• Osten93

    Letrozol 2023, följas åt?

    Hej,

    Jag har precis börjat med letrozol pch vill gärna se om de finns någon som vill följas åt?

    Jag har inte haft preventivmedel på 4 år ungefär. Jag och min sambo har försökt att bli gravida sen i september förra året( har tidigare kört avbrutet samlag).
    Har testat med ägglossningstester och hittar aldrig min ÄL. 
    När vi var hos läkaren så sa han att jag dock har väldigt mycket ägg och de kan vara anledning till att jag kanske inte hittar ÄL. Har mens varje månad men den varierar från 30-38 dagar så vet aldrig riktigt när den ska komma heller tyvärr.

    Någon som vill följas åt pch peppa varandra lite?😊

  • Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?
  • Irma85

    Intressant att läsa om att vissa tagit otrivelle spruta för att hjälpa ägget att släppa och även progesteron prov för att bekräfta ägglossning. Det är inget de nämnt nåt om på kliniken jag går till.

    Varit lite oklart de fyra gångerna jag kört enkeldos letrozol. Det var verkligen som jag kom dit på vul, de mätte äggblåsor som kanske var runt 12 mm eller kanske 15 mm  på dag 12.  De var nog aldrig större än 15 mm iallafall. Sen sa de ungefär vilken dag ägglossning borde ske..första kurerna litade jag blint på detta. Jag tänkte att jag lyssnar på dem.  Så vi kämpade på med samlag regelbundet för att täcka upp före, under ägglossning och efter. Sen gick tiden och jag gick och väntade på bim. Då jag trodde genom dessa vul att behandlingen typ var lyckad och att jag antingen skulle få ett plus eller mens ca 14 dagar efter ägglossning.

    Jag passerade bim ( som jag trodde ungefär)... inget plus och ingen mens. dagarna gick och jag fick ändå upp hoppet att det kanske var nåt.  Men sen när jag var uppe i typ cykeldag 45-50 ( 3 av 4 gånger av mina letrozolkurer blev det såhär) så ringde jag kliniken. Jag fick komma dit för vul och då såg de bara att jag haft ägglossning ( antagligen lååång tid efter de hade '"räknat ut" att det skulle vara). Så enkeldos gjorde verkligen bara mina menscyklar längre och jag hade ingen aning om när/om jag hade ägglossning precis som innan jag började med letrozol.

    Otroligt frustrerande. Jag har ju även använt mig av ägglossningstest som gett utslag men uppenbarligen också vid fel tillfälle, vilket jag förstått nu i efterhand. Clearblue advanced ägglossningstest visade positivt ca en vecka innan jag fick positivt utslag på babyplan stickor).  Jag vet att det ger missvisande svar när man har PCOS men jag hoppades ändå  kunde visa lite rätt.

    Otroligt frustrerande allting när man bara vill det ska gå vägen. Jag tror jag var lite naiv  och trodde på nåt sätt att när jag väl tog steget att kontakta kliniken så skulle allt gå undan.

    Jag har ofta olika symtom som ömma bröst, sticker till i sidorna på magen, pms , illamående, huvudvärk .... olika  ny grejer varje månad.  Så kan inte lite på några sk gravidsymtom heller då mina sk mens symtom är typ samma verkar det som.

    Så jag vet inte riktigt vart jag vill komma med denna text förutom att jag är frustrerad. Har ju som sagt tagit dubbeldos letrozol nu som i tisdags visade två stora blåsor, 18 och 20 mm.  Läkaren sa att de såg superbra ut. Men kommer de lossna? har de lossnat? känner inget speciellt i magen. Jag önskar man bara kunde följa upp det lite med tex ett sånt där progesteronprov eller så. Jag får väl ringa på måndag och se om det är något man kan göra. Kan ju vara skönt att veta om ägglossning skett iaf.
    Har fått upp hoppet varje gång nu och så har det egentligen bara dragit ut på tiden med långa menscyklar.

    Oj va långt inlägg det blev nu, sorry haha

  • Flissannn

    Irma85 

    tycker absolut du ska be om att få lämna progesteronprov. 


    jag har alltid fått positiva ägglossningstest och mens 14 dagar efter så jag trodde allt va Indien ordning men när progesteronproven va så låga förstod man ju att det inte är konstigt man inte blivit gravid. Har lämnat två gånger , en gång utan letrozol då va det på 16. En gång med enkelkur letrozol då va det 27. 


    nu ska jag lämna i veckan efter dubbeldos letrozol och ovitrelle så det ska bli intressant att se om det gjort någon skillnad med ovitrelle. är det betydligt högre denna gång så vet man ju med säkerhet att jag har problem med själva ägglossningen. 

  • Nomen123
    Rödluvan93 skrev 2023-08-07 18:40:48 följande:
    Fick du lämna ett progesteron prov under dina Letrozol behandlingar? Kanske inte enkeldos biter på dig och du behöver öka till dubbeldos?

    Jag fick aldrig göra ultraljud dock så betala jag för privat ultraljud tredje omgången med Letrozol för jag ville veta att de faktiskt fungera trots bra progesteron prov på 68 med dubbeldos.
    Vad kostar de att gå privat för ett Ultraljud?
  • Nomen123

    Hej på er.

    Jag har nyligen avslutat en dubbeldos med letrozol.. Andra omgången, första omgången tog jag enkel, hittade inte riktigt ägglossning då ens, vilket jag brukar göra varje månad.. Har varken tagit progesteronprov eller ultraljud..
    Vart tar man ett progesteron prov?
    Och vad kostar det att göra ett privat ultraljud?

    Jag fick idag glad gubbe på clearblue digitala ägglossningstest samt på ägglossningstickan, kändes underbart.. 6 dagar efter avslutad letrozol-kur..

    Vill också ta prov för att se om äggen mognar osv, vart vänder jag mig?

    Känner av ägglossning rejält denna månaden 💛



    Kram på er, ha en fin dag 💛

  • Osten93

    Okej intressant Razorcrest, jag har tyvärr inte fått någon uppföljning alls nu.. sist jag var där så var de för att se om någon äggblåsa växt till sig.. Vi hade gjort blodprover sen innan och de sa att allting ser tipptopp ut och att vi kommer "lösa" detta bra😴. Han skicka in en remiss dör iallafall ändå så de var ju skönt det! Vilken cykeldag ör du på nu?❤️

    Jag förstår din frustration Irma, jag har tagit letrozolen nu i 4 månader och jag tycker fortfarande att menscykeln är lång och konstig, jag vet inte ens riktigt när jag har min ägglossning eller som du säger om ägget ens släpper. Denna månad som var kändes mensen normal för en gångs skull. 
    Vart tar ni progesteronprov? Jag har inte fått ta något sånt  fick ta ett blodprov en gång och de var liksom dagen efter avslutad mens, hade varit skönt att veta hur det ligger till. 

    Hej Nomen, kan tyvärr inte svara på provet då jag inte gjort själv, men kul att du hittade ägglossningen  jag hittade också min denna månad, även första gången jag testar på länge😊.

    Jag är idag på cykeldag 28 och enligt min kalender här så borde jag ha bim dag 34. Jag känner absolut ingenting på några sett och vis och försöker ändå vara beredd på mens.
    Hur går de för er andra nu❤️

  • Flissannn

    Jag fick remisslapp från min Gyn för att göra progesteronprov och gör det 7 dagar efter ägglossning på närmsta sjukhus sen skickas svaret till kliniken. dags för det imorgon för idag är det en vecka sedan jag tog min första ovitrelle-spruta. Ska bli såå intressant att se om progesteronet är högre och kan visa ägglossning denna gång. 

  • Nomen123
    Flissannn skrev 2023-08-30 15:48:11 följande:

    Jag fick remisslapp från min Gyn för att göra progesteronprov och gör det 7 dagar efter ägglossning på närmsta sjukhus sen skickas svaret till kliniken. dags för det imorgon för idag är det en vecka sedan jag tog min första ovitrelle-spruta. Ska bli såå intressant att se om progesteronet är högre och kan visa ägglossning denna gång. 


    Ja men verkligen spännande 🤗
    Håller tummarna!
  • Razorcrest

    Irma85 - Förstår din frustration till 100% Hjärta Jag hade det precis sådär innan jag fick börja med trippeldosen + ovitrelle. Fick positivt på äl-testen men sedan visade det sig att jag inte alls hade äl då utan mycket senare. Väldigt irriterande då man trodde att man kunde lita på det. Om du vill kan du ju fråga ifall du kan få ovitrelle utskrivet eftersom din situation är sådär. Jag tycker att ovitrellen ger rätt tydliga äl-känningar, jag får ganska ont runt äggstocken med de mogna äggblåsorna typ ett dygn efter sprutan.

    Nomen123 - Vad härligt att du känner av det rejält! Måste vara ett bra tecken :) Håller tummarna!! :)

    Osten93 - Hm, frustrerande att höra det från en läkare! Efter att ha försökt en längre tid så blir det lite tröttsamt... Men skönt att remissen blev skickad, jag antar du menar för IVF? :) Håller tummarna för att det är din månad nu Hjärta

    Jag är på cykeldag 20, typ en vecka efter ovitrellen. Känner absolut ingenting? Konstigt då jag tyckte jag kände massor förra gången mellan sprutan och mensen haha. Kroppen är så märklig....

  • Nomen123
    Razorcrest skrev 2023-08-24 09:47:55 följande:

    Skönt att det går framåt för er alla, jag håller tummarna för att det är vår tur snart!

    Jag är inne på fjärde rundan, andra med trippeldos. Var på ultraljud igår och hade två mogna ägg, så imorgon blir det ovitrelle igen :) Hoppas hoppas!!

    Jag har tagit ovitrelle en gång (förra månaden) men blev inte gravid den gången. Jag tyckte jag hade lite mer pms/gravid-känningar efter ägglossningen än vanligt. Superömma bröst, lite illamående och typ förstoppad? Men sen vet jag inte hur mycket som är hjärnspöken eller inte. 

    Min läkare sa igår att ovitrellen inte egentligen ger en större chans att bli gravid, utan det gör det enklare att tajma ägglossningen. Har man mogna äggblåsor kommer de att släppa oavsett, bara svårare att veta när.


    Hur är det att ta trippeldos?biverkningar än första enkel kuren. 🙂
    Tog dubbel denna månaden men kände inte mer b
  • Razorcrest

    Jag kände inte av trippeldosen mer än de lägra doserna :) Utan hade ungefär samma biverkningar, typ lite ont i huvudet och hängig. Men verkligen ingen fara :) Hur mår du av letrozolen? 

Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?