• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
    nihka skrev 2023-02-24 00:53:54 följande:
    Eftersom de är spårbara och det finns rutiner för att följa upp dem förekommer de sällan så det finns inte så mycket att åtala. Människor är inte så dumma utan vill gärna behålla sina jobb och är dessutom inte intresserade utanför vad jobbet kräver.

Nej, det pratas inte frisk om sekretessbelagda uppgifter i fikarum. Så intressant är inte jobbet på raster och fritiden. Den som handlägger en massa tragiska ärenden vill gärna skjuta dem åt sidan när de inte är i tjänst.
    Det där kan du ju försöka inbilla någon annan. Skrattande

Det finns ögon och öron lite överallt. Många som jobbar med den här typen av ärenden blir känslomässigt engagerade och känner stort behov av att lyfta sina upplevelser med likasinnade.
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 01:00:16 följande:

Det finns ögon och öron lite överallt. Många som jobbar med den här typen av ärenden blir känslomässigt engagerade och känner stort behov av att lyfta sina upplevelser med likasinnade.
    Du har precis ovan erkänt att du inte har jobbat på socialtjänst. Så du vet ju faktiskt inte.
    Du tror. 
    Men jag vet. Och har inte bara från en arbetsplats eller kort tid...

Om du väljer att inte tro på mig eller på andra som säger samma förändrar ju inget. Du vet inte...du tror bara...
  • nihka
    Anonym (Ordentligast) skrev 2023-02-24 00:47:38 följande:
    Vilka privata uppgifter kulle det röra sig om då menar du?

På vilket sätt tycker du att rekryteraren har adekvat kunskap för att bedöma deras kompetens om personen i fråga inte kan ett skvatt om det ärendet handlar om? Nej där har de misslyckats katastrofalt. Våld i nära relation är så utbrett och knappt någon har kompetens inom det.

Vad då för instanser menar du? Säg inget om IVO, de är en tandlös organisation. Jag har försökt använda mig av dem flera gånger.

Jag som inte kan något är ju så nyfiken på om du kan svara på detta?
    Om du vill veta vad som är kopplat till personnummer får du snoka reda på det själv. Jag tänker inte mata eller hjälpa någon i någon i förföljelsekampanj mot myndighetsutövare.

Om du inte är nöjd med hur ditt ärende har handlagts kan du klaga här:

www.ivo.se/publicerat-material/blanketter/klaga-pa-socialtjansten/
  • nihka
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 01:00:16 följande:

Du inbillar dig mer än du vet och det verkar göra dig allt annat än gott.

Man kan prata om sina personliga upplevelser utan att koppla dem till specifika identifierbara personer och när det inte räcker finns professionell handledning.
  • Anonym (Ordentligast)
    nihka skrev 2023-02-24 01:13:25 följande:
    Om du vill veta vad som är kopplat till personnummer får du snoka reda på det själv. Jag tänker inte mata eller hjälpa någon i någon i förföljelsekampanj mot myndighetsutövare.

Om du inte är nöjd med hur ditt ärende har handlagts kan du klaga här:

www.ivo.se/publicerat-material/blanketter/klaga-pa-socialtjansten/
    Säger man A får man säga B? Eller hur?

Vad menar du med förföljelsekampanj? Att se så att allt går rätt till är inte att förfölja någon. Dessutom är allt "känsligt" maskat som jag sa innan.

IVO är skojare. Kom igen nu. Efter att jag inlett ett ärende mot en myndighet om uppenbart allvarliga missförhållanden så förtalade och blåljög en chef på sagda myndighet för att rädda sitt egna skinn, inför dem, och detta köpte IVO och lade ner allt. 

IVO lägger ner 99,9% av ärenden mot socialtjänsten. Har kollat upp statistiken själv.
  • nihka
    Anonym (Ordentligast) skrev 2023-02-24 01:42:52 följande:
    Säger man A får man säga B? Eller hur?

Vad menar du med förföljelsekampanj? Att se så att allt går rätt till är inte att förfölja någon. Dessutom är allt "känsligt" maskat som jag sa innan.

IVO är skojare. Kom igen nu. Efter att jag inlett ett ärende mot en myndighet om uppenbart allvarliga missförhållanden så förtalade och blåljög en chef på sagda myndighet för att rädda sitt egna skinn, inför dem, och detta köpte IVO och lade ner allt. 

IVO lägger ner 99,9% av ärenden mot socialtjänsten. Har kollat upp statistiken själv.
    Nej, jag behöver ingenting alls.

Jag kan konstatera att andra verkar komma fram till andra slutsatser än dig.
  • Anonym (Ordentligast)

Och du svarar knappt på hälften av det jag skriver. 

Lite som att du håller med mig men inte vågar erkänna det. ;) 

Hur skulle du själv känna om om myndighetsfolk begår grova brott mot dig? Eller skulle du inte bry dig?

• Anonym (Ordentligast)

Du kan ju själv kolla på statistiken och få svart på vitt. Men det kommer du ju knappast göra, du som håller myndigheter högt?

• Anonym (Lill)
    Anonym (M) skrev 2023-02-23 13:43:43 följande:
    Med det inlägget menar jag att personer i tråden verkar skapa drama ur ingenting. TS kommer inte att  bli fälld för något hot enbart för att skriva personnummer. Om de ens anmäler. Men en sån anmälan kommer inte leda någonstans.

För övrigt så tror jag att du underskattar TS gravt.
    Jag tror att du har så rätt i din sista mening!

Nu när jag läser igenom hela tråden så framstår TS som en rättshaverist som kan bli riktigt obehaglig med tiden.
    Med info om både att hennes barn är polisanmält av skolan och till soc så verkar det riktigt illa, tror knappast skolan polisanmäler för skojs skull. Ts unge har väl rånat eller misshandlat någon klasskompis men det kan inte Ts ta in. Självklart var det någon annans fel.
    Typiskt rättshaverister!

Och nej Ts, rättshaverist betyder inte att man är en stackars oskyldig människa som blir trakasserad av myndigheter fast man har egentligen har rätt. Det går till så i den störda rättshaveristens huvud, men alla andra ser bara tokigheterna.

Rättshaverister lider ofta av personlighetsstörningar, är ofta riktiga stackare som blir totalt fixerade av sitt krig och det viktigaste är att få rätt, kosta vad det kosta vill i energi att kriga. 
    Om rättshaveristen får rätt, vilket nästan aldrig händer, så påbörjas ett nytt fall att kriga för. Själva krigandet verkar nästan viktigare än att få rätt ser vi som ser det från utsidan.
    Sitt fall och sina överklaganden är ofta det enda en rättshaverist kan tala med andra om, det blir ens enda intresse, det enda som blir viktigt. 
    Handlar om psykisk sjukdom och ingen rättshaverist mår bra, förutom vid tanken på att nu har de författat ett riktigt bra brev som ska platta till soc, polis, kommun, försäkringsbolag och myndigheter ordentligt. Eller om denne får ett litet, litet erkännande om att en myndighet gjort fel i ett ärende medan haveristen gjort fel i 10 plus trakasserier i 10 år. Ett "erkännande" kan denne leva på länge och vill ofta visa alla man möter.
    Ofta övergår det i rena trakasserier som att åka hem till någon myndighetsperson eller handläggares hemadress och stå utanför tomten och glo, eller så övergår det i rena olagligheter som att skriva förnedrande hittepåsaker om sina hatobjekt på internet. Nästan aldrig olagligheter som ger fängelse dock, det är haveristen för feg för även om det ter sig lockande för denne. Dessutom kan ju fallet förstöras då, vad rättshaveristen inte fattar är att dennes beteende är fullt tillräckligt för att sabba för sig själv.

Säger inte att Ts är där än, men var försiktig kära Ts och sök hjälp om dina problem blir värre än att diskutera samma sak på FL i 26 sidor på en dag samt att starta multipla trådar.

Rättshaverister är dessutom riktiga samhällsutsugare som kostar oss skattebetalare multum i deras ändlösa överklaganden, telefonterror, anmälningar och vad det än må vara, som kan pågå i decennier.

Åtta tecken på att du har att göra med en rättshaverist:
    Personen ser sig själv som ett offer som hamnat i klorna på en maktmissbrukande myndighet.
    Hen ser inte sin egen del i konflikten.
    Personen är påstridig och hotar gärna med det som är lagligt, att göra en anmälan till tillsynsmyndighet, polis, domstol eller att vända sig till medierna.
    Personen skickar massor av mejl eller brev med kopior till flera personer.
    Hen använder sig gärna av fet stil i meddelanden och uttrycker sig med versaler.
    Ofta används ett juridiskt språk, men även starka metaforer.
    Spelar ofta in samtalen
    Söker gärna upp andra med liknande erfarenheter. Ibland erbjuder man sig att bli ombud för andra, om ens eget ärende har ?kallnat?.

www.gp.se/livsstil/s%C3%A5-k%C3%A4nner-du-igen-en-r%C3%A4ttshaverist-1.4792668

Kverulansparanoiker (som de också kallas) kostar med största säkerhet staten miljonbelopp varje år. Och trots att varje myndighet snällt svarar och behandlar alla de ärenden som rättshaveristerna initierar så ligger det i tillståndets natur att de aldrig blir nöjda.
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-24 01:10:44 följande:
    Du har precis ovan erkänt att du inte har jobbat på socialtjänst. Så du vet ju faktiskt inte.
    Du tror. 
    Men jag vet. Och har inte bara från en arbetsplats eller kort tid...

Om du väljer att inte tro på mig eller på andra som säger samma förändrar ju inget. Du vet inte...du tror bara...
    Nej, jag litar mer på de jag känner än någon random person på ett forum. Speciellt när vederbörande tidigare sagt en massa konstigheter. Källkritik du vet. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?