Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 09:13:21 följande:
Då kan jag direkt säga att du uppfattar fel. Jag har mycket god läsförståelse. Har alltid haft det. Att du uppfattar att jag inte tar till mig av "råden" som vissa ger mig är för att jag helt enkelt inte håller med. Inte för att jag inte förstår dem, eller att det finns de som har en annan syn. Det kan man få ha.
Många här, däribland du förstår inte detta. Man förstår exempelvis inte, att man inte kan dela ut handlingar hur som helst och sedan kalla det för sekretess. När man så påtalar sådana (i mitt tycke fundamentala) saker, som egentligen är rena självklarheter. Då känner sig vissa kränkta och försöker då angripa mig som person istället för att diskutera sakfrågor i tråden. Det är ett tydligt mönster.
Jag hoppas du förstår skillnaden mellan lagar och normer. Hoppas att du också förstår att varje människa är unik och att alla har olika normer och värderingar.
I min värld är det normlöst, gränslöst, felaktigt, respektlöst (kalla det vad du vill), att återkommande i en löptext ange vederbörandes personnummer återkommande gång på gång. Jag har aldrig stött på det tidigare. Inte från någon instans. Och nej, jag tror inte att deras mallar påkallar att det är så man måste skriva. Det ser ut som det är konstruerat i vanligt word-dokument med kommunens brevhuvud.
Jag reagerade på det, men tänkte då för en stund att man kanske ska skriva likadant. Skriva till bönder på bönders vis helt enkelt. Kanske skulle det få mottagaren att reagera och då har jag ju på något vis uppnått mitt syfte. Bibehålls sekretessen (vilket den ju ska) är det ju inget problem, förutom att det ser lite konstigt ut. Litar de inte på sin egen sekretess får de ju anledning att fundera även över den då även deras namn och nummer når offentligheten. Kanske bidrar jag då till att de stärker sina egna kvalitetsprocesser. Win-win helt enkelt!
Nu bryter det ju inte mot lagen att skicka utredningar via posten. Så jo de får skicka de via posten och kalla det sekretess. Du får tycka att det är fel men det är inte detsamma som att det är självklarheter..när de facto de flesta av Sveriges myndigheter gör på detta sätt.
Sen om man har några funderingar eller synpunkter kring hur utredningen är utformad kan man ju annars testa och fråga...istället för att göra antaganden och planera någon slags trotsig maktdemonstration
Du har aldrig jobbat i det system som de har och det kan se ut som ett worddokument men systemet kan ändå ha låsta delar i mallen...
Fråga!
Och lyssna på det faktiska svaret...inte svaret du redan har i huvudet...
Jag är så nyfiken på hur du skulle råda ditt/dina barn i en liknande situation? Där t.ex något i skolan känns ologiskt och där de inte förstår syftet. Vilket ganska ofta händer med barn, de har sitt perspektiv och ser inte slltid helheten.
Skulle du råda dem att göra som du, dvs göra antaganden om att skolan är ute efter att jävlas, råda barnet att vara trotsig, käfta emot, inte lyssna på personalen eller fråga om syftet utan istället försöka sätta skolans personal på plats, gärna utstuderat. Säga till barnen att de har samma roll som lärarna....
Eller skulle du råda dem att fråga personalen och kanske stötta dem i att visserligen ställa kritiska frågor men även lyssna på svaret....och lära dem att respektera att lärarna är i en roll och eleverna en annan. Att de har olika perspektiv.