• Anonym (Ordentlig mamma)

    Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

    Hej,

    Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

    I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

  • Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Anonym (Ordentligast)

    Ni som tryckte på tummen ner i mitt inlägg #326, kom igen nu, tycker ni på allvar att det är okej att de sätter folk som inte har rätt kompetens om våld i nära relation eller narcissism, på att utreda just såna ärenden där sånt ingår?

  • Anonym (Ordentligast)
    nihka skrev 2023-02-24 00:14:23 följande:
    Myndigheten och processen är mer transparent, inte den handläggande personalens privatliv.
    Jag är inte intresserad av deras privatliv och vad de gör på semestern, eller deras balkonghäng med multipla G&Ts på helgerna. Jag är bara intresserad av att se om de har rätt kompetens för att jobba med ett svårt ärende. Är det så fel? På vilket sätt?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ordentligast) skrev 2023-02-23 23:53:42 följande:

    Vad skumt... Använder Braves webbläsare i telefonen och det går inte att citera?

    @nihka i inlägg 323... 

    Känner du dig trygg med att dessa myndighetsutövare kan kolla upp allt om dig, även sånt som inte är relevant för ärendet i fråga, medan du inte kan det då myndighetsutövaren har ett vanligt namn och du således inte kan kolla upp denne vid behov?


    Det kan de inte. Socialtjänstens system gäller endast inom socialtjänsten. Inte sjukhus eller bilprovningen eller vad du nu tror de går till.
    Om en socialsekreterare går in på en person som de inte har som klient dyker de upp en röd flagg hos IT, då får man ett samtal med chefen om vad man gjorde när man läste ett ärende man inte har.
  • nihka
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-24 00:14:20 följande:
    Samma sak inom socialtjänsten. 
    Stängda behörigheter mellan olika avdelningar och allt som någon gör loggas och lämnar spår.
    Straffbart att gå in på ärenden utan att ha giltig anledning

    www.jpinfonet.se/kunskap/nyheter4/socialsekreterare-tittade-i-sin-sambos-fore-detta-sambos-journaler-doms-for-dataintrang/
    Javisst! Och väldigt bra också så att inte personal obefogat kan anklagas för att ha nyfikenhetsläst.
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-24 00:17:18 följande:
    Fast du konstaterade ju själv att post inte delas ut via personnummer utan namn Skrattande Tror du hade lite otur när du tänkte där.

    Jag har jobbat för både stora och små kommuner.
    En akt kan i teorin sorteras med ett diarienummer men om personen flyttar till en annan kommun under ett pågående ärende så kanske den kommunen har samma diarienummer för en annan person. Personnummer är unika och knutna till personen således används dessa. 
    Nejdå. Jag har sällan otur när jag tänker.

    Vet inte hur ni gör i den kommun du säger dig arbeta i, men hos mina arbetsgivare brukar man öppna posten. Då framgår rätt väl vem posten är ställd till. Speciellt om personnummer inkluderas också. Personnummer är ju som bekant unikt - finns inte två personer med samma nummer. 

    Det råder sekretess mellan kommuners socialtjänster. Eller ska i vart fall göra det. 
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-24 00:17:18 följande:
    Fast du konstaterade ju själv att post inte delas ut via personnummer utan namn Skrattande Tror du hade lite otur när du tänkte där.

    Jag har jobbat för både stora och små kommuner.
    En akt kan i teorin sorteras med ett diarienummer men om personen flyttar till en annan kommun under ett pågående ärende så kanske den kommunen har samma diarienummer för en annan person. Personnummer är unika och knutna till personen således används dessa. 
    Och alla myndigheter skulle ju antingen behöva ha samma diarienummer på individerna (dvs typ som vi redan har) för att kunna avgöra vem besluten avses eller kunna samköra sina system för kunna dubbelkolla diarienummer med personnummer dvs noll sekretess emellan...
    Så vad har man isåfall vunnit på det?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ordentligast) skrev 2023-02-23 23:46:50 följande:

    Självklart ska socialsekreterares, och övrig myndighetspersonals personnummer anges. Vid behov måste man kunna kolla upp om de ens är
    behöriga och har tillräckligt hög kompetens för att arbeta med myndighetsutövning. Till exempel är det ju
    viktigt att en person som arbetar med fall där våld i nära relation ingår har erfarenhet på området.

    Eller om man ska rikta en polisanmälan mot en myndighetsperson som begått uppenbara sekretessbrott eller förtalat någon. Jag är orolig för att om såna uppgifter skulle hemlighållas bara för att det är ett riskfyllt jobb så är demokratin förlorad just under avseendet. 


    Personnummer är en offentlig uppgift. Likaså är anställningshandlingar och annat det.

    Jag fick på mig en från Försäkringskassan som i sin ansökan stoltserade med att hon inte var godkänd i en kurs kring mänskliga rättigheter. Känns ju tryggt... Och det känns som om det ansågs meriterande för just det jobbet hon hade. Det var en av de drygaste jag haft att göra med på den myndigheten. 


    Så, för att bena ut sista stycket: Du fick en handläggare på FK som av någon anledning i samtal med dig gav dig sin CV och ansökningsbrev där du kunde läsa att handläggaren skröt med att inte vara godkänd i en kurs.
    Föga troligt.

    För att få anställnings som handläggare så gör HR och myndigheten en kontroll av examensbevis, referenser och tidigare arbetserfarenhet. De HAR blivit granskade innan de fick jobbet. Således behöver inte du göra det alls, det är inte ditt jobb att göra.
  • Anonym (Ordentligast)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-24 00:21:25 följande:
    Det kan de inte. Socialtjänstens system gäller endast inom socialtjänsten. Inte sjukhus eller bilprovningen eller vad du nu tror de går till.
    Om en socialsekreterare går in på en person som de inte har som klient dyker de upp en röd flagg hos IT, då får man ett samtal med chefen om vad man gjorde när man läste ett ärende man inte har.
    Vad snackar du om? Nej det är klart att de inte kan, men med sin "klients" personnummer kan de i teorin vid nyfikenhet luska vidare i olika databaser och så, för att kolla upp för ärendet irrelevanta saker. Och det kan vem som helst, bara man har ett personnummer.

    Jag har inte snackat om socialtjänstens system.
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    nihka skrev 2023-02-24 00:24:24 följande:
    Javisst! Och väldigt bra också så att inte personal obefogat kan anklagas för att ha nyfikenhetsläst.
    Hur många av alla "nyfikenhetsläsningar" tror du går till åtal? 

    Jag jobbar inte på någon socialtjänst och har aldrig gjort, men världen är liten och även jag har ju hört ett och annat. Utredare i en kommun och misstänkt i någon annan. Så mycket vet jag, att det är förbannat många som har tillgång till de här journalerna. Sen pratas det rätt friskt i fikarummen också. 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 00:24:54 följande:
    Nejdå. Jag har sällan otur när jag tänker.

    Vet inte hur ni gör i den kommun du säger dig arbeta i, men hos mina arbetsgivare brukar man öppna posten. Då framgår rätt väl vem posten är ställd till. Speciellt om personnummer inkluderas också. Personnummer är ju som bekant unikt - finns inte två personer med samma nummer. 

    Det råder sekretess mellan kommuners socialtjänster. Eller ska i vart fall göra det. 
    Du har haft otur sedan du började den här trådstarten.Skrattande

    Hur man gör hos din arbetsgivare är inte relevant. Det är sekretess och man får inte öppna post som inte är adresserad till en själv. Posten levereras i postfack, de enda tillfällena som posten öppnas är när något större som tex ett paket. inkommit(Så det inte är en bomb som exploderar inne i huset) och även vid de tillfällena är det väktare som gör bedömning.

    Det är sekretess mellan kommuner avseende ärenden som rör vuxna, dock ej om det gäller barn under 18år då socialtjänsten har enligt lag rätt att följa upp och eventuellt överlämna ärendet till ny kommun. Förr kunde dåliga föräldrar smita ifrån orosanmälningar genom att flytta, det går inte längre, lagen ändrades 2010. Så du hade inte 100% rätt där heller. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?