Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 11:47:17 följande:
Det är inget lagkrav att delta i soc-utredningar heller så det är bara onödigt att göra så enligt dig? För dig finns ingen gradskillnad mellan olämpligt och olagligt? tolkar dig så.
Att grannen skulle bli åtalad för att av misstag sprättat upp någon annans post som sorterats fel kan du ju försöka intala någon annan. Det kommer inte gå att bevisa vare sig handlingen eller uppsåtet så det kan du helt glömma.
Jag har nyligen genomgått en röntgen på ett av våra storsjukhus. Givetvis ville jag ju ta del av utlåtandet och ringde därför upp deras journalservice. Döm om min förvåning då tanten i andra änden förklarade att det måste sändas med REK då det innehöll personuppgifter. Blev förstås inte upprörd av det utan tänkte bara Nåväl. Jag får bege mig till postens utlämningsställe för att hämta ut det. Däremot tycker jag som sagt att det är mycket anmärkningsvärt hur soc-utredningar tillåts gå med vanlig post med all den känsliga information de kan tänkas innehålla.
Kanske är det så att synen skiljer sig på vad som är olämpligt helt enkelt? Kanske även tolkningen av om det är olagligt. Jag skulle kunna tänka mig att brottet uppstår den gången det går fel. Den gången brevet med sekretessbelagd information inte når rätt mottagare utan någon helt annan. Att avsändaren hanterat sekretessbelagd information på ett ovarsamt sätt helt enkelt. Du ser verkligen inget problem med att information kan tänkas falla i fel händer? Finns flera dimensioner, men en är ju faktiskt också förtroendet för myndigheten. Många tänker sig nog en extra gång, vilken typ av information de delar. Less is more helt enkelt. Till gagn för utredningen?
Det ÄR inte brottsligt att skicka per post...och det ÄR vanligt att det sköts på detta sätt.
Men med det sagt så kan ju oavsett var man jobbar faktiskt försöka sätta sig in i situationen för dem man möter...
En del bryr sig inte medan för andra är det jätteviktigt...Jag tänker att man som handläggare absolut kan fråga: Hur vill du att vi kommunicerar med dig?
Det är inte svårt och det är att visa respekt, det har jag alltid gjort (jobbar på myndighet i över 20 år)
Så jag tycker absolut att du har en poäng.
Sen kanske du inte kan få precis ditt alternativ men du kan få välja av de alternativ som finns.
Det tycker jag absolut att du skulle kunna framföra
Och det är ok att säga till sin handläggare att det känns obehagligt att få en utredning full med personnummer och namnet hela tiden...
Kanske går det att göra något åt eller du kan åtminstone få en förklaring...och om det inte går kan de åtminstone informera på förhand att så här ser utredningarna ut...
Båda dessa synpunkter är fullt rimliga att framföra....men jag tror inte du skulle få fram dem om du bara skriver ut personnumren...
Bättre att framföra dem lugnt och sansat om det var faktisk förändring du var ute efter
Jag kommer att dra mig ur denna tråden nu...
Jag önskar dig och din familj lycka till...