• Osten93

Letrozol 2023, följas åt?

Hej,

Jag har precis börjat med letrozol pch vill gärna se om de finns någon som vill följas åt?

Jag har inte haft preventivmedel på 4 år ungefär. Jag och min sambo har försökt att bli gravida sen i september förra året( har tidigare kört avbrutet samlag).
    Har testat med ägglossningstester och hittar aldrig min ÄL. 
    När vi var hos läkaren så sa han att jag dock har väldigt mycket ägg och de kan vara anledning till att jag kanske inte hittar ÄL. Har mens varje månad men den varierar från 30-38 dagar så vet aldrig riktigt när den ska komma heller tyvärr.

Någon som vill följas åt pch peppa varandra lite?😊

• Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?
  • Razorcrest
    Rödluvan93 skrev 2023-07-17 16:40:54 följande:
    Börjar också undra om mina positiva ÄL är falska eller så stämmer dom men ägget lossnar aldrig bara eller vägrar fästa ordentligt? I maj efter min andra omgång med Letrozol hade jag 68 nmol/L i progesteron 10 dagar efter positivt ÄL och då tyckte kliniken jag hade haft tydlig ägglossning. Vet inte varför men känns typ lågt 10 dagar efter. Är ingen expert på hur snabbt progesteron ökar efter ÄL men bara en magkänsla man har. Det verkar ju inte funka liksom?

Nja har svårt att känna ägglossning. Har börjat försöka se efter flytningar/sekret men blir inte helt klok på de 😅 kan liksom ha de efter positivt ÄL med i några dagar? Dudå?

Går du till en privat klinik som inte har sommarstängt? 😊 jag väntar otåligt på att min klinik ska öppna igen! Förstår att folk måste ta ut semester men blir en sådan irriterad fördröjning i sommar när man går runt och längtar och är helt maktlös över sin situation ❤️
    Ja, man funderar verkligen på vad det är som felar egentligen... Jag trodde länge att jag ägglossade regelbundet (i och med positiva test), så blev rätt förvånad när det inte var så. Känns som man slösat massa tid på att inte ha haft koll Obestämd Har inte heller märkt av några andra tecken på äl heller haha...

Oj, jag har dålig koll på det. Har aldrig fått göra progesterontest för mina cykler har alltid brutits av läkaren eftersom äggen inte växer.... Men det låter ju positivt att kliniken säger att du haft tydlig äl tänker jag Skrattande

Ja precis, det är en privat klinik men som är kopplad till regionen. Så behöver inte betala något extra i alla fall :) Måste vara väldigt frustrerande att det är stängt under sommaren. Hade nog gjort som du och tagit saken i egna händer haha. Hur känns det för dig idag? Har du några känningar efter äl? GladHjärta
  • Flissannn

Hej allihopa! 

hur går det för er? 

här är jag inne på andra omgången enkeldos letrozol. Cd 11 idag. Inget inbokat ultraljud men ska lämna blodprov för att se om jag får ägglossning eller ej. Ska försöka tjata mig till att få testa otrivelle och då givetvis ultraljud innan också nästa omgång om det inte går vägen denna omgång. Uppdatera gärna hur det går för er andra 

• Rödluvan93
    Razorcrest: Gav läkaren dig någon förklaring på varför du får utslag på ägglossningstest när dom inte kan se någon ledande äggblåsa på ultraljudet?

Nja jag känner inte så mycket idag faktiskt 😅 kanske lite svullen runt tjejmagen eller så är de bara något annat.

Flissannn: Cd 17 här så går bara och väntar på den eviga väntan på BIM. Hade också velat testa Ovitrelle! Återkom gärna om du lyckas få det utskrivet och vad som fick dom att skriva ut de ❤️ lyckas inte jag denna cykel blir de omgång 5 nästa cykel och känns inte mer än rätt att få testa Ovitrelle istället för att bara köra samma dos utan resultat. Så himla omotiverande.

För övrigt, äter ni några extra kosttillskott?
  • Razorcrest

Ursäkta sent svar, semestern kom lite ivägen. Skönt att tänka på annat en stund med dock :)

Läkaren sa att det är väldigt vanligt att få falska positiva äl-test när man har PCO. Kroppen jobbar på och har ett förhöjt LH trots att inget ägg är på gång... Men jag vet inte om detta gäller för alla, men för mig verkar det ha varit så.

Jag började förra månaden att äta D-vitamin (2500 IE) och Inositol och för första gången har jag fått positiva nyheter! Idag på CD12 visade ultraljudet två (!!) mogna äggblåsor på ca 20 mm. Om det har med kosttillskotten eller trippelkuren letrozol att göra vet jag inte, men det verkar inte ha skadat i alla fall :) Ska ta ovitrelle senare idag sedan hålla tummarna resten av semestern.

Hur går det för er andra? Hjärta Äter ni några tillskott?

• Rödluvan93
    Razorcrest skrev 2023-07-25 10:39:19 följande:

Ursäkta sent svar, semestern kom lite ivägen. Skönt att tänka på annat en stund med dock :)

Läkaren sa att det är väldigt vanligt att få falska positiva äl-test när man har PCO. Kroppen jobbar på och har ett förhöjt LH trots att inget ägg är på gång... Men jag vet inte om detta gäller för alla, men för mig verkar det ha varit så.

Jag började förra månaden att äta D-vitamin (2500 IE) och Inositol och för första gången har jag fått positiva nyheter! Idag på CD12 visade ultraljudet två (!!) mogna äggblåsor på ca 20 mm. Om det har med kosttillskotten eller trippelkuren letrozol att göra vet jag inte, men det verkar inte ha skadat i alla fall :) Ska ta ovitrelle senare idag sedan hålla tummarna resten av semestern.

Hur går det för er andra? Hjärta Äter ni några tillskott?

Intressant. Inget man själv har fått höra från sin läkare trots att hon tyckte jag hade tecken till PCO men kan ju va så att de kanske inte var mitt fall då jag haft ledande äggblåsor.

Åh vad kul!! Grattis ❤️ då håller vi tummarna!! Äter också inositol sen ett par månader tillbaka och även lagt till d vitamin, omega3 och q10. Men blev tipsad att äta Natalben Gravid som innehåller de mesta man behöver så kör nu de ett tag 😊

Jag väntar ivrigt på BIM på söndag. Får se om man klarar av att hålla sig från att testa 😅
  • Flissannn

Som svar på om någon äter några tillskott- jag är på andra kuren letrozol enkeldos. Första omgången fick jag positivt ägglossningstest cd 15 och 16 vilket jag va nöjd med då jag som tidigast fått cd 17 en gång tidigare, annars oftast cd 19. Men nu i andra omgången fick jag inte omslag förrän cd 18. Denna omgången åt jag inte inositol men det gjorde jag förra cykeln. Så kanske det som gjort att det blev senare denna gången. Äter D-vitamin också och brukar ta en större dos strax innan ägglossning. 

en helt annan fråga - vet någon om man kan boka in sig för blodprov på annan ort ? Jag har fått provtagningslappen hemskickad för att ta progesteronprov en vecka efter ägglossning men eftersom den blev senare än förväntat så kommer det bli mitt när vi ska till Öland. Antingen får vi skjuta på dagarna dit lite eller funderar jag på om jag kan lämna provet där i närheten. Någon som vet? 

• Rödluvan93
    Flissannn skrev 2023-07-27 10:19:42 följande:

Som svar på om någon äter några tillskott- jag är på andra kuren letrozol enkeldos. Första omgången fick jag positivt ägglossningstest cd 15 och 16 vilket jag va nöjd med då jag som tidigast fått cd 17 en gång tidigare, annars oftast cd 19. Men nu i andra omgången fick jag inte omslag förrän cd 18. Denna omgången åt jag inte inositol men det gjorde jag förra cykeln. Så kanske det som gjort att det blev senare denna gången. Äter D-vitamin också och brukar ta en större dos strax innan ägglossning. 

en helt annan fråga - vet någon om man kan boka in sig för blodprov på annan ort ? Jag har fått provtagningslappen hemskickad för att ta progesteronprov en vecka efter ägglossning men eftersom den blev senare än förväntat så kommer det bli mitt när vi ska till Öland. Antingen får vi skjuta på dagarna dit lite eller funderar jag på om jag kan lämna provet där i närheten. Någon som vet? 

Jag har ätit inositol 500 mg från graviditetskollen sen februari, vågar dock inte svara på om de är inositol eller Letrozol eller en kombination av dom som har gett mig tidigare ägglossning, kunde få utslag cd17-20 innan dess och nu dom senaste 3 månaderna har jag fått utslag cd14 till och med cd13 denna cykel.

Angående ditt blodprov så borde du kunna ta det i en annan ort så länge du har remissen/provtagningslappen med dig? Dock så kanske de tar längre tid att få svar eftersom de skickas då till den som gett dig remissen. Jag tar alltid mina blodprov i min hemort sen skickas de till kliniken som ligger i en annan ort slipper jag köra så långt för ett blodprov. Men dubbelkolla för säkerhetsskull om du kan göra så 😊 borde inte va några problem.
  • Razorcrest
    Rödluvan93 skrev 2023-07-25 12:34:04 följande:
    Intressant. Inget man själv har fått höra från sin läkare trots att hon tyckte jag hade tecken till PCO men kan ju va så att de kanske inte var mitt fall då jag haft ledande äggblåsor.

Åh vad kul!! Grattis ❤️ då håller vi tummarna!! Äter också inositol sen ett par månader tillbaka och även lagt till d vitamin, omega3 och q10. Men blev tipsad att äta Natalben Gravid som innehåller de mesta man behöver så kör nu de ett tag 😊

Jag väntar ivrigt på BIM på söndag. Får se om man klarar av att hålla sig från att testa 😅
    Tusen tack! Hjärta Känns så spännande att i alla fall få prova "på riktigt" denna månad :) Håller tummarna för dig på söndag med!!

Hört mycket gott om q10, kanske ska prova det också. Äter ni era tillskott hela månaden eller bara vissa perioder? Har hört så olika, bland annat att man ska äta inositol fram till ägglossningen men inte efter. Jag vet inte vad man ska lita på...
  • Flissannn

Rödluvan 

tack för svar. Tycker med det borde funka. Jag tar ändå blodprovet på annat ställe än kliniken I vanliga fall så det måste ju skickas oavsett. Så borde inte ha någon betydelse för tiden till provsvar tänker jag. 

• Flissannn

Rödluvan 

tack för svar. Tycker med det borde funka. Jag tar ändå blodprovet på annat ställe än kliniken I vanliga fall så det måste ju skickas oavsett. Så borde inte ha någon betydelse för tiden till provsvar tänker jag. 

Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?