Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-23 22:51:41 följande:
Och hur tänker du att man identifieras om inte med personnummer?
Namn är ju inte något unikt utan något som fler kan ha, personnummer är ju det som faktiskt identifierar just dig.
Och gällande myndighetsbeslut så är det av vikt att det ska gå att avgöra vem ärendet och beslutet handlar om.
Kolla på beslut från vilken myndighet som helst som hanterar individärenden (CSN, FK, skattemyndigheten, Kronofogdemyndigheten, domar från domstolsväsendet etc) så ser du att personnummer finns med.
Står ju som sagt inget om att detta är av vikt på samma sätt kring den som beslutar utan där räcker namn och befattning.
Tillägg:
Det räcker att din kommunikation når rätt myndighet och innehåller information om vem du är för att den ska hitta till din personakt och den som handlägger ditt ärende. Du behöver inte ens skriva namn på handläggaren. Den når fram ändå
(har du tråkigt, testa att skriva ett brev utan handläggarens namn men som innehåller dina uppgifter, jag kan lova att den kommer nå din handläggaren ändå...)
Det är ju av yttersta vikt att du och andra direkt kan avgöra att beslutet som du håller i din hand gäller just dig. Det ska inte råda några tvivel om vem/vilka det gäller, annars blir de ju meningslösa.
Beslut kan ju inte vara anonyma och ska inte heller behöva testköras mot en myndighets dokumentationssystem.
Om du t.ex får ett beslut från en myndighet som du behöver använda för att visa att du har rätt till något från någon annan myndighet. Om det inte framgår av beslutet att det gäller dig, hur ska de kunna göra sina bedömningar?
Bara här om dagen hjälpte jag en person att skicka ett CSN-beslut som styrkte rätten till kompletterande ekonomiskt stöd från en omställningsorganisation. Hade det inte tydligt framgått vem beslutet gällde hade organisationen ju inte kunnat fatta beslut och personen hade inte kunnat få något stöd. Organisationen har ju inte och ska inte ha tillgång till CSNs system.
Jag tror att du egentligen förstår varför personnummer ska stå med i utredningen men att det känns förnedrande att de skrivit det så många gånger.
Fullt förståeligt
Jag tror även att det känns respektlöst att de så lättvindigt och blasé skickar en bedömning av ert liv och föräldraskap via vanliga posten.
Att de inte förstår att det är känsligt.
Också fullt förståeligt...
Men det ända du och ni egentligen kan göra är att anmäla och klaga....hur tandlöst det än må kännas....