• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-23 22:52:56 följande:
    Jag har aldrig arbetat på ett socialkontor där två socialsekreterare hade samma namn och samma stavning och samma sorts tjänst, men ok, vi ponerar att det är en verklighet att du har en Anna Svensson som handläggare och att det finns ytterligare en Anna Svensson som jobbar där med samma sak. Anna A Svensson som är din handläggare får ett brev som egentligen skulle till Anna B Svensson men landade i hennes postfack, då ser hon ju direkt på personnumret att detta är en person som inte står i hennes klientlista, och därmed inte hennes klient, då går hon in i systemet med det personnummer och ser direkt att det är Anna B Svensson som skulle ha ärendet. Hon lämnar över posten och dagen går vidare.

Anledningen till att socialsekreterare behöver ditt personnummer är för att man skapar en akt i systemet, det är den akten som följer hela ärendet oavsett vilka insatser som görs, tex om man måste involvera fler aktörer, ha trepartsarbete eller om en handläggare slutar och någon annan tar över ärendet.

Nej posten i Sverige delas inte ut på personnummer men du är medveten om att människor kan flytta eller hur? Byta lägenhet? Separera? Skriva sig på ny adress? Och då man gör en utskrift ur systemet så kommer adressen som är registrerad hos skatteverket med det PERSONNUMRET upp, och det levereras av posten.
    Ja, eller så anger man bara Anna A Svenssons personnummer så slipper hon sammanblandas med Anna B Svenssons personnummer. Du kanske inte jobbat på så stora socialkontor?Skrattande

Akt borde ju kunna sorteras med ett diarienummer istället för i personnummerordning. 
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-23 22:51:41 följande:
    Och hur tänker du att man identifieras om inte med personnummer?
    Namn är ju inte något unikt utan något som fler kan ha, personnummer är ju det som faktiskt identifierar just dig. 
    Och gällande myndighetsbeslut så är det av vikt att det ska gå att avgöra vem ärendet och beslutet handlar om. 
    Kolla på beslut från vilken myndighet som helst som hanterar individärenden (CSN, FK, skattemyndigheten, Kronofogdemyndigheten, domar från domstolsväsendet etc) så ser du att personnummer finns med. 
    Står ju som sagt inget om att detta är av vikt på samma sätt kring den som beslutar utan där räcker namn och befattning.
    Tillägg:
    Det räcker att din kommunikation når rätt myndighet och innehåller information om vem du är för att den ska hitta till din personakt och den som handlägger ditt ärende. Du behöver inte ens skriva namn på handläggaren. Den når fram ändå
    (har du tråkigt, testa att skriva ett brev utan handläggarens namn men som innehåller dina uppgifter, jag kan lova att den kommer nå din handläggaren ändå...)

Det är ju av yttersta vikt att du och andra direkt kan avgöra att beslutet som du håller i din hand gäller just dig. Det ska inte råda några tvivel om vem/vilka det gäller, annars blir de ju meningslösa.
    Beslut kan ju inte vara anonyma och ska inte heller behöva testköras mot en myndighets dokumentationssystem. 
    Om du t.ex får ett beslut från en myndighet som du behöver använda för att visa att du har rätt till något från någon annan myndighet. Om det inte framgår av beslutet att det gäller dig, hur ska de kunna göra sina bedömningar?
    Bara här om dagen hjälpte jag en person att skicka ett CSN-beslut som styrkte rätten till kompletterande  ekonomiskt stöd från en omställningsorganisation. Hade det inte tydligt framgått vem beslutet gällde hade organisationen ju inte kunnat fatta beslut och personen hade inte kunnat få något stöd. Organisationen har ju inte och ska inte ha tillgång till CSNs system.

Jag tror att du egentligen förstår varför personnummer ska stå med i utredningen men att det känns förnedrande att de skrivit det så många gånger.
    Fullt förståeligt
    Jag tror även att det känns respektlöst att de så lättvindigt och blasé skickar en bedömning av ert liv och föräldraskap via vanliga posten.
    Att de inte förstår att det är känsligt.
    Också fullt förståeligt...
    Men det ända du och ni egentligen kan göra är att anmäla och klaga....hur tandlöst det än må kännas....
  • nihka
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 22:18:01 följande:
    De tillfrågade aldrig mig om de fick skriva mitt personnummer, så varför skulle jag fråga dem? Om det är brottsligt eller inte är för övrigt inte en fråga för dem. 

Det är enkelt. 
    De behöver inte be dig om lov. Personnummer är varje individs identifikation. De adresserar dig som individ och du adresserar dem som representanter för den myndighet de företräder.

Personalen gör bara sitt jobb.
  • Anonym (Ert)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 18:15:17 följande:
    Att behandla andra såsom man själv vill bli behandlad är nog en bra början. Det gäller nog även min frågeställning rörande det lämpliga i att använda personnummer på det sätt som socialtjänsten gör. Inte minst som de sedan hanterar dessa utredningar. 

Jag har erfarenhet från statliga myndigheter och banker där det var en betydligt högre grad av sekretess. Så fort det förekom det minsta som kunde koppla nr till person skulle det läggas i "brännsäck" med lås på. Socialtjänsten å andra sidan tycks hantera journaler och handlingar som om det vore konfetti. Jag vill på intet sätt försvara hot eller våld, men samtidigt har jag väldigt lätt för att förstå varför det ser ut som det gör. Det räcker inte med att säga att det är för att de sysslar med myndighetsutövning. Det finns det många som gör utan att på något vis vara tillnärmelsevis så hotad som personalen vid landets socialtjänster tycks vara. Man kan ju fundera en del kring orsakerna rörande det. 
    Att behandla andra som man själv vil bli behandlad är väl precis tvärtemot din idé om att uppge socialsekreterarnas personnummer.
    Anonym (Ert) skrev 2023-02-23 23:25:05 följande:
    Att behandla andra som man själv vil bli behandlad är väl precis tvärtemot din idé om att uppge socialsekreterarnas personnummer.
    Nej, det tycker jag inte.

Då blir ju bägge parter lika behandlade. Eller menar du att om jag inte anger handläggarens personnummer så slutar de använda mitt?
  • Anonym (Ordentligast)

Självklart ska socialsekreterares, och övrig myndighetspersonals personnummer anges. Vid behov måste man kunna kolla upp om de ens är
    behöriga och har tillräckligt hög kompetens för att arbeta med myndighetsutövning. Till exempel är det ju
    viktigt att en person som arbetar med fall där våld i nära relation ingår har erfarenhet på området.

Eller om man ska rikta en polisanmälan mot en myndighetsperson som begått uppenbara sekretessbrott eller förtalat någon. Jag är orolig för att om såna uppgifter skulle hemlighållas bara för att det är ett riskfyllt jobb så är demokratin förlorad just under avseendet. 

Personnummer är en offentlig uppgift. Likaså är anställningshandlingar och annat det.

Jag fick på mig en från Försäkringskassan som i sin ansökan stoltserade med att hon inte var godkänd i en kurs kring mänskliga rättigheter. Känns ju tryggt... Och det känns som om det ansågs meriterande för just det jobbet hon hade. Det var en av de drygaste jag haft att göra med på den myndigheten. 

• Anonym (Ordentligast)

I det avseendet*

• nihka
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 23:32:35 följande:

Då blir ju bägge parter lika behandlade. Eller menar du att om jag inte anger handläggarens personnummer så slutar de använda mitt?
    Bägge "parter" ska inte behandlas lika för ni är inte likställda. Du är under utredning medan handläggaren inte är under utredning utan bara utför ett lönearbete utan koppling till dennes privata person.
  • Anonym (Ordentligast)

Vad skumt... Använder Braves webbläsare i telefonen och det går inte att citera?

@nihka i inlägg 323... 

Känner du dig trygg med att dessa myndighetsutövare kan kolla upp allt om dig, även sånt som inte är relevant för ärendet i fråga, medan du inte kan det då myndighetsutövaren har ett vanligt namn och du således inte kan kolla upp denne vid behov?

• Anonym (Oj)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 23:32:35 följande:

Det är detta du inte förstår. Ni ska inte behandlas lika. Du är under utredning för att misskött ditt barn, det är inte hon. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?