• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Anonym
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 20:50:13 följande:
    Att ägna tid åt att ta reda på deras personnummer känns ungefär lika meningslöst
    Behöver vi alltså upplysa om att du tidigare i tråden suttit och orerat vitt och brett över hur icke-tidsödande och simpelt det var att få reda på dessa personnummer?

Kan du tänka dig att svara på frågor som ställts tidigare?
    Anonym skrev 2023-02-21 21:35:26 följande:
    Behöver vi alltså upplysa om att du tidigare i tråden suttit och orerat vitt och brett över hur icke-tidsödande och simpelt det var att få reda på dessa personnummer?

Kan du tänka dig att svara på frågor som ställts tidigare?
    Ja, att ta reda på personnummer är ju inte särskilt svårt. Tycker du att det är konstigt på något vis? 
    Tycker det är LITE märkligt att när de anger MITT personnummer ska jag inte tycka att det är det minsta konstigt eller obehagligt, men om jag i kommunikation med dem använder DERAS personnummer. Då ska det anses väldigt märkligt. Att jag är allt från stalker, rättshaverist, att det inte gagnar "min sak" (vad nu den kan tänkas vara?). Att sedan hela paketet innehållande sekretess postas till fel låda anses inte heller vara problematiskt.  Tycker själv att det finns en gräns för hur mycket skit och tokerier man ska tvingas utstå. 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 21:41:56 följande:
    Ja, att ta reda på personnummer är ju inte särskilt svårt. Tycker du att det är konstigt på något vis? 
    Tycker det är LITE märkligt att när de anger MITT personnummer ska jag inte tycka att det är det minsta konstigt eller obehagligt, men om jag i kommunikation med dem använder DERAS personnummer. Då ska det anses väldigt märkligt. Att jag är allt från stalker, rättshaverist, att det inte gagnar "min sak" (vad nu den kan tänkas vara?). Att sedan hela paketet innehållande sekretess postas till fel låda anses inte heller vara problematiskt.  Tycker själv att det finns en gräns för hur mycket skit och tokerier man ska tvingas utstå. 

Ring en vuxen. Typ jourhavande präst eller jourhavande medmänniska så kan de förklara för dig. 

Ber du apotekspersonalen skriva sitt personnummer på förpackningen när du hämtar ut medicin också? Banktjänstemannen skriva sitt personnr på lånehandlingarna? Försäkringskassans handläggare måste ange sitt personnummer för att du ska vara ok med att de skickar info om vab-utbetalningar? 

• Anonym (Oj)

Detta är ännu en snacka- skit om soc tråd. Precis som alla andra liknande trådar så visar det sig att TS är dåligt insatt i hur saker fungerar. 

Anonym (Juli) skrev 2023-02-21 21:50:01 följande:

Ring en vuxen. Typ jourhavande präst eller jourhavande medmänniska så kan de förklara för dig. 

Ber du apotekspersonalen skriva sitt personnummer på förpackningen när du hämtar ut medicin också? Banktjänstemannen skriva sitt personnr på lånehandlingarna? Försäkringskassans handläggare måste ange sitt personnummer för att du ska vara ok med att de skickar info om vab-utbetalningar? 

Nej, men det är ju inte riktigt samma sak. Jag har ingen kommunikation med apotekaren. Avtal tecknar jag inte med en banktjänsteman utan att banken som juridisk person står som avsändaren. Samma sak med Försäkringskassan. Dessutom är det en statlig myndighet. 

En socialutredning omfattar kanske 20 sidor skriven text. Är det då nödvändigt att nämna våra personnummer 100 gånger på dessa 20 sidor? Har inte räknat, men det är säkert något åt det hållet. 
    Anonym (Oj) skrev 2023-02-21 21:53:38 följande:

Detta är ännu en snacka- skit om soc tråd. Precis som alla andra liknande trådar så visar det sig att TS är dåligt insatt i hur saker fungerar. 

Det där får du gärna utveckla. Hur fungerar det enligt dig då?
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 21:56:53 följande:
    Nej, men det är ju inte riktigt samma sak. Jag har ingen kommunikation med apotekaren. Avtal tecknar jag inte med en banktjänsteman utan att banken som juridisk person står som avsändaren. Samma sak med Försäkringskassan. Dessutom är det en statlig myndighet. 

En socialutredning omfattar kanske 20 sidor skriven text. Är det då nödvändigt att nämna våra personnummer 100 gånger på dessa 20 sidor? Har inte räknat, men det är säkert något åt det hållet. 

Det är en mall de använder för att säkerställa att handlingarna är tydliga och inte kan missförstås. 

Det är väl inte er handläggare på soc som står som avsändare heller, utan kommunen/soc? 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 21:57:54 följande:
    Det där får du gärna utveckla. Hur fungerar det enligt dig då?
    Ja inte fasiken är det en privatperson som gör utredningar. Att du inte kan se skillnad på en tjänsteman och en privatperson säger ju en del. Du fixar det på banken men inte på soc. 
  • Anonym (S-G)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 21:41:56 följande:
    Tycker själv att det finns en gräns för hur mycket skit och tokerier man ska tvingas utstå. 

Vad är det du tvingats utstå?

• Anonym (...)

Du (TS) verkar vara den jobbigaste personen någonsin. Herregud.

Tänk om du la en bråkdel av tiden du la på att skriva fåniga petitesser kring några personnummer på att istället reflektera över varför ni utreds av soc... Då skulle du kommit längre än vad du gjort nu.

Lycka till med utredningen.

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?