• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
    Anonym (Lill) skrev 2023-02-24 03:46:28 följande:
    Jag tror att du har så rätt i din sista mening!

Nu när jag läser igenom hela tråden så framstår TS som en rättshaverist som kan bli riktigt obehaglig med tiden.
    Med info om både att hennes barn är polisanmält av skolan och till soc så verkar det riktigt illa, tror knappast skolan polisanmäler för skojs skull. Ts unge har väl rånat eller misshandlat någon klasskompis men det kan inte Ts ta in. Självklart var det någon annans fel.
    Typiskt rättshaverister!

Och nej Ts, rättshaverist betyder inte att man är en stackars oskyldig människa som blir trakasserad av myndigheter fast man har egentligen har rätt. Det går till så i den störda rättshaveristens huvud, men alla andra ser bara tokigheterna.

Rättshaverister lider ofta av personlighetsstörningar, är ofta riktiga stackare som blir totalt fixerade av sitt krig och det viktigaste är att få rätt, kosta vad det kosta vill i energi att kriga. 
    Om rättshaveristen får rätt, vilket nästan aldrig händer, så påbörjas ett nytt fall att kriga för. Själva krigandet verkar nästan viktigare än att få rätt ser vi som ser det från utsidan.
    Sitt fall och sina överklaganden är ofta det enda en rättshaverist kan tala med andra om, det blir ens enda intresse, det enda som blir viktigt. 
    Handlar om psykisk sjukdom och ingen rättshaverist mår bra, förutom vid tanken på att nu har de författat ett riktigt bra brev som ska platta till soc, polis, kommun, försäkringsbolag och myndigheter ordentligt. Eller om denne får ett litet, litet erkännande om att en myndighet gjort fel i ett ärende medan haveristen gjort fel i 10 plus trakasserier i 10 år. Ett "erkännande" kan denne leva på länge och vill ofta visa alla man möter.
    Ofta övergår det i rena trakasserier som att åka hem till någon myndighetsperson eller handläggares hemadress och stå utanför tomten och glo, eller så övergår det i rena olagligheter som att skriva förnedrande hittepåsaker om sina hatobjekt på internet. Nästan aldrig olagligheter som ger fängelse dock, det är haveristen för feg för även om det ter sig lockande för denne. Dessutom kan ju fallet förstöras då, vad rättshaveristen inte fattar är att dennes beteende är fullt tillräckligt för att sabba för sig själv.

Säger inte att Ts är där än, men var försiktig kära Ts och sök hjälp om dina problem blir värre än att diskutera samma sak på FL i 26 sidor på en dag samt att starta multipla trådar.

Rättshaverister är dessutom riktiga samhällsutsugare som kostar oss skattebetalare multum i deras ändlösa överklaganden, telefonterror, anmälningar och vad det än må vara, som kan pågå i decennier.

Åtta tecken på att du har att göra med en rättshaverist:
    Personen ser sig själv som ett offer som hamnat i klorna på en maktmissbrukande myndighet.
    Hen ser inte sin egen del i konflikten.
    Personen är påstridig och hotar gärna med det som är lagligt, att göra en anmälan till tillsynsmyndighet, polis, domstol eller att vända sig till medierna.
    Personen skickar massor av mejl eller brev med kopior till flera personer.
    Hen använder sig gärna av fet stil i meddelanden och uttrycker sig med versaler.
    Ofta används ett juridiskt språk, men även starka metaforer.
    Spelar ofta in samtalen
    Söker gärna upp andra med liknande erfarenheter. Ibland erbjuder man sig att bli ombud för andra, om ens eget ärende har ?kallnat?.
    www.gp.se/livsstil/s%C3%A5-k%C3%A4nner-du-igen-en-r%C3%A4ttshaverist-1.4792668

Kverulansparanoiker (som de också kallas) kostar med största säkerhet staten miljonbelopp varje år. Och trots att varje myndighet snällt svarar och behandlar alla de ärenden som rättshaveristerna initierar så ligger det i tillståndets natur att de aldrig blir nöjda.
    Inte många rätt där inte,  men tack i alla fall för underhållande läsning.Skrattande

Speciellt underhållande var anledningen till anmälan. SkrattandeSkrattandeSkrattande

Jag vet också att det finns en viss kultur att kalla alla som har kritik mot en myndighetsutövning för rättshaverister. Det är väl enkelt och bekvämt så. Idiotförklar man och kanske tom demoniserar  motparten behövs ju ingen rannsakan över den egna verksamheten. Relativt vanligt fenomen för att motivera att fortsätta som innan. Jag förstår att det är både bekvämt och skänker en inre tillfredsställelse både hos sig själv och hos kollegorna. Det stärker gruppen. 

Bra då också att hänvisa folk att de kan överklaga till instanser där fritidspolitiker sitter och dömer, som litar blint på sina handläggare. Vad blir det för rättssäkerhet av det? Egentligen behöver du inte svara för vi vet alla svaret. Eller ännu bättre - inkomma med en anmälan till IVO eller kanske JO? Exakt vilka sanktionsmöjligheter tror du de har? 

Enligt dig gör inga myndigheter fel och alla som tycker annorlunda är rättshaverister. 

Skulle faktiskt vara intressant att ta del av en "kundundersökning" från de som genomgått en utredning hos Socialtjänsten. Dvs, även de som fått sina utredningar nedlagda, utan insatser eller krav på LVU. Hur många som tycker att det hela varit bra, befogat och att Socialtjänsten gjort ett bra jobb. Att informationen i utredningarna är bra, korrekt och relevant. Personer som inte har den minsta historik av psykisk ohälsa och kriminalitet, men som ändå upplever sig illa behandlade av Socialtjänsten. Jag skulle gissa på att det finns ganska många "haverister" där, eller vad tror du? 

För en myndighet kan väl aldrig göra fel och de som arbetar där är förstås alla oerhört kompetenta änglar som bara vill allas bästa? Visst är det så? Skrattande

Fy skäms på de som tycker annorlunda. De onda haveristerna...
  • Jbn
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 08:02:53 följande:
    Inte många rätt där inte,  men tack i alla fall för underhållande läsning.Skrattande

Speciellt underhållande var anledningen till anmälan. SkrattandeSkrattandeSkrattande

Jag vet också att det finns en viss kultur att kalla alla som har kritik mot en myndighetsutövning för rättshaverister. Det är väl enkelt och bekvämt så. Idiotförklar man och kanske tom demoniserar  motparten behövs ju ingen rannsakan över den egna verksamheten. Relativt vanligt fenomen för att motivera att fortsätta som innan. Jag förstår att det är både bekvämt och skänker en inre tillfredsställelse både hos sig själv och hos kollegorna. Det stärker gruppen. 

Bra då också att hänvisa folk att de kan överklaga till instanser där fritidspolitiker sitter och dömer, som litar blint på sina handläggare. Vad blir det för rättssäkerhet av det? Egentligen behöver du inte svara för vi vet alla svaret. Eller ännu bättre - inkomma med en anmälan till IVO eller kanske JO? Exakt vilka sanktionsmöjligheter tror du de har? 

Enligt dig gör inga myndigheter fel och alla som tycker annorlunda är rättshaverister. 

Skulle faktiskt vara intressant att ta del av en "kundundersökning" från de som genomgått en utredning hos Socialtjänsten. Dvs, även de som fått sina utredningar nedlagda, utan insatser eller krav på LVU. Hur många som tycker att det hela varit bra, befogat och att Socialtjänsten gjort ett bra jobb. Att informationen i utredningarna är bra, korrekt och relevant. Personer som inte har den minsta historik av psykisk ohälsa och kriminalitet, men som ändå upplever sig illa behandlade av Socialtjänsten. Jag skulle gissa på att det finns ganska många "haverister" där, eller vad tror du? 

För en myndighet kan väl aldrig göra fel och de som arbetar där är förstås alla oerhört kompetenta änglar som bara vill allas bästa? Visst är det så? Skrattande

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden men tycker någon annan skrev ett ganska bra inlägg till dig med liknande som jag tänker. 

Du verkar inte helt bakom flötet utan tvärtom kanske du lyfter helt rimliga frågor ang hur korrespondensen sköts från myndigheter. Man kan absolut ifrågasätta om man tycker något kan skötas på ett bättre sätt, tex om du tycker det är onödigt att skriva ut ditt personnummer om och om igen varför man skickar det som vanlig post om det är sekretessbelagt. 

Det jag (och den personen som jag tyckte skrev ett vettigt inlägg till dig) vänder mig mot är att du letar upp irrelevant information om individer som handlägger ditt ärende för att ifrågasätta ett (enligt dig) felaktigt arbetssätt. Jag tror ytterst få handläggare har en personlig vendetta mot dig som person och ditt sätt kommer ju inte leda till en förbättring av sekretessen. 

För sekretessens skull förstår jag dock inte vad skillnaden är om ditt personnummer skrivs en gång eller många om du inte är rädd att utredningen sprids i delar någonstans.

Jag tycker det hade varit rimligt att ifrågasätta varför sekretessbelagda dokument skickas som vanlig post och lägga ditt fokus där istället för att peka ut enskilda handläggare för att de följer sitt arbetssätt. Tror också du hade fått en mer givande diskussion då. 

• Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 07:29:14 följande:
    Nej, jag litar mer på de jag känner än någon random person på ett forum. Speciellt när vederbörande tidigare sagt en massa konstigheter. Källkritik du vet. 
    Nu vet jag inte om du menar mig eller någon annan som sagt konstigheter.
    Men eftersom du svarar mig antar jag att du inkluderar mig i detta.
    Vad för konstigheter har jag i såfall skrivit? 
    Har jag skrivit något felaktigt vill jag gärna veta det. 

Jag tycker att det är bra att vara kritisk mot myndigheter och att man ska överklaga beslut, lämna in klagomål och anmäla, både gällande handläggning och bemötande. Det är jätteviktigt för att få till förändringar och en så rättsäker process som möjligt. Sen finns det ju olika sätt att göra det...
    Jag står fast vid att skriva ut handläggarnas personnummer inte kommer att generera den reflektion som du skriver om. 
    Jag tror att du kommer längre om du lämnar in ett formellt klagomål.
    Detta är vad jag tror baserat på 20 års arbete inom olika myndigheter.
    Jag tror inte heller att du kommer att jämna ut några maktskillnader heller. Ni har olika roller helt enkelt och inget du gör kan förändra det.

I myndighetsutövningens natur ingår det ju att alla inte blir nöjda, det kommer vi nog dessvärre inte ifrån. Men jag tror mycket på att jobba med bemötande och där är synpunkter som dina jätteviktiga, som t.ex detta med återkommande personuppgifter i utredningen, oavsett orsaken till att de står på detta sätt. Samma med hur utredningen har kommunicerats. Jätteviktiga frågor. Jag tror faktiskt inte att något av dessa har gjorts för att jävlas med er men det förändrar ju inte att det känns förjävligt för er....

Kronofogden är ett ypperligt exempel på vad man kan åstadkomma med att jobba med bemötande. De har under årens lopp jobbat väldigt mycket med dessa frågor. De är en myndighet som de flesta människor verkligen inte vill ha med att göra men i min erfarenhet en myndighet som många känner sig väl bemötta av, trots naturen i deras arbete.

Svårigheten med socialtjänsten i jämförelse är ju dock att varje kommun ansvarar för sin socialtjänst men ännu viktigare blir det ju att invånarna i respektive kommun lyfter fram synpunkter som är relevant för just den kommunen att jobba kring.
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 08:02:53 följande:

Kul att du gillade mitt inlägg: )

Skrev däremot aldrig att myndigheter inte gör fel, för det gör de.

Mitt inlägg var främst till för att informera om vad en rättshaverist är. Inte vad jag själv tycker att rättshaverister är, även om jag givetvis ser det störda beteendet på många plan.

Ditt svar var bara än mer övertygande om att du har en stark rättshaveristisk ådra. 
    Blir väldigt glad om jag har fel!
    Har inte sagt att rättshaverister är onda, de är störda. En del är störda på andra vis också, en del bara pga sin totala fixering vid ett fall. De känner sig konstant kränkta och motjobbade.

Ja en kvalitetsundersökning av soc vore inte fel. Men det ska ju gälla frivilliga ärenden då om det ska gå att ta seriöst. Tror alla dåliga föräldrar som blir anmälda (till polisen på det hela) är negativt inställda, de vill inte ha någon insyn i sitt föräldraskap. Därmed inte sagt att alla som blir anmälda är dåliga föräldrar.
    Vilka ska få göra en kvalitetsundersökning efter socanmälda då? Dömda brottslingar om vad de tyckte om rättegången och polisens ingripande? Eller kanske intagna på rättspsyk om vad de tycker om inlåsningen?
    "99% av alla brottslingar är inte nöjda med att polisen grep dem, ash vad synd, polisen får bättra sig och sluta gripa folk."
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Lill) skrev 2023-02-24 09:23:34 följande:

Mitt inlägg var främst till för att informera om vad en rättshaverist är. Inte vad jag själv tycker att rättshaverister är, även om jag givetvis ser det störda beteendet på många plan.

Ditt svar var bara än mer övertygande om att du har en stark rättshaveristisk ådra. 
    Har inte sagt att rättshaverister är onda, de är störda. En del är störda på andra vis också, en del bara pga sin totala fixering vid ett fall. De känner sig konstant kränkta och motjobbade.

Ja en kvalitetsundersökning av soc vore inte fel. Men det ska ju gälla frivilliga ärenden då om det ska gå att ta seriöst. Tror alla dåliga föräldrar som blir anmälda (till polisen på det hela) är negativt inställda, de vill inte ha någon insyn i sitt föräldraskap. Därmed inte sagt att alla som blir anmälda är dåliga föräldrar.
    Vilka ska få göra en kvalitetsundersökning efter socanmälda då? Dömda brottslingar om vad de tyckte om rättegången och polisens ingripande? Eller kanske intagna på rättspsyk om vad de tycker om inlåsningen?
    "99% av alla brottslingar är inte nöjda med att polisen grep dem, ash vad synd, polisen får bättra sig och sluta gripa folk."
    Det görs faktiskt årliga brukarundersökningar inom många kommuner, vilka SKR sammanställer.

skr.se/skr/tjanster/statistik/oppnajamforelser/socialtjanstbrukarundersokningar/brukarundersokningifo.11969.html

Sen tycker jag (och fler med mig, bland annat Jacob Carlander, psykoterapeut som skrivit handbok för yrkesverksamma om ämnet) inte att man ska benämna människor som rättshaverister utan istället tala om rättshaveristiskt beteende...

Och jag vill även påpeka att bara för att man kan behöva stöd kring något betyder inte att man är dålig förälder.
    Alla kan drabbas av psykisk ohälsa t.ex en förlossningsdepression eller behöva hjälp i att lösa konflikter mer konstruktivt eller stöd att se och möta upp barnens behov.
    Denna stämpel  om att det handlar om dåliga föräldrar måste bort!
    Anonym (Lill) skrev 2023-02-24 09:23:34 följande:

Ja, det var underhållande läsning. 

Så du menar att myndigheter kan göra fel? År du rättshaverist själv kanske? En smärre ådra finns det nog i vart fall.

Du får gärna utveckla på vad sätt mitt senaste inlägg stärker din tro om min rättshaveristiska ådra. 

Man skulle kunna ta olika ärenden där föräldrar blivit orosanmälda.
    De som läggs ned utan åtgärd, ärenden där det öppnas utredning men som läggs ned utan åtgärd, Ärenden där det sker polisanmälan, med och utan fällande dom. Ärenden där det sker sk frivilliga åtgärder och slutligen ärenden där det förekommer tvångsåtgärder.  Följer man det dessutom över åren kan det ju vara intressant att se hur nöjd-kundhets-index förändras över tid. 

Vilka som ska få göra undersökningen? Tja, lämpligen en oberoende instans med höga krav på sekretess skulle jag vilja säga. 
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-24 09:52:10 följande:
    Det görs faktiskt årliga brukarundersökningar inom många kommuner, vilka SKR sammanställer.

skr.se/skr/tjanster/statistik/oppnajamforelser/socialtjanstbrukarundersokningar/brukarundersokningifo.11969.html

Sen tycker jag (och fler med mig, bland annat Jacob Carlander, psykoterapeut som skrivit handbok för yrkesverksamma om ämnet) inte att man ska benämna människor som rättshaverister utan istället tala om rättshaveristiskt beteende...

Och jag vill även påpeka att bara för att man kan behöva stöd kring något betyder inte att man är dålig förälder.
    Alla kan drabbas av psykisk ohälsa t.ex en förlossningsdepression eller behöva hjälp i att lösa konflikter mer konstruktivt eller stöd att se och möta upp barnens behov.
    Denna stämpel  om att det handlar om dåliga föräldrar måste bort!
    Alla de som blir okynnesanmälda och får se sig bli både polisanmälda och förhörda av polis och utredda av socialtjänst och på något vis känner en viss upprördhet över detta faktum. Är de också rättshaverister, eller vad skulle du vilja benämna de som?

Eller du kanske tror att sådant inte förekommer?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 10:06:31 följande:
    Alla de som blir okynnesanmälda och får se sig bli både polisanmälda och förhörda av polis och utredda av socialtjänst och på något vis känner en viss upprördhet över detta faktum. Är de också rättshaverister, eller vad skulle du vilja benämna de som?

Om du vet vad rättshaverist betyder hade du inte behövt ställa frågan.
  • Anonym (Juli)

TS, du beter dig inte som en rättshaverist när du kritiserar soc arbetssätt. Men att du inte ser att din vilja till hämnd kan skada ditt barn - alternativt ser att den kan det men tycker att din personliga vendetta är viktigare - DET är ett beteende som liknar en rättshaverists. Du prioriterar att få rätt framför att det ska bli bra. 

En normalt fungerande människa hade mejlat det lokala sockontoret och sagt att det kändes osäkert att få papper via post och frågat om de kunde lösa det på annat sätt i fortsättningen. Och sagt att man som utredd familj känner sig väldigt utsatt och utpekad när de upprepat skriver personnumren och att du därför tipsar om att bara ta med det inledningsvis. 

• Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 10:06:31 följande:

Jag har inte benämnt dig eller någon annan som rättshaverist. 
    Jag skriver tydligt att jag tycker att det är olämpligt att namnge någon på detta vis.

Jag skiljer alltså på person och beteende.
    En person kan uppvisa många olika slags beteenden men oavsett har vi som jobbar på myndighet en skyldighet att bemöta dem korrekt och handlägga deras ärende korrekt.
    Om en person tycker att hen blivit felbehandlad eller att det skett felaktigheter i handläggningen så ska ju hen naturligtvis anmäla detta. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?