Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 00:24:54 följande:
Nejdå. Jag har sällan otur när jag tänker.
Vet inte hur ni gör i den kommun du säger dig arbeta i, men hos mina arbetsgivare brukar man öppna posten. Då framgår rätt väl vem posten är ställd till. Speciellt om personnummer inkluderas också. Personnummer är ju som bekant unikt - finns inte två personer med samma nummer.
Det råder sekretess mellan kommuners socialtjänster. Eller ska i vart fall göra det.
Du har haft otur sedan du började den här trådstarten.
Hur man gör hos din arbetsgivare är inte relevant. Det är sekretess och man får inte öppna post som inte är adresserad till en själv. Posten levereras i postfack, de enda tillfällena som posten öppnas är när något större som tex ett paket. inkommit(Så det inte är en bomb som exploderar inne i huset) och även vid de tillfällena är det väktare som gör bedömning.
Det är sekretess mellan kommuner avseende ärenden som rör vuxna, dock ej om det gäller barn under 18år då socialtjänsten har enligt lag rätt att följa upp och eventuellt överlämna ärendet till ny kommun. Förr kunde dåliga föräldrar smita ifrån orosanmälningar genom att flytta, det går inte längre, lagen ändrades 2010. Så du hade inte 100% rätt där heller.