• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Anonym (är)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 11:18:38 följande:
    Jag är ingen expert på svensk sekretesslagstiftning, så lagrummet kan jag inte ge dig och orkar inte leta heller. 

Själva innebörden av sekretess är ju dock att enbart de som är behöriga ska ha tillgång till informationen. 

En socialutredning är inte en allmän handling som vem som helst har rätt att ta del av. Informationen ska behandlas med försiktighet, då den kan innehålla mycket känslig information. Att sända den med vanlig snigelpost, där det föreligger en icke oansenlig risk att handlingarna slarvas bort, inte når mottagaren, eller kommer till fel mottagare. Ja, då har man inte tagit sekretessen på allvar. Huruvida det är straffbart eller bara olämpligt ska jag låta vara osagt. Är ingen jurist, men uppsåtet till brottet har säkerligen viss inverkan. De som åkt dit för detta tror jag åker på brottsrubriceringen "ovarsam hantering av hemlig uppgift" eller liknande. Varför det skulle vara så svårt att posta REK förstår jag faktiskt inte. Det om något låter som direkt trots. En socialutredning kostar lätt tiotusentals kronor. Tyngre utredningar säkert över 100 tusen. Varför det då ska vara så svårt att skydda den färdiga produkten för en hundralapp är bara totalt obegripligt. Det visar på något vis att man skiter i den som utretts. Att man inte tar tillvara på mänskliga rättigheter och rättssäkerhet. Man ska komma ihåg att den som drabbas oftast också är vårdnadshavare till ett barn. Ett barn som man säger sig vilja skydda. Om den föräldern oskyldigt blir utpekad som pedofil, för att brevbäraren lagt hemliga handlingar i fel postlåda och uppgifterna får spridning så kan det knappast vara till gagn för barnet och familjen. 

Jag finner det på något vis fascinerande att ett röntgenutlåtande från ett sjukhus går med REK, men en utredning från socialtjänsten gör det inte. 
    Om det inte är lagtvång på att skicka med REK så finns det ju ingen anledning att de ska göra det heller. Är ju massor av post som skickas från socialtjänsten hela tiden och att använda REK om man inte måste är ju bara onödigt. Du kan ju roa dig med att kolla upp lagrummet innan du ondgör dig. Och om en ändrig av lagen behövs så går det ju utmärkt att lägga in en motion till regeringen om detta. 

Snarare är det väl posten som åker dit om de delar fel, eller den nyfikna grannen som öppnar post som är till någon annan (det är ju ett brott!). 

Röntgenutlåtanden från sjukhuset går inte alls med REK, var har du fått det ifrån? 
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (är) skrev 2023-02-22 11:32:37 följande:
    Om det inte är lagtvång på att skicka med REK så finns det ju ingen anledning att de ska göra det heller. Är ju massor av post som skickas från socialtjänsten hela tiden och att använda REK om man inte måste är ju bara onödigt. Du kan ju roa dig med att kolla upp lagrummet innan du ondgör dig. Och om en ändrig av lagen behövs så går det ju utmärkt att lägga in en motion till regeringen om detta. 

Snarare är det väl posten som åker dit om de delar fel, eller den nyfikna grannen som öppnar post som är till någon annan (det är ju ett brott!). 

Röntgenutlåtanden från sjukhuset går inte alls med REK, var har du fått det ifrån? 
    Det är inget lagkrav att delta i soc-utredningar heller så det är bara onödigt att göra så enligt dig? För dig finns ingen gradskillnad mellan olämpligt och olagligt? tolkar dig så. 

Att grannen skulle bli åtalad för att av misstag sprättat upp någon annans post som sorterats fel kan du ju försöka intala någon annan. Det kommer inte gå att bevisa vare sig handlingen eller uppsåtet så det kan du helt glömma.

Jag har nyligen genomgått en röntgen på ett av våra storsjukhus. Givetvis ville jag ju ta del av utlåtandet och ringde därför upp deras journalservice. Döm om min förvåning då tanten i andra änden förklarade att det måste sändas med REK då det innehöll personuppgifter. Blev förstås inte upprörd av det utan tänkte bara Nåväl. Jag får bege mig till postens utlämningsställe för att hämta ut det. Däremot tycker jag som sagt att det är mycket anmärkningsvärt hur soc-utredningar tillåts gå med vanlig post med all den känsliga information de kan tänkas innehålla. 

Kanske är det så att synen skiljer sig på vad som är olämpligt helt enkelt? Kanske även tolkningen av om det är olagligt. Jag skulle kunna tänka mig att brottet uppstår den gången det går fel. Den gången brevet med sekretessbelagd information inte når rätt mottagare utan någon helt annan. Att avsändaren hanterat sekretessbelagd information på ett ovarsamt sätt helt enkelt. Du ser verkligen inget problem med att information kan tänkas falla i fel händer? Finns flera dimensioner, men en är ju faktiskt också förtroendet för myndigheten. Många tänker sig nog en extra gång, vilken typ av information de delar. Less is more helt enkelt. Till gagn för utredningen?
  • Anonym (är)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 11:47:17 följande:
    Det är inget lagkrav att delta i soc-utredningar heller så det är bara onödigt att göra så enligt dig? För dig finns ingen gradskillnad mellan olämpligt och olagligt? tolkar dig så. 

Att grannen skulle bli åtalad för att av misstag sprättat upp någon annans post som sorterats fel kan du ju försöka intala någon annan. Det kommer inte gå att bevisa vare sig handlingen eller uppsåtet så det kan du helt glömma.

Jag har nyligen genomgått en röntgen på ett av våra storsjukhus. Givetvis ville jag ju ta del av utlåtandet och ringde därför upp deras journalservice. Döm om min förvåning då tanten i andra änden förklarade att det måste sändas med REK då det innehöll personuppgifter. Blev förstås inte upprörd av det utan tänkte bara Nåväl. Jag får bege mig till postens utlämningsställe för att hämta ut det. Däremot tycker jag som sagt att det är mycket anmärkningsvärt hur soc-utredningar tillåts gå med vanlig post med all den känsliga information de kan tänkas innehålla. 

Kanske är det så att synen skiljer sig på vad som är olämpligt helt enkelt? Kanske även tolkningen av om det är olagligt. Jag skulle kunna tänka mig att brottet uppstår den gången det går fel. Den gången brevet med sekretessbelagd information inte når rätt mottagare utan någon helt annan. Att avsändaren hanterat sekretessbelagd information på ett ovarsamt sätt helt enkelt. Du ser verkligen inget problem med att information kan tänkas falla i fel händer? Finns flera dimensioner, men en är ju faktiskt också förtroendet för myndigheten. Många tänker sig nog en extra gång, vilken typ av information de delar. Less is more helt enkelt. Till gagn för utredningen?
    Lagkrav = måste följas.
    Det andra du snackar om kan ju var och en tycka vad som helst om. Så ja, naturligtvis är det skillnad på olagligt och olämpligt. 

Det är olagligt att öppna andras post, så jo, det kan man anmäla grannen för. Man måste alltid kolla noga innan man öppnar post, att den verkligen är ens egen post. Vad som kan bevisas eller åtalas får väl vara upp till varje fall.

På det stora sjukhus där jag arbetar skickar vi journalkopior som omfattar en stor del av journalen i REK, men röntgenutlåtande, provsvar och annat som bara delges patienten skicka med vanlig post. Tex svar på mammografi, cellprov, kommer med vanliga posten. 
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 11:47:17 följande:

Det ÄR inte brottsligt att skicka per post...och det ÄR vanligt att det sköts på detta sätt. 
    Men med det sagt så kan ju oavsett var man jobbar faktiskt försöka sätta sig in i situationen för dem man möter...

En del bryr sig inte medan för andra är det jätteviktigt...Jag tänker att man som handläggare absolut kan fråga: Hur vill du att vi kommunicerar med dig?
    Det är inte svårt och det är att visa respekt, det har jag alltid gjort (jobbar på myndighet i över 20 år)
    Så jag tycker absolut att du har en poäng. 
    Sen kanske du inte kan få precis ditt alternativ men du kan få välja av de alternativ som finns.
    Det tycker jag absolut att du skulle kunna framföra

Och det är ok att säga till sin handläggare att det känns obehagligt att få en utredning full med personnummer och namnet hela tiden...
    Kanske går det att göra något åt eller du kan åtminstone få en förklaring...och om det inte går kan de åtminstone informera på förhand att så här ser utredningarna ut...

Båda dessa synpunkter är fullt rimliga att framföra....men jag tror inte du skulle få fram dem om du bara skriver ut personnumren...
    Bättre att framföra dem lugnt och sansat om det var faktisk förändring du var ute efter

Jag kommer att dra mig ur denna tråden nu...
    Jag önskar dig och din familj lycka till...
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (nn)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 17:02:01 följande:
    Ja, det är väl lite som det brukar vara kanske? Tycker alltid det är intressant att höra hur andra tycker och tänker kring olika saker. Jag vet inte varför jag fastnade på det här. Kändes lite märkligt bara. . 
    Det känns märkligt för att det är märkligt. Det är en oerhört ojämn relation er emellan.

De har all makt. Vad du än gör kan de vända emot dig. Du kan aldrig vinna emot dem. Bara förlora, mer eller mindre.

De skriver ut ditt personnummer för att de kan. Skriver du ut deras är du hotfull och inte samarbetsvillig.

Det är alltid deras uppfattning som gäller oavsett hur mycket fel de än har.

Det bästa du kan göra är att få bort dem så fort som möjligt ur ditt liv. Detta genom att le och nicka och svara Yes Sir och No Ma'am på allt de säger. Bara nicka och håll med. Då kanske du har tur och de släpper dig ur sina klor.

Börjar du stå på dig om din rätt, oavsett om du har rätt eller inte, så kommer det bara att bli värre.
  • EpicF

Ts: Som socialsekreterare är man ofta utsatt för hot. Att en klient, för ja du är en klient eftersom ni är under utredning, då letar upp ens personnummer och adress kan ses som ett förstärkt hot. Det gör inte din karaktär som förälder bättre. 

Och ja, självklart vet de var deras klienter bor och deras personnummer. Ditt personnummer, tillsammans med ditt barn och pappans, är för att de inte ska blanda ihop med en annan klient. Inget de ska använda som hot eller på något sätt skada dig. Din läkare har ditt personnummer av samma anledning. 

• Anonym
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 12:19:08 följande:
    På vilket sätt är det ett hot att jag vet var de bor, för det vet jag ju givetvis. De vet ju var jag bor. Ska jag känna mig hotad menar du? 
    Så du tycker ändå att det var ganska bra att de skrev ditt personnummer men inte sina egna? Du kände inget särskilt för det? Bara startade hela tråden i onödan?
  • Anonym (Kvinna)

Tänkte direkt narcissist när jag läser TS frågeställning, svar och var fokus läggs.

Avsaknad av att ta till sig något som kan uppfattas som kritik och försöker vända det till någon eller något annat... 

Kan inte ta till sig något som inte gynnar henne och vill lägga skulden/fokus någon annan stans. 

Känner sig felbehandlade av soc och ska därför visa sitt missnöje/"makt" genom att minsann skriva deras personnummer då dom pekar ut henne och hennes familj... Dom pekar ju ut henne och risk finns att dennes fasad kan få sprickor. 

Det som tagits upp i utredningen är säkert enligt TS från någon som är avundsjuk och bara försöker förstöra för TS och då dom på soc reder i detta och har ifrågasatt TS eller tagit upp någon form av kritik mot henne så är det ju bara trams och för att fylla ut sidorna..

Utredningen kan ju inte heller bero på TS, utan det är andra externa omständigheter som gjort att TS får genomlida detta, med någon slutsats från soc om att dom nu vill att TS nu ska jobba med sig själv då soc inte kan se eller uppfatta att TS är mottaglig för råd eller hjälp.. 

• Anonym (är)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-02-22 13:10:21 följande:

Tänkte direkt narcissist när jag läser TS frågeställning, svar och var fokus läggs.

Avsaknad av att ta till sig något som kan uppfattas som kritik och försöker vända det till någon eller något annat... 

Kan inte ta till sig något som inte gynnar henne och vill lägga skulden/fokus någon annan stans. 

Känner sig felbehandlade av soc och ska därför visa sitt missnöje/"makt" genom att minsann skriva deras personnummer då dom pekar ut henne och hennes familj... Dom pekar ju ut henne och risk finns att dennes fasad kan få sprickor. 

Det som tagits upp i utredningen är säkert enligt TS från någon som är avundsjuk och bara försöker förstöra för TS och då dom på soc reder i detta och har ifrågasatt TS eller tagit upp någon form av kritik mot henne så är det ju bara trams och för att fylla ut sidorna..

Utredningen kan ju inte heller bero på TS, utan det är andra externa omständigheter som gjort att TS får genomlida detta, med någon slutsats från soc om att dom nu vill att TS nu ska jobba med sig själv då soc inte kan se eller uppfatta att TS är mottaglig för råd eller hjälp.. 

Det är inte utan att man känner en viss medkänsla med socialsekreteraren som fått detta fall på sitt bord. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?