Anonym (Lill) skrev 2023-02-23 10:48:40 följande:
Du inser väl att om samhället inte hade transparens så hade svågerpolitik, korruption och missbruk av maktmedel samt intrång i människors privatliv ökat enormt!
Hemliga icke rättssäkra rättegångar, människor skulle kunna låsas in utan grund.
Vissa klarar inte att bete sig som hederliga människor. Icketransparens i en demokrati är ingen demokrati längre.
Nästan allt du tar upp som om det vore det positiva med ett transparent samhälle sker ju redan idag.
Korruption existerar inom Sverige.
"Svågerpolitik" sker ju näst intill redan iallafall inom polisen samt positioner för chefsposter. Man håller varandra ryggar väldigt dessutom duktigt inom politiken.
Nehe ? Stämmer inte detta? Förklara då hur man totalt kunde förvägra en utredning ang avkriminalisering samt legalisering utav droger ? Korruption akt igenom.
Ang hemliga icke rättssäkra rättegångar. Okej, låt gå för det påståendet. Men återigen så är det den vanliga medborgaren som riskerar att dödad eller skadas eller utsättas för hot som vittne.
Sedan har vi dom som antagligen har åkt dit för falska våldtäkts anklagelser. Den processen är inte rättssäker någonstans.
Så i princip alla dina påståenden gick att såga itu.
Jag har aldrig påstått att det inte ska vara transparent om vad kriminella gör och deras uppgifter inom systemet. Där tycker jag att det är bra att det är transparent. Men inte när det hamnar utanför.
Jag kan ta reda på någons personnummer (ja dom håller på att ändra nu aså att man inte ska kunna få tag i de sista 4 siffrorna visserligen) men det är långt ifrån tillräckligt.
Jag kan ta reda på vart någon bor. Vad den har för inkomst, vilka som bor i bostaden. Jag kan även se en karta för bästa flyktväg ifrån bostaden, jag kan ta redan med ett enkelt samtal till skatteverket och få veta om dennes släktingar familjemedlemmar och vart de bort osv.
Skulle jag vilja döda eller skada någon så har jag allt jag behöver tillgängligt på internet eller endast 1 telefon samtal bort. Får man heller inte skyddad identitet (vilket man inte får om det inte har drivits igenom vidare inom polisen) så kan jag även leta reda på dig även om du så har bytt namn.
Och allt räcker att vi råkar tjafsa på en ex parkering och jag får tag i ditt reg nummer så kan jag t om få reda på om du har en hund i hemmet jag skulle behöva vara orolig för isåfall eller inte.
Samhället är endast till brottsutövarnas fördel.