• Osten93

Letrozol 2023, följas åt?

Hej,

Jag har precis börjat med letrozol pch vill gärna se om de finns någon som vill följas åt?

Jag har inte haft preventivmedel på 4 år ungefär. Jag och min sambo har försökt att bli gravida sen i september förra året( har tidigare kört avbrutet samlag).
    Har testat med ägglossningstester och hittar aldrig min ÄL. 
    När vi var hos läkaren så sa han att jag dock har väldigt mycket ägg och de kan vara anledning till att jag kanske inte hittar ÄL. Har mens varje månad men den varierar från 30-38 dagar så vet aldrig riktigt när den ska komma heller tyvärr.

Någon som vill följas åt pch peppa varandra lite?😊

• Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?
  • Osten93

Hej, 
    Va roligt att de är så många som joinar resan till ett + ❤️!
    Jag har varit lite av denna veckan då de varit mycket på jobbet och jag försöker ta allt som de kommer nu! 
    Va roligt Griffin att du plussade, är så glad för dig!!❤️
    Just nu väntar jag in min ÄL  börjat känna att den är på G och min livmodertapp sitter väldigt lågt nu.
    Var också och tog cellprov i veckan, där jag frågade lite om PCOS. Vi gjorde ju inget ultraljud men berättade att jag fått till mig att jag har mycket ägg men inget mer ön så. Sköterskan sa då att de behöver inte alls betyda att jag har PCOS, och om han inte sagt något om det alls så är det nog inte så. Har ju tagit blodprov och sådant med och allting ser jätte bra ut säger dom. 

Rödluvan, har för mig att de sa att jag hamnar i en kö för IVF, på pappret står även att jag ska ringa dit om de är så att jag får ett + också. Tror väl de kontaktar mig längre fram angående tid om de blir så. 
    Jag fick göra min spolning på dag 7 tror jag de var, för då hade min mens precis tagit slut också.

Jag har haft totalt 3 besök med en privatklinik, där jag första gången bara kollade upp mig lite. Bokade in mig igen, andra besöket fick jag göra spolning samt letrozol att börja med (började efter mens då läkaren sa att de var ok). Tredje gången kollade vi om de hänt något, ett ägg hade växt och var påväg att släppa, antagligen missade vi endå ÄL lite för hade ÄL flytningar I flera dagar och trodde verkligen vi prickat in men icke.
    Nu ligger vi i igen och hoppas på de bästa!❤️

• Rödluvan93
    Osten93 skrev 2023-06-18 14:17:32 följande:

Hej, 
    Va roligt att de är så många som joinar resan till ett + ❤️!
    Jag har varit lite av denna veckan då de varit mycket på jobbet och jag försöker ta allt som de kommer nu! 
    Va roligt Griffin att du plussade, är så glad för dig!!❤️
    Just nu väntar jag in min ÄL  börjat känna att den är på G och min livmodertapp sitter väldigt lågt nu.
    Var också och tog cellprov i veckan, där jag frågade lite om PCOS. Vi gjorde ju inget ultraljud men berättade att jag fått till mig att jag har mycket ägg men inget mer ön så. Sköterskan sa då att de behöver inte alls betyda att jag har PCOS, och om han inte sagt något om det alls så är det nog inte så. Har ju tagit blodprov och sådant med och allting ser jätte bra ut säger dom. 

Rödluvan, har för mig att de sa att jag hamnar i en kö för IVF, på pappret står även att jag ska ringa dit om de är så att jag får ett + också. Tror väl de kontaktar mig längre fram angående tid om de blir så. 
    Jag fick göra min spolning på dag 7 tror jag de var, för då hade min mens precis tagit slut också.

Jag har haft totalt 3 besök med en privatklinik, där jag första gången bara kollade upp mig lite. Bokade in mig igen, andra besöket fick jag göra spolning samt letrozol att börja med (började efter mens då läkaren sa att de var ok). Tredje gången kollade vi om de hänt något, ett ägg hade växt och var påväg att släppa, antagligen missade vi endå ÄL lite för hade ÄL flytningar I flera dagar och trodde verkligen vi prickat in men icke.
    Nu ligger vi i igen och hoppas på de bästa!❤️

Kul att höra från dig igen Osten93! ❤️ skönt att de närmar sig ÄL för dig och ni får försöka snart igen! Hade själv positivt ÄL test igår och idag var de negativt så förhoppningsvis ägglossar jag denna omgång 😊

Sa dom något om hur lång väntetid det är för IVF? ❤️ fick höra att de är ca 10 månader i min region. Kändes lite tufft att höra men inte mycket att göra åt om man inte går privat :/
  • Flissannn

Rödluvan 

nej, inget blodprov nu första omgången. Hon sa att vi skulle göra det omgång två om det inte skulle gå första gången. Jag är på cykeldag 12 idag och testat med ägglossningstest från igår. Ganska starka streck så det blir nog positivt om någon dag tror jag. Annars har jag inte kännt av något av letrozolen så har inga höga förhoppningar nu på första kuren. 

• Rödluvan93
    Flissannn skrev 2023-06-20 10:10:22 följande:

Rödluvan 

nej, inget blodprov nu första omgången. Hon sa att vi skulle göra det omgång två om det inte skulle gå första gången. Jag är på cykeldag 12 idag och testat med ägglossningstest från igår. Ganska starka streck så det blir nog positivt om någon dag tror jag. Annars har jag inte kännt av något av letrozolen så har inga höga förhoppningar nu på första kuren. 

Ok vad konstigt att dom inte gör någon uppföljning? Åtminstone ett blodprov för att se så du faktiskt ägglossat. Men skönt att du får göra det andra omgången om denna gång inte tar sig. Håller tummarna för att de ordnar sig tillslut ❤️
  • Osten93

Hej igen på er❤️

Ganska säker på att jag hade ägglossning den 21 denna månad, vi har legat i, tyvärr inte just den dagen, men dagarna före och efter, så hoppas de händer något. Tycker dock de var mindre ÄL-flytningar denna omgång! Så nu väntar jag egentligen bara in BIM eller mens! 
    Hur går de för dig nu Rödluvan? Vart i cykeln är du nu?❤️ jag själv är just nu på dag 27, och förväntar mig väl mens om ungefär en vecka isåfall.

Angående IVF, fick inte veta något om väntetid, de var mer att de skickar en remiss och att jag har tabletter för 6 månader, så antar att de är säkert någonstans runt 10mån- 1 år :/. Jag vet inte, inte fått höra något av dem ännu. 

Vart ligger du i menscykeln ny flisan?❤️

• Flissannn

Osten93 

hej 
    jag fick positivt ägglossningstest cykeldag 15 & 16 som va 23-24/6 så nu är jag på cd 19 och har ca 11 dagar till bim. Känner ingenting. funderar på om man ska kontakta gyn nu innan för att kolla om de tycker man ska köra dubbeldos nästa cykel i så fall. 

• Rödluvan93

Jag är på cd 26 idag så bara den här eviga väntan på BIM nu till helgen. Känner mig inte så optimistisk men vi får väl se. Fick ett samtal igår från nya kliniken som vi bytt till att dom vill ha ett återbesök 21 augusti så blev nog aldrig någon remiss skickad till IVF innan sommarstängt så känns lite tufft men hoppas man kan njuta av sommaren ändå även fast de är de ända man längtar efter.

Åh lite samma som här då. Är du också inom västra götaland region? Verkar som de är här de är sån himla lång väntetid @Osten93 ❤️

• Emmalinnean

Hej! 

Jag hoppar gärna in i denna tråden. Är på min första omgång med letrozol och är just nu på CD13. Var inne på ultraljud idag för att se om något ägg hade bildats. Fanns ett fint ägg på 20mm så imorgon ska jag ta en ovitrelle spruta. Så himla förväntansfull. Hur gör ni för att klara av väntan på att bli gravid? Känns som att hela livet kretsar kring detta just nu. Först väntan på ägglossning och sedan två veckors väntan för att se om det blir ett plus. Känns som att allt bara är tester hela tiden och det pendlandet mellan hopp och besvikelse. 

• Rödluvan93
    Emmalinnean skrev 2023-07-03 16:55:40 följande:

Hej! 

Jag hoppar gärna in i denna tråden. Är på min första omgång med letrozol och är just nu på CD13. Var inne på ultraljud idag för att se om något ägg hade bildats. Fanns ett fint ägg på 20mm så imorgon ska jag ta en ovitrelle spruta. Så himla förväntansfull. Hur gör ni för att klara av väntan på att bli gravid? Känns som att hela livet kretsar kring detta just nu. Först väntan på ägglossning och sedan två veckors väntan för att se om det blir ett plus. Känns som att allt bara är tester hela tiden och det pendlandet mellan hopp och besvikelse. 

Hej och kul att du vill följas åt!

Håller tummarna att ägget på 20mm är ditt guldägg ❤️ 

Svar på din fråga, tror man får försöka hålla sig sysselsatt och prioritera det andra man har i sitt liv. Sambo, vänner, familj etc. Lätt att bli slukad utav bebislängtan.. Har själv snart försökt i 2 år, sett alla vänner gå vidare med sina små medans jag bara trampar på samma ställe. Man är frustrerad och tycker livet är orättvist jämt men konstigt nog ger man ändå inte upp. Hur länge har ni försökt? Har ni gjort en utredning? ❤️
  • Emmalinnean
    Rödluvan93 skrev 2023-07-03 18:09:54 följande:
    Hej och kul att du vill följas åt!

Håller tummarna att ägget på 20mm är ditt guldägg ❤️ 

Svar på din fråga, tror man får försöka hålla sig sysselsatt och prioritera det andra man har i sitt liv. Sambo, vänner, familj etc. Lätt att bli slukad utav bebislängtan.. Har själv snart försökt i 2 år, sett alla vänner gå vidare med sina små medans jag bara trampar på samma ställe. Man är frustrerad och tycker livet är orättvist jämt men konstigt nog ger man ändå inte upp. Hur länge har ni försökt? Har ni gjort en utredning? ❤️
    Tack för svar!  
    Jag slutade med ppiller februari 2022 för att vi kände att det var dags för en bebis. Jag förstod dock ganska snabbt därefter att det var något som inte stämde med mina hormoner. Efter mycket kämpande för att få hjälp så fick jag tillslut bekräftat av en endokrinolog i oktober att jag hade en godartad hypofystumör vilket ledde till utebliven ägglossning och mens. Påbörjade medicinering och sökte samtidigt till en privat fertilitetsklink som gjorde en utredning. Hade väldigt mycket ägg som satt som i ett halsband, så har eventuellt även pcos. Dock inte bekräftat. Hade ett amh värde på 64 vilket var det högsta mätvärde de ens kunde få fram så kan eventuellt ha ännu högre. Skulle precis starta hos kliniken när endokrinologen ringde och gav mig en graviditetsavrådan tills vi ser att tumören inte har växt. 

Mensen startade dock i januari och vi började försöka själva ändå. Men märkte att det var mer som var fel. Hade aldrig en luthealfas längre än 10 dagar. Och cyklarna har varierat allt från 26-40. Avrådan togs bort och nu är vi framme här och gör första kuren hos en privat fertilitetsklinik som vi bekostar själva.  Nu blev det väldigt långt haha men svårt att korta ner berättelsen. Hur går det för dig? Har ni gjort utredning? 
Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?