• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 20:57:20 följande:
    Åklagaren gör en bedömning om det finns tillräckliga bevis för att få till en fällande dom. Den bedömningen kan skilja sig mot domslutet. Det är alltid en bedömning.

Den stora skillnaden mot hur socialtjänsten arbetar är att de många gånger startar utredningar, kommer med krav på "stöd" och åtgärder baserat på vaga, icke bekräftade "misstankar". Anonyma anmälningar, rykten etc etc. Det krävs absolut ingenting för att man ska få finna sig att bli utredd av denna instans som kallar sig för en "tjänst". Det är långt ifrån hur en åklagare jobbar i ett brottsmål. 

Jag försvarar verkligen inte att personalen inom denna samhällstjänst hotas, men jag förstår ändå att sinnet rinner över hos många som kommer i kontakt med dem. 
    Vad fick du för svar när du frågade din handläggare?
    Vilket du vid det här laget borde du ha gjort det... 
    EpicF skrev 2023-02-23 21:04:48 följande:
    Vad fick du för svar när du frågade din handläggare?
    Vilket du vid det här laget borde du ha gjort det... 
    Svar rörande vad?
  • Anonym (Åklagarhandläggare)
    Anonym (M) skrev 2023-02-23 20:52:32 följande:
    Men om det finns tillräckliga bevis för att personen begått brottet, hur kan det då komma sig att rättegångar leder till icke skyldig?

För att domstolen gör en annan bedömning av bevisningen. De gör ju sin egen, självständiga bedömning.

Det är inte säkert att två åklagare skulle fatta samma beslut, om samma förundersökning.

En annan anledning är det som kallas för omedelbarhetsprincipen. Det betyder att domstolen bara får fatta beslut på det som framkommit under förhandlingen. En målsägande eller ett vittne kan ha sagt en viss sak i förhör. I tingsrätten kommer han/hon inte ihåg längre, lämnar en något annan berättelse.

Åklagaren kan hänvisa till, och läsa upp, tidigare förhör, men om målsäganden/vittnet då säger "jaaa.. det sa jag nog då, men nu minns jag inte" så faller en del av åklagarens bevisning och då kan det bli frikännande dom.

Det finns många andra anledningar, men skulle jag räkna upp alla dem blir det en hel uppsats. Och det är inte riktigt topic för tråden heller.

• EpicF

Ts: Varför de skriver med era personnummer... Det är det du undrar över... 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 19:27:36 följande:
    Hur har de fått tag på våra personnummer? Antar att de slagit i något register? Det är väl oftast så man går tillväga. Den frågan är egentligen mindre intressant. Jag undrar bara varför det är så viktigt att skriva in våra personnummer. Ska de nödvändigtvis stå så borde det räcka att hålla dem i brevhuvudet. Inte skriva de upprepade gånger i löpande text. Jag känner det som att de vill markera något. Löjligt. Jag blev provocerad och tänkte att jag kanske ska göra likadant för att markera samma sak. Syftet med deras utredningar borde väl inte vara att man ska bli arg och provocerad, kanske tom känna sig hotad?
    De heter ju Socialtjänsten. Vari består tjänsten?

Ingen har förklarat varför deras tillvägagångssätt ska vara okej, men om jag svarar med samma mynt. Då är det helt plötsligt ett hot. Märkligt. 
    Så du är uppretad över att de använt era personnummer flera gånger? Hur många gånger är det ok att de skriver dem? En gång? Men två gånger är provocerande? De håller sig väl till de mallar de har. Syftet med deras utredningar är att de ska utreda att barnen har det bra, att du retar upp dig på formuleringar och upprepningar är bara underligt. 

Du som privatperson har ingen speciell formulering eller speciellt innehåll du måste hålla dig till så det blir otroligt konstigt om du låtsas vara en myndighetsperson helt plötsligt. 
  • Anonym (Men...)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 19:27:36 följande:
    Hur har de fått tag på våra personnummer? Antar att de slagit i något register? Det är väl oftast så man går tillväga. Den frågan är egentligen mindre intressant. Jag undrar bara varför det är så viktigt att skriva in våra personnummer. Ska de nödvändigtvis stå så borde det räcka att hålla dem i brevhuvudet. Inte skriva de upprepade gånger i löpande text. Jag känner det som att de vill markera något. Löjligt. Jag blev provocerad och tänkte att jag kanske ska göra likadant för att markera samma sak. Syftet med deras utredningar borde väl inte vara att man ska bli arg och provocerad, kanske tom känna sig hotad?
    De heter ju Socialtjänsten. Vari består tjänsten?

Ingen har förklarat varför deras tillvägagångssätt ska vara okej, men om jag svarar med samma mynt. Då är det helt plötsligt ett hot. Märkligt. 
    Socialtjänsten är en myndighet och precis som alla myndigheter har de tillgång till register med samtliga invånare i Sverige. Hur skulle det annars fungera? Att skicka ett brev till exempelvis Karin Larsson utan personnummer som är det som identifierar att personen är den rätte Karin är ju som upplagt för att det ska ske missar. Det är väl ändå inte så svårt att förstå?! 
    Det misstag du gör är att du inte tycks förstå att de som utför ett arbete där inte gör det som privatpersoner utan tjänstemän. De utför ett arbete utifrån sitt tilldelade uppdrag helt enkelt. Det ligger helt enkelt i deras arbetsuppgifter att utreda orosanmälan som inkommit. Det är ju inte personligt utan något de måste göra. Det gäller ju ändå ett barn! Att de flesta ärenden är obefogad oro och läggs ner när utredning gjorts tar ju inte bort det faktum att många barn som verkligen far illa faktiskt får den hjälp som behövs tack vare en orosanmälan.
    Sedan förstår jag att man som förälder känner sig kränkt och blir orolig. Men om du vet att orosanmälan inte stämmer så har du knappast något att oroa dig för. 
    Och att era personuppgifter står med är ju faktiskt helt naturligt. Det handlar ju om en myndighet som ska utreda er som föräldrar/privatpersoner oavsett vilken tjänsteman som utför det.
    Polisen är också en myndighet. Skulle du tycka att det är ok att leta upp en enskild polis personnummer om du t.e.x skulle få ett brev hem innehållande ett ärende?
    EpicF skrev 2023-02-23 21:11:04 följande:

Ts: Varför de skriver med era personnummer... Det är det du undrar över... 

Nej, det har jag inte gjort. Men det är ju fritt att göra för vem som helst. 
    Kan ju även passa på att fråga om de brukar skicka känslig sekretessbelagd information med vanlig post. Är svaret ja, kan man alltid fråga varför. 
  • Anonym (Åklagarhandläggare)
    Anonym (M) skrev 2023-02-23 20:56:00 följande:
    Nästan alla brott betyder alltså nästan alla brott som har tillräckliga bevis? Så även om det finns tillräcklig bevis för ett antal brott, så har åklagaren inte åtalsplikt för alla de brotten, utan nästan alla?
    Blir lite förvirrad
    Ja, även om det finns mycket tydliga bevis på att någon har begått exempelvis förtal så har åklagare inte åtalsplikt för det. Undantag finns, bland annat för förtalsbrott mot minderåriga.

www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/fortal-och-forolampning/

www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/atalsplikt/

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 21:15:13 följande:
    Nej, det har jag inte gjort. Men det är ju fritt att göra för vem som helst. 
    Kan ju även passa på att fråga om de brukar skicka känslig sekretessbelagd information med vanlig post. Är svaret ja, kan man alltid fråga varför. 
    Så varför har du inte frågar? 

Har du funderingar så är det alltid bäst att gå till rätt källa. 
  • nihka

Givetvis inte. Du och din familj är privatpersoner under utredning medan handläggarna inte agerar som privatpersoner utan enbart är företrädare för den myndighet de representerar.

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?