Anonym (M) skrev 2023-02-22 13:45:05 följande:
Men vad tänker du att det spelar för roll om posten och grannen skulle åka dit för det? Skadan är ju ändå redan skedd.
Skadan är definitivt skedd. Är förresten ingen som skulle åka dit för något sådant. Grannen kan bara behålla kuvertet med dess innehåll. Ingen kommer kunna efterfråga eller göra ett skit. Det är vad som skulle hända.
I min värld är det ingen sekretess alls i sådana här mål. Det är på tok för många inblandade och det sköts alldeles för indiskret. Inte minst av personer som barnen möter i dina dagliga kontakter om orosanmälan kommer från skolan. I bästa fall stannar sådan här information bara i personalgruppen.. I värsta fall får även andra barn och föräldrar reda på det. Det är inte ovanligt. Sker kommunikation med vanlig post och brevet hamnar i fel låda, vilket händer lite titt som tätt får snart hela grannskapet reda på det också.
Jag undrar seriöst hur man på fullaste allvar kan vilja försvara ett sådant arbetssätt. Tror man verkligen att barnen blir skyddade?
Jag undrar vad den där skolsköterskan hade hoppats skulle hända. Att barnen skulle bli LVU:ade? Det kräver å andra sidan hyggligt starka bevis skulle jag säga. Eller jag vill tro det i vart fall. Om man gör bedömningen att bevisen inte räcker till bör man enligt mitt förmenande låta bli att anmäla, för ingenting kommer att bli till det bättre.
Tittar man på ett brottsmål finns det ingen åklagare som väcker åtal om de bedömer det som utsiktslöst att vinna i rätten. Det är tjänstefel. Man åtalar inte för "minsta misstanke" (då skulle hela befolkningen behöva åtalas). Man åtalar när man bedömer det som ställt utom rimligt tvivel att förövaren är skyldig och att det går att bevisa. Det är vad som bygger våran rättstrygghet.
Man kan inte polisanmäla varje förälder för att en unge sagt "snopp" i skolan, eller för att man på en direkt fråga har nämnt att mamman slagit ungen. Jag tycker också det är väldigt tråkigt när barn far illa, men jag tror verkligen inte att ett kollektivt misstänkliggörande av varje förälder är rätt metod. Det skadar garanterat betydligt mer än vad det skyddar.
Intressant för övrigt att så många i tråden blev så provocerade över att jag undrade om det går att nämna handläggarnas personnummer i utredningen på samma sätt som de nämner våra. Det var tydligen väldigt känsligt av någon anledning. Åt det hållet. Samtidigt är det ju handläggaren som väljer vad som ska stå i rapporten, men en inkommen handling är en inkommen handling som ska biläggas akten. Så är det bara.