• Anonym (Ordentlig mamma)

    Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

    Hej,

    Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

    I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

  • Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (Men...) skrev 2023-02-23 21:13:42 följande:
    Socialtjänsten är en myndighet och precis som alla myndigheter har de tillgång till register med samtliga invånare i Sverige. Hur skulle det annars fungera? Att skicka ett brev till exempelvis Karin Larsson utan personnummer som är det som identifierar att personen är den rätte Karin är ju som upplagt för att det ska ske missar. Det är väl ändå inte så svårt att förstå?! 
    Det misstag du gör är att du inte tycks förstå att de som utför ett arbete där inte gör det som privatpersoner utan tjänstemän. De utför ett arbete utifrån sitt tilldelade uppdrag helt enkelt. Det ligger helt enkelt i deras arbetsuppgifter att utreda orosanmälan som inkommit. Det är ju inte personligt utan något de måste göra. Det gäller ju ändå ett barn! Att de flesta ärenden är obefogad oro och läggs ner när utredning gjorts tar ju inte bort det faktum att många barn som verkligen far illa faktiskt får den hjälp som behövs tack vare en orosanmälan.
    Sedan förstår jag att man som förälder känner sig kränkt och blir orolig. Men om du vet att orosanmälan inte stämmer så har du knappast något att oroa dig för. 
    Och att era personuppgifter står med är ju faktiskt helt naturligt. Det handlar ju om en myndighet som ska utreda er som föräldrar/privatpersoner oavsett vilken tjänsteman som utför det.
    Polisen är också en myndighet. Skulle du tycka att det är ok att leta upp en enskild polis personnummer om du t.e.x skulle få ett brev hem innehållande ett ärende?
    Menar du att man inte kan skriva brev till personer utan att inkludera deras personnummer? På vilket sätt garanterar att det att informationen når rätt person bara för att man inkluderar ett nummer? I sådana fall borde de ju sända REK, men det gör man alltså inte. Personnumret i kommunikationen tillför ju absolut ingenting. Du säger att det inte är något personligt och det första du gör är att använda dig av emotionella uttryck "det är ju ändå ett barn!". Ungefär som alla andra inte är värda någonting. Det är så personligt det kan bli. 

    Din föreställning om att "orosanmälan inte stämmer har man inget att oroa sig för" stämmer ju inte heller. Socialtjänsten har noga poängterat att det inte finns något som heter "falsk oro", utan oro är oro. Sedan är jag övertygad om att det finns många som fått trassel med socialtjänsten utan att ha gjort det minsta fel. 

    Varför skulle det inte vara okej att leta upp någons personnummer? Varför ska en medborgare finna sig i att få sitt nummer belyst, medan en tjänsteman inte ska tåla att få sitt nummer offentliggjort? Varför ska det första anses vara okej, medan det andra ska anses utgöra ett hot?
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-23 21:16:39 följande:
    Så varför har du inte frågar? 

    Har du funderingar så är det alltid bäst att gå till rätt källa. 
    Vad får dig att tro att det skulle vara rätt källa?
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 19:27:36 följande:
    Hur har de fått tag på våra personnummer? Antar att de slagit i något register? Det är väl oftast så man går tillväga. Den frågan är egentligen mindre intressant. Jag undrar bara varför det är så viktigt att skriva in våra personnummer. Ska de nödvändigtvis stå så borde det räcka att hålla dem i brevhuvudet. Inte skriva de upprepade gånger i löpande text. Jag känner det som att de vill markera något. Löjligt. Jag blev provocerad och tänkte att jag kanske ska göra likadant för att markera samma sak. Syftet med deras utredningar borde väl inte vara att man ska bli arg och provocerad, kanske tom känna sig hotad?
    De heter ju Socialtjänsten. Vari består tjänsten?

    Ingen har förklarat varför deras tillvägagångssätt ska vara okej, men om jag svarar med samma mynt. Då är det helt plötsligt ett hot. Märkligt. 
    Era och barnets personnummer är skrivna i utredningen utifrån att det ska framgå tydligt i beslutet vilka som omfattas. Detta kan du läsa om i socialtjänstens föreskrifter och allmänna råd (se länk nedan)

    Sammanställa beslutsunderlag:
    5 kap. 9 § SOSFS 2014:5 Inför nämndens beslut i ett ärende ska faktiska omständigheter, händelser av betydelse och bedömningar som ligger till grund för nämndens beslut sammanställas till ett beslutsunderlag.
    Av beslutsunderlaget ska det framgå
    1. vad ärendet gäller,
    2. vem eller vilka personer ärendet avser, och
    3. vilka överväganden som ligger till grund för nämndens förslag till beslut."

    5 kap. 14 § SOSFS 2014:5
    Dokumentationen av ett beslut ska innehålla uppgifter om
    1. vem eller vilka beslutet avser,
    2. vad som har beslutats,
    3. vilket lagrum som ligger till grund för beslutet,
    4. vilka skäl som ligger till grund för beslutet,
    5. beslutsdatum, och
    6. vilken nämnd eller person (namn och befattning eller titel) som har fattat beslutet.
    Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS - Socialstyrelsen"

    Personnummer är ju det som identifierar er och används ju i kontakt med alla myndigheter. Detta krävs således för att det tydligt ska framgå vilka som ärendet handlar om.
    Märk väl att beslutfattaren enbart ska skrivas med namn och befattning, inget om vikt att identifiera denna mer än så.
    Varför de skriver ut era namn och personnummer löpande texten vet vi ju inte. Jag tänker som sagt att det antingen beror på datasystemets dokumentationsmallar med någon form av autoifyll eller att det ska vara supertydligt kring vem som sagt/gjort vad under utredningens gång. 
    Men jag tycker det är fullt rimligt att fråga varför de skriver på detta sätt och påpeka att det känns obehagligt och utpekande.

    Gällande kommunikation av beslut står det om i: Handläggning och dokumentation ? handbok för socialtjänsten (socialstyrelsen.se) (s 352)
    "Det finns inte någon bestämmelse som närmare reglerar på vilket sätt t.ex. ett beslut ska skickas till en enskild. Det är upp till myndigheten att göra en bedömning i det enskilda fallet av hur det bör ske, t.ex. om handlingarna kan skickas med vanlig post eller om det, med hänsyn till exempel handlingarnas innehåll, är lämpligare att skicka handlingarna med rekommenderat brev."

    Det är alltså inte fel eller olagligt att skicka handlingar från socialtjänsten med vanlig post. Det är upp till dem att avgöra tillvägagångssättet men jag tycker absolut att ni kan fråga hur de kom fram till detta i just ert fall. 

    Anser du att en personuppgiftsincident har skett så kan du lämna in ett klagomål kring detta hos Integritetsmyndigheten IMY. (bifogar länk)
    Personuppgifts­incidenter | IMY
    Kan jag som registrerad (privatperson) anmäla en personuppgiftsincident till IMY?

    Upplever du att de har brustit i sin handläggning kan du alltid anmäla till IVO. 
    Tipsa IVO | IVO.se
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-23 21:32:49 följande:
    Era och barnets personnummer är skrivna i utredningen utifrån att det ska framgå tydligt i beslutet vilka som omfattas. Detta kan du läsa om i socialtjänstens föreskrifter och allmänna råd (se länk nedan)

    Sammanställa beslutsunderlag:
    5 kap. 9 § SOSFS 2014:5 Inför nämndens beslut i ett ärende ska faktiska omständigheter, händelser av betydelse och bedömningar som ligger till grund för nämndens beslut sammanställas till ett beslutsunderlag.
    Av beslutsunderlaget ska det framgå
    1. vad ärendet gäller,
    2. vem eller vilka personer ärendet avser, och
    3. vilka överväganden som ligger till grund för nämndens förslag till beslut."

    5 kap. 14 § SOSFS 2014:5
    Dokumentationen av ett beslut ska innehålla uppgifter om
    1. vem eller vilka beslutet avser,
    2. vad som har beslutats,
    3. vilket lagrum som ligger till grund för beslutet,
    4. vilka skäl som ligger till grund för beslutet,
    5. beslutsdatum, och
    6. vilken nämnd eller person (namn och befattning eller titel) som har fattat beslutet.
    Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS - Socialstyrelsen"

    Personnummer är ju det som identifierar er och används ju i kontakt med alla myndigheter. Detta krävs således för att det tydligt ska framgå vilka som ärendet handlar om.
    Märk väl att beslutfattaren enbart ska skrivas med namn och befattning, inget om vikt att identifiera denna mer än så.
    Varför de skriver ut era namn och personnummer löpande texten vet vi ju inte. Jag tänker som sagt att det antingen beror på datasystemets dokumentationsmallar med någon form av autoifyll eller att det ska vara supertydligt kring vem som sagt/gjort vad under utredningens gång. 
    Men jag tycker det är fullt rimligt att fråga varför de skriver på detta sätt och påpeka att det känns obehagligt och utpekande.

    Gällande kommunikation av beslut står det om i: Handläggning och dokumentation ? handbok för socialtjänsten (socialstyrelsen.se) (s 352)
    "Det finns inte någon bestämmelse som närmare reglerar på vilket sätt t.ex. ett beslut ska skickas till en enskild. Det är upp till myndigheten att göra en bedömning i det enskilda fallet av hur det bör ske, t.ex. om handlingarna kan skickas med vanlig post eller om det, med hänsyn till exempel handlingarnas innehåll, är lämpligare att skicka handlingarna med rekommenderat brev."

    Det är alltså inte fel eller olagligt att skicka handlingar från socialtjänsten med vanlig post. Det är upp till dem att avgöra tillvägagångssättet men jag tycker absolut att ni kan fråga hur de kom fram till detta i just ert fall. 

    Anser du att en personuppgiftsincident har skett så kan du lämna in ett klagomål kring detta hos Integritetsmyndigheten IMY. (bifogar länk)
    Personuppgifts­incidenter | IMY
    Kan jag som registrerad (privatperson) anmäla en personuppgiftsincident till IMY?

    Upplever du att de har brustit i sin handläggning kan du alltid anmäla till IVO. 
    Tipsa IVO | IVO.se
    Står ju ingenstans i de punkter du räknat upp att en utredning ska innehålla personnummer. Står ju vem eller vilka ärendet avser. Det är inte nödvändigtvis samma sak. 

    Att skriva nummer återkommande i löpande text känns märkligt ja. Vilken myndighet som utreder socialtjänstens word-mallar vet jag inte. Eller ens om det finns någon. 

    ÄR det så att ett brott har begåtts borde det snarare anmälas till Polisen, snarare än en myndighet som helt saknar sanktionsmöjligheter, eller väcka åtal mot enskild tjänsteman för ev tjänstefel. Tror inte heller att kommuner har någon personalansvarsnämnd, men finns det någon sådan torde ju personnummer vara en central uppgift i sammanhanget. Min tolkning. 
  • EpicF

    Ts: Naturligvis är det rätt källa. Det är handläggare som skriver och då kan svara på varför h*n skriver som h*n gör.

    Vem annars skulle kunna svara på det?

  • Anonym (Ordentlig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-23 21:51:27 följande:

    Ts: Naturligvis är det rätt källa. Det är handläggare som skriver och då kan svara på varför h*n skriver som h*n gör.

    Vem annars skulle kunna svara på det?


    Enhetschef, förvaltningschef, nämnden? Kanske de som skrivit handledningar, konstruerat dokumentmallar? Jag vet inte. Nu har jag ställt frågan på Familjeliv. Alla är fria att svara. Du får givetvis ringa någon socialtjänst och fråga om du är intresserad av deras syn. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 22:00:47 följande:
    Enhetschef, förvaltningschef, nämnden? Kanske de som skrivit handledningar, konstruerat dokumentmallar? Jag vet inte. Nu har jag ställt frågan på Familjeliv. Alla är fria att svara. Du får givetvis ringa någon socialtjänst och fråga om du är intresserad av deras syn. 
    Det är handläggare som skriver utredningen och då är handläggare korrekt person att fråga. 

    Jag bryr mig inte om varför de använder personnummer i utredningar. Jag känner mig inte hotad av det. Jag vet också skillnaden på privatperson och tjänstemän. Och jag skulle aldrig få för mig att leta reda på en tjänstemän personnummer. 

    Du är den som startat tråden istället för att fråga sin handläggare och få korrekt svar på varför de använder era personnummer så ofta. Och om det är ok stt du skriver i deras personnummer
     
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-23 22:04:32 följande:
    Det är handläggare som skriver utredningen och då är handläggare korrekt person att fråga. 

    Jag bryr mig inte om varför de använder personnummer i utredningar. Jag känner mig inte hotad av det. Jag vet också skillnaden på privatperson och tjänstemän. Och jag skulle aldrig få för mig att leta reda på en tjänstemän personnummer. 

    Du är den som startat tråden istället för att fråga sin handläggare och få korrekt svar på varför de använder era personnummer så ofta. Och om det är ok stt du skriver i deras personnummer
     
    De tillfrågade aldrig mig om de fick skriva mitt personnummer, så varför skulle jag fråga dem? Om det är brottsligt eller inte är för övrigt inte en fråga för dem. 

    Det är enkelt. 
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 21:48:10 följande:
    Står ju ingenstans i de punkter du räknat upp att en utredning ska innehålla personnummer. Står ju vem eller vilka ärendet avser. Det är inte nödvändigtvis samma sak. 

    Att skriva nummer återkommande i löpande text känns märkligt ja. Vilken myndighet som utreder socialtjänstens word-mallar vet jag inte. Eller ens om det finns någon. 

    ÄR det så att ett brott har begåtts borde det snarare anmälas till Polisen, snarare än en myndighet som helt saknar sanktionsmöjligheter, eller väcka åtal mot enskild tjänsteman för ev tjänstefel. Tror inte heller att kommuner har någon personalansvarsnämnd, men finns det någon sådan torde ju personnummer vara en central uppgift i sammanhanget. Min tolkning. 
    Och hur tänker du att man identifieras om inte med personnummer?
    Namn är ju inte något unikt utan något som fler kan ha, personnummer är ju det som faktiskt identifierar just dig. 
    Och gällande myndighetsbeslut så är det av vikt att det ska gå att avgöra vem ärendet och beslutet handlar om. 
    Kolla på beslut från vilken myndighet som helst som hanterar individärenden (CSN, FK, skattemyndigheten, Kronofogdemyndigheten, domar från domstolsväsendet etc) så ser du att personnummer finns med. 
    Står ju som sagt inget om att detta är av vikt på samma sätt kring den som beslutar utan där räcker namn och befattning.
    Ärendenummer eller diarienummer om sådant finns, räcker inte, det ska tydligt i beslutet framgå vem ärendet gäller, ett diarienummer gör ju inte det. 

    Kanske har de tolkat ordet tydligt lite väl nitiskt så att det verkligen inte går att missförstå vem som sagt och gjort vad.
    "Journalanteckningar och andra handlingar som upprättas och som hör till den enskildes personakt, ska vara väl strukturerade och tydligt utformade. Begrepp som används i dokumentationen ska så långt som möjligt vara entydiga (4 kap. 8 § SOSFS 2014:5)."

    Det är IVO som utövar tillsyn på socialtjänsten
    Så det är dit man ska vända sig om man vill klaga på brister.
    Du kan ju även JO-anmäla, där kan du även skriva enskild tjänsteman
    Formulär för JO-anmälan - JO

    Socialtjänsten kan ju inte dömas för brott. Du kan ju dock polisanmäla den enskilde tjänstemannen. Länkar till jurist som svarar på frågan 
    Anmäla socialtjänsten för brott (familjensjurist.se)

    Tror inte du behöver personnummer, varken vid polisanmälan eller JO-anmälan då personen ifråga går att hitta via arbetsgivaren och även går att koppla till ditt ärende. Ofta vid polisanmälan vet man ju inte ens gärningsmannen så det bör ju inte vara några problem att anmäla endast med namn.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 18:56:34 följande:
    Nja, det där argumentet faller ju.

    Kan ju lätt finnas flera Anna Svensson, Stina Johansson eller Liam Andersson på Socialkontoret också. Däremot finns det ju inte fler än oss boende på denna adress. Bara de skriver den rätt och brevet läggs i rätt låda. 

    Mig veterligen sorteras inte posten utifrån personnummer, men du kanske sitter på annan information? Skrattande
    Jag har aldrig arbetat på ett socialkontor där två socialsekreterare hade samma namn och samma stavning och samma sorts tjänst, men ok, vi ponerar att det är en verklighet att du har en Anna Svensson som handläggare och att det finns ytterligare en Anna Svensson som jobbar där med samma sak. Anna A Svensson som är din handläggare får ett brev som egentligen skulle till Anna B Svensson men landade i hennes postfack, då ser hon ju direkt på personnumret att detta är en person som inte står i hennes klientlista, och därmed inte hennes klient, då går hon in i systemet med det personnummer och ser direkt att det är Anna B Svensson som skulle ha ärendet. Hon lämnar över posten och dagen går vidare.

    Anledningen till att socialsekreterare behöver ditt personnummer är för att man skapar en akt i systemet, det är den akten som följer hela ärendet oavsett vilka insatser som görs, tex om man måste involvera fler aktörer, ha trepartsarbete eller om en handläggare slutar och någon annan tar över ärendet.

    Nej posten i Sverige delas inte ut på personnummer men du är medveten om att människor kan flytta eller hur? Byta lägenhet? Separera? Skriva sig på ny adress? Och då man gör en utskrift ur systemet så kommer adressen som är registrerad hos skatteverket med det PERSONNUMRET upp, och det levereras av posten.
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?