• Razorcrest

Letrozol 2023, följas åt?

Hej alla!

Hoppar också in här. Ni verkar vara ett sånt fint och peppande gäng, kan behövas när man är på den här resan Hjärta

Kom precis hem efter mitt femte ultraljud med dubbeldos Letrozol. Ingen ägglossning på gång denna runda heller... Suck. Börjar verkligen undra varför min kropp inte reagerar alls på Letrozolen. Nu blir det en till omgång Provera och trippeldos nästa cykel. Någon som varit med om något liknande?

Önskar er alla lycka till! Hjärta

• Razorcrest

Hej igen!

Tack för att ni delar med er Glad Så tråkigt att det inte gav några resultat, håller tummarna för att enkeldosen fungerar för dig denna gång Rödluvan! Och att för att detta är din månad Emmalinnean :) Har du några känningar av sprutan?

Jag påbörjade utredningen i våras, gjorde en spolning i slutet av april. I samband med det upptäcktes att jag har många äggblåsor och högt AMH-värde. Verkar som om jag knappt ägglossar själv. Hade faktiskt ingen aning om det då jag har en relativt regelbunden blödning....

Läkaren sa idag att om kuren på 7,5 mg inte fungerar kommer nog en remiss för IVF skickas tidigare än planerat, då Letrozol inte biter på mig. Så håller tummarna för trippeldosen :)

• Razorcrest
    Emmalinnean skrev 2023-07-05 21:52:37 följande:
    Inte än, hade nästan hoppats på lite mer så det hade känts som att det var "på riktigt". Att något händer.

Samma här, högt amh värde med mycket blåsor. Trodde de att det berodde på pcos eller vad trodde dom att det berodde på? 

Hoppas verkligen att trippeldosen biter på dig!
    Jag förstår känslan, man letar verkligen efter alla tecken på att något är på gång. Tror hela tiden att jag har äl-känningar, men tydligen inte haha... :(

Jag tror inte jag fått diagnosen pcos, utan läkaren sa att jag har pco-äggstockar (vad nu skillnaden skulle vara?). Jag vet inte om man behöver ha fler symtom än detta. Vad har de sagt till dig? :)

Tusen tack! Hoppas det med :)
  • Razorcrest

Jag håller med, det har varit jätteskönt att hitta denna tråd och få höra era erfarenheter och få ventilera lite själv :) Min sambo är också jättefin genom den här processen, men sköljs ändå över med jobbiga ensamhetskänslor då och då. Tycker också det känns jobbigt nu under sommaren, känns som så mycket tid och tankekraft går till att tänka på det här...

Vad jobbigt det låter Osten93! Och tråkigt med det negativa testet. Kan det vara biverkningar? Men känns som rätt sent för det också kanske? Hoppas du får klarhet i det snart. Man vill ju bara kunna börja om på ny kula, så måste vara frustrerande :(

Apropå IVF, jag läste att i vissa regioner ingår IVF i vårdgarantin. Så då ska man kunna få hjälp inom tre månader från att remissen skickats (men det kan bli på en annan ort). Det kanske kan vara värt att kolla upp :)

• Razorcrest

Vad kul med ett positivt ÄL-test så snabbt! Går du även och gör ultraljud för att se äggens mognad? Håller tummarna för att detta är din månad :)

Jag har precis påbörjat tredje rundan med Letrozol, nu med trippeldos. Kände mig så nedslagen när dubbeldosen inte heller fungerade, men är mer hoppfull nu. Intressant hur mycket humöret kan ändras under en månad.

Sist fick jag sådan jäkla huvudvärd av tabletterna, så hoppas jag slipper det denna gång. Har ni haft några biverkningar?

• Razorcrest
    Rödluvan93 skrev 2023-07-17 13:49:44 följande:
    Nä jag fick aldrig gå på ultraljud, gjorde dock ett privat ultraljud efter tredje omgången med dubbeldos och allting såg bra ut med en fin ledande äggblåsa men de tog sig ändå inte. Nu körde jag bara enkeldos på egenhand för de var de jag hade kvar hemma så blir min 4e omgång.

Förstår din nedslaghet! Efter min tredje omgång med dubbeldos så ville min gamla klinik att jag bara skulle fortsätta ta dubbeldos 3 månader till.. kände bara, varför ska jag fortsätta med något som inte fungerar? Trött på att äta medicin utan resultat!

Men vi får väl se nästa helg 🙏 längtar bara till 21 augusti när vi ska på återbesök hos nya kliniken för att förhoppningsvis gå vidare till IVF.

Jag hade också huvudvärk av dubbeldos och kände mig rätt låg dom dagarna man tog tabletterna. Annars kände jag inte så mycket annat.

Då är du typ precis i början av din cykel? 😊
    Aha, jag förstår! Vad skönt att veta att det fungerar i alla fall :) Jag fick också köra en del med äl-test först, men det visade sig att de positiva utslag jag fick var falska. Så vågar tyvärr inte lite på dem längre... Märker du av ägglossningen på något annat sätt utöver testen?

Håller helt med! Det börjar kännas som slöseri med tid och resurser att fortsätta med detta. Om denna gång inte ger någon ägglossning heller kommer jag be om att få skicka iväg IVF-remissen snarast. Men hoppet lever just nu så hoppas det fungerar för oss båda innan IVF blir aktuellt :)

Precis! CD4 idag. Nästa vecka ska jag på UL på CD12 för att se hur läget ligger. Just nu skulle jag bara bli överlycklig över att få höra att ett ägg i alla fall är på gång haha. 
  • Razorcrest
    Rödluvan93 skrev 2023-07-17 16:40:54 följande:
    Börjar också undra om mina positiva ÄL är falska eller så stämmer dom men ägget lossnar aldrig bara eller vägrar fästa ordentligt? I maj efter min andra omgång med Letrozol hade jag 68 nmol/L i progesteron 10 dagar efter positivt ÄL och då tyckte kliniken jag hade haft tydlig ägglossning. Vet inte varför men känns typ lågt 10 dagar efter. Är ingen expert på hur snabbt progesteron ökar efter ÄL men bara en magkänsla man har. Det verkar ju inte funka liksom?

Nja har svårt att känna ägglossning. Har börjat försöka se efter flytningar/sekret men blir inte helt klok på de 😅 kan liksom ha de efter positivt ÄL med i några dagar? Dudå?

Går du till en privat klinik som inte har sommarstängt? 😊 jag väntar otåligt på att min klinik ska öppna igen! Förstår att folk måste ta ut semester men blir en sådan irriterad fördröjning i sommar när man går runt och längtar och är helt maktlös över sin situation ❤️
    Ja, man funderar verkligen på vad det är som felar egentligen... Jag trodde länge att jag ägglossade regelbundet (i och med positiva test), så blev rätt förvånad när det inte var så. Känns som man slösat massa tid på att inte ha haft koll Obestämd Har inte heller märkt av några andra tecken på äl heller haha...

Oj, jag har dålig koll på det. Har aldrig fått göra progesterontest för mina cykler har alltid brutits av läkaren eftersom äggen inte växer.... Men det låter ju positivt att kliniken säger att du haft tydlig äl tänker jag Skrattande

Ja precis, det är en privat klinik men som är kopplad till regionen. Så behöver inte betala något extra i alla fall :) Måste vara väldigt frustrerande att det är stängt under sommaren. Hade nog gjort som du och tagit saken i egna händer haha. Hur känns det för dig idag? Har du några känningar efter äl? GladHjärta
  • Razorcrest

Ursäkta sent svar, semestern kom lite ivägen. Skönt att tänka på annat en stund med dock :)

Läkaren sa att det är väldigt vanligt att få falska positiva äl-test när man har PCO. Kroppen jobbar på och har ett förhöjt LH trots att inget ägg är på gång... Men jag vet inte om detta gäller för alla, men för mig verkar det ha varit så.

Jag började förra månaden att äta D-vitamin (2500 IE) och Inositol och för första gången har jag fått positiva nyheter! Idag på CD12 visade ultraljudet två (!!) mogna äggblåsor på ca 20 mm. Om det har med kosttillskotten eller trippelkuren letrozol att göra vet jag inte, men det verkar inte ha skadat i alla fall :) Ska ta ovitrelle senare idag sedan hålla tummarna resten av semestern.

Hur går det för er andra? Hjärta Äter ni några tillskott?

• Razorcrest
    Rödluvan93 skrev 2023-07-25 12:34:04 följande:
    Intressant. Inget man själv har fått höra från sin läkare trots att hon tyckte jag hade tecken till PCO men kan ju va så att de kanske inte var mitt fall då jag haft ledande äggblåsor.

Åh vad kul!! Grattis ❤️ då håller vi tummarna!! Äter också inositol sen ett par månader tillbaka och även lagt till d vitamin, omega3 och q10. Men blev tipsad att äta Natalben Gravid som innehåller de mesta man behöver så kör nu de ett tag 😊

Jag väntar ivrigt på BIM på söndag. Får se om man klarar av att hålla sig från att testa 😅
    Tusen tack! Hjärta Känns så spännande att i alla fall få prova "på riktigt" denna månad :) Håller tummarna för dig på söndag med!!

Hört mycket gott om q10, kanske ska prova det också. Äter ni era tillskott hela månaden eller bara vissa perioder? Har hört så olika, bland annat att man ska äta inositol fram till ägglossningen men inte efter. Jag vet inte vad man ska lita på...
  • Razorcrest

Men åh Rödluvan!! Stort grattis!! ❤️❤️❤️ Så glad för din skull! Håller verkligen alla tummar för dig och resan framåt ❤️ Detta ger hopp om att letrozolen kan hjälpa oss alla. Hur mår du? Har du haft några känningar? 😊

Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?