är något som tar sig. 

• Razorcrest

Jag har inte behövt be om ovitrelle, min läkare har skrivit ut det när hon har sett att jag har tillräckligt mogna äggblåsor Glad Verkar som läkare gör rätt olika?? Hon sa i alla fall att ovitrelle inte är ett måste, men det säkerställer ägglossningen inom 1-2 dygn efter sprutan. Så det är rätt skönt att kunna tajma :) Så jag får den utskriven av den anledningen antar jag, för att underlätta. Gör du också ultraljud eller hur följs det upp?

Haha, ja det är så spännande att se vilka symtom som dyker upp varje månad! Känns som jag upptäcker nya grejer varje gång...

Det låter ju som en toppen-tajming! Håller mina tummar att det är din månad nu :D Hjärta

Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?