• Osten93

Letrozol 2023, följas åt?

Hej,

Jag har precis börjat med letrozol pch vill gärna se om de finns någon som vill följas åt?

Jag har inte haft preventivmedel på 4 år ungefär. Jag och min sambo har försökt att bli gravida sen i september förra året( har tidigare kört avbrutet samlag).
    Har testat med ägglossningstester och hittar aldrig min ÄL. 
    När vi var hos läkaren så sa han att jag dock har väldigt mycket ägg och de kan vara anledning till att jag kanske inte hittar ÄL. Har mens varje månad men den varierar från 30-38 dagar så vet aldrig riktigt när den ska komma heller tyvärr.

Någon som vill följas åt pch peppa varandra lite?😊

• Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?
  • Rödluvan93
    Emmalinnean skrev 2023-07-04 19:06:38 följande:
    Tack för svar!  
    Jag slutade med ppiller februari 2022 för att vi kände att det var dags för en bebis. Jag förstod dock ganska snabbt därefter att det var något som inte stämde med mina hormoner. Efter mycket kämpande för att få hjälp så fick jag tillslut bekräftat av en endokrinolog i oktober att jag hade en godartad hypofystumör vilket ledde till utebliven ägglossning och mens. Påbörjade medicinering och sökte samtidigt till en privat fertilitetsklink som gjorde en utredning. Hade väldigt mycket ägg som satt som i ett halsband, så har eventuellt även pcos. Dock inte bekräftat. Hade ett amh värde på 64 vilket var det högsta mätvärde de ens kunde få fram så kan eventuellt ha ännu högre. Skulle precis starta hos kliniken när endokrinologen ringde och gav mig en graviditetsavrådan tills vi ser att tumören inte har växt. 

Mensen startade dock i januari och vi började försöka själva ändå. Men märkte att det var mer som var fel. Hade aldrig en luthealfas längre än 10 dagar. Och cyklarna har varierat allt från 26-40. Avrådan togs bort och nu är vi framme här och gör första kuren hos en privat fertilitetsklinik som vi bekostar själva.  Nu blev det väldigt långt haha men svårt att korta ner berättelsen. Hur går det för dig? Har ni gjort utredning? 
    Gud vad skönt att ni hittade tumören och kunde påbörja medicinering! Vet du om du är färdig behandlad eller blev du frisk förklarad när mensen dök upp?

Ja vi har också gjort en utredning, påbörjade den december 2022 och varit väldigt utdragen och lång process. Fick diagnosen hypotyreos och mild tecken till PCO. Så både levaxin och letrozol skrevs ut. Men efter 3 månader skulle jag pausa letrozol behandlingen och göra en spolning av äggledarna. Men då började kliniken krångla, hade sjuka läkare och fördröjde mitt protokoll (redan sen start fick jag hela tiden påminna om provsvar och va min egna läkare i det hela) så jag gav upp och hittade en privat klinik som även har en systerklinik som är inom regionen. Dom var otroligt snabba och duktiga!! Bokade in min spolning med en gång och precis innan midsommar fick dom alla journalkopior då vi ville flytta vår utredning till dom.

Så 21 augusti ska vi på återbesök för att förhoppningsvis få iväg en remiss till IVF. Men här är det lång väntetid så jag tror nästan vi kommer påbörja det privat och ställa oss i kö ifall dom privata försöken går åt skogen.

Men jag hade en enkeldos Letrozol kvar hemma så påbörjade faktiskt det idag. Tar du också cykeldag 3-7?

Hehe ja lätt hänt att inläggen blir långa 😅
  • Osten93

Hej igen allihopa! 😁

Hur går de för er?❤️

Jag inväntar BIM som enligt mina beräkningar är imorgon (6/7). Jag har haft spottings nu i tre dagar, kan inte komma på om jag haft de innan eller om det är letrozolen som skapat detta? 
    Hur som helst, jag väntar och ser om de händer något, har förberett mig på att få mens endå, vågar inte tänka annat för man blir så besviken ju. 

Om jag tänkt rätt (då jag inte tar ÄL-test) Tror jag att jag hade äl dag 18, just nu är jag på dag 32. Så räknar egentligen bara ner två veckor efter ÄL att jag borde få mens men får se som sagt om jag tänkt rätt.. 
    De är himla jobbigt att se alla andra som poff bara blir gravida känns de som, men försöker som Rödluvan säger att man får liksom ta dag för dag, vara med familj,sambo och vänner❤️. 

Rödluvan❤️, jag är i Västra götalandsregionen ja så får väl se hur långt tid de kan ta med ivf, antar att jag ska fortsätta med alla tabletterna iaf. Hur har de gått för dig nu? Jag hoppas de går för dig denna gång med kuren du kör nu❤️.

Kul att du joinar emmalinnean ❤️!
    Jag har inte försökt jätte länge men har haft oregelbunden mens i flera år, har inte gått på preventivmedel på några år heller. Jag har tagit kontakt med en klinik som har spolat mig och gett mig letrozol, samt skrivit remiss för IVF, har tabletter för 4månader kvar, tar enkeldos, så nu inväntar jag BIM så får jag se hur de går❤️.

• Razorcrest

Hej alla!

Hoppar också in här. Ni verkar vara ett sånt fint och peppande gäng, kan behövas när man är på den här resan Hjärta

Kom precis hem efter mitt femte ultraljud med dubbeldos Letrozol. Ingen ägglossning på gång denna runda heller... Suck. Börjar verkligen undra varför min kropp inte reagerar alls på Letrozolen. Nu blir det en till omgång Provera och trippeldos nästa cykel. Någon som varit med om något liknande?

Önskar er alla lycka till! Hjärta

• Rödluvan93

Hej Osten93! ❤️ och välkommen till denna tråd Razorcrest! 😊

Jag fick min mens i söndags så är idag på cykeldag 4.. känns varken som Letrozol eller spolning av äggledarna gör någon verkan på mig. Men vi lär försöka igen när ägglossning närmar sig, i alla fall fram till vi ska på återbesök 21 augusti på nya kliniken för att diskutera IVF.

Hade bara en enkeldos Letrozol kvar hemma så är de jag tagit denna cykel då förra var en vilomånad från Letrozol. Gamla kliniken kunde inte skriva ut mer förens 13 juli pågrund av sjukdom/semester... så är officiellt inne på min fjärde omgång med Letrozol.

Det här med spottings i 3 dagar är inget jag är bekant med. Förstår att de gör en lite orolig inför BIM dagen men jag hoppas ändå att de dyker upp ett pluss för dig Osten93! ❤️ Kul att du också gör din utredning i västra götaland! Då blev de remiss till Salhgrenska för dig med?

Tyvärr inget jag varit med om Razorcrest! Enkeldos funka inte på mig men dubbeldos enligt blodprov kunde visa att jag hade ägglossat men blev ingen succé för de. Så vet inte riktigt vart de felar hos mig. Började med en enkeldos sen två omgångar dubbeldos och nu hade jag bara en enkeldos kvar hemma så tänkte "går de inte så går de inte" kanske kan ge mig liten push ändå fast dubbeldos gav bäst verkan.

Har du också spolat äggledarna eller bara kört på med Letrozol?

• Emmalinnean

Tack så mycket osten93!  Och som svar till dig Rödluvan så är tumören kvar. Finns en chans att jag helt enkelt får leva med den och gå på medicin. 

Jag tog sprutan igår och känns som två veckors väntan redan har börjat trots att ägglossningen sker tidigast ikväll haha. Så himla hoppfull för denna runda då det känns som att man äntligen har en chans  

Tyvärr inget jag heller varit med om racercrezt, har du gjort en utredning? 

• Razorcrest

Hej igen!

Tack för att ni delar med er Glad Så tråkigt att det inte gav några resultat, håller tummarna för att enkeldosen fungerar för dig denna gång Rödluvan! Och att för att detta är din månad Emmalinnean :) Har du några känningar av sprutan?

Jag påbörjade utredningen i våras, gjorde en spolning i slutet av april. I samband med det upptäcktes att jag har många äggblåsor och högt AMH-värde. Verkar som om jag knappt ägglossar själv. Hade faktiskt ingen aning om det då jag har en relativt regelbunden blödning....

Läkaren sa idag att om kuren på 7,5 mg inte fungerar kommer nog en remiss för IVF skickas tidigare än planerat, då Letrozol inte biter på mig. Så håller tummarna för trippeldosen :)

• Emmalinnean
    Razorcrest skrev 2023-07-05 19:46:31 följande:

Hej igen!

Tack för att ni delar med er Glad Så tråkigt att det inte gav några resultat, håller tummarna för att enkeldosen fungerar för dig denna gång Rödluvan! Och att för att detta är din månad Emmalinnean :) Har du några känningar av sprutan?

Jag påbörjade utredningen i våras, gjorde en spolning i slutet av april. I samband med det upptäcktes att jag har många äggblåsor och högt AMH-värde. Verkar som om jag knappt ägglossar själv. Hade faktiskt ingen aning om det då jag har en relativt regelbunden blödning....

Läkaren sa idag att om kuren på 7,5 mg inte fungerar kommer nog en remiss för IVF skickas tidigare än planerat, då Letrozol inte biter på mig. Så håller tummarna för trippeldosen :)

Inte än, hade nästan hoppats på lite mer så det hade känts som att det var "på riktigt". Att något händer.

Samma här, högt amh värde med mycket blåsor. Trodde de att det berodde på pcos eller vad trodde dom att det berodde på? 

Hoppas verkligen att trippeldosen biter på dig!
  • Razorcrest
    Emmalinnean skrev 2023-07-05 21:52:37 följande:
    Inte än, hade nästan hoppats på lite mer så det hade känts som att det var "på riktigt". Att något händer.

Samma här, högt amh värde med mycket blåsor. Trodde de att det berodde på pcos eller vad trodde dom att det berodde på? 

Hoppas verkligen att trippeldosen biter på dig!
    Jag förstår känslan, man letar verkligen efter alla tecken på att något är på gång. Tror hela tiden att jag har äl-känningar, men tydligen inte haha... :(

Jag tror inte jag fått diagnosen pcos, utan läkaren sa att jag har pco-äggstockar (vad nu skillnaden skulle vara?). Jag vet inte om man behöver ha fler symtom än detta. Vad har de sagt till dig? :)

Tusen tack! Hoppas det med :)
  • Flissannn

Hej 

va ett tag sen jag va inne här så tänkte flika in med en uppdatering. får förmodligen Mens i helgen efter första kuren enkeldos letrozol. Har tagit något test bara för att jag hade några hemma men det är väldigt negativt så även om det skulle kunna bli positivt så har jag inga höga förhoppningar just nu. Känner inget som tyder på graviditet. Det enda jag känner är att brösten är liksom tunga och nästan som träningsvärk precis ovanför brösten. 

pratade med min klinik idag som sa att jag ska köra samma enkeldos minst en cykel till. jag ska också lämna blodprov för att kunna se om jag verkligen ägglossat nästa gång . Denna första omgång fick jag varken lämna blodprov eller göra ultraljud för att se om något ägg växt. 

jag brukar försöka tempa för att kunna bekräfta ägglossning men där har jag inte kunnat se något riktigt tydligt skifte. Har dock en liten hundvalp som väcker mig på olika tider så det kan ju påverka också. 

hur som helst så är jag nyfiken på er som fått otrivelle utskrivet, fick ni be om det eller hur fick ni det? Skulle gärna vilja kombinera med den för att va mer säker på att det blir en ägglossning. Mina två blodprover för progesteron har varit så låga då de tyder på att jag inte ägglossat ordentligt eller alls. 

sorry för långt inlägg. Men det är guld värt att ha någon som förstår att bolla med. Kärlek till er alla som kämpar 

• Emmalinnean

Razorcrest: Det var lite samma som de sa till mig att mina äggstockar ser ut som att jag har pco. Så vet inte riktigt heller om jag har det. Vet att vid pcos så brukar testosteron ligga högt och det har inte jag men som sagt vet inte om man kan ha det ena men inte det andra. 

Flissannn: jag fick ovitrelle utskrivet och vad jag förstått så verkar det vara standard hos den kliniken jag går. Går privat. Jag har väldigt oregelbundna cykler med sen lh stegring samt en lutheal fas på 10 dagar vilket tyder på lågt progesteron. 

Så jag kör alltså letrozol dag 3-7, sedan ultraljud dag 13, tog sprutan cd 14 och nu idag cd17 ska jag börja med progesteron.

Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?